Den Store Adventure Tråden
- joo
- Posts: 152
- Joined: 13 Oct 2011 19:53
- MC: BMW GSA 2018
BMW GS 2007
BMW R80GS 1995
Yamaha veldigammel XT600
Re: Den Store Adventure Tråden
Jepp, crashbars funker på GS
Re: Den Store Adventure Tråden
Til dere som er litt mer skilled på grus enn hva jeg kan pårope meg å være, et lite spm [emoji56]
Hvorfor skal en legge vekten på venstre fortviler når man svinger til høyre? (står å kjører) på grus? Er det noen som kan gi en lettfattelig forklaring?
Står en å kjører på asfalt, vil jo sykkelen svinge langt bedre med trykk på innerste fothviler? [emoji848]
Hvorfor skal en legge vekten på venstre fortviler når man svinger til høyre? (står å kjører) på grus? Er det noen som kan gi en lettfattelig forklaring?
Står en å kjører på asfalt, vil jo sykkelen svinge langt bedre med trykk på innerste fothviler? [emoji848]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
- ole m.
- Posts: 1224
- Joined: 09 Nov 2006 18:07
- MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974 - Location: Oslo
Re: Den Store Adventure Tråden
Jeg mener du bør glemme den teorien. Bruk trykk på fotpinnene til å få sykkelen til å svinge, og evt. til å sladde mer. Innerside gir sving/sladd, ytterside retter opp. Prøv selv, så vil du fort oppdage hva som fungerer.LordShaft wrote:Til dere som er litt mer skilled på grus enn hva jeg kan pårope meg å være, et lite spm [emoji56]
Hvorfor skal en legge vekten på venstre fortviler når man svinger til høyre? (står å kjører) på grus? Er det noen som kan gi en lettfattelig forklaring?
Står en å kjører på asfalt, vil jo sykkelen svinge langt bedre med trykk på innerste fothviler? [emoji848]
Forøvrig helt enig med deg om trykk på indre fotpinne på asfalt, det bruker jeg alltid for å hjelpe sykkelen til å svinge.
Re: Den Store Adventure Tråden
Jeg har merket meg dette med vekt på ytre fotpinne fra den lille grustreningen Epylypzon la ut.
Jeg tenker at det på grus er det sikkert med på å holde sykkelen opprett, og at man da heller justerer med gass for å få en kontrollert sladd.
Legger man vekt på indre fotpinne og lener seg innover og det er løst underlag så kan det fort gå over i velt...
Jeg tenker at det på grus er det sikkert med på å holde sykkelen opprett, og at man da heller justerer med gass for å få en kontrollert sladd.
Legger man vekt på indre fotpinne og lener seg innover og det er løst underlag så kan det fort gå over i velt...
Re: Den Store Adventure Tråden
Omtrent samme problematikk som innerski/ytterski ... nesten.
Men uansett underlag vil vel trykk på ytterski/pinne gi best grep?
Men uansett underlag vil vel trykk på ytterski/pinne gi best grep?
- joo
- Posts: 152
- Joined: 13 Oct 2011 19:53
- MC: BMW GSA 2018
BMW GS 2007
BMW R80GS 1995
Yamaha veldigammel XT600
Re: Den Store Adventure Tråden
Teknikken endrer seg en del mens man kjører, og hva man kjører.
På tunge sykler på grus har jeg også lært (av svært erfarne proffer) å holde vekta på ytre fotpinne for det meste, selv om man gjerne starter svingen med litt vekt på indre et øyeblikk. Med vekta på ytre gir du mer vekt rett ned på dekket istf å hjelpe til med å "dytte" det ut i svingen, og skli løs tidligere. Og presse kneet inn i sykkelen for å "tvinge" den til videre nedlegg mens kroppen står mer rett opp.
Prøv deg litt på trange sirkler, kun vekt på ytre fothviler, blikk gjennom svingen og legg gjerne sykkelen ned fra deg. Du kan bli overrasket
På sand er det noen annet igjen... da er det vekta du legger på fotpinnene som styrer omtrent all din framferd. Balanse balanse.
Liker du å sladde og gjøre kjappe retningsendringer kan du danse mer på pinnene og styre med vekt på indre fotpinne, litt annen teknikk.
Ellers: proaktiv med kroppen hele tiden, len deg framover FØR du gir gass, len deg bak før du bremser, så du ikke ender overs styret, er passasjer og ikke fører på doningen osv.
Der er forskjellige teknikker, noe passer for vasse crossere med gass- og sladdglade fører som sitter over forhjulet i sving, andre ting for tunge tourere som ikke har sete helt fram til styrekrona.
Trening og gjerne kursing. Og så praksis og praksis.
På tunge sykler på grus har jeg også lært (av svært erfarne proffer) å holde vekta på ytre fotpinne for det meste, selv om man gjerne starter svingen med litt vekt på indre et øyeblikk. Med vekta på ytre gir du mer vekt rett ned på dekket istf å hjelpe til med å "dytte" det ut i svingen, og skli løs tidligere. Og presse kneet inn i sykkelen for å "tvinge" den til videre nedlegg mens kroppen står mer rett opp.
Prøv deg litt på trange sirkler, kun vekt på ytre fothviler, blikk gjennom svingen og legg gjerne sykkelen ned fra deg. Du kan bli overrasket
På sand er det noen annet igjen... da er det vekta du legger på fotpinnene som styrer omtrent all din framferd. Balanse balanse.
Liker du å sladde og gjøre kjappe retningsendringer kan du danse mer på pinnene og styre med vekt på indre fotpinne, litt annen teknikk.
Ellers: proaktiv med kroppen hele tiden, len deg framover FØR du gir gass, len deg bak før du bremser, så du ikke ender overs styret, er passasjer og ikke fører på doningen osv.
Der er forskjellige teknikker, noe passer for vasse crossere med gass- og sladdglade fører som sitter over forhjulet i sving, andre ting for tunge tourere som ikke har sete helt fram til styrekrona.
Trening og gjerne kursing. Og så praksis og praksis.
Re: Den Store Adventure Tråden
Ja det er akkurat dette jeg tenker på, for meg blir det jo helt naturlig å dra med meg riktig teknikk fra vei inn på grus, å dermed feile helt unødvendig [emoji43] jeg har prøvd å stå å kjøre på mindre grusveier uten å merke den helt store forskjellen, men over aursjøvegen, med såpass mye løs grus som der var til tider, hvor sinnsykt stor forskjell det er å kjøre med en gang du reiser deg opp å jobber aktivt som joo skriver!
Jeg har jo lest mye om det å kjøre på grus, men har ingen god erfaring med det! Så derfor spør jeg hva som er "riktig" så jeg kan legge meg til riktige vaner for grus å ikke adoptere det som er riktig for vei!
Jeg er overbevist om at jeg hadde gått skikkelig på tryne om jeg hadde panikk bremset når jeg kom ut i løsgrusen og sykkelen begynte å slenge fra side til side (som sand)
Jeg har jo lest mye om det å kjøre på grus, men har ingen god erfaring med det! Så derfor spør jeg hva som er "riktig" så jeg kan legge meg til riktige vaner for grus å ikke adoptere det som er riktig for vei!
Jeg er overbevist om at jeg hadde gått skikkelig på tryne om jeg hadde panikk bremset når jeg kom ut i løsgrusen og sykkelen begynte å slenge fra side til side (som sand)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
Re: Den Store Adventure Tråden
[youtube][/youtube]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
Re: Den Store Adventure Tråden
Stilig musikk ... også
- Palma
- Posts: 4744
- Joined: 09 Oct 2015 19:20
- MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod. - Location: Tjura
- Contact:
Re: Den Store Adventure Tråden
Veldig bra beskrevet Joo. Det må jo bare erfares [emoji12] [emoji106]
Sendt herifra!
Sendt herifra!
- Palma
- Posts: 4744
- Joined: 09 Oct 2015 19:20
- MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod. - Location: Tjura
- Contact:
Re: Den Store Adventure Tråden
Det første punktet under innbremsninger : Steng av ABS, fungerer ikke..... Bullshit. Klart det fungerer. Jeg slår aldri av ABS... Men smak og behag..RuneMC wrote:Her var det endel bra beskrivelser av kjøreteknikk
http://uphilloffroadschool.se/k-rteknik.html
Men ei veldig ok side
- ole m.
- Posts: 1224
- Joined: 09 Nov 2006 18:07
- MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974 - Location: Oslo
Re: Den Store Adventure Tråden
ABS fungerer på fast grusdekke, men jeg har selv opplevd å miste bremsene under innbremsing før sving på "vaskebrett", med ABS innkoblet. Kom meg gjennom, men med mye større fart enn planlagt og med bruk av hele veien. Har opplevd det samme på sleipt underlag også, at bremsene slutter å fungere.
Så nei Palma, dette er ikke bullshit, men gode råd fra en erfaren kjøreinstruktør. Ta de med deg du, de kan komme til nytte en dag...
Så nei Palma, dette er ikke bullshit, men gode råd fra en erfaren kjøreinstruktør. Ta de med deg du, de kan komme til nytte en dag...
Last edited by ole m. on 07 Jul 2016 20:57, edited 1 time in total.
- Palma
- Posts: 4744
- Joined: 09 Oct 2015 19:20
- MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod. - Location: Tjura
- Contact:
Re: Den Store Adventure Tråden
Under Extreme forhold. ... men med min fart er det ikke problem..
Sendt herifra!
Sendt herifra!
- Epylypzon
- Posts: 1187
- Joined: 14 Oct 2015 09:32
- MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
Re: Den Store Adventure Tråden
Ifølge touratech/bmw instruktører er det visst blitt så bra abs på de nye nå at det ikke er noen vits i å slå den av.
Sent fra min SM-G925F via Tapatalk
Sent fra min SM-G925F via Tapatalk