Den Store Adventure Tråden

Prat om tung MC.
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by kvase »

tshansen wrote:Ja det er mye jeg kan kopiere, og allerede har kopiert fra nettet, men det er lite mål, antal meter osv som er å finne. Mulig jeg bare må improvisere litt også øke/minke avstanden om det blir for lett/vanskelig.

Ikke alle som kan ta seg råd til å kjøre en uke med instruktør i Portugal, så da får man øve på det man kan her hjemme :lol: Ja, portugal og tullatech er oppskrytt :plystre
Hei jeg veit akkurat det med råa -
Men ut i fra vanlig opplegg ved sving øvelse så skal kurveradiusen ligge mellom 15 til 25 meter ved øvelse på tørr asfalt for sving teknikk - så grus må det vel være det samme skulle en tru -
øve seg på å holde en gjevn sving
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by tshansen »

Det jeg ser at jeg selv misser på er bikket. Det er utrolig lett at det ramler ned foran dekket. Brems, balanse i sykkel og stående kjøring begynner å sitte godt i forskjellig tempo. Se om det kanskje er mulig å få komme inn på treningsfeltet til grus/cross gutta
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: RE: Re: Den Store Adventure Tråden

Post by Trondgv »

tshansen wrote:Det jeg ser at jeg selv misser på er bikket. Det er utrolig lett at det ramler ned foran dekket. Brems, balanse i sykkel og stående kjøring begynner å sitte godt i forskjellig tempo. Se om det kanskje er mulig å få komme inn på treningsfeltet til grus/cross gutta
Vi i Karmøy Motorcrussklubb har egne treninger for adventuresykler 2 dager i uken, lite aktivitet i år, men håper det blir bedre til neste år :) det hjelper mye på ferdighetene

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
User avatar
Pål
Posts: 100
Joined: 11 Jun 2011 01:07
MC: BMW G310 GS "18
Location: Stavanger

Re: RE: Re: Den Store Adventure Tråden

Post by Pål »

Trondgv wrote:Vi i Karmøy Motorcrussklubb har egne treninger for adventuresykler 2 dager i uken, lite aktivitet i år, men håper det blir bedre til neste år :) det hjelper mye på ferdighetene

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Er det slik at de som ikke er i klubben kan betale en slant for å være med på dette av og til? Definitivt verdt en tur over fjorden for å få med seg dette :D
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: RE: Re: RE: Re: Den Store Adventure Tråden

Post by Trondgv »

Pål wrote:
Trondgv wrote:Vi i Karmøy Motorcrussklubb har egne treninger for adventuresykler 2 dager i uken, lite aktivitet i år, men håper det blir bedre til neste år :) det hjelper mye på ferdighetene

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Er det slik at de som ikke er i klubben kan betale en slant for å være med på dette av og til? Definitivt verdt en tur over fjorden for å få med seg dette :D
Det er mulig, men det er også mulig å få en gratis gang vis du vil prøve. [emoji106] Aner ikke om det blir noe mer kjøring der for min del i år, men kan gi beskjed når og vis det blir noe

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by tshansen »

Denne var ekstremt nyttig



Var en liten diskusjon rundt dette på grusturen! Å det virket som alle hadde gode innput å komme med uten å være helt sikker... denne forklarte en del for min del og kanskje belyser litt hvorfor jeg la vekten på ytre fotpinne
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Pål
Posts: 100
Joined: 11 Jun 2011 01:07
MC: BMW G310 GS "18
Location: Stavanger

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by Pål »

tshansen wrote:Denne var ekstremt nyttig



Var en liten diskusjon rundt dette på grusturen! Å det virket som alle hadde gode innput å komme med uten å være helt sikker... denne forklarte en del for min del og kanskje belyser litt hvorfor jeg la vekten på ytre fotpinne
Den der var opplysende! Han hadde forøvrig mange kjekke øvelser som jeg har notert meg ned at jeg må øve på! :D takk for at du delte :thumleft
Last edited by Pål on 05 Sep 2018 07:58, edited 1 time in total.
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by Kant1 »

tshansen wrote:Denne var ekstremt nyttig



Var en liten diskusjon rundt dette på grusturen! Å det virket som alle hadde gode innput å komme med uten å være helt sikker... denne forklarte en del for min del og kanskje belyser litt hvorfor jeg la vekten på ytre fotpinne
Sikkert forskjelige teknikker som kan brukes, jeg har alltid lært, og brukt, vekta på indre fothviler. Dette var det de lærte bort hos Turatekk også, tyngden på indre fothviler mens rumpa skulle ut over motsatt side av salen,.
Når man så fant balansen, åpnet det seg en ny verden mtp å ta seg rundt en bane med kjegler og hinder :thumleft

Filmen får jeg ikke sett før til helga :-)
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by tshansen »

Jeg, Willy, Stian og Pål hadde en liten diskusjon om dette på Grusturen. Å for å sitere fotballen (gud forby) det er mange måter å sparke ballen i mål, alle er "riktig" men noe grunnleggende, vil alltid være tilstede og likt hos alle.

Jeg gjorde mye som han viser i filmen når jeg kjørte. Helt til Willy korrigerte meg og kom med noen pointers. Noe jeg betvilte men fikk noen voldsome Aha opplevelser på siste dagene. Jeg tror nok at underlag, dekk, sykkel og ikke minst kjørestil avgjør mye hva som er "rett" eller "galt"
Det som er viktigst av alt, er kunnskapen og de forskjellige vinklingene "vi" alle har er mye rett.

Det som forbauser meg mest er hvor latterlig mye nedlegg du kan ha på sykkelen på grus. Dette kan jo selvfølgelig være pga knaster, men man får en solid dose trygghet når man har så mange timer sammenhengende på grus. Mengdetrening er gode greier. Tørre å være løs og ledig. Bruke aktiv gass og bruke blikk.... ikke minst la sykkelen jobbe under deg og gjøre litt motsatt av hva vi gjør når vi kjører asfalt.

Jeg kommer nok til å skrive litt mer utfyllende om mine erfaringer med grus, knast, velt, tryn og stolthet i et eventyr forbeholdt en annen dag. :redface
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by kvase »

Mye smart fra denne karens tips filmer men ikke rart at de bruker bimmere som er lette å få opp i så mange demo filmer om hvor enkelt det er eggeforma med bokser å veltebøyler [youtube][/youtube]
[youtube-iframe][/youtube-iframe

[youtube][/youtube]
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by tshansen »

Denne har gått meg hus forbi... meget spennende liten sak ;-)

[youtube][/youtube]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by knutk »

tshansen wrote:Denne har gått meg hus forbi... meget spennende liten sak ;-)

[youtube][/youtube]
Jeg forventer at det blir en god sykkel.
Men jeg skjønner ikke hvorfor Yamaha lanserer en sykkel i 2017, rett nok kaller de det en prototype, men det er stor usikkerhet om den lar seg kjøpe også i 2019. Det innebærer at konkurentene har god tid på seg til å gjøre sine alternative modeller enda bedre. Samtidig kan man jo tenke seg at potensielle kunder venter med å bytte frem til sykkelen blir tilgjengelig, og modeller som nå er i salg blir stående og mygle hos forhandler.
User avatar
SteinarPedersen
Posts: 124
Joined: 11 May 2018 14:47
MC: Alt på internett er løgn.
Jeg kjører hele året på en KTM Adventure 1090 - 2018

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by SteinarPedersen »

På Østlandet er det flere og flere klubber som arrangerer kurs i kjøring på grus og å bli kjent med adventure-sykkelen sin o.l. NAF MC SaRa og SVAO har så vidt jeg vet holdt kurs før og arrangerer nye kurs til våren.

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by kvase »

SteinarPedersen wrote:På Østlandet er det flere og flere klubber som arrangerer kurs i kjøring på grus og å bli kjent med adventure-sykkelen sin o.l. NAF MC SaRa og SVAO har så vidt jeg vet holdt kurs før og arrangerer nye kurs til våren.

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Her er man fattig på info rundt det emne i NAF -
Har ikke fått noe info utenom det som følger bladet motor å nyheter rundt bil saker ikke et knyst om MC -
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
SteinarPedersen
Posts: 124
Joined: 11 May 2018 14:47
MC: Alt på internett er løgn.
Jeg kjører hele året på en KTM Adventure 1090 - 2018

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by SteinarPedersen »

Klubbene har ikke for vane å markedsføre på tvers, men Oslofjordklubbene +Hedmarken er begynt å profilere hverandre litt. :)

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Post Reply