Nyttig info til dere som kjører BMW R 1300GS

Prat om tung MC.
Post Reply
User avatar
haakeik
Posts: 331
Joined: 02 Mar 2016 12:35
MC: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
1995 Triumph Trident 750 (solgt)
2000 Honda VFR 800 (solgt)
Location: Asker

Nyttig info til dere som kjører BMW R 1300GS

Post by haakeik »

Artikkel fra tyske Motorrad om alle foreløpige recalls og problemer med R1300GS.
Nyttig å vite om for dere.
Noen av dere har kanskje lest om dette før og artikkelen er på tysk. Men Google Translate fikser dette.

https://www.motorradonline.de/enduro/bm ... -probleme/
User avatar
intruder
Posts: 4720
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Nyttig info til dere som kjører BMW R 1300GS

Post by intruder »

Stroppe fast toppboksen...dra meg nå baklengs inn i fuglekassa... :redface

Gruer meg : :erte :smt084
Traction
Posts: 104
Joined: 25 Dec 2021 07:44
MC: Aprilia

Re: Nyttig info til dere som kjører BMW R 1300GS

Post by Traction »

intruder wrote: 14 Apr 2025 11:27 Stroppe fast toppboksen...dra meg nå baklengs inn i fuglekassa... :redface

Gruer meg : :erte :smt084
Eller la det være, og håpe at den forsvinner helt av seg selv?
knutk
Posts: 2472
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Nyttig info til dere som kjører BMW R 1300GS

Post by knutk »

Traction wrote: 14 Apr 2025 13:59
intruder wrote: 14 Apr 2025 11:27 Stroppe fast toppboksen...dra meg nå baklengs inn i fuglekassa... :redface

Gruer meg : :erte :smt084
Eller la det være, og håpe at den forsvinner helt av seg selv?
Nå har jeg ikke fulgt så nøy med, men om jeg har oppfattet det rett ble vel de nevnte problem løst i tur og orden i fjor, kanskje med unntak av kalipper-lekkasjen?

Det var forøvrig det samme leksa da jeg kjøpte 1250.
Nå, 6 år etterpå kan jeg se tilbake på eierskap av en sykkel som har vært 100% problemfri.

Har der vært recalls? Ja, BMW har løst en del problem jeg aldri har hatt, som feks at man kunne risikere at ASC dro av på gassen når sykkel hoppa, og turtallet på framhjulet ble ulikt turtallet på bakhjulet.....

Men, uansett... Skal man ha kjøpe en innretning som er 100% feilfri skal man kjøpe seg en Ambolt.

Tekniske ting blir slitt, og i masseproduksjon vil der fra tid til annen oppstå feil som unnslipper kvalitetskontrollen.

De fleste merker leverer i dag svært gode produkter.
Forskjellen ligger mer i hvordan de agerer når en feil dukker opp.

Men tilbake til utgangspunktet, Store bokstaver i overskriften selger .....
Så her har vi ett typisk eksempel på: Store bokstaver for små problem....
User avatar
kvase
Posts: 4335
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 22 mod KTM 690 Adv R 22mod KTM 890 adv R 2025 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Nyttig info til dere som kjører BMW R 1300GS

Post by kvase »

knutk wrote: 14 Apr 2025 15:20
Traction wrote: 14 Apr 2025 13:59
intruder wrote: 14 Apr 2025 11:27 Stroppe fast toppboksen...dra meg nå baklengs inn i fuglekassa... :redface

Gruer meg : :erte :smt084
Eller la det være, og håpe at den forsvinner helt av seg selv?
Nå har jeg ikke fulgt så nøy med, men om jeg har oppfattet det rett ble vel de nevnte problem løst i tur og orden i fjor, kanskje med unntak av kalipper-lekkasjen?

Det var forøvrig det samme leksa da jeg kjøpte 1250.
Nå, 6 år etterpå kan jeg se tilbake på eierskap av en sykkel som har vært 100% problemfri.

Har der vært recalls? Ja, BMW har løst en del problem jeg aldri har hatt, som feks at man kunne risikere at ASC dro av på gassen når sykkel hoppa, og turtallet på framhjulet ble ulikt turtallet på bakhjulet.....

Men, uansett... Skal man ha kjøpe en innretning som er 100% feilfri skal man kjøpe seg en Ambolt.

Tekniske ting blir slitt, og i masseproduksjon vil der fra tid til annen oppstå feil som unnslipper kvalitetskontrollen.

De fleste merker leverer i dag svært gode produkter.
Forskjellen ligger mer i hvordan de agerer når en feil dukker opp.

Men tilbake til utgangspunktet, Store bokstaver i overskriften selger .....
Så her har vi ett typisk eksempel på: Store bokstaver for små problem....
Enig i mye der Knut
Ser det blåses veldig opp rundt KTM også i slike media gulp. Men går man inn å ser litt på recal for de ulike moddellene så holder det meste en høy kvalitet uansett merke
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
mekkern
Posts: 5299
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Nyttig info til dere som kjører BMW R 1300GS

Post by mekkern »

knutk wrote: 14 Apr 2025 15:20

Men, uansett... Skal man ha kjøpe en innretning som er 100% feilfri skal man kjøpe seg en Ambolt.
Sånn appropo-du vet ikke om en skikkelig smidd ambolt? :lol:
knutk
Posts: 2472
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Nyttig info til dere som kjører BMW R 1300GS

Post by knutk »

mekkern wrote: 14 Apr 2025 18:19
knutk wrote: 14 Apr 2025 15:20

Men, uansett... Skal man ha kjøpe en innretning som er 100% feilfri skal man kjøpe seg en Ambolt.
Sånn appropo-du vet ikke om en skikkelig smidd ambolt? :lol:
Bestefaren min hadde smie, og ambolten var montert på en solid trestubbe.

Når vi slo på den med hammer var det som å slå på en stemmegaffel...

Men hvor den befinner seg nå vet jeg ikke. Men den står vel på et eller annet verksted ett eller annet sted.
Det er den eneste ambolten jeg vet om (og som jeg til syvende og sist ikke vet tilstrekkelig mye om :lol: )
User avatar
increasing
Posts: 53
Joined: 14 May 2020 14:47
MC: R1250GSA
Location: Lillestrøm

Re: Nyttig info til dere som kjører BMW R 1300GS

Post by increasing »

For en del år siden solgte vi et monster av en ambolt med støpjernsfot som sto i en krok på verkstedet, når den sto på gulvet hadde den god arbeidshøyde for en voksen kar og totallengden på selve ambolten var som ett bredt stuebord. Ble solgt til høystbydende og passerte 10k husker jeg. Tilsvarende som på bilde og hadde innstøpt årstall.
IMG_3103.jpeg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
increasing :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)"
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4844
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Nyttig info til dere som kjører BMW R 1300GS

Post by Bikeridr »

knutk
Posts: 2472
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Nyttig info til dere som kjører BMW R 1300GS

Post by knutk »

Bikeridr wrote: 15 Apr 2025 19:00
Jøss, der er den jo !! :twisted:
(Eller kunnet ha vært :redface ).
Morsomt innslag. 😀 👍

Har merket meg navnet til dirigentet Rieu fra tidligere.
Virker som en kar som bringer liv og vitalitet til en heller ellers traust del av musikk-bransjen 😀
Post Reply