vise deg i trafikken..

Prat om tung MC.
User avatar
TageSK
Posts: 338
Joined: 29 Jun 2008 16:23
MC: Bamsefar er en BMW R1150GS.
Han triller ca 20.000 km i året med Sjefen og meg.
Bamsefar har aldri vært i Norge.
Location: Pisa, Toscana, Italia
Contact:

Re: vise deg i trafikken..

Post by TageSK »

bandit wrote: Som dere ser, er det ingen fare for at møtende trafikk blir så blendet at de kjører av veien etc..!
Tenk om alle gjorde som deg - tok seg til rette og brøt loven når det passer. Tenk hvordan det villa gå :roll:
bandit wrote: PS. Jeg ser veldig sint ut på bildene, men det er bare fordi jeg myser litt (sola er bak kamera).. :lol:
Ikke for å plage deg om du har hatt dårlig vær i tre måneder, men du må ha glemt hva sol er. Det er nemlig ingen skygger på bildet :lol:

Jeg måtte ditt, og så måtte jeg datt, og derefter.....men i morgen skal jeg ta bildene av mine 300W halogen.

[TaSK]
Tage Stabell-Kulø
Pisa, Toscana, Italia
Min lange FAQ om 11xxGS og 1200GS er her.
Min "Riding in Tuscany"-tråd er her.
Mer informasjon om MC i Toscana her.
User avatar
TageSK
Posts: 338
Joined: 29 Jun 2008 16:23
MC: Bamsefar er en BMW R1150GS.
Han triller ca 20.000 km i året med Sjefen og meg.
Bamsefar har aldri vært i Norge.
Location: Pisa, Toscana, Italia
Contact:

Re: vise deg i trafikken..

Post by TageSK »

Image

På bildet er solen såvidt skjult bak treet, så praksis snakker vi om hvordan en motorsykkel ser ut i lav (norsk) sol om eftermiddagen.
Eftersom det er et speibilde vi ser, og vinduet ikke er rent, kan vi kanskje estimere det til å være det en bilfører uten 100% ren frontrute i praksis ser i en slikt situasjon.

Hva har best effekt: Lysene eller vesten jeg har på meg?
Bidrar vesten i det hele tatt?

[TaSK]
Tage Stabell-Kulø
Pisa, Toscana, Italia
Min lange FAQ om 11xxGS og 1200GS er her.
Min "Riding in Tuscany"-tråd er her.
Mer informasjon om MC i Toscana her.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: vise deg i trafikken..

Post by tshansen »

Er nok ikke mye av vesten de ser nei!!!

Er nok uten tvil lyset som er det viktigste "bli sett" virkemiddelet vi har! Men hva som er rikitg bruk kan sikkert diskuteres i evigheter. For jeg tror ikke det finnes noe fasit svar!
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Juliet
Posts: 895
Joined: 26 Dec 2007 23:22
MC: 2005 Sportster 1200
Location: Øvre Romerike

Re: vise deg i trafikken..

Post by Juliet »

Hvis jeg hadde møtt deg sånn tror jeg ikke det hadde hjulpet med hverken vest eller lys :shock:

Som LS sier så er det vel ingen fasit på dette, alt kommer an på situasjon og individuelle oppfatninger. Men som TageSK skriver så er det vel viktig å sikre seg best mulig. Beklager SoloTwin, jeg skjønner hva du tenker, men jeg tror ikke vi kommer langt hvis målet er å lære opp alle bilister til å se etter oss og respektere oss. Vi får nok bare redde oss selv som best vi kan siden storparten av bilister aldri har kjørt mc og vet noe om det å være mc-ist i trafikken. Når man leser og opplever så mye rare og livsfarlige bil-stunts så tror jeg ikke vi får sikret oss godt nok.
Jeg har hittil ikke brukt gule klær selv, men ser ikke faren ved å gjøre det så lenge man ikke lar seg selv bli en dårligere fører av det. Hva bilister velger å gjøre med det de observerer får vi ikke gjort noe med, enten det er en sort syklist eller en gulkledd en. Noen velger jo å kjøre oss ned uansett bekledning ...!

Problemet til mange bilister er at de aldri har prøvd speilene på bilen og heller ikke pleier å se seg rundt, de inbiller seg at de er alene og kan ture som de vil og at alle andre tar hensyn til dem. Det må vi ta hensyn til...
Image
Vennlig hilsen Juliet
Onsløv
Posts: 1100
Joined: 21 Aug 2006 13:19
MC: None
Location: Bærgen

Re: vise deg i trafikken..

Post by Onsløv »

@Juliet:
Det er noen virkemidler som kan hjelpe bilførerene til å få mer øye på oss MC'ister....

1: Obligatorisk MC-opplæring til de som skal ta billappen.
2: Og mer pes fra kjørelærer når det er MC'er i trafikken. f.eks spørre om de så den MC'en. Da kan jeg tenke meg at de blir mer obs på MC'er.

Jeg kan ikke huske at kjørelæreren min (klasse B) påpekte MC'er en eneste gang.

-mvh-
Kristian
User avatar
Juliet
Posts: 895
Joined: 26 Dec 2007 23:22
MC: 2005 Sportster 1200
Location: Øvre Romerike

Re: vise deg i trafikken..

Post by Juliet »

Sant det. Fotgjengere og syklister passer de på, men ikke oss.
Image
Vennlig hilsen Juliet
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: vise deg i trafikken..

Post by tshansen »

Deauville00 wrote:@Juliet:
Det er noen virkemidler som kan hjelpe bilførerene til å få mer øye på oss MC'ister....

1: Obligatorisk MC-opplæring til de som skal ta billappen.
2: Og mer pes fra kjørelærer når det er MC'er i trafikken. f.eks spørre om de så den MC'en. Da kan jeg tenke meg at de blir mer obs på MC'er.

Jeg kan ikke huske at kjørelæreren min (klasse B) påpekte MC'er en eneste gang.

-mvh-
Kristian
Veldig godt poeng dette!!!

Jeg har selv tatt flere sertifikat, og det er ikke en eneste gang blitt påpekt om du la merke til den sykkelen! Dette er virkelig noe kjørelærere bør ta mye bedre tak i.
I ålesund er det en som driver bilopplæring på vinteren og mc på sommeren. Han er veldig flink å gjøre elevene sine bevisst på oss motorsykkelister.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Juliet
Posts: 895
Joined: 26 Dec 2007 23:22
MC: 2005 Sportster 1200
Location: Øvre Romerike

Re: vise deg i trafikken..

Post by Juliet »

LordShaft wrote: I ålesund er det en som driver bilopplæring på vinteren og mc på sommeren. Han er veldig flink å gjøre elevene sine bevisst på oss motorsykkelister.
Og der har du det igjen; det er kun mc-ister som egentlig respekterer andre mc-ister
Image
Vennlig hilsen Juliet
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: vise deg i trafikken..

Post by tshansen »

Ja det har vel vist seg gang på gang at det er juliet. [-X
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Fidel
Posts: 415
Joined: 23 May 2005 22:56
MC: Moto Guzzi 1000 SP3, Moto Guzzi V65TT, Moto Guzzi EV1100 California (snart) m/sidevogn, Moto Guzzi 750 Breva, KTM 690 Enduro m/ rallykit,

Re: vise deg i trafikken..

Post by Fidel »

ADVARSEL - lang post...

Det denne tråden først og fremst demonstrerer, er hva motorsykkelorganisasjonene i Norge og resten av verden har måttet slite med i uminnelige (...) tider - nemlig at man TROR for mye. Det farligste er når lovgiverne og deres fullmektige baserer lover og forskrifter på tro.

For eksempel: Mange kjører med gul vest fordi de TROR de blir sett bedre. Argumentasjonen baseres bl.a. på at man selv synes man ser MC-førere med gul vest bedre. Denne troen medførte bl.a. at "noen" begynte å snakke om lovpålegg: Alle MC-førere skulle utstyres med gul vest fordi det virket logisk at motorsyklistene ble sett bedre når de ble utstyrt med gul vest. Det rare er at det ikke finnes noen forskning som viser at gul vest øker synligheten av kjørende motorsyklister. Dette faktum var også årsaken til at f.eks. norske veimyndigheter lot være å følge opp forslaget. (Det finnes også tilfeller der man beviselig blir mer synlig med gul vest, f.eks. når man står i veikanten med havarert MC.)

Det finnes flere slike tro-tilfeller:
Europeiske myndigheter antok at det var en sammenheng mellom kreftene i en MC og ulykker. Det virket bare logisk. Altså ville de innføre HK-begrensning på MC. Da MC-samfunnet begynte å se på saken, viste det seg at det slett ikke var noen sammenheng mellom HK og ulykker. Derimot var det en klar sammenheng mellom type mc og ulykker. RR-sykler var overrepresentert i ulykkene, og det var ingen forskjell på 1000 cc og effektsvakere 600, 400 og 250 cc. Ombygde sykler (choppere) var forresten sterkt underrepresentert på statistikken. (Dette er et eksempel i seg selv: EU-organer vurderer (igjen) å innføre såkalt anti-tampering-lover (dvs forbud mot å foreta ombygginger) for motorsykler av sikkerhetshensyn. Men som nevnt: Ombygde motorsykler er sterkt underrepresentert på ulykkesstatistikkene.)

Mer tro:
Det er lett å tro at fart er en avgjørende årsak i MC-ulykker. Man ser jo disse motorsyklene som raser rundt forbi, og man leser ikke minst avisene. Men verdens største dybdestudie av motorsykkelulykker (MAIDS) viser at i de aller fleste MC-ulykkene er hastigheten under 50 km/t for MC'ns del. Da er det ikke særlig poeng å innføre hastighetsbegrensende dubbedingser på MC'er eller i kjørebanen, slik noen har tatt til ordet for. Vi vet derimot at i de fleste tilfellene blir vi kjørt ned av biler - noe som er hele utgangspunktet for denne tråden.

Hva VET vi om hvordan bilførerne oppfatter motorsyklistene, når ikke engang gul vest hjelper? Det er jo relativt interessant når vi skal forsøke å overleve der ute.

Det er tre hovedårsaker til ikke å bli sett av en bilist:
1) Bilføreren er generelt uoppmerksom (dvs han/hun ville ikke sett selv en bil eller fotgjenger - men kanskje et vogntog)
2) Bilføreren ser ikke MC'n på grunn av fysiske hindre (takstolpen i bilen, andre kjøretøyer blokkerer synsfeltet osv)
3) Bilføreren ser ikke MC'n av psykologiske årsaker ("Det som er mindre enn meg trenger jeg ikke bry meg om"-mekanismen)

Gul vest har vist seg ikke å gjøre noe med noen av disse årsakene.

OECD har i et stort arbeidsmøte om MC-ulykker i sommer derimot forordnet opplæring som hovedbotemiddel nr 1. (Ikke bare av MC-førere, men i aller høyeste grad av alle andre veibrukere.) Det høres kanskje selvsagt ut, men vit at f.eks. i Sverige stilles det ikke noe krav til opplæring før du tar lappen på MC. Det kreves bare at du består MC-prøven. I Irland er det overhodet ingen krav til verken opplæring eller lappen. Og kan du huske at du ble presentert for problemet rundt MC-synlighet dengang du tok billappen (hvis du har den)? Det ville overraske meg om svaret var "ja".

Norge ligger langt fremme på de aller fleste områder mht MC-opplæring og økt sikkerhet. Dette skyldes i svært stor grad at NMCU har gjort en utrolig bra jobb. Selv i europeisk målestokk - og da ikke bare i MC-miljøer men også i EU-kommisjons- og OECD-sammenheng - har NMCUs arbeid vakt oppsikt. Full kontroll-serien og påvirkningen av føreropplæringen er bare noen eksempler. Dette har bidratt til at Norge i dag er Europas sikreste MC-land. Risikoen for ulykke er lik den for bil - selv om skadeomfanget naturligvis blir større hos en MC-fører når ulykken først er ute.

Men hva har alt dette med synlighet å gjøre, spør du kanskje? Det betyr at alt det vi vet om å være synlig på MC i trafikken allerede er forsøkt inkorporert i dagens føreropplæring. Aktiv plassering, gode kjørestrategier, etterutdanning - alt dette gjør at du vil være maksimalt rustet mot uoppmerksomme bilførere. Gjør som du har lært. Ingen gul vest kan erstatte det.
Last edited by Fidel on 22 Sep 2008 12:18, edited 2 times in total.
User avatar
SoloTwin
Posts: 1627
Joined: 29 Apr 2005 19:20
MC: 2004 Moto Guzzi Breva V 750 IE
(X: -98 Suzuki GSXR 600 R - banesykkel, -98 Yamaha DragStar XVS 650 A/Classic)

Kjørte km:
1. ses: ca 12 500 km
2. ses: ca .8 500 km
3. ses: ca .8 500 km
4. ses: ca 11 500 km
5. ses: ca . . . . . 0 km

Årets treff;
Norges treffet - Sortland, Italiensk vårtreff - Verdens Ende, Italiensk høsttreff - Hodalen.
Location: Akershus
Contact:

Re: vise deg i trafikken..

Post by SoloTwin »

Og der la Fidel fakta på bordet! :lol:
________

Noen prøver å legge ord i munnen min og konkludere det hit hen;
La dem skade oss til de lærer å ikke skade oss
, noe som er ganske så latterlig å påstå at jeg sier eller mener. :lol:
Trodde jeg hadde forklart meg godt jeg...
Så jeg tror nok jeg må gjenta meg selv, nok en gang... (ert, ert ;))
________

Vi har sikkert motorsyklister som har erfart og mener forskjellige ting ang vest eller ei.
Og det er nok endel uhell der fluoriserende vester ikke hadde spilt noen rolle.
I de tilfellene jeg selv hittil har vært borti har det ene tilfellet ikke spilt noen rolle og de andre gangene har de likevel sett meg til tross for at jeg ikke kjører med vest.

Det viktigste her
Hva kan være verst tenkelig i tillegg til å bli kjørt (åkke som, vest eller ei) at vi eller våre pårørende ikke får forsikring fordi det kan bli vår feil fordi "vi ikke var synlige nok", eller andre "unnskyldninger" som fratar bilistene ansvaret.
Jeg fatter ikke at noen ikke ser dette poenget her.

Vi må passe på at vi ikke påtar oss bilistenes ansvar!.

Vi blir påkjørt likevel, vest eller ei, fordi de ikke ser oss. De vil aldri se oss.
Det er i nærtrafikk vi blir påkjørt, og som flere poengterer her så trenger vi ikke vesten på lang sikt.
Vi må jobbe sammen for å lære bilistene å se oss. Vi må jobbe med andre type tiltak. Tiltak som ikke gir de fritagelse fra sitt eget ansvar og ved alle typer bortforklaringer.
Vi tar masse ansvar allerede;
Rustløsningskurs, banekurs, full kontroll kurs, Tango MC kurs, Senior kurs, you name it, og masse andre typer kurs, kanskje til og med flere ganger i året, for å være bedre rustet i trafikken, og fordi vi tar ansvar for vår egen sikkerhet.
Vi kjøper masse utstyr å ha på oss, enda vi ikke "trenger" å ha annet en en hjelm.
Vi bruker altså masse penger og tid på å sikre oss (og andre) så godt som vi kan.
Hva gjør bilistene???
Og det finnes mye mer vi kan gjøre. Blant annet å bruke gule vester sier noen, uten å tenke på hva slags signal-effekt de sender ut - utover det å være gule i trafikken. Vi vil bli påkjørt likevel. :( Dessverre...
Og det vil være vår feil det også... Om vi ikke passer på.

Og hva annet må vi finne på når vi fortsetter å bli påkjørt til tross for gule vester?
Hvilket kreative påfunn må vi finne på, dersom vi barer skal satse på å sett i trafikken?
For det er jo ikke bilistene som er problemet, men oss...
:(
Det er dette jeg synes er synd at man ikke ser.
Men man ser det med forskjellige øyne...

Jeg har ikke flere synspunkter igjen angående dette temaet, og nå har jeg vel allerede gjentatt meg selv et par ganger på enkelte ting, så da vil jeg vel tro at jeg er mer eller mindre ferdig med å diskutere dette, for min del. :)

Engasjerende er det i alle fall. \:D/
Image
-04 Moto Guzzi Breva V750IE
X: -98 Suzuki GSXR 600R, -98 Yamaha DragStar/XVS 600 Classic/A
Image Ønsker alle en trivelig mc-sesong!!! Image - BLOGGEN - Image
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: vise deg i trafikken..

Post by Baron von Waffel »

Så deilig at noen kan sortere tro fra kunnskap. Det apellerer til realisten i meg. Men det viser nok at jeg ikke hører til i Holy Riders.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
User avatar
TageSK
Posts: 338
Joined: 29 Jun 2008 16:23
MC: Bamsefar er en BMW R1150GS.
Han triller ca 20.000 km i året med Sjefen og meg.
Bamsefar har aldri vært i Norge.
Location: Pisa, Toscana, Italia
Contact:

Re: vise deg i trafikken..

Post by TageSK »

Her kommer en serie med bilder jeg har tatt i dag. Teksten til bildet er ALLTID nedenfor bildet (slik at jeg kan skrive "som vi ser" og det er klart hvilket bilde jeg mener).
Jeg vil undersøke tre ting: Hvor synlig er den gule vesten?, er mine tåkelys merkbart bedre enn nærlys?, og sist, hva betyr egentlig fjernlys?.

Image

Her ser vi opsettet. Bamsefar er parkert ca 70 meter borte. Jeg har med vilje ikke valgt en flat parkeringsplass hvor det ikke er noe annet å feste blikket på enn sykkelen. Tanken er å få et bedre "bilde " av hvordan sykkelen ser ut i forskjellige situasjoner. Alle bildene er tatt fra samme sted, med samme eksponering, en lett disig dag (i Toscana - ikke det at det spiller noen rolle, men det hjelper på humøret :D )

Image

Her har jeg hente på den gule vesten. Vesten er hengt bak vindskjermen (for det er jo der jeg sitter). Som vi ser er forskjellen helt marginal (kanskje vi kan driste oss til å si "null"?). Mye mindre enn jeg trodde. Men det forsterker mitt inntrykk: På landeveien spiller vesten ingen rolle. Det er i bytrafikken man trenger den; da er avstandene mindre og effekten trolig større.
La det bare være klart: Både jeg og Hustruen vil elske det om jeg slutter med vesten. Jeg fordi den er stygg, og hun fordi den ødelegger alle bilder (den er for dominerende).

Image

Nærlys, riktig justert. GS'en har to lamper, og i den høyre (sett i kjøreretningen) er fjernlyset og parklyset. Så her ser man to lamper. Fordi nærlyset på GS'en har en veldig god og skarp kutt er det mye mindre synlig enn jeg hadde trodd. Det er slik jeg ser ut i mørket. Ikke bra, ikke bra. [-X Jeg har mottatt de fire hvite LED som jeg skal montere på sideveskene og/eller i kombinasjon med tåkelysene.

Image

Mine to tåkelys som beklageligvis er "litt" feiljustert og derfor lyse for høyt. I tillegg ser vi (så vidt) parklyset. Jeg legger forresten merke til at de digre veskene mine danner fin sort bakgrunn go derfor kontrast til tåkelysene. Fine greier, det der!


Image

Her stirrer vi rett i fjernlyset på GS'en. I tillegg kommer mine to Hella FF-100. Nærlyset står jo også på (for å få på fjernlyset). Så her har vi 200 Watt med halogen. Og tre av de der lampene blender. Uansett hvor forbudt det måtte være har jeg ingen tro på at en bil kommer til å kjøre i grøften på grunn av de lysene der.

[TaSK]
Tage Stabell-Kulø
Pisa, Toscana, Italia
Min lange FAQ om 11xxGS og 1200GS er her.
Min "Riding in Tuscany"-tråd er her.
Mer informasjon om MC i Toscana her.
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: vise deg i trafikken..

Post by Baron von Waffel »

Det er vel egentlig ganske tydelig at man synes bedre på dagtid med fjernlys eller annet feiljustert lys. Altså lys som treffer øynene dine direkte. Dette kom veldig tydelig frem med illustrasjonen din Tage.

Men når det blir skumring eller mørkt blir dette et lys som blender og kan føre til ulykker i verste fall. I hvert fall fører det til ubehag og dermed uvilje mot motorsyklister. Så det å kjøre med fjernlys i solskinn blir neppe noe problem. Kan ikke egentlig se at det er noe problem med tåkelysene dine heller bortsett fra at de brukes i strid med regelverket for bruk av tåkelys. (Regelverket krever jo tåke for å bruke tåkelys, og i klarvær er det et tegn på at føreren har tåka i hodet. I hvert fall tenker jeg sånn om bilførere som har på tåkebaklys. De utkonkurrerer bremselysene og fører til mindre trafikksikkerhet.)
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
User avatar
TageSK
Posts: 338
Joined: 29 Jun 2008 16:23
MC: Bamsefar er en BMW R1150GS.
Han triller ca 20.000 km i året med Sjefen og meg.
Bamsefar har aldri vært i Norge.
Location: Pisa, Toscana, Italia
Contact:

Re: vise deg i trafikken..

Post by TageSK »

Baron von Waffel wrote: Men når det blir skumring eller mørkt blir dette et lys som blender og kan føre til ulykker i verste fall.
Godt poeng - problemet med ordet "blende" er at det i praksis betyr to ting: Direkte lys (som i bildene mine), og "lys så sterkt at man ikke ser hva som skjer".

Dersom man setter 200 Watt i trynet på noen i mørket ser de ikke noe annet overhodet. Jeg gjorde en test da jeg monterte mine Hella, og de er ubehagelige å se på på flere hundre meters avstand. Det er derfor jeg har en egen bryter på dem (uten en ekstra bbryter på styret - lang historie). Når jeg møter noen på lang avstand skrur jeg først av Hella, og når jeg føler at jeg ser helt frem, skrur jeg av det vanlige fjernlyset. Årsaken til at jeg ikke skifter til Xenon i fjernlyset er at da m jeg skru det av når den møtende bilen er 500 meter unna (og det er for langt å kjøre på nærlys i mørket).

Men, altså, som bildet mitt viser, så selv om både tåkelysene og fjernlysene teknisk sett blender, så blir ikke sjåføren blir blendet (om du forstår hva jeg mener).
På dagtid, vel og merke.

Faktisk - disse bildene har fått meg til å lure på om jeg skal bytte fra tåkelys til nær og fjernlys (men uten ekstralysene).
På dagtid, vel og merke.

[TaSK]
Tage Stabell-Kulø
Pisa, Toscana, Italia
Min lange FAQ om 11xxGS og 1200GS er her.
Min "Riding in Tuscany"-tråd er her.
Mer informasjon om MC i Toscana her.
Post Reply