Page 35 of 51

Re: Den store Dekktråden

Posted: 17 Sep 2018 21:45
by Snikkeren
Det samme merker nok Spirit på sine Avon Trekrider. Er flere ganger han har lagt foran meg og sklidd litt sideveis med de dekkene. Nå har det jo gått bra, men tror det var en grunn til at han valgte TKC80 til Grustur i Øst. Den type "traktordekkmønster" er jo laget hovedsaklig for fremdrift, ikke sideveis grep.

Re: Den store Dekktråden

Posted: 17 Sep 2018 21:49
by Palma
Snikkeren wrote:Det samme merker nok Spirit på sine Avon Trekrider. Er flere ganger han har lagt foran meg og sklidd litt sideveis med de dekkene. Nå har det jo gått bra, men tror det var en grunn til at han valgte TKC80 til Grustur i Øst. Den type "traktordekkmønster" er jo laget hovedsaklig for fremdrift, ikke sideveis grep.
Ja, de kan nok væra bra i sand rett frem og på tørr grus

Re: Den store Dekktråden

Posted: 18 Sep 2018 09:08
by Kant1
Jeg har også et inntrykk av at Karoo 3 går lettere sideveis enn TKC 80, uten at det var noe stort problem.
Til Adventure Days i helga kjørte jeg TKC 80 framme, og Karoo 3 bak, litt tilfeldig det blei sånn, men det funka greit-- en sjelden gang er det jo litt kjekt også...
når bakenden på sykkelen svinger ut, og blir med på dans :thumleft

Re: Den store Dekktråden

Posted: 18 Sep 2018 09:19
by Snikkeren
Ja, at bakenden sklir litt kan være kjekt av og til. Det er verre hvis forhjulet slipper.

Re: Den store Dekktråden

Posted: 18 Sep 2018 09:35
by Palma
Snikkeren wrote:Ja, at bakenden sklir litt kan være kjekt av og til. Det er verre hvis forhjulet slipper.
Helt klart. I dette tilfellet var han totalt uforberedt og klarte ikke parere/ kompensere med kropp og styre. Men han gjorde noen erfaringer. Kjøre i hjulspor krever litt hoftebevegelser og balanse. \:D/

Re: Den store Dekktråden

Posted: 18 Sep 2018 09:41
by Snikkeren
Palma wrote:
Snikkeren wrote:Ja, at bakenden sklir litt kan være kjekt av og til. Det er verre hvis forhjulet slipper.
Helt klart. I dette tilfellet var han totalt uforberedt og klarte ikke parere/ kompensere med kropp og styre. Men han gjorde noen erfaringer. Kjøre i hjulspor krever litt hoftebevegelser og balanse. \:D/

Vi hadde jo et klassisk eksempel på dette på den første Grustur i Øst turen. Kai havnet ned i hjulsporet, og så prøvde han å kjøre opp av det igjen. Det gikk ikke så bra. Havner man ned i et sånt hjulspor, så er det ofte bedre å bare fortsette i det. Det blir litt sånn som plankekjøring. Havnet man først utfor planken, ikke prøv å kjør oppå den igjen.

Heldigvis ble det festet til film, så hvis noen vil se hvordan det gikk, så er det bare å sjekke denne videoen ca 21 min inn i videoen:


Re: Den store Dekktråden

Posted: 10 Oct 2018 20:01
by tshansen
Er det slik å forstå at man kan ha slange i slangeløse dekk? (TL merkede) :-s

Jeg blir ikke helt klok på dette og har aldri hatt sykkel med slange før. Så greit å få litt føringer på hva som finnes av dekk så jeg ikke bestiller feil. Er det noen som har erfaring med Biltema sine innerslanger? Er de dugenes eller bør man gå for noe andre merker? :-k :redface

Re: RE: Re: Den store Dekktråden

Posted: 10 Oct 2018 20:44
by Trondgv
tshansen wrote:Er det slik å forstå at man kan ha slange i slangeløse dekk? (TL merkede) :-s

Jeg blir ikke helt klok på dette og har aldri hatt sykkel med slange før. Så greit å få litt føringer på hva som finnes av dekk så jeg ikke bestiller feil. Er det noen som har erfaring med Biltema sine innerslanger? Er de dugenes eller bør man gå for noe andre merker? :-k :redface
Det er ikke noe problem, de er bare litt verre å legge om. Jeg har nesten kun kjørt med slangeløse dekk. Biltema slanger funker greit, men ville kjøpt noe mer av typen heavy duty (tykkere gummi) vis den skal bli kjørt på masse dårlige veier med stein osv.. Ikke sikkert det er så mye bedre, men det hjelper på samvittigheten, og kanskje slipper du å vrenge av dekket en mørk, regnfull kveld [emoji106]

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

Re: Den store Dekktråden

Posted: 10 Oct 2018 21:29
by ole m.
Slangene fra Biltema er av den tykke typen, og de fungerer som de skal. Jeg har brukt disse i mange år til mx, enduro og gruskjøring, uten problemer.

Re: Den store Dekktråden

Posted: 10 Oct 2018 21:47
by Trondgv
ole m. wrote:Slangene fra Biltema er av den tykke typen, og de fungerer som de skal. Jeg har brukt disse i mange år til mx, enduro og gruskjøring, uten problemer.
Trodde de var av det tynnere slaget, men vis de er tykke så er det jo ikke noe problem, gummi er gummi. Jeg bytta ut en gammel morknet biltema slange når jeg kjøpte sykkelen, mulig de hadde en annen type tidligere i så fall. :D

Re: Den store Dekktråden

Posted: 10 Oct 2018 21:53
by ole m.
Du finner tykkere slanger også, men de fra Biltema er likevel å anse som tykke. :)

Re: Den store Dekktråden

Posted: 10 Oct 2018 22:05
by Trondgv
ole m. wrote:Du finner tykkere slanger også, men de fra Biltema er likevel å anse som tykke. :)
Mulig det! Jeg har sett 3 typer, det er tynn vanlig, heavy duty og HEAVY duty som det nesten ikke er plass til luft i. :lol:

Re: Den store Dekktråden

Posted: 10 Oct 2018 22:12
by tshansen
Aaahh... konge. Takk for svar! Jeg har satt å søkt litt på dekk jeg kunne tenke meg å prøve, å de mindre agresive dekkene finnes stort sett bare i TL. Så da åpnet det seg litt større muligheter.

Re: Den store Dekktråden

Posted: 16 Jan 2019 11:05
by kvase
Denne filmen var ikke dum
[youtube][/youtube]

Re: Den store Dekktråden

Posted: 16 Jan 2019 12:43
by tshansen
kvase wrote:Denne filmen var ikke dum
Han sier hvertfall stikk motsatt av det de fleste andre gjør når det kommer til sammenligningen mellom tkc80 og wild dekkene :-k :-k