Nedgradere til mindre HK? Gi seg mens leken er god?

Prat om tung MC.
Yttervik
Posts: 25
Joined: 19 Jan 2014 20:12
MC: 09 Suzuki GSR 600
[x]01 Honda CBR 929RR
Location: Nordland

Nedgradere til mindre HK? Gi seg mens leken er god?

Post by Yttervik »

Hei!

2013 var første sesongen min på tung MC, tok lappen i juli. Har fra før kjørt både moped og lett-mc, og er nå 25 år. Vurderer sterkt å nedgradere til mindre motor (HK), er rett og slett redd for å ende mine dager på en motorsykkel.. :o

Skremte meg selv kraftig i sverige i sommer: dro på bortover motorveien, bikket 200, kom en liten bakketopp og bak den var det en slak høyresving. Slapp gassen og svingen kom fort, ble livredd men klarte å svinge såpass at jeg kom meg gjennom svingen, neppe mer enn en halvmeter unna midtdeleren i rett under 200.. :shock:

Ble ufattelig redd etter denne episoden, og lurer på om jeg virkelig bør kjøre MC i det hele tatt, er rett og slett redd for å kjøre meg ihjel :( Det er nok fint mulig å holde den farten i en slik sving med sykkelen min, men det kom så brått på at jeg ble helt satt ut. Har en CBR 929RR, og synes det er vanvittig gøy å gasse på, men svingene kommer så fort, og farten blir ofte mye høyere enn jeg beregner eller har planer om.

Sykkelen er veldig pen, gått lite, i bra stand og med det rette utstyret, så salg er økonomisk sett ikke lurt. På den annen side er det tross alt snakk om mitt eget liv og helse.

Spørsmålet er om jeg har vokst på disse erfaringene, eller om jeg like godt bør kjøpe en sykkel som ikke går så godt eller innbyr til så store hastigheter? Eller i verste fall avslutte mens leken er god?
Last edited by Yttervik on 20 Jan 2014 20:58, edited 1 time in total.
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Nedgradere til mindre HK? Gi seg mens leken er god?

Post by supermons »

Siden lappen er ny er det lett å undervurdere hvor fort sykler går i forhold til bil, så at du lærer å beregne svinger bedre etterhvert er ikke rart. Spørsmålet er jo om du tror du kommer til å kjøre sakte med en mindre sprek sykkel?

Har du vurdert banesykkel? Siden du sier du liker farten, så kan det være greit å fortsette under tryggere forhold.

Det er mine tanker iallefall..
Yttervik
Posts: 25
Joined: 19 Jan 2014 20:12
MC: 09 Suzuki GSR 600
[x]01 Honda CBR 929RR
Location: Nordland

Re: Nedgradere til mindre HK? Gi seg mens leken er god?

Post by Yttervik »

Banesykkel og slik kjøring blir for kostbart og vanskelig, og kommer til å foregå altfor sjeldent, liker veldig godt å kjøre mc, det er herlig :)

Tenker på noe ala Bandit, Hornet, Z750 eller lignende. Nakensykkel tror jeg vil ha en naturlig begrensning på farten i og med at man påvirkes mer av fartsvinden? Og så ser jeg for meg at en slik sykkel vil være morsom å kjøre svinger med også i 80 eller 100 km/t, ikke slik som en R-sykkel som man må ha litt fart på for at det skal bli gøy.
Supermotard er vel heller ikke noe fartsmonster, men uegnet til langturer.
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Nedgradere til mindre HK? Gi seg mens leken er god?

Post by supermons »

Blir en god del mer vind på kåpeløse sykler ja. På min Supermotard er egentlig alt over 120 ubehagelig, men det vil jo selvsagt variere litt med sykkelen. Syklene du nevner er nok sykler du kommer til å trives godt med, passe futt, gode å kjøre langt og ikke så aggresiv sittestilling/motor.
Yttervik
Posts: 25
Joined: 19 Jan 2014 20:12
MC: 09 Suzuki GSR 600
[x]01 Honda CBR 929RR
Location: Nordland

Re: Nedgradere til mindre HK? Gi seg mens leken er god?

Post by Yttervik »

Skal prøve å få lånt/prøvekjørt en sånn type sykkel til våren, selv om det er dårlig med forhandlere her i nord. Når kom Hornet med EFI? Forgasser-motor har jeg lite lyst på :P Har nettopp handlet meg skinndress fra Alpinestars, så det må være en sykkel som jeg kan bruke den til uten å se rar ut :) Er jo bare 25 år, må ha noe som er litt "kult"/akseptabelt også, spesielt når man kjører sammen med kompiser som har GSXR 1000 osv..
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Nedgradere til mindre HK? Gi seg mens leken er god?

Post by supermons »

Viktigste er jo å ha noe som er morro å kjøre og som du er fornøyd med (og overlever på :P ). Kjøp sykkel for deg selv!

Skinndress passer nesten alt synes nå jeg. Etter det jeg fant ut kom den med EFI i 2007. Har kjørt både den og den forrige, gode lettkjørte sykler begge to.
Yttervik
Posts: 25
Joined: 19 Jan 2014 20:12
MC: 09 Suzuki GSR 600
[x]01 Honda CBR 929RR
Location: Nordland

Re: Nedgradere til mindre HK? Gi seg mens leken er god?

Post by Yttervik »

Takk for tips. Skal se det an når sesongen begynner, merker vel fort om jeg klarer å beherske meg eller ikke.
Online-MC
Posts: 18
Joined: 04 Feb 2014 11:02
MC: Kawasaki ZX-6R StreetFighter - Work in progress

Re: Nedgradere til mindre HK? Gi seg mens leken er god?

Post by Online-MC »

Hei, kan nå dele min personlige erfaring :)

Kjøpte selv Z750 for noen år siden (i en alder av 23) da lappen var helt ny og suget etter fart og spenning var høg.
Drev en motorsykkelbutikk på den tiden og hadde lekt med det meste Kawasaki leverte.

Eg følte streetfighter var ett suverent valg da det var en slik luftmotstand i høgere hastighet at de ikke er morro å ligge i 150km/t over lenger tid, men perfekt å ligge i 100-110km/t med.
De turene eg har hatt med ZX-10R kan ikke vi kalle noe forsvarlig kjøring. Det ble til slutt en lek om hvor høy hastighet vi kunne få den på bakhjulet i, og når du sparer på framdekket i 180km/t+ er det ikke lenge før flaksen tar slutt. :shock:

Z750 fikk montert Acrapovic hele veien og power commander, noe som ga ett suverent drag og rikelig med morro :)

Veit ikkje ka eg tenkte den dagen eg solgte den......

Men over til noe helt annet;
Om du ønsker å strupe sykkelen litt kan du se om det er laget til for en stoppeskrue på innsuget ditt. Det variere veldig på måten de forskjellige syklene og merkene gjør dette på.
Noen bruker noe som ser ut som store skiver for å dempe luftgjennomstrømmingen inn til forgasserene i kombinasjon av andre dyser, noen har en skrue på innsuget som stopper gass-spjeld fra å få full åpning og noen har en loop mellom 2 kabler som endrer innsprøytningnen. Det er tilogmed en scooter du kan "chippe" med nintendo DS.... :-s

Merk deg det at struping av innsug er IKKE ett godt alternativ da vi har sett flere som ikke får dette til å virke skikkelig.
Om du vil prøve å dempe effekten er det stopper på gass-spjeld som er det beste alternativet, men du vil nok fort oppleve att forbikjøring ikke blir like "trygt", så pass på å lære deg sykkelen før du går inn i "Race-mode" igjen..
http://www.online-mc.no
Kristoffer Ullaland
577 25 526
Yttervik
Posts: 25
Joined: 19 Jan 2014 20:12
MC: 09 Suzuki GSR 600
[x]01 Honda CBR 929RR
Location: Nordland

Re: Nedgradere til mindre HK? Gi seg mens leken er god?

Post by Yttervik »

Struping/nedjustering av MC er ikke aktuelt for min del, det blir for omfattende og dyrt. I tillegg virker det rart, blir som å kjøre mellomklasse når man kan kjøre tung-mc. Har innsprøytning, så den må nok omprogrammeres også.

Nei her er det tre alternativer slik jeg ser det;

- Selge sykkelen og avstå fra mc-kjøring
- Bytte sykkel til en type som ikke oppfordrer til villmannskjøring
- Håpe at jeg har vokst på første (tung-mc) sesong, og at jeg klarer å kjøre fornuftig siden jeg er såpass bevisst på denne situasjonen
Trond_V
Posts: 784
Joined: 07 Apr 2008 23:24
MC: 23' BMW F750GS
20' Honda CB650R
18' Suzuki SV 650
12' Yamaha FZ8-S
15' Yamaha MT-07
07' Yamaha FZ6
01' Suzuki Bandit 600

Re: Nedgradere til mindre HK? Gi seg mens leken er god?

Post by Trond_V »

Kjøp noe kåpe-løst, rundt 600 kubikk. Da begrenser det seg litt hvor fort det går, før vinden gjør det ubehagelig nok til at man slakker av på gassen :)
chrisseh
Posts: 2
Joined: 09 Mar 2014 23:43
MC: '01 Kawasaki ZR-7

Re: Nedgradere til mindre HK? Gi seg mens leken er god?

Post by chrisseh »

Tror Trond_V er inne på noe. Jeg tok også tung lappen i fjor som 26-åring, og var også bekymret for hvordan det hele skulle gå.. Husker tilbake til da jeg kjørte lett-mc og hvor glad jeg ofte var for at den ikke hadde mer krefter. Kjøpte meg en kåpeløs og ikke alt for sprek (75hk) sykkel. Har enda til gode å bli redd på den :) Lykke til!
User avatar
Bone
Posts: 11
Joined: 19 Mar 2014 20:16

Re: Nedgradere til mindre HK? Gi seg mens leken er god?

Post by Bone »

Jeg har kjørt mye forskjellig og er av de heldige som klarer seg med å kjøre værstingsykler(hayabusa, zzr1400, s1000rr osv), for det er ikke alle som egner seg så godt til det. Det sagt, så anbefaler jeg banekjøring uavhengig av mc da dine ferdigheter vil bedres uansett. Og så er det moro da skal sies :)
User avatar
wamporey
Posts: 23
Joined: 08 Aug 2013 12:33
MC: Suzuki GSX 750 ES 1987
Aprilia RS50 Tuono 2005
Location: Hammerfest

Re: Nedgradere til mindre HK? Gi seg mens leken er god?

Post by wamporey »

Først og fremst; jeg har ikke A-lappen enda, så legg mine råd nederst i bunken.
Yttervik wrote:Struping/nedjustering av MC er ikke aktuelt for min del, det blir for omfattende og dyrt. I tillegg virker det rart, blir som å kjøre mellomklasse når man kan kjøre tung-mc. Har innsprøytning, så den må nok omprogrammeres også.

Nei her er det tre alternativer slik jeg ser det;

- Selge sykkelen og avstå fra mc-kjøring
- Bytte sykkel til en type som ikke oppfordrer til villmannskjøring
- Håpe at jeg har vokst på første (tung-mc) sesong, og at jeg klarer å kjøre fornuftig siden jeg er såpass bevisst på denne situasjonen
Jeg synes alternativ 1 virker veldig trist, men selvfølgelig; hvis det er det eneste som kan holde deg i live...

Lurt å prøve alternativ 3 først, eventuelt alternativ 2 hvis nummer 1 ikke funker, og nummer 3 som absolutt siste utvei.

Flott at folk er åpne om denne problemstillingen! Jeg har hørt om motorsyklister som måtte gå for alternativ 3 for å berge livet.
♪ Bourne to be Wylde..! ♫
Yttervik
Posts: 25
Joined: 19 Jan 2014 20:12
MC: 09 Suzuki GSR 600
[x]01 Honda CBR 929RR
Location: Nordland

Re: Nedgradere til mindre HK? Gi seg mens leken er god?

Post by Yttervik »

Gleder meg til å ta fatt på sesongen nå uti april en gang :D Er innstilt på å gå for siste alternativ, altså å beholde CBR'n og se hvordan det går. Merker vel fort om jeg klarer å begrense meg til rette strekninger, eller om jeg kjører på grensen ofte. I det minste er det en lettsolgt sykkel jeg sitter på om det skulle bli bytte.. :roll:
Gammelgutt
Posts: 152
Joined: 24 May 2009 20:29

Re: Nedgradere til mindre HK? Gi seg mens leken er god?

Post by Gammelgutt »

Sett deg på en tråsykkel og sykle rett i en vegg. Da kan det jo hende at du får et annet syn på fart?.
Post Reply