MC-nyheter

Prat om tung MC.
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: MC-nyheter

Post by knutk »

tshansen wrote:
kvase wrote: Den nye 890 duken har 121hp den 901 consept har 105/120 hp ? ut i fra kilder Deler på denne siden
KTM Club Scandinavia
Den konsept mc skal vist komme ut i 2021 syns den ser lovende ut
Går du de litt mer etter i sømmen så er det en god del forskjeller - dempere-bremser- en del motor teknisk -
Men ja det er mye likt også men klart er man produsent av et merke å kjøper opp et annet så må det bli noe som dras over med en rask kamm rundt slik noe
:-s
Nei, går du etter i sømmene, ser du at potten er en akrapovic variant som også er "lik" bare designet annerledes på 901. Det er en opp borret 790 motor med samme dempere som kommer i Rally versjonen til 790. Jævlig dyre dempere, og en smule overkill på en slik sykkel... men de koster 60.000,- å oppgradere til. så tipper det gjør litt med prisen til en eventuell 901. Bremser, og alt annet av komponenter er så å si identisk, samme med bremser og motor. At husquarna vil gjøre noen egne endringer fram til 2021 er liten tvil om. Men en kjapp sammenligning av 701 og 690 ser du hvor mye som faktisk er helt likt. Hvorfor kan man gjerne stille seg spørsmål til? :-k

Spent på om det kommer en arvtager til 1090... Noen er veldig overbevist om at det blir å komme en ny 990 etterhvert. Men der igjen har vi size, vekt og behov. :-k
knutk wrote:
Ikke for å snakke ned 790, men personlig syntes jeg, basert på det ene bildet, at Husqvarna'n ser bedre ut enn KTM varianten. Det dreier seg selvsagt om smak og behag, men for undertegnede virker den mer attraktiv. De ubesvarte spørsmålet blir selvsagt, hva gjør det med vekten. Det vil vise seg.

Angående Carplay vs Garmin. I bilene har jeg mulighet for både den innebygde GPS eller Android Auto. Fordelen med telefonvarianten er at det er enklere å finne steder som ikke er forhåndsprogrammert, men bilen kan også kobles til nett og man kan laste inn samme veipunkt. Førstnevnte løsning er kabelbasert. mens sistnevnte løsning er trådløs.
Ser poenget med lisenspenger. Men om man ønsker å benytte Apple CarPlay koster det kunden ca kr 2 500. (Mange produsenter har allerede dette inkludert i prisen) Android koster ingen ting.
Dritten (i bil) med å benytte telfonbasert navigasjon er at navigator beslaglegger hele skjermen og man mister mye av info som ellers er vist på skjermen. Tipper sistnevnte er et forbigående problem som blir løst på fremtidige modeller.
Det tok noen uker og ikke minst muligheten til å se den live før jeg ble fortrolig med utseendet til 790. Den så jævlig rar ut med en gang. Det kan jeg være helt enig med deg i, men smaken er som baken. Det er ikke nødvendigvis den kuleste sykkelen som er blitt laget. men designet er kanskje ikke det som står høyest i fokus når folk velger sykkel i dette segmentet? eller er det det? ;-)

Å få en solid egnet enhet man enkelt kan bruke guru maps, google maps osv er for meg en langt bedre løsning enn noe av det garmin har prestert å komme med i senere tid. Pr dags dato er garmin den enkleste og beste løsningen... Men hjelpe meg så tungrodd det er i forhold til digitale, app baserte løsninger :-#
Helt enig i at funksjon prioriteres høyere enn design :)

Angående Garmin vs røkla så må jeg innrømme at sammenligning med bil ikke blir helt relevant, da man i bil benytter samme skjerm for begge deler, mens på telefon erstatter tlf. en dedikert GPS, som ellers ikke har noe annet info enn navigasjon (med mindre man kjører BMW)

Forøvrig svever der ubekreftede rykter om at BMW jobber med en kombiløsning med kun èn stor avtagbar skjerm, hvor alt er integrert i den ene skjermen. Vet ikke hvem som lanserer noe slikt først, men om man tar en iPad/Android brett og bygger inn en CANbus leser så er resten kun programvare..
Uansett, Garmin og tilsvarende har all grunn til å skjerpe seg :)
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: MC-nyheter

Post by ojda »

knutk wrote:
Forøvrig svever der ubekreftede rykter om at BMW jobber med en kombiløsning med kun èn stor avtagbar skjerm, hvor alt er integrert i den ene skjermen. Vet ikke hvem som lanserer noe slikt først, men om man tar en iPad/Android brett og bygger inn en CANbus leser så er resten kun programvare..
Uansett, Garmin og tilsvarende har all grunn til å skjerpe seg :)


Kjenner det begynner å vannes litt i munnen nå 8) :lol:
Er forhåldsvis lettflørtet med tekniske duppeditter :lol:
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
intruder
Posts: 4270
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: MC-nyheter

Post by intruder »

supermons wrote:
ojda wrote:Gjelder GSX`n:

ÅÅÅ! Kjenner jeg får såre skinker bare av å se på den :lol:
Ikkeno for oss seniorer detta [-(
Må nok ta litt flere pauser med den ja :lol:

Det skulle jeg fint overlevd merker jeg!
Finnes det elektrifiserte BMW rullatorer , skal jaggu spørre han Per Almestrand , 72 år og nestor på Oasen MChuset Nydal...

...har jo Intruder 750....DBS Intruder med 27 gir....Hyundai i30 (ikke villedende reklame,den går laggu i 30 :!: :!:
Inntruder rollmaster GX , kanskje på tide med GPS og ABSÅ ?? DET ville vært noe det.....
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: MC-nyheter

Post by kvase »

MC avisa skriver
Førstereaksjon: Husqvarna Norden 901 – herlig adventure-konsept
Resten finnes her
https://www.mcavisa.no/single-post/2019 ... Gqd2UPEv4c
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
inunf
Posts: 4908
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: MC-nyheter

Post by inunf »

Fett! RS660 hadde vært artig som banesykkel, men spørs om den passer inn i noen av konkurranseklassene.
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: MC-nyheter

Post by hakhap »

Nei det var det da. Akkurat nå litt av en våt drøm for rent trackday bruk men blir mest sannsynlig for dyr
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: MC-nyheter

Post by JK95 »

660cc passer vel ikke inn i noen racing-gren, så den blir vel en slags konkurrent for Daytona 675? :-k Rent baneleketøy :-k
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: MC-nyheter

Post by hakhap »

https://www.aprilia.com/en_EN/news/2019 ... mpionship/


Young riders, starting from eleven years old, will take to the track astride the Aprilia RS 250 SP, a bike expressly designed and developed by Aprilia Racing in collaboration with Ohvale for use on the track and to make the growth of this young talent easy and gradual.

 
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: MC-nyheter

Post by kvase »

Kan ikke gi meg helt med denne

[youtube-iframe]fxL6C7PKTiA[/youtube-iframe]
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: MC-nyheter

Post by biker7 »

kvase wrote:Kan ikke gi meg helt med denne

[youtube-iframe]fxL6C7PKTiA[/youtube-iframe]

=D> :smt007 :thumleft :smt007

Dette kunne kanskje være den sykkelen som kunne erstatte både Tracern og GS,n min til EN sykkel, hvis maks ca 210-215 kg kjøreklar og ca 105-120 hester :D
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: MC-nyheter

Post by knutk »

biker7 wrote:
kvase wrote:Kan ikke gi meg helt med denne

[youtube-iframe]fxL6C7PKTiA[/youtube-iframe]

=D> :smt007 :thumleft :smt007

Dette kunne kanskje være den sykkelen som kunne erstatte både Tracern og GS,n min til EN sykkel, hvis maks ca 210-215 kg kjøreklar og ca 105-120 hester :D
Utifra video så ser den ut som et attraktivt alternativ. Blir spennende og se om den blir realisert. I video håper de på ca 210 kg ferdig kjørbar. Om så er vil det være imponerende. Dog tipper jeg at den kommer til å veie mer. I grove trekk kan man si at den har mye til felles med 790. Men mer utstyr i form av bagasjeholdere, veltebøyler og motorbeskyttelse vil jeg tippe på at den kommer til å veie 220 - 230. Det høres kanskje fælt, men er i praksis ikke ille.
Blir spennende og følge med :D :thumleft
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: MC-nyheter

Post by biker7 »

knutk wrote: Utifra video så ser den ut som et attraktivt alternativ. Blir spennende og se om den blir realisert. I video håper de på ca 210 kg ferdig kjørbar. Om så er vil det være imponerende. Dog tipper jeg at den kommer til å veie mer. I grove trekk kan man si at den har mye til felles med 790. Men mer utstyr i form av bagasjeholdere, veltebøyler og motorbeskyttelse vil jeg tippe på at den kommer til å veie 220 - 230. Det høres kanskje fælt, men er i praksis ikke ille.
Blir spennende og følge med :D :thumleft
GS 800,n min veier ca 220kg kjøreklar, med veltebøyler og litt lettere eksos enn orginalt. Greit nok, men kunne godt vært noen kilo lettere.
Motormessig kunne jeg tenkt meg litt mere "pondus", selv om det egentlig klarer seg på grusen. Men får ikke helt "kicket" på asfalten.
Så å feks. fått inn den oppborrete Rotax-motoren fra Nuda (105hk), trur jeg faktisk hadde passet GS,n min utmerket :)
User avatar
Palma
Posts: 4730
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: MC-nyheter

Post by Palma »

Den sykkern ser riktig artig ut, nå hadde jeg håpet at BMW hadde kommet med en boxer rundt 800, men neida..
Men tilbake til Husquarna'n. Den har en fin "kropp" men fyttigrisen den fæle lykta. Og fronten i seg selv ser litt voldsom ut, litt låvevegg.. Eller kanskje jeg savner et nebb der... :shock: :lol: :lol: :lol: :lol:
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: MC-nyheter

Post by kvase »

Palma wrote: Men tilbake til Husquarna'n. Den har en fin "kropp" men fyttigrisen den fæle lykta. Og fronten i seg selv ser litt voldsom ut, litt låvevegg.. Eller kanskje jeg savner et nebb der... :shock: :lol: :lol: :lol: :lol:
Er ikke let å svelge for mange den fronten men noe ekstra lys trengs muligens ikke på den - De gule er sikkert Ekstra -
Det er vel ikke bedre med ei liten lykt heller
Image
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: MC-nyheter

Post by Epylypzon »

En ting som forundrer meg er vekta dem oppgir. Hvorfor er den + - 20 kg mer enn hva produsenten oppgir dem til?

Sent fra min LYA-L29 via Tapatalk
Post Reply