MC-nyheter

Prat om tung MC.
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: MC-nyheter

Post by JK95 »

tshansen wrote:
JK95 wrote:Er det lov å spørre hva en KTM 690 veier med fult Rally-kit? :-k Legg til 10-12 liter fuel ink. den ekstra eller større tanken, kåpe med braketter og vindskjerm, veltebøyler og skidplate for offroadbruken og kanskje en bagasjeløsning så har vel den lagt på seg 25kilo ganske fort, og da er det vel i hovedsak spørsmål om motorens ekstra vekt kontra power? Vil også tro 690 av tidligere generasjoner har sluppet billig unna den ekstra vekten som ligger i elektronikk?
Vet ikke hva et rally tårn veier, men tipper rundt 3 kilo ekstra. Også har du eventuelt ekstra tank for de som velger det. Men vektøkningen på en 690 er minimal i forhold til de andre sykelene. Nå mister du ganske mange kilo i eksosen, men det utligner seg når du fyller på bensin.
Så trekk av 10kg på 790 i eksos og sammenlign det med en fullkittet 690, så er det hva, 40kg forskjell? Vil da tro 790 også har en forsterket ramme, mer komfort i salen og mye mer elektronikk? :-k 790 går vel forøvrig som ADV og ikke Enduro?

https://riders.drivemag.com/news/this-h ... -kit-rocks
Ser jo her at et slikt kit kan f.eks veie 15kg tørt, legg på 12-13kg i tanken og fjern 10ish fra eksos bør vel være et greit estimat? :-k

Ikke at jeg har peiling, jeg har nok med å kjøre på asfalt :-#
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: MC-nyheter

Post by Tommas »

biker7 wrote:Angående Terreng som du nevner (snakker da utenfor vei), og da er det en ting som kanskje er viktigst: nemlig VEKT ;-)
Jepp ser den med vekt, det har jeg også sett flere "verden rundt vloggere" påpeke gang på gang. Vekt er alfa og omega når du står alene på road of bones og har tredd sykkelen ned i gjørma. Men i mine øyne så ville ikke fabrikantene latt et stort udekket behov ligge der, om de kunne laget en sykkel som var la oss si 20kg lettere og samtidig hadde mer rekkevidde, forsterkninger, komfort etc. Så noe sier meg at fabrikkene enten vet (eller tror) at antallet som ville gravd dypt nok i lommeboka for en slik sykkel ikke er stort nok til å forsvare prisen den ville kostet, eller kostnadene ved å utvikle den.

Tipper det nok er og blir et nisjeprodukt, ala CCM?

https://rideexpeditions.com/ccm-gp450-r ... otorcycle/

125kg tørr, med 20 liters tank :thumleft

Image
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: MC-nyheter

Post by Snikkeren »

tshansen wrote:189 kilo

+
olje? ca 2 liter?
20 liter bensin
1 liter kjølevæske
par dl bremsevæske?

Det er vel ikke mer enn det som blir av vekt?
Det er 189 kg inkl. olje, kjøleveske osv. Eneste som mangler er bensin. Så med en tank på 20 liter kan man legge til ca 15 kg, og ender på 205 kg fulltanket. :thumleft
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: MC-nyheter

Post by JK95 »

Tommas wrote: Tipper det nok er og blir et nisjeprodukt, ala CCM?

https://rideexpeditions.com/ccm-gp450-r ... otorcycle/

125kg tørr, med 20 liters tank :thumleft

Image
Hadde helt glemt den, virker jo til å være ypperlig :thumleft
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: MC-nyheter

Post by hakhap »


208BHP, 184Kg, 115Nn Naked Bike
:twisted:

[url=http://www.mcnews.com.au/mv-agusta-brut ... rie-oro/MV Agusta Brutale 1000 Serie Oro[/url]

Image

Image

Image
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: MC-nyheter

Post by knutk »

hakhap wrote:
208BHP, 184Kg, 115Nn Naked Bike
:twisted:

[url=http://www.mcnews.com.au/mv-agusta-brut ... rie-oro/MV Agusta Brutale 1000 Serie Oro[/url]

Image

Image

Image
Et smykke av en sykkel :thumleft

Om jeg oppfatter det riktig skal det bare bygges 300, så de blir nok et samle-objekt.

Men motoren har tydligvis stort potensiale. Kanskje vi får så MW Augusta på pallen igjen i WSBK. Det ville være moro om de greide å bryte dominansen til japanerne sammen med Ducati. (Men først må J Rea nøytraliseres)
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9124
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: MC-nyheter

Post by ojda »

Tilogmed "Gamle Ojda" måtte tørke sikkel da han merket seg denne for noen få dager siden :shock:
Nyydelig liten sak :thumleft

MEN! Se for dere ett Digert Norskt registreringsskilt bakpå den sexy hekken der da :shock: :roll: :( [-( :evil:
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: MC-nyheter

Post by Tommas »

Jeg tror selv politiet ville unnskyldt deg om du hadde skiltet på ryggen :D

For en sykkel :shock:
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: MC-nyheter

Post by tshansen »

Hva er det ktm tenker med? De leverer 790 Adventure R med wireclutch?
Ikke en gang 690 har det? :shock:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9124
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: MC-nyheter

Post by ojda »

tshansen wrote:Hva er det ktm tenker med? De leverer 790 Adventure R med wireclutch?
Ikke en gang 690 har det? :shock:
Kan det ikke være taktisk å unngå hydraulikk i drivlinja når farkosten påregnes å innta horisontalleget fra tid til annen da?
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: MC-nyheter

Post by knutk »

tshansen wrote:Hva er det ktm tenker med? De leverer 790 Adventure R med wireclutch?
Ikke en gang 690 har det? :shock:
Av en eller annen grunn virker det å ikke være uvanlig. Hondas AT har det, BMWs F800 og F850 har det.
Kan det være at systemet er mer robust og tåler mer juling? Litt rart, fordi det har vel aldri vært problem med bremsehendel?

Temaet har helt sikkert vært debattert, skulle vært artig å vite hvorfor de velger å gjøre det.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: MC-nyheter

Post by mekkern »

tshansen wrote:Hva er det ktm tenker med? De leverer 790 Adventure R med wireclutch?
Ikke en gang 690 har det? :shock:
Hva er argumentet for/mot hydraulisk? :-k
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: MC-nyheter

Post by jhn »

mekkern wrote:
tshansen wrote:Hva er det ktm tenker med? De leverer 790 Adventure R med wireclutch?
Ikke en gang 690 har det? :shock:
Hva er argumentet for/mot hydraulisk? :-k
:-k :-k Godt spm .... ser egentlig ikke for meg at det finnes noen vektige argument mot noen av de
:-k Mulig wire er litt mere skuddsikker?
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: MC-nyheter

Post by tshansen »

Jeg tror det går på betjening av clutch og mye bruk av clutch i skauen bidrar til sliten hånd! Mer motstand i wire enn hydraulisk og når du bruker den mye merkes det i hånden! Det er min erfaring... nå er vel 690 påtenkt å ligge mer horisontalt enn 790 tipper jeg? Nei jeg skulle gjerne likt å høre grunnen! Mulig mine tanker negativt rundt det hadde forandret seg etter en god forklaring
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: MC-nyheter

Post by jhn »

Ja, mulig du har rett ... men det er vel en trenings-/tilvenningsak som i såfall går seg til?
Akkurat som ømme rævballer på våren.
Post Reply