04 zx10r ulyd

Prat om tung MC.
Post Reply
M95G
Posts: 1
Joined: 06 Oct 2016 20:46
MC: 04 zx10r

04 zx10r ulyd

Post by M95G »

Hei. Har en 04 zx10r som har gått ca 35.000km.
Ved rolig gasspådrag oppfører sykkelen seg normalt helt opp til ca 5000rpm. Da begynner jeg å høre en lyd ifra motoren. Lyden forsvinner med en gang jeg når ca 6000rpm. Kan nesten høres ut som noe som ligger å vibrerer ganske bra.
Hva kan det være?
Har også et problem med at sykkelen ikke vil gå på tomgang på kald motor. Med en gang den blir varm så går den helt fint og rolig.
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: 04 zx10r ulyd

Post by DrGreve »

M95G wrote:Hei. Har en 04 zx10r som har gått ca 35.000km.
Ved rolig gasspådrag oppfører sykkelen seg normalt helt opp til ca 5000rpm. Da begynner jeg å høre en lyd ifra motoren. Lyden forsvinner med en gang jeg når ca 6000rpm. Kan nesten høres ut som noe som ligger å vibrerer ganske bra.
Hva kan det være?
Har også et problem med at sykkelen ikke vil gå på tomgang på kald motor. Med en gang den blir varm så går den helt fint og rolig.
At den ikke vil gå på tomgang kan være at en temp-sensor er ute av laget og lurer systemet til å tro at motoren allerede er varm selv om den er kald.
At en lyd opptrer i et spesielt turtallsområde er som regel noe som er løst og skaper ressonans ved et gitt frekvensområde. Kjøp deg et stetoskop på Biltema og lytt for å finne ut hvor lyden kommer fra. Det kan også være at det er registerkjedestrammeren som lager lyden i et gitt turtallsområde..
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: 04 zx10r ulyd

Post by supermons »

Den strammeren har gitt mange hodebry, meg inkludert. Jeg kjøpte en manuell en fra APE, funket supert etterpå.

Men greit å lokalisere lyden først :)
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: 04 zx10r ulyd

Post by RH racing »

er sykkelen orginal eller er den tunet?

skrangling kommer ofte fra strammeren/kjedet.

at den ikke går på tomgang: forsøkt å justere litt på den? hvor høyt går den på tomgang ved varm motor?
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
Post Reply