Honda Varadero XL 1000

Prat om tung MC.
Post Reply
Quist
Posts: 7
Joined: 09 Feb 2017 14:53
MC: Honda Varadero XL 1000
Honda CRF 450

Honda Varadero XL 1000

Post by Quist »

Hallo.
Jeg har en Honda Varadero XL 1000, 2000 modell. I høst begynte den å oppføre seg rart. Fjusket (rundt 4500 og 5000 omdreininger), tungstartet (startet ikke) og til slutt gikk den ikke i det hele tatt.

Har drevet litt feilsøking, sjekket forgassere, de var helt rene og ikke noe tegn til "rusk" der. Byttet batteri fordi det ble dårlig. Byttet bensinpumpe, luftfilter og plugger.. Fortsatt ingen tegn til å få start på sykkelen. Har sjekket at det er gnist og det lukter bensin, men er ikke sikkert at gnisten er "stor nok".

Noen som har en ide om hva som kan være lurt å sjekke videre?
Eller har hatt samme problem?
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Honda Varadero XL 1000

Post by knutk »

Quist wrote:Hallo.
Jeg har en Honda Varadero XL 1000, 2000 modell. I høst begynte den å oppføre seg rart. Fjusket (rundt 4500 og 5000 omdreininger), tungstartet (startet ikke) og til slutt gikk den ikke i det hele tatt.

Har drevet litt feilsøking, sjekket forgassere, de var helt rene og ikke noe tegn til "rusk" der. Byttet batteri fordi det ble dårlig. Byttet bensinpumpe, luftfilter og plugger.. Fortsatt ingen tegn til å få start på sykkelen. Har sjekket at det er gnist og det lukter bensin, men er ikke sikkert at gnisten er "stor nok".

Noen som har en ide om hva som kan være lurt å sjekke videre?
Eller har hatt samme problem?
Uten at jeg er kjent konkret med sykkelen:
En motor trenger kompresjon, riktig blandet bensin (riktig som i forholdet luft/bensin) og tenning.

Utifra beskrivelsen virker det som kompresjonen er grei, bensinen er på plass, og da står vi igjen med tenningen. (men både bensin og kompresjon må sjekkes "på årntli").
Om der er gnist, men svak, kan det virke som om styringen er grei (regner med elektronisk tenning på så ny sykkel), og da sitter man igjen med coiler og kabler.
Dersom kablene er av typen med kulltråd har de egenskapen at de taper seg over tid, og må før eller senere byttes.

Om dette hadde vært mitt problem ville jeg begynt med å bekrefte at kompresjon er ok, forgasserne gir bensinen de skal, dvs sjekke dysene og flottør, og deretter kikket på tenningsanlegget.
Målt at coilene ikke er kortsluttet (helt eller delvis). og at tenningspulsen er på riktig sted med riktig styrke.
Om alt er ok så langt gjenstår tennplugger og kabler mellom coil og tennplugger.
Om alt er i orden skal motor gå.
Om den fortsatt ikke vil starte har man målt en av foregående parametere feil.
Quist
Posts: 7
Joined: 09 Feb 2017 14:53
MC: Honda Varadero XL 1000
Honda CRF 450

Re: Honda Varadero XL 1000

Post by Quist »

Takk for svar KnutK. Ja, var noe i den duren jeg tenkte. Har begynt å tvile på tenningen. Men hvordan får man målt om dette er i orden?

Skal bruke litt tid på sykkelen i morgen, så da er planen å sjekke kompresjon.

Men ut i fra symptomene, hva mener du/dere?
Tungstartet(når den er kald), fjusker på 4500-5000 rpm. Når/hvis jeg har fått start på den og kjørt den varm, så er det ingen problemer med å stoppe og starte den igjen.

Hva kommer dette av?
User avatar
KliffArne
Posts: 705
Joined: 04 Jun 2016 19:01
MC: BMW R1150GS
Moto Gussi heimelaga
+diverse skrot

Re: Honda Varadero XL 1000

Post by KliffArne »

Har hørt at de Honda'ene har hatt tull med pick-up/ pulser coil.

Men du sier at den går fint når den er varm, hvis du først får start, så da utgår kanskje det.

Jeg tenkte forgasser-tull da jeg leste første posten, men du påstår de er fine. Ville uansett startet med ventilklaringskontroll/ justering, etterfulgt av forgassersynkronisering.
Quist
Posts: 7
Joined: 09 Feb 2017 14:53
MC: Honda Varadero XL 1000
Honda CRF 450

Re: Honda Varadero XL 1000

Post by Quist »

Ja, har vurdert å ta en ventil kontroll/justering, men det er jeg ikke så sikker på om jeg skal gjøre selv. Kanskje greit å sette sykkelen på verksted.
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Honda Varadero XL 1000

Post by inunf »

Kontrollen klarer du lett selv. Justeringen kan være litt mer tricky, avhengig av hvordan det er gjort. Googlet litt, ser ut til at det kan være shim under bucket. I så fall må du ut med kammene. Det går fint å gjøre selv, men da bør du helst ha litt greie på slikt.

Utover det som er nevnt her ville jeg ha målt ladespenningen og sjekket at spenningsregulatoren var i orden. De har vel vært en svakhet på Honda, og det kan være den som gir følgefeil på tenningssystemet.
Quist
Posts: 7
Joined: 09 Feb 2017 14:53
MC: Honda Varadero XL 1000
Honda CRF 450

Re: Honda Varadero XL 1000

Post by Quist »

Sjekket kompresjonen, den var veldig lav.. men vet ikke om jeg stoler på utstyret til biltema der.. fikk hvertfall helt likt utslag på begge cylinderene. sjansen for at det er så riv ruskende galt på begge cylinderene er vel høyst usannsynlig. hadde 5 bar med kald motor, ifølge boka skulle det vært 12 bar, med varm motor.

Fant uansett ut at jeg har en gåen plugghette.. Målte begge coilene, pluggledningene og plugghettene. viser seg at ene plugghetten er kaputt.

Kan dette være løsningen på problemet tro?

Nå er jo tanken av og alt, så investerer i nye topplokkspakninger å prøver å måle klaringen på ventilene.
User avatar
Roargutten
Roargubben
Posts: 526
Joined: 07 Oct 2015 10:36
MC: 2020 Yamaha T7
2014 Suzuki V-strom 1000
Location: Årnes

Re: Honda Varadero XL 1000

Post by Roargutten »

Dårlig komp kan jo være et symptom på trange ventilklaringer. Kompresjonen øker nok en del ved varm motor. Plugghette kan absolutt være en årsak det også.
You only live once, but if you do it right, once is enough.
User avatar
ole m.
Posts: 1221
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Honda Varadero XL 1000

Post by ole m. »

Husket du åpne spjeld mens du målte da? Men det viktigste ved kompresjonsmåling er jo at det er likt på begge/alle sylindrene.
Quist
Posts: 7
Joined: 09 Feb 2017 14:53
MC: Honda Varadero XL 1000
Honda CRF 450

Re: Honda Varadero XL 1000

Post by Quist »

Ja, full gass!
Post Reply