Startproblemer Honda CBR1000F 91-mod.

Prat om tung MC.
Post Reply
Nortroop
Posts: 9
Joined: 01 Jan 2017 16:38
MC: Honda CBR1000F 91-mod

Startproblemer Honda CBR1000F 91-mod.

Post by Nortroop »

Hei.
Har en 1991-mod Honda CBR1000F som jeg sliter med å få start på når den er kald.
Har nettopp hentet den fra vinterlagring. Den har fått nytt batteri, nye plugger, nytt luftfilter og synkronisert forgasserne.
Når jeg skal starte den, så har jeg forsøkt med choke i flere posisjoner, og har funnet ut at den må stå på maks. Når jeg forsøker å starte, så står den og kynner ganske lenge før det høres ut som at noe er i ferd med å skje. For å da få den til å fyre, må jeg forsiktig gi litt gass (vri gassen litt på, av, litt på, av osv.). Når den først starter da, så er det så vidt at den står og putrer i noen sekunder før den kommer seg ordentlig. Jeg må "pumpe" gassen litt for at den skal holde seg gående. Og det tar 20-30 sekunder før turtallet begynner å krype opp over 1000 omdreininger (til tross for full choke). Deretter kommer turtallet ganske raskt opp, og jeg kan skru ned på choke.

Jeg nevnte alt som var skiftet i vinter, men problemet var det samme før jeg satte den bort for vinteren.

Hva kan være årsaken? Hva bør jeg sjekke?
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Startproblemer Honda CBR1000F 91-mod.

Post by ArcticTiger »

Har du drenert forgasserne? Over tid samler det seg ofte skit i flottørkamrene som kan legge seg i dysene og skape driftsforstyrrelser.
Nortroop
Posts: 9
Joined: 01 Jan 2017 16:38
MC: Honda CBR1000F 91-mod

Re: Startproblemer Honda CBR1000F 91-mod.

Post by Nortroop »

Det har jeg ikke prøvd, men kan være en ide.
Kan også nevne at, dersom jeg ikke bruker choke, er det ingen antydning til at den vil fyre. Gir jeg litt for mye gass når jeg forsøker å starte med choke på, høres det ut som om den drukner.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Startproblemer Honda CBR1000F 91-mod.

Post by mekkern »

2 ting som slår meg:
Rense forgasserne skikkelig innvendig og på tide med ventiljustering?

Gammel bensin gjør heller ikke saken bedre..min -88 startet sm den pleier på våren-litt seig og kommer en etter en sylinder.
Nortroop
Posts: 9
Joined: 01 Jan 2017 16:38
MC: Honda CBR1000F 91-mod

Re: Startproblemer Honda CBR1000F 91-mod.

Post by Nortroop »

Kan det være at spjellene i forgasserne ikke lukker seg skikkelig når jeg bruker choke?
Får liksom en følelse av at den får for mye luft/lite bensin, men når jeg prøver å gi litt gass så får den for mye bensin.

Bare noen tanker jeg har, men vet ikke om det kan være problemet.
Er ikke så veldig erfaren når det gjelder å skru motor, så jeg har liksom ikke så veldig lyst til å begi meg ut på de vanskeligste operasjonene dersom det kan være enklere løsninger.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Startproblemer Honda CBR1000F 91-mod.

Post by mekkern »

Er nok heller at chokesystemet ikke gir nok bensin.
tror ikke du har spjeld som choker men heller et anrikningssystem..
når du gir litt gass får den derfor ennå mindre bensin.

Du sier at du har synkronisert forgasserne-når ble dette gjort?
User avatar
KliffArne
Posts: 705
Joined: 04 Jun 2016 19:01
MC: BMW R1150GS
Moto Gussi heimelaga
+diverse skrot

Re: Startproblemer Honda CBR1000F 91-mod.

Post by KliffArne »

Gjør som Mekkern sier i innlegget lenger opp, rengjør forgassere. Sjekk/ juster ventiler. Synkroniser forgassere på ny
Nortroop
Posts: 9
Joined: 01 Jan 2017 16:38
MC: Honda CBR1000F 91-mod

Re: Startproblemer Honda CBR1000F 91-mod.

Post by Nortroop »

mekkern wrote:Er nok heller at chokesystemet ikke gir nok bensin.
tror ikke du har spjeld som choker men heller et anrikningssystem..
når du gir litt gass får den derfor ennå mindre bensin.

Du sier at du har synkronisert forgasserne-når ble dette gjort?
De ble synkronisert på servicen i vinter.
Nortroop
Posts: 9
Joined: 01 Jan 2017 16:38
MC: Honda CBR1000F 91-mod

Re: Startproblemer Honda CBR1000F 91-mod.

Post by Nortroop »

KliffArne wrote:Gjør som Mekkern sier i innlegget lenger opp, rengjør forgassere. Sjekk/ juster ventiler. Synkroniser forgassere på ny
Må jeg ha noe spesial-verktøy til dette? Og er det noen deler/pakninger som må byttes under denne operasjonen?
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Startproblemer Honda CBR1000F 91-mod.

Post by mekkern »

Nortroop wrote:
KliffArne wrote:Gjør som Mekkern sier i innlegget lenger opp, rengjør forgassere. Sjekk/ juster ventiler. Synkroniser forgassere på ny
Må jeg ha noe spesial-verktøy til dette? Og er det noen deler/pakninger som må byttes under denne operasjonen?
bare være forsiktig med demonteringen så går det stort sett bra.
men for å synkronisere trengs et egnet verktøy.
Justere ventiler går også lettere med "spesial" men går uten også med litt banning..
Post Reply