VFR 800 skadet etter ulykke

Prat om tung MC.
Silence
Posts: 22
Joined: 03 Apr 2017 11:48

VFR 800 skadet etter ulykke

Post by Silence »

Hei,
I helgen nå havnet jeg i en trafikkulykke med min VFR 800 Fi 2001 modell. På Holtet på vei mot Jessheim. Utforkjøring. Ble kjørt av ambulansen til Ahus. Kragerbeinsrbudd og et ribbeinsbrudd.

Kjøretøyet ble berget til Eidsvoll av en bilberging selskap. Har vært der nå i dag og fått sett på skadeomfanget og tatt et par bilder.

Jeg bor egentlig i Oslo, og på en eller annen måte finne en løsning å berge kjøretøyet til Oslo hvis ifht. verksted, hvis jeg ikke finner noen rimelige i Eidsvoll-område. Ifht. forsikring så har jeg delkasko, slik at de sikkert ikke dekker reparasjon på verksted. Kan noen estimere ca. pris dette vil koste deler+arbeid? må jeg regne med 10 k? 15K? 20K?

Ut ifra skadeomfanget på kjøretøyet var det ytre skader:
- Styret/forhjulet er skjevt
- Bensintank bulket inn
- Vindskjerm er knekt.
- Begge sidespeil må byttes
- Front cover
- Venstre side cover
- Front hjul cover
- Blinklys

Jeg kan gjerne legge ut et par bilder slik at dere får sett på skadene, hvordan laster man opp?
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: VFR 800 skadet etter ulykke

Post by Tommas »

Ikke gøy å høre, men skadene virker i det minste "lette" med tanke på hva som kunne skjedd.

Bilder kan du feks laste opp til imgur.com , da får du en link du kan lime inn når du trykker på "img" når du skriver meldinger her.

Reparasjons kost kan jeg nok ikke hjelpe deg med, men en del av de er vel ting du feks kan bestille på ebay og sette på selv (blinklys, speil etc).

Lykke til!
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: VFR 800 skadet etter ulykke

Post by DrGreve »

Siden du sier du må dekke dette selv så går jeg ut i fra at det var en eneulykke eller at det blir din feil ang. skyldspørsmålet..
Heldigvis finnes det flust av deler å få tak i til denne modellen, forutsatt at fargen er sølv eller rød. Blå og svart er litt mer sjelden, men de finnes hvis du vet hvor du skal lete.
Jeg anbefaler deg å ta kontakt med Volker Lorenz på volker.lorenz@epost.de og gi han en liste av det du trenger. Han driver ett demonteringsfirma i tillegg til at han har en drøss med nye deler til Honda. Det han ikke har kan han innhente via bike-teile.de og han snakker og skriver flytende engelsk.
Han er også til å stole 100% på og han holder på delene til du har fått tak i alt og sender alt i en forsendelse, men du må selvfølgelig betale hver del etterhvert som han samler inn. Han har paypalkonto så det er enkelt å overføre.
Det han ikke klarer å skaffe kan finnes på ebay, david silver spare parts og cmsnl.com (nytt)
Og tar du kontakt med Volker så hils fra Halvard :thumleft
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: VFR 800 skadet etter ulykke

Post by JK95 »

Doktoren to the rescue =D> =D>
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: VFR 800 skadet etter ulykke

Post by DrGreve »

JK95 wrote:Doktoren to the rescue =D> =D>
Honda V4-fantast, skjønner du ;)
Og til trådstarter, hvis det er noe spesielt du leter etter og ikke vet eller finner delenummeret, så spør meg. Jeg har full oversikt av delelister til Honda V4 frem til og med 2001 :thumleft
Silence
Posts: 22
Joined: 03 Apr 2017 11:48

Re: VFR 800 skadet etter ulykke

Post by Silence »

DrGreve wrote:Siden du sier du må dekke dette selv så går jeg ut i fra at det var en eneulykke eller at det blir din feil ang. skyldspørsmålet..
Heldigvis finnes det flust av deler å få tak i til denne modellen, forutsatt at fargen er sølv eller rød. Blå og svart er litt mer sjelden, men de finnes hvis du vet hvor du skal lete.
Jeg anbefaler deg å ta kontakt med Volker Lorenz på volker.lorenz@epost.de og gi han en liste av det du trenger. Han driver ett demonteringsfirma i tillegg til at han har en drøss med nye deler til Honda. Det han ikke har kan han innhente via bike-teile.de og han snakker og skriver flytende engelsk.
Han er også til å stole 100% på og han holder på delene til du har fått tak i alt og sender alt i en forsendelse, men du må selvfølgelig betale hver del etterhvert som han samler inn. Han har paypalkonto så det er enkelt å overføre.
Det han ikke klarer å skaffe kan finnes på ebay, david silver spare parts og cmsnl.com (nytt)
Og tar du kontakt med Volker så hils fra Halvard :thumleft

Takk :) jeg skal sjekke det opp! kan du se bildene i lenken nedenfor og er det noe deler jeg har glemt å nevne utover det jeg har listet opp overfor?

Til dere andre så har jeg lastet opp bilder av skaden på motorsykkelen:


EDIT: Tok meg den friheten å laste inn bildene i photobucket og så linke de inn her.
Admin/DrGreve

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
User avatar
KliffArne
Posts: 705
Joined: 04 Jun 2016 19:01
MC: BMW R1150GS
Moto Gussi heimelaga
+diverse skrot

Re: VFR 800 skadet etter ulykke

Post by KliffArne »

Det der ser ikke billig ut. Spørsmålet er jo også om ramme har fått seg en smell, siden både hjul og styre har fått det.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: VFR 800 skadet etter ulykke

Post by ojda »

Ville først vært pessimistisk til gaffelben jeg, å det koster litt extra det med :(
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
ole m.
Posts: 1221
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: VFR 800 skadet etter ulykke

Post by ole m. »

Nei, dette er ikke billig med nye deler. Blir nok da vesentlig mer enn sykkelen er verdt. Skal du reparere denne, så må du få tak i brukte deler, og helst gjøre arbeidet selv.
Lazyboy
Posts: 189
Joined: 08 Oct 2015 21:20
MC: BMW R 1250 gsa 2020.
Yamaha T Max 500

Re: VFR 800 skadet etter ulykke

Post by Lazyboy »

Tror du kan regne med sum langt over 20 k dersom du velger og la et verksted ta hele jobben inkl deler.
Verksteder bruker i hovedsak originaldeler på kåper/ kåperammer tank , blinklys, speil osv. Bare summen av dette nytt vil bli minst 20 k

Du bør nok følge doktoren's råd og samle mest mulig brukt selv og ev la et verksted/ kyndig bytte dette dersom du ikke kan gjøre det selv.
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: VFR 800 skadet etter ulykke

Post by DrGreve »

Lazyboy wrote:Tror du kan regne med sum langt over 20 k dersom du velger og la et verksted ta hele jobben inkl deler.
Verksteder bruker i hovedsak originaldeler på kåper/ kåperammer tank , blinklys, speil osv. Bare summen av dette nytt vil bli minst 20 k

Du bør nok følge doktoren's råd og samle mest mulig brukt selv og ev la et verksted/ kyndig bytte dette dersom du ikke kan gjøre det selv.
Ja, enig. Skal dette fikses på et verksted så begynner vi å nærme oss verdien av sykkelen i kostnader..
Toppkåpe, vindskjerm, tank, venstre blinklys, begge speil, forskjerm, fremfelg og venstre sidepanel må byttes. I tillegg må gaffel sjekkes om den har fått en vridning, det samme med øvre og nedre gaffelbro.
Er gaffel og gaffelbro intakt så har du vært heldig mtp skaden på fremfelg.
Er nok over 10k i brukte deler og det stiger raskt hvis gaffel og/eller gaffelbroer har fått seg en karamell.
Silence
Posts: 22
Joined: 03 Apr 2017 11:48

Re: VFR 800 skadet etter ulykke

Post by Silence »

ja huff det høres ikke billig ut som dere sier :(
Betalte akkurat 50K for kjøretøyet for ca. 2 uker siden, så må jeg i alle fall påregne med 20K MINST for arbeid og deler.

Jeg skal jo prøve å se om jeg får tak i brukte deler gjennom kanalene DrGreve henviser til. Men så skal jo bil berging selskapet ha 500 kr i egenandel for selve bergingen, også skal de ha 65 kr pr. døgn de skal ha kjøretøyet stående hos dem.

Så om jeg ASAP får fraktet det kjøretøyet nedover Oslo, så har jeg spart meg 1 mnd til å spare opp brukte deler istedenfor å haste. Noen som låner ut noe henger for MC eller om det er mulig å laste det over på noe varebil og sikre den på en eller annen måte?
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: VFR 800 skadet etter ulykke

Post by JK95 »

Kondolerer, den er kjip :( Håper du får hjelpen du trenger, er ikke i tvil et sekund på at noen her kan hjelpe :thumleft
inunf
Posts: 4908
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: VFR 800 skadet etter ulykke

Post by inunf »

Kondolerer.

Spinnin wheel i Mysen har ganske mye brukte deler på lager, kan være verdt å sjekke. Sett deg ned med ebay, søk opp hver enkelt del og se hva den koster (inkl. frakt, moms og fortollingsgebyr). Da har du i hvert fall en pris på delene. Om du ikke skrur selv ville jeg vurdert å selge den til noen som gjør det. Det kan fort bli enklere og billigere enn å få den bygd opp igjen.

Angående transport: Hør på fb-gruppen for norsk roadracing. Der er det flust av folk med varebiler og tilhengere beregnet på mc-transport. Kanskje noen tar oppdraget eller kan leie ut bil/henger til deg?
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: VFR 800 skadet etter ulykke

Post by Elolz »

Jeg ville ihvertfall fått sykkelen grundig sjekket av merkeverksted for å kontrollere ramme etc. Er dumt å bruke penger på å fikse den opp om rammen er bøyd, eller om det er skjulte skader som er dyre å rette opp. Det virker som den har fått en ganske god trøkk. Selv med brukte deler som du monterer selv, tror jeg det blir vanskelig å komme under 15-20 lapper, og det er bare ut i fra synlige skader.
Post Reply