Hjelp til valg av ny (gammel) MC

Prat om tung MC.
ketilf
Posts: 66
Joined: 01 Nov 2015 10:52
MC: 2019 BMW R1250 GSA
Location: Pasvik

Re: Hjelp til valg av ny (gammel) MC

Post by ketilf »

inunf wrote:Har fått tilbud om å bytte i denne: https://www.finn.no/98833214

2004 v-strom 650. Er det noen som har kjørt denne typen og 1200gs og kan si noe om passasjerkomfort og opplevd vekt? Vurderer det seriøst, har kjørt 2012 v-strom på tur sammen med en 2012 1200gsa, og bortsett fra at v-stromen var slapp gikk det helt greit.
Jeg har kjørt en slik 2004 Vstrom i fire år, solgte den sist høst. Min hadde også rullet drøye 70000 km. Var veldig fornøyd med denne og fungerte utmerket på alle typer vei. Kun 67 hk, men likevel en livlig vtwin som henger godt med. Jeg kjørte mye langturer og i marsjfart synes jeg turtallet ble noe høyt. Min brukte også litt olje på slik langkjøring, noe som flere andre også har nevnt. Verdt å nevne at Vstrom 650 vant flere tester og ble regnet som et meget godt kjøp i forhold til pris. Sammenlignet med en 1200 GS kommer den nok til kort både på effekt og ikke minst bremser (ABS), men Vstromen er atskillig lettere og mer håndterlig på dårlig vei. I forhold til pris på den du linker til så har du nok noe å gå på, jeg måtte under 40 k før jeg fikk salg på min. Lykke til med valget :thumleft

Sent from my iPhone using Tapatalk
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Hjelp til valg av ny (gammel) MC

Post by ArcticTiger »

Jeg nevnte vel Triumph Tiger 1050 til deg da du var så kåt på den beeemææærn :-k
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Hjelp til valg av ny (gammel) MC

Post by knutk »

Skjønner at ikke GS er "greia" di, og det nevnes at du finner den høy og slapp.

Men med mindre billigere sykkel er en vesentlig faktor tillater jeg meg å slenge på noen kommentarer.

Det nevnes diverse modeller, alle med felles karakter at de trolig er lavere enn GS, men også vesentlig svakere motormessig. Så jeg mistenker at valget blir som å gå fra aske til ilden.

Om budsjettet ikke er greia, tror jeg du bør skifte beite, se på sterkere sportstourere. Vil du ha sprek motor og passasjerkomfort er Kawasakis 1400 GTR/Yamaha FJR 1300/BMW K1300GT/S greia, hvor undertegnede setter BMW høyest med mest utstyr, best chassis og sterkest motor. Dog er det sykler som trives best på asfalt med grei standard. Om ønsket er å kjøre på svingete bakveier vil en tosylindret motor gi mer kjøreglede, og en høyere sykkel vil gi mere kjørekomfort grunnet lenger fjæringsvei. Man kan si at høyde og fjæringskomfort går hand i hand. (dog kan jo et senkesett kurere en del av sykkelens høyde og fortsatt beholde lenger fjæringsvei).

Hva som er riktig er det kun trådstarter som kan avgjøre.
Lykke til med valget :thumleft
User avatar
KliffArne
Posts: 705
Joined: 04 Jun 2016 19:01
MC: BMW R1150GS
Moto Gussi heimelaga
+diverse skrot

Re: Hjelp til valg av ny (gammel) MC

Post by KliffArne »

inunf wrote:Er klar over at TDM ikke er noen rakett. Er litt delt i synet på det. Vil ha sykkel med masse motor, men vil også beholde førerkortet.......

Guttungen kjørte fra seg lappen med en 1600 Avensis..........
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Hjelp til valg av ny (gammel) MC

Post by kvase »

Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
Flanker
Posts: 1250
Joined: 07 Oct 2015 22:44
MC: Triumph Tiger Explorer (2012)
Location: Svelvik

Re: Hjelp til valg av ny (gammel) MC

Post by Flanker »

At BMW R1200GS er "slapp" motormessig vet jeg ikke helt om jeg er enig i... Jævelskapen har et voldsomt dreiemoment og akselererer 0-100 raskere enn mye annet på to hjul! Hvordan kjører du den? Få turtallet litt opp og vri på rulla + stram opp forspenningen litt.

TDM, V-Strom og øvrige i samme segment med mindre kubikk er ihvertfall slappe ift. GS. Skal du få en ADV sykkel som er særlig sprekere må du se til KTM 1190/1290 eller Ducati Multistrada. Ja, den er stor og høy. Ja, den er veier litt. Men tyngdepunktet er lavt og høyden er en vanesak. Det samme er følelsen sykkelen gir på vei pga. Telelever fjæringen og boxeren har en spesiell motorkarakter.

Enig med @knutk - Kanskje du bør titte i et annet segment enn adventure-sykler :-k
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Hjelp til valg av ny (gammel) MC

Post by JK95 »

Støtter VFR, tror det er en knallsykkel, noe Dr.Greve sikkert kan utdype om :thumleft
inunf
Posts: 4908
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Hjelp til valg av ny (gammel) MC

Post by inunf »

Mange gode poeng her. Takker for innspill!

Jeg er nesten helt sikker på at jeg kommer til å bli skuffet over draget i en 650 V-strom eller TDM 850/900, men prisen på en slik sykkel gjør at verditapet av å ha en stående ikke er all verden. Jeg kjøpte GS'en for å se om et bytte av sykkeltype kom til å gjøre at jeg ville kjøre mer (hadde aprilia RSV mille før). Ser nå at det blir ikke kjørt mye mc uansett. Når det først klaffer med at været er fint, jeg har fri og jeg ikke skal male hus er det mye annet som frister også.
knutk wrote:Skjønner at ikke GS er "greia" di, og det nevnes at du finner den høy og slapp.

Men med mindre billigere sykkel er en vesentlig faktor tillater jeg meg å slenge på noen kommentarer.

Det nevnes diverse modeller, alle med felles karakter at de trolig er lavere enn GS, men også vesentlig svakere motormessig. Så jeg mistenker at valget blir som å gå fra aske til ilden.

Om budsjettet ikke er greia, tror jeg du bør skifte beite, se på sterkere sportstourere. Vil du ha sprek motor og passasjerkomfort er Kawasakis 1400 GTR/Yamaha FJR 1300/BMW K1300GT/S greia, hvor undertegnede setter BMW høyest med mest utstyr, best chassis og sterkest motor. Dog er det sykler som trives best på asfalt med grei standard. Om ønsket er å kjøre på svingete bakveier vil en tosylindret motor gi mer kjøreglede, og en høyere sykkel vil gi mere kjørekomfort grunnet lenger fjæringsvei. Man kan si at høyde og fjæringskomfort går hand i hand. (dog kan jo et senkesett kurere en del av sykkelens høyde og fortsatt beholde lenger fjæringsvei).

Hva som er riktig er det kun trådstarter som kan avgjøre.
Lykke til med valget :thumleft
Har absolutt vært innom tanken på sportstourer. Har kjørt litt forskjellig, og liker best store tosylindrede motorer. Likte egentlig veldig godt motoren i apriliaen, og kunne tenkt meg en Capo Nord eller kanskje Futura. Det som taler i mot sportstourer er sittestillingen. Er redd den blir for fremoverlent og for lik apriliaen. Har sett litt på sykler som Bandit 1200, det kunne absolutt vært et alternativ.

VFR800 har jeg prøvd, og jeg likte den ikke. For sportslig sittestilling og for lite bunndrag (etter min smak).
Flanker wrote:At BMW R1200GS er "slapp" motormessig vet jeg ikke helt om jeg er enig i... Jævelskapen har et voldsomt dreiemoment og akselererer 0-100 raskere enn mye annet på to hjul! Hvordan kjører du den? Få turtallet litt opp og vri på rulla + stram opp forspenningen litt.

TDM, V-Strom og øvrige i samme segment med mindre kubikk er ihvertfall slappe ift. GS. Skal du få en ADV sykkel som er særlig sprekere må du se til KTM 1190/1290 eller Ducati Multistrada. Ja, den er stor og høy. Ja, den er veier litt. Men tyngdepunktet er lavt og høyden er en vanesak. Det samme er følelsen sykkelen gir på vei pga. Telelever fjæringen og boxeren har en spesiell motorkarakter.

Enig med @knutk - Kanskje du bør titte i et annet segment enn adventure-sykler :-k
Hvordan jeg kjører den? Ligger stort sett i 6. gir i greit driv på transportetappene. Når jeg kjører inspirert holder jeg stram wire til giret er tomt, girer opp uten clutch, og gjentar til jeg må bremse. For all del, den er ikke treig, men spesielt rask er den heller ikke.

Har vurdert litt Ducati Multistrada 1200 og BMW S1000XR. En av de (antakeligvis ducatien siden jeg stort sett liker to sylindre bedre enn fire) hadde nok vært optimal for meg. Ankepunktet er prisen. Det blir for dumt å ha en så dyr sykkel stående og bare kjøre 2-3000 km i året.

Forøvrig enig i at boxeren har en spesiell motorkarakter, og den er ikke helt for meg. Likte motoren i apriliaen mye bedre.

Konklusjonen er at det finnes nok sykler jeg hadde blitt fornøyd med, men de vil jeg ikke ta meg råd til. De syklene i prisklassen jeg synes er "passelig" er sannsynligvis for slappe, men det får jeg heller leve med.

Spørsmålet var vel egentlig om noen har erfaring med passasjerkomforten på 650 V-strom?
Flanker
Posts: 1250
Joined: 07 Oct 2015 22:44
MC: Triumph Tiger Explorer (2012)
Location: Svelvik

Re: Hjelp til valg av ny (gammel) MC

Post by Flanker »

V-Strom 650 har prima passasjerkomfort, og står ikke mye tilbake for R1200GS... Det er en stor, liten sykkel [emoji6]
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Hjelp til valg av ny (gammel) MC

Post by knutk »

Om hensynet er å kjøre med passasjer vil du deg selv ikke så vondt at du kjøper en motorsvak sykkel. Har ikke kjørt v-Storm, men tror at 1000 cc er minimum.
Deler trådstarters syn på twin motorer, men der finnes også firere med godt bunndrag. Faktisk opplever jeg at firerne har et bredere turtall spekter enn twin, selv om der ikke er samme "punch" under 3K. På den andre side får man mye mer futt når turtallet overstiger 6K.

Med hensyn til sittestilling anbefaler jeg å prøve K1200GT fra før 2005 (brick -motor). Skuddsikkert drivverk, masse dreiemoment, god vindbeskyttelse, men kanskje litt tung. Gamle brick-motor hadde mye av egennskapene til en twin pga. lang slaglengde og samtidig ga den godt drag gjennom hele turtallspekteret. Gode bremser etc., og man finner fine eksemplar med moderat kjørelengde for en rimelig penge. En ypperlig motor om man ønsker å ligge jevnt i 6. gir
inunf
Posts: 4908
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Hjelp til valg av ny (gammel) MC

Post by inunf »

Nå ligger GS'en på finn, har hatt litt napp og håper den blir solgt snart. Har fått mange artige bytteforslag, men ingen som har vært kjempeaktuelle.

Jakten på ny sykkel er i gang, og prioriteringene har endret seg litt siden sist jeg skrev her. Har kjørt litt mer nå i det siste, og konklusjonen er at jeg savner to ting med GS'en. For det første går den ikke bra nok til at jeg får sug i magen, og for det andre er det ikke en sykkel jeg snur meg og ser tilbake på etter at jeg har parkert den. Passasjerkomfort er nedprioritert siden hun som skulle sitte bakpå (og sier det er veldig komfortabelt der) kun har vært med på tre turer i år. Av de var kun to på GS'en.

Jeg har hatt R-sykkel før, og jeg tror det er bedre for helsa, lappen og alle andre om jeg unngår det igjen. Tenker derfor på nakensykkel med bra motor. Draget bør være bra nok, samtidig som at sittestillingen og luftmotstanden gjør det mindre interessant å ligge i høy hastighet over tid. Passasjerkomforten er vel (kanskje) også bedre enn på R-sykkel. Sitter nå og vurderer sykler som kan kombinere draget med å se så bra ut at jeg snur meg og ser en gang til etter jeg har parkert. Lista over aktuelle kandidater er ca. slik:

Aprilia Tuono og Tuono V4

Ducati Monster S4Rs og Streetfighter 1098

Moto Morini Corsaro 1200

Den gamle Tuonoen er vel kanskje det mest fornuftige valget. En veldig bra motor som jeg kjenner godt, billig i innkjøpt ift. de andre, billig i drift og god deletilgang. Utseendemessig er den ikke helt på topp.

Den nye Tuonoen er mer kul enn pen, og prismessig i andre enden av skalaen. Lurer litt på hvordan det er å skru selv på en sykkel med så mye elektronikk (APRC-utgaven).

Monster S4Rs er veldig fin, men etter det jeg har lest om sittestillingen er den kanskje litt for fremoverlent for mitt bruk.

Streetfighter 1098 er kul og burde dra skinnet av pølsa så det merkes, dette er en het kandidat. Etter det jeg ser på nettet har denne også litt anstrengt sittestilling. Kanskje det kan løses med bar risers?

Corsaro 1200 er også en het kandidat. Nest billigste alternativet, og en veldig kraftig motor. Ducatiene er penere, men det begynner å bli mange Ducatier rundt omkring. Hadde vært litt artig med noe som nesten ingen andre har. Her er deletilgang kanskje en liten utfordring, men det er vel det som gjør det spennende?

Har også vurdert forskjellige Bimota, men de blir for dyre. Japansk er egentlig ikke så interessant, selv om TL-S og VTR kunne være greie lavbudsjettsalternativ. Speed Triple har jeg også sett på, men liker ikke looken med de to lyktene.

Tar gjerne i mot innspill!
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Hjelp til valg av ny (gammel) MC

Post by Trondgv »

KTM Superduke 990/1290 må vel være aktuelt her

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Hjelp til valg av ny (gammel) MC

Post by Tommas »

1098 Streetfighter er jo latterlig moro, men ikke ofte de er til salgs. Jeg har ikke kjørt så mange milene på en slik, men for meg på 188cm, så ble det relativt slitsomt i håndledd og knær.

Er vel i praksis en vanlig 1098 uten litt pynt, så risers av noe slag ville nok hjulpet.

Ellers selger vel du GS'en av samme grunner som jeg gjorde 8)
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Hjelp til valg av ny (gammel) MC

Post by ArcticTiger »

Viss lyktene er det største hindret i forhold til Farts-Trippern, så vet jeg ikke riktig hva som kan være en bra sykkel :-k
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Hjelp til valg av ny (gammel) MC

Post by JK95 »

Støtter Streetfighter, den stiller meget sterkt hos meg også! :twisted: Bar-risers, samt justerbare pegs gjør mye ifølge forumfolk :thumleft
Post Reply