Hjelp - Z750R framfelg

Prat om tung MC.
Post Reply
Kawamic
Posts: 11
Joined: 05 Apr 2017 23:57
MC: Kawasaki Z750R 2012 Black Edition

Hjelp - Z750R framfelg

Post by Kawamic »

Hei. Jeg har vært uheldig å fått en skeiv framfelg på min 2012 mod Z750R. Denne kan ikke rettes, og må derfor kjøpe ny. Hos forhandler koster denne over 10k, og har derfor sett meg for å kjøpe en på nettet. Men finner ingen egen felg til Z750R, kun til Z750. Er dette de samme felgene, tror dere? Ble vel ikke gjort noen endringer på felgene når ‘r’ kom, kun gafler, bremser og litt liv, eller?
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Hjelp - Z750R framfelg

Post by inunf »

Hei! Har lett litt i delekatalogen. Z750R har radialmonterte bremsekalipere, det har ikke vanlig Z750. Lager, aksling og hylser har forskjellige delenr., altså passer sannsynligvis ikke framfelgen fra en standard Z750. Z1000 07-09 har samme kalipere, bremseskiver, hylser, lager og aksling som Z750R. Det betyr at den framfelgen sannsynligvis vil passe selv om delenummeret ikke er det samme. Sannsynligvis er forskjellen i delenummer bare at det er annen farge. Det er samme felger med/uten ABS.

Ser ut til at framfelgen til ZX-6 09-12 også vil passe, kalipere, bremseskiver, hylser og hjullager og aksling er de samme. Andre årsmodeller passer sikkert også, men det har jeg ikke sjekket.

Sannsynligvis er det flere felger fra Kawasakier fra rundt samme årstall med radialmonterte kalipere som vil passe, det har jeg ikke sjekket.
Kawamic
Posts: 11
Joined: 05 Apr 2017 23:57
MC: Kawasaki Z750R 2012 Black Edition

Re: Hjelp - Z750R framfelg

Post by Kawamic »

Hei! Tusen takk for god hjelp!! Da har jeg litt mer å gå ut ifra!! :D
Kawamic
Posts: 11
Joined: 05 Apr 2017 23:57
MC: Kawasaki Z750R 2012 Black Edition

Re: Hjelp - Z750R framfelg

Post by Kawamic »

inunf wrote:Hei! Har lett litt i delekatalogen. Z750R har radialmonterte bremsekalipere, det har ikke vanlig Z750. Lager, aksling og hylser har forskjellige delenr., altså passer sannsynligvis ikke framfelgen fra en standard Z750. Z1000 07-09 har samme kalipere, bremseskiver, hylser, lager og aksling som Z750R. Det betyr at den framfelgen sannsynligvis vil passe selv om delenummeret ikke er det samme. Sannsynligvis er forskjellen i delenummer bare at det er annen farge. Det er samme felger med/uten ABS.

Ser ut til at framfelgen til ZX-6 09-12 også vil passe, kalipere, bremseskiver, hylser og hjullager og aksling er de samme. Andre årsmodeller passer sikkert også, men det har jeg ikke sjekket.

Sannsynligvis er det flere felger fra Kawasakier fra rundt samme årstall med radialmonterte kalipere som vil passe, det har jeg ikke sjekket.

Tror du felger fra z1000 09-12 også vil passe?
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Hjelp - Z750R framfelg

Post by inunf »

Usikker. Aksling, lager, tetninger, bremseskiver og kalipere er forskjellig delenr. Kan være samme diameter på akslingen og samme offset på bremseskivene, bare at felgen er annerledes slik at den bruker andre lager osv. Forskjellen på kalipere og bremseskiver kan være fargen eller det kan være f. eks. større diameter på skivene. Pakningen mellom felg og bremseskiver er lik, det tyder på at skivene på den felgen du har fysisk vil passe på felgen til en Z1000 09-12. Da passer kaliperene dine også på diameteren, men mulig det er forskjellig offset. Det kan eventuelt reguleres med spacere eller å dreie av felgen, alt ettersom om offsetet er for lite eller for mye.

Hvilke delenr. som går om hverandre kan du sjekke på https://www.motorcyclespareparts.eu/. Gå inn på Z750R og legg lager, tetninger og aksling i handlekurven sammen med skiver og kalipere. Deretter går du inn på sykkelen du vil sammenligne med og legger de samme delene i handlekurven. Sjekk handlekurven, har du 4 av det det skal være 2 av betyr det at de delene er de samme på de syklene. Stemmer disse delene overens er det stor sannsynlighet for at felgen passer.
Post Reply