Valg av tursykkel for to

Prat om tung MC.
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: RE: Re: Valg av tursykkel for to

Post by Epylypzon »

biker7 wrote:
inunf wrote: F800GS og F650GS er begge aktuelle, men synes BMW ligger rikelig høyt i pris sammenlignet med andre merker. Sannsynligvis får man igjen for det når man en gang skal selge, men det blir fort så dyre sykler at jeg vil ha kasko, og da blir det dyrt å ha stående. Er heller ikke fan av blinklysbryterene, men det burde være kurant å bygge om. Tenkte kanskje forsikringen var dyrere på BMW, men ser den ligger på ca. det samme som de andre. Dvs. V-Strom 650 og 1000 kommer på ca. 2000 kr/året for delkasko, F800GS blir 2200 kr/året. Lånte en sånn da jeg jobbet på MC Oslo, husker konklusjonen den gangen var at den var god å kjøre men manglet litt effekt.
Var skeptisk til blinklysbryterne jeg også, men nå så fortrekker jeg nesten dem :shock: OG ikke minst, de slår seg av selv etter en stund hvis man glemmer de :D Helt topp ! :thumleft

Hvor gammel er du..? Jeg er 47år og betaler 1950,- for FULL kasko hos If :thumleft Og det er uten samlerabatt (kun GS), da jeg har resten hos Nemi. (kunne ikke matche If på 800GS faktisk). Men mener det var Storebrand som var nesten like billig som If for meg da jeg sjekket :D

Var det "650"(800ccm) eller "800"(også 800ccm) du lånte da ..? For "650" har jo faktisk 14 hester mindre og litt mindre dreiemoment :roll: :)

Og i alle tilfeller blir de vel minst like spreke som V-strom 650.. :-k
Enig angående blinklysbrytere. Etter en knapp på hver side på 800n siden 2012 syns jeg det er mer tungvint på 1200n som ble kjøpt i fjor. Med en på hver side trenger jeg bare flytte på tommelen, mens på 1200n må jeg flytte litt på hele hånda.

Sent fra min LYA-L29 via Tapatalk
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Valg av tursykkel for to

Post by inunf »

Bikeridr wrote:
inunf wrote:TDM 900 står absolutt på lista! F. eks. denne er jo fin. Hvordan er vindbeskyttelsen på den? Synes kåpe og vindskjerm ser mindre ut enn på f. eks. V-strom.
Jeg kjøpte en ekstra høy vindskjerm, men så ikke behov for eller rakk ikke å montere den. Så da jeg solgte sykkelen etter knappe 9 sesonger, fulgte den høye vindskjermen med uåpnet.

Jeg er 171 på strømpelesten og hadde ikke noen vindtrøbbel med originalskjermen. Som sagt, det finnes en høyere som ekstrautstyr, om du ev. skulle finne på å trenge en :)
Jeg er 180, så da vil jeg nok sannsynligvis merke mer til det enn deg. Men, som du sier, det er å få kjøpt. En MC "må" jo tilpasses uansett, og en vindskjerm er ingen stor sak.
biker7 wrote:
inunf wrote: F800GS og F650GS er begge aktuelle, men synes BMW ligger rikelig høyt i pris sammenlignet med andre merker. Sannsynligvis får man igjen for det når man en gang skal selge, men det blir fort så dyre sykler at jeg vil ha kasko, og da blir det dyrt å ha stående. Er heller ikke fan av blinklysbryterene, men det burde være kurant å bygge om. Tenkte kanskje forsikringen var dyrere på BMW, men ser den ligger på ca. det samme som de andre. Dvs. V-Strom 650 og 1000 kommer på ca. 2000 kr/året for delkasko, F800GS blir 2200 kr/året. Lånte en sånn da jeg jobbet på MC Oslo, husker konklusjonen den gangen var at den var god å kjøre men manglet litt effekt.
Var skeptisk til blinklysbryterne jeg også, men nå så fortrekker jeg nesten dem :shock: OG ikke minst, de slår seg av selv etter en stund hvis man glemmer de :D Helt topp ! :thumleft

Hvor gammel er du..? Jeg er 47år og betaler 1950,- for FULL kasko hos If :thumleft Og det er uten samlerabatt (kun GS), da jeg har resten hos Nemi. (kunne ikke matche If på 800GS faktisk). Men mener det var Storebrand som var nesten like billig som If for meg da jeg sjekket :D

Var det "650"(800ccm) eller "800"(også 800ccm) du lånte da ..? For "650" har jo faktisk 14 hester mindre og litt mindre dreiemoment :roll: :)

Og i alle tilfeller blir de vel minst like spreke som V-strom 650.. :-k
Jeg er 31. Full kasko hos Gjensidige kommer på rett under 3000 kr med 75 % bonus. Har stort sett brukt å få bra priser der, 2000 kr for full kasko hørtes veldig billig ut. Du er kanskje medlem av noe som gir rabatt?

Den jeg lånte den gangen var en F800GS. Inntrykket er nok litt farget av at jeg var tidlig i 20-åra og kjørte RSV Mille til vanlig. Har vel kanskje roet meg litt med alderen, eventuelt akseptert at trafikken går j. treigt uansett, så jeg ser ikke så svart på effekten nå som den gang. Har som sagt hatt et par litt lengre turer på XJ'en, og det går greit med 58 hk også.

Jeg hadde jo R1200GS en stund, og har hatt rikelig med mulighet til å venne meg til blinklysbryterne. Vil si de var kanskje 20 % av grunnen til at jeg solgte den sykkelen. Synes det var vanskelig å treffe bryteren på høyresiden f. eks. på vei ut av rundkjøring, og tok meg ofte i å se på på styret for å finne rett bryter - ikke optimalt i trafikken. Har prøvd å søke etter ombyggingskit eller om noen har bygget om, finner en del forumtråder men alle som svarer sier det samme: "Du venner deg til dem og kommer til å foretrekke det". Vel, for meg er blinklysbryterne en dealbreaker. Har sett på muligheten for å bytte brytere, men det er visst ikke bare-bare. Ser at 2013 og nyere har vanlige blinklysbrytere, men det er lite utvalg av sykler til salgs som er så nye, og de ligger desto høyere i pris.
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: Valg av tursykkel for to

Post by Epylypzon »

inunf wrote:
Bikeridr wrote:
inunf wrote:TDM 900 står absolutt på lista! F. eks. denne er jo fin. Hvordan er vindbeskyttelsen på den? Synes kåpe og vindskjerm ser mindre ut enn på f. eks. V-strom.
Jeg kjøpte en ekstra høy vindskjerm, men så ikke behov for eller rakk ikke å montere den. Så da jeg solgte sykkelen etter knappe 9 sesonger, fulgte den høye vindskjermen med uåpnet.

Jeg er 171 på strømpelesten og hadde ikke noen vindtrøbbel med originalskjermen. Som sagt, det finnes en høyere som ekstrautstyr, om du ev. skulle finne på å trenge en :)
Jeg er 180, så da vil jeg nok sannsynligvis merke mer til det enn deg. Men, som du sier, det er å få kjøpt. En MC "må" jo tilpasses uansett, og en vindskjerm er ingen stor sak.
biker7 wrote:
inunf wrote: F800GS og F650GS er begge aktuelle, men synes BMW ligger rikelig høyt i pris sammenlignet med andre merker. Sannsynligvis får man igjen for det når man en gang skal selge, men det blir fort så dyre sykler at jeg vil ha kasko, og da blir det dyrt å ha stående. Er heller ikke fan av blinklysbryterene, men det burde være kurant å bygge om. Tenkte kanskje forsikringen var dyrere på BMW, men ser den ligger på ca. det samme som de andre. Dvs. V-Strom 650 og 1000 kommer på ca. 2000 kr/året for delkasko, F800GS blir 2200 kr/året. Lånte en sånn da jeg jobbet på MC Oslo, husker konklusjonen den gangen var at den var god å kjøre men manglet litt effekt.
Var skeptisk til blinklysbryterne jeg også, men nå så fortrekker jeg nesten dem :shock: OG ikke minst, de slår seg av selv etter en stund hvis man glemmer de :D Helt topp ! :thumleft

Hvor gammel er du..? Jeg er 47år og betaler 1950,- for FULL kasko hos If :thumleft Og det er uten samlerabatt (kun GS), da jeg har resten hos Nemi. (kunne ikke matche If på 800GS faktisk). Men mener det var Storebrand som var nesten like billig som If for meg da jeg sjekket :D

Var det "650"(800ccm) eller "800"(også 800ccm) du lånte da ..? For "650" har jo faktisk 14 hester mindre og litt mindre dreiemoment :roll: :)

Og i alle tilfeller blir de vel minst like spreke som V-strom 650.. :-k
Jeg er 31. Full kasko hos Gjensidige kommer på rett under 3000 kr med 75 % bonus. Har stort sett brukt å få bra priser der, 2000 kr for full kasko hørtes veldig billig ut. Du er kanskje medlem av noe som gir rabatt?

Den jeg lånte den gangen var en F800GS. Inntrykket er nok litt farget av at jeg var tidlig i 20-åra og kjørte RSV Mille til vanlig. Har vel kanskje roet meg litt med alderen, eventuelt akseptert at trafikken går j. treigt uansett, så jeg ser ikke så svart på effekten nå som den gang. Har som sagt hatt et par litt lengre turer på XJ'en, og det går greit med 58 hk også.

Jeg hadde jo R1200GS en stund, og har hatt rikelig med mulighet til å venne meg til blinklysbryterne. Vil si de var kanskje 20 % av grunnen til at jeg solgte den sykkelen. Synes det var vanskelig å treffe bryteren på høyresiden f. eks. på vei ut av rundkjøring, og tok meg ofte i å se på på styret for å finne rett bryter - ikke optimalt i trafikken. Har prøvd å søke etter ombyggingskit eller om noen har bygget om, finner en del forumtråder men alle som svarer sier det samme: "Du venner deg til dem og kommer til å foretrekke det". Vel, for meg er blinklysbryterne en dealbreaker. Har sett på muligheten for å bytte brytere, men det er visst ikke bare-bare. Ser at 2013 og nyere har vanlige blinklysbrytere, men det er lite utvalg av sykler til salgs som er så nye, og de ligger desto høyere i pris.
180 og 1200GS for høy? Hmm. Jeg er 169 og trives godt på min 1200GSA
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Valg av tursykkel for to

Post by inunf »

Tja, alt er relativt. Høyere/større/tyngre enn hva jeg er komfortabel med. Jeg kunne selvsagt ha planlagt bedre hvor jeg skulle stoppe, hvordan jeg skulle snu osv. Hadde det ellers vært Drømmesykkelen hadde jeg beholdt den og lært meg å leve med det, men størrelsen var en stor del av det som gjorde at jeg valgte å selge den. Den hadde mange fine kvaliteter som vindbeskyttelse, komfort og baggasjeplass, men det var også en del som ikke falt i smak, deriblandt det at den var stor og tung.
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Valg av tursykkel for to

Post by biker7 »

inunf wrote: 2000 kr for full kasko hørtes veldig billig ut. Du er kanskje medlem av noe som gir rabatt?
Ikke medlem av en dritt :shock: ;-)
KUN GS,n forsikret der, da IF kom billigst ut etter ringe-runden i mars før kjøp. 1950 spenn :D
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Valg av tursykkel for to

Post by tshansen »

Forsikringsagenter har et slik bingo hjul på kontorpulten sin.... når du spør om pris, sveiver de 3 ganger å tar den kula som ramler ut! Noen ganger er du heldig, langt oftere er du uheldig :-) Lykke til
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
BMWilly
Posts: 457
Joined: 11 Apr 2012 12:43
MC: R1200GS Triple Black 2016

Re: Valg av tursykkel for to

Post by BMWilly »

Fruen har hatt versys 650 2015 modell og har nå R1200GS 2015. Hun er 167 på strømpelesten ifølge måling på passkontoret. Begge syklene har senket sete. Vi er på 14 dagers tur nå og begge kjører med bra oppakning og versysen er ikke savnet. Tror den vil føles liten hvis du er over 180 og spesielt med passasjer. Høyden oppleves omtrent lik. Men pris spiller jo inn og en nyere GS blir vel over budsjett.
Tidligere sykler, Kawa KH100ES, Suzuki GR650, Suzuki GS1100G, Honda CB750 Four-F4, BMW R1200RT
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Valg av tursykkel for to

Post by inunf »

Takk for innspill! 1200GS blir det nok ikke igjen uansett. Jeg har jo lyst til å kjøre litt, men kjenner jeg meg selv rett blir nok sykkelen i all hovedsak brukt til å stå i garasjen. Da er det begrenset hvor mye penger jeg vil legge i det.

Solgte XJ'en for to uker siden, og nå som det er litt finevær og feriedager skulle jeg gjerne hatt en erstatning. Kanskje det er flere som har samme problemet, for 2 stk. V-strom 650 som har vært til salgs her i området har akkurat blitt solgt rett foran nesen på meg. Resten av det som er her i området er stort sett overpriset eller ukurant.

Har begynt å se på litt andre alternativer, som f. eks. BT1100 Bulldog. Motor fra Virago 1100 er ikke så veldig spennende, men den ser litt kul ut, og den har vindskjerm, komfortsete og sidevesker. Mulig jeg drar og ser på den i dag.

Hvordan oppleves sittestillingen på sykler som Bandit, Fazer, VFR osv? Det er bedre utvalg av slike sykler, og passasjerkomforten burde være bra nok. Eneste jeg er bekymret for er sittestillingen, er redd det blir for fremoverlent.
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Valg av tursykkel for to

Post by RuneMC »

V-Strom 650 har jeg jo hatt, og det er generelt en sykkel med godt sete og kultiverte V-twin vibrasjoner. Passer godt til langtur med opprett sittestilling.
Baksetet med originalt Suzuki koffertsett inkl toppboks som man også får ryggpute til bør gi passasjeren grei komfort.

Motorkraften er dog litt begrenset og forbikjøringer planlegges mhp tid de tar. På annen side så blir jo det aller meste av kjøring med passasjer og bagasje pen og pyntelig kjøring og de beste MC-veiene er de uten biler.

Pålitelighet får terningkast 6 og den er relativt enkel å serve selv mhp oljeskift, men ganske tidkrevende pga kåpedeler for mer viderekommen service, men mange gode youtube videoer.

Vindbeskyttelse kommer an på. Jeg var akkurat for høy (185) så turbulens traff hjelmen, men finnes endel skjermer å velge på. Tror jeg havnet på noen braketter som hevet skjermen.
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Valg av tursykkel for to

Post by inunf »

Det har skjedd litt i helga. Fredag var jeg og så på en BT1100 Bulldog. Link til annonse. Fin sykkel i bra stand, den hadde nok gjort jobben men følte meg ikke helt til rette på den.

Image

Lørdag var jeg og så på en 2015 V-Strom 650. Link til annonse. Kjempefin sykkel, og prøveturen bekreftet at det er slik sykkel jeg skal ha. Akkurat denne synes jeg er priset litt høyt, hvitt er ikke fargen jeg ville ha valgt hvis jeg fikk velge, og jeg savner sidevesker. Kommer til å gi et bud på den, men selgeren virket ganske bestemt på at han ikke ville ned i pris, så det blir nok ikke noen handel.

Image

I går var jeg og så på en FZ6S2 med fullt veskesett. Den hadde nok også gjort jobben, men det var en del å ta tak i før den kunne brukes. Ga et bud, men det var for lavt. Greit nok, jeg har nok å skru på. Link til annonsen.

Image

Konklusjonen er at jeg vil ha en V-Strom 650 2012 eller nyere med fullt veskesett, og jeg får heller bare avvente til det dukker opp en som er greit priset og noenlunde i nærheten. Burde uansett fått solgt banesykkelen først slik at jeg har plass i garasjen.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Valg av tursykkel for to

Post by tshansen »

Imponerende å se deg pløye gjennom sykler for å finne den som er best for deg :thumleft det er jo akkurat slik det bør og må gjøres skal man slippe å sitte misfornøyd noen måneder etter handel.
Personlig sliter jeg meg å finne ut om en sykkel passer meg før jeg har kjørt den ca 10.000
Da har jeg kjent på alt som kan gi ubehag, motor styrker osv! Men jeg blir så jævlig påvirket av merke og hype :plystre
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Valg av tursykkel for to

Post by kvase »

Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Valg av tursykkel for to

Post by mekkern »

tshansen wrote:Imponerende å se deg pløye gjennom sykler for å finne den som er best for deg :thumleft det er jo akkurat slik det bør og må gjøres skal man slippe å sitte misfornøyd noen måneder etter handel.
Personlig sliter jeg meg å finne ut om en sykkel passer meg før jeg har kjørt den ca 10.000
Da har jeg kjent på alt som kan gi ubehag, motor styrker osv! Men jeg blir så jævlig påvirket av merke og hype :plystre
Jeg drev i flere år med leting etter «den rette» så dreit jeg i alt og gikk for en som var skikkelig uprøvd kan man si. :lol:
Så langt har jeg hatt flax tror jeg. :-k :roll:
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Valg av tursykkel for to

Post by tshansen »

Det beste er å skifte sykkel etter behov! Kun da kan du finne den beste sykkelen for deg så langt! Men såpass mye som interessen for diverse vei og måte å kjøre sykkel på svinger, er det naturlig at sykkeltyper svinger like mye :plystre
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Valg av tursykkel for to

Post by inunf »

Da ble det sykkel! De med den FZ6S'en som jeg linket til over tok kontakt igjen nå før helga, og aksepterte budet mitt. Fikk den for 22 000. Tror det er en helt grei pris, må bytte ei lyspære og tetninger og olje på gaffelen før jeg kan begynne å bruke den. Holderen for sideveskene var også demontert, og de visste ikke helt hvordan den skulle monteres. Satser på at jeg finner ut av det.

Image

Nå står den i Ålesund i påvente av at jeg skal gå over gaffelen. Den lokale sjappa hadde deler på lager, så da blir det tur til Ålesund igjen i morgen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Post Reply