NYBEGYNNERHJELP

Prat om tung MC.
Post Reply
Camper84
Posts: 14
Joined: 26 Jan 2020 02:09

NYBEGYNNERHJELP

Post by Camper84 »

Hei alle sammen!
Så skal en livslang drøm bli til virkelighet.
Teoriprøven og oppkjøringstimen er nå det eneste som står mellom meg og 2-hjuls livet, så utover våren får jeg da håpe at A2 er stemplet inn på førerkortet.

Jeg har siden barn vært ekstatisk når det kommer til motorsykler, og da særlig Harley Davidson.
Har siden alltid drømt om at HD er noe av det første jeg skulle innvestere i den dagen jeg får lappen. Men, man vokser, og pluttselig handler det ikke lenger bare om noe så enkelt som utseendet, men praktiske behov, og jeg er glad jeg innser dette nå, og ikke senere, for å kunne unngå et upraktisk feilkjøp.

Jeg er nemlig naturfotograf, og jeg reiser mye rundt i bil og til fots, høyt og lavt, og gjerne med mye medbrakt fotoutstyr og annet pikkpakk.
Det jeg derfor nå har rettet mitt nye fokus på, er å finne en stødig og trofast MC som er meget godt egnet for langdistansekjøring, også om man skulle tenke seg på tur gjennom Europa.

Viktige sykkelegenskaper :

- Svært god sittekomfort
- Stor lasteevne
- Stillegående ( men gjerne også litt "godlyd" )
- Fabrikkmontert eller tilgjengelig oppbevaring i metall, gjerne med trofast lås, og med størst mulig pakkvolum
- Drivstoffgjerrig
- Sporty, men også litt "barsk"
- God kraft i motbakker, og tåler litt variert terreng
- Lavest mulig sittehøyde

Jeg er bare 1.64 cm over bakken, så sistnevnte punkt blir ganske viktig for å klare å holde en viss kontroll på sykkelen ved av/på stigning med last.

Siden utseendet jo har sin egen tiltrekningskraft, har jeg sett litt på noen sykler som først og fremst har fanget øye mitt, i forhold til punktet " sporty men barsk "

Jeg håper nå å høre litt fra dere, om dette er sykler som noen har erfaring med / ville anbefalt til mitt bruk.
Er også interessert i andre anbefalinger utover disse. Gamle eller nyere modeller.

Merkene er :

Royal Enfield Himalayan 411
Honda XRV750 Africa Twin RD04
Yamaha XJ 600 Diversion
Honda CMX500 Rebel S
Yamaha Virago ( eller tilsvarende for A2 )

Takk på forhånd for svar.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: NYBEGYNNERHJELP

Post by ojda »

Av de du har listet opp, finner jeg de 4 siste som lite egnet til det du spør om :-k

Tror kansje jeg ville tittet mot Honda’s mellomstore adventuresykler, med ett sett gode aluminiumsvesker :thumleft

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=168348796


https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=168546446



Enfield Himalayan kan også være en godt passende sykkel, men jeg er ikke helt fortrolig med merket????
Men de er da på flerfoldige verdens-expedisjoner med den å da ;-)

2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Camper84
Posts: 14
Joined: 26 Jan 2020 02:09

Re: NYBEGYNNERHJELP

Post by Camper84 »

Takk for din tilbakemelding :D
Den Honda CB'n virket jo sletters ikke værst. I fohold til Royal'n som jeg hadde sett meg ut som nr 1, så er nok kanskje Honda'n mer praktisk i forhold til terreng. Jeg blir jo å bruke sykkelen mest i Norge, hvor det er asfalt, asfalt og enda mere asfalt. Så kanskje greit at en førstegangssykkel er mest egnet for dette, med mulighet for å fortsette i annet terreng, og ikke omvendt.

Eneste som bekymrer meg litt, er om jeg er for kort for denne type sykkel .. ? :roll:
Er bare 1.64 cm som sagt.
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: NYBEGYNNERHJELP

Post by kvase »

Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: NYBEGYNNERHJELP

Post by ojda »

Honda nx750 har setehøyde på 83,7, som må regnes som mellomhøyt.
Til sammenligning er Himalian 80cm.
Dette må bare prøves i butikk, da bredden å utformingen på setet har nesten like mye å si som høyden målt i cm [-X
Dessuten kan man få en rekke sykler i ‘senket versjon’, og med lavere sete. :thumleft

Nå mener jeg ikke at en Royal Enfield Himalyan nødvendigvis er ett dårlig valg, men spesiellt spennende er den ikke [-(
Men prisen på ny sykkel er jo veldig bra :thumleft
Jeg synes ikke du skal lavær å ta den med i betraktningen [-(
Har du tenkt kjøp av ny sykkel eller nyere brukt eller ‘gammel’?


Her er forresten en link til senkesett til en rekke sykkler :thumleft
En Suzuki dl-650 er forresten også en glimrende 1.gangssykkel =D>



https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html ... e=60356482
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: NYBEGYNNERHJELP

Post by Tommas »

Hei, og velkommen!

Om du plugger inn høyden din her, så kan du velge sykler og syns litt på hvordan sittestillingen din blir.
Erstatter ikke prøvesitting/kjøring, men er flott tidtrøyte på lange kvelder 8)

https://cycle-ergo.com/
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: NYBEGYNNERHJELP

Post by ojda »

Tommas wrote:Hei, og velkommen!

Om du plugger inn høyden din her, så kan du velge sykler og syns litt på hvordan sittestillingen din blir.
Erstatter ikke prøvesitting/kjøring, men er flott tidtrøyte på lange kvelder 8)

https://cycle-ergo.com/

Det viktigste er vel egentlig å ‘plugge inn’ inner søm (høyde fra bakke til skræv) :lol:
Da dette varierr enormt fra person til ‘same’ [-X

Samt ber om bilde med bena i bakken :thumleft
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: NYBEGYNNERHJELP

Post by Tommas »

/\
|
|
|

Det han sa :)
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: NYBEGYNNERHJELP

Post by Palma »

Camper84 wrote:
Eneste som bekymrer meg litt, er om jeg er for kort for denne type sykkel .. ? :roll:
Er bare 1.64 cm som sagt.
Først i forhold til din lengde, ja det er en fordel å rekke ned til bakken, selv om vi har sett veldig korte folk hoppe på en diger 1200GS i fart.
Jeg har en BMW F650GS (ikke dakarutgaven) som er veldig lav og fin letthåndterlig sykkel. Jeg er 175 og sitter med god knekk i knea med begge bena på bakken.
Ellers så har det vært med folk på mine grusturer med både CB og NC, det er sykler som kan brukes båre på asfalt og grus. Det MÅ ikke være type crosser/rally/osv osv for å bevege seg utenfor asfalten. Begrensningen sitter oftest oppå.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: NYBEGYNNERHJELP

Post by tshansen »

Viktige sykkelegenskaper :

- Svært god sittekomfort
- Stor lasteevne
- Stillegående ( men gjerne også litt "godlyd" )
- Fabrikkmontert eller tilgjengelig oppbevaring i metall, gjerne med trofast lås, og med størst mulig pakkvolum
- Drivstoffgjerrig
- Sporty, men også litt "barsk"
- God kraft i motbakker, og tåler litt variert terreng
- Lavest mulig sittehøyde


Svært god sittekomfort... umulig å svare på da det er veldig individuelt. Personlig vil jeg si at det er få som mestrer det så godt som BMW
Stor lasteevne? Hva legger du i dette? om du skal ha med 120 liter pluss på tur, en større adventure sykkel
Stillegående men gromlyd? dette blir også vanskelig å få til. Det er enten det ene eller andre i mine ører, men dette er kanskje som musikk. Umulig å bli enige om :-P
Oppbevaring i metall... dette får du stort sett til de fleste sykler i dag som kan ettermonteres. Givi, SW-motec osv er eksempler.
Drivstoffgjerrig? De fleste sykler ligger på 0.4 - 0.5 på mila. Jo mer du pakker på og kjørestil avgjør ofte veldig.
Sporty og barsk... individuelt
God kraft i motbakker? Alt på 2 hjul i dag har god kraft i motbakker. Men ligger du i 50 km/t i 5 gir, vil ikke alle ha samme trøkket i motbakker. Riktig gir og turtall er ofte avgjørende. Ikke noe jeg ville hengt meg opp i som sykkelegenskap. Alt av sykler tåler variert terreng, men en typisk adventuresykkel er bedre "satt opp" for dette.
Lavest mulig sittehøyde... ut å prøvesitt :-)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Camper84
Posts: 14
Joined: 26 Jan 2020 02:09

Re: NYBEGYNNERHJELP

Post by Camper84 »

Tommas, palma, tshansen, tusen takk for gode innspill :thumleft
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: NYBEGYNNERHJELP

Post by inunf »

Jeg har en senket Yamaha FZ6S med fullt koffertsett som kommer for salg i mars. Kanskje det kunne være interessant? Lettkjørt og fin tursykkel.

Har desverre ikke noen skikkelige bilder av den. Her er fra service da jeg kjøpte den:

Image

Og med koffertsett:

Image
Post Reply