Ekstralys til Ténéré 700
Re: Ekstralys til sykkelen
Hvordan kopler jeg ekstralysene sammen med fjernlyset?
Har et ledningsett med rele. Her går + og - til batteriet og en kontakt tim lyset (+ og -). Så går tre ledninger til en bryter (- / + / og + «ut av» bryteren).
Teorien var at + « ut av» bryteren, kunne koples på + til fjernlys og dermed aktivere releet via denne. Men her er visst ikke + og + det samme
Hva gjør jeg feil?
Har et ledningsett med rele. Her går + og - til batteriet og en kontakt tim lyset (+ og -). Så går tre ledninger til en bryter (- / + / og + «ut av» bryteren).
Teorien var at + « ut av» bryteren, kunne koples på + til fjernlys og dermed aktivere releet via denne. Men her er visst ikke + og + det samme
Hva gjør jeg feil?
Re: Ekstralys til sykkelen
Å da jeg er ferdig, ser jeg at jeg testet lyset, via fjernlys, mens tenning var på men motor gikk ikke. Ledningen jeg koplet mot releet fra fjernlys fikk strøm ved å sette på fjernlys på sykkelen, men motoren må gå for at fjernlys skal lyse. Mulig måten å kople på var rett, men at spenningen ikke var sterk nok
Correct me if I’m wrong... får teste det ut i morra.
Correct me if I’m wrong... får teste det ut i morra.
- haakeik
- Posts: 307
- Joined: 02 Mar 2016 12:35
- MC: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
1995 Triumph Trident 750 (solgt)
2000 Honda VFR 800 (solgt) - Location: Asker
Re: Ekstralys til sykkelen
+ fra fjernlys skal til pin 86 på relé som fulgte med ekstralysene. Bryteren som fulgte med står vel mellom batteri og pin 30 på releet. Når bryter er på, vil releet aktiveres når fjernlys kommer på. Når bryter er av, vil releet ikke aktiveres når fjernlys kommer på.
https://images.app.goo.gl/SFtBwQkgzheH68hH6
Edit:
Relé vil aktiveres uansett, men når bryter er av, vil det ikke gå strøm mellom pin 30 og pin 87, fordi du har kuttet strømmen mellom batteri og pin 30.
https://images.app.goo.gl/SFtBwQkgzheH68hH6
Edit:
Relé vil aktiveres uansett, men når bryter er av, vil det ikke gå strøm mellom pin 30 og pin 87, fordi du har kuttet strømmen mellom batteri og pin 30.
Re: Ekstralys til sykkelen
Tror jeg ville satt bryteren mellom 85 og jord, det er vanligvis ikke noe god ide å sette bryter i hovedstrømmen i serie med rele.haakeik wrote:+ fra fjernlys skal til pin 86 på relé som fulgte med ekstralysene. Bryteren som fulgte med står vel mellom batteri og pin 30 på releet. Når bryter er på, vil releet aktiveres når fjernlys kommer på. Når bryter er av, vil releet ikke aktiveres når fjernlys kommer på.
https://images.app.goo.gl/SFtBwQkgzheH68hH6
Edit:
Relé vil aktiveres uansett, men når bryter er av, vil det ikke gå strøm mellom pin 30 og pin 87, fordi du har kuttet strømmen mellom batteri og pin 30.
- mekkern
- Posts: 5122
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: Ekstralys til sykkelen
Ooog hvis man setter bryteren på + styrestrøm til releet så kan man også ha bryter med blått indikatorlys/blå pære som lyser når ekstralysa faktisk lyser.
Re: Ekstralys til sykkelen
Nå er det egentlig ikke bryteren som er problemet, men det å kople det mot fjernlyset.
Når fjernlyset er på skal de lyse, når fjernlys er av skal de ikke lyse. Enkelt å greit
Fra hva jeg kan forstå på kontaktene ut til fjernlys, kuttes nå minus når fjernlys er av, for så å aktiveres når de er på. Derav problemet med kontakt så vidt jeg kan forstå. Er løsningen da så enkel som å bytte pluss med minus på batteriet å så bruke minus ledningen på bryteren?
Releet jeg har er dette:
Men er vel samme som haakeik linket til..
Edit:
Fant denne på nett som viser strømføring kablene til lykta...
Vet ikke helt hvordan dette er forenelig med releet
Ignition ON:
Br: 13.46V
Y: 12.15V
YB: ground
L/B: 0.03V
Engine ON & High beam OFF:
Br: 14.11V
Y: 13.04V
YB: ground
L/B: -0.26V
High beam indicator: OFF
Engine ON & High beam ON:
Br: 14.11V
Y: 0.88V
YB: ground
L/B: 0.88V
High beam indicator: ON
Når fjernlyset er på skal de lyse, når fjernlys er av skal de ikke lyse. Enkelt å greit
Fra hva jeg kan forstå på kontaktene ut til fjernlys, kuttes nå minus når fjernlys er av, for så å aktiveres når de er på. Derav problemet med kontakt så vidt jeg kan forstå. Er løsningen da så enkel som å bytte pluss med minus på batteriet å så bruke minus ledningen på bryteren?
Releet jeg har er dette:
Men er vel samme som haakeik linket til..
Edit:
Fant denne på nett som viser strømføring kablene til lykta...
Vet ikke helt hvordan dette er forenelig med releet
Ignition ON:
Br: 13.46V
Y: 12.15V
YB: ground
L/B: 0.03V
Engine ON & High beam OFF:
Br: 14.11V
Y: 13.04V
YB: ground
L/B: -0.26V
High beam indicator: OFF
Engine ON & High beam ON:
Br: 14.11V
Y: 0.88V
YB: ground
L/B: 0.88V
High beam indicator: ON
Last edited by Borg on 17 Jul 2020 15:54, edited 1 time in total.
Re: Ekstralys til sykkelen
Hei vet ikke hvilket lys du har på sykkelen. Er det en pære/led? Slik jeg ser det er det 2 ledninger med fast pluss på brun og minus fra bryter/rele på gul. Da henter du pluss fra tenning til pinne 86. Kobler deg inn på den gule og på bryter merket pluss inn. Ut fra den til pinne 85,kun den. Har du lys i bryter kan du koble den som er merket minus fra bryter til pinne 86. Dette er kun hvis du har bare brun og gul ledning inn på langlys pærenBorg wrote:Nå er det egentlig ikke bryteren som er problemet, men det å kople det mot fjernlyset.
Når fjernlyset er på skal de lyse, når fjernlys er av skal de ikke lyse. Enkelt å greit
Fra hva jeg kan forstå på kontaktene ut til fjernlys, kuttes nå minus når fjernlys er av, for så å aktiveres når de er på. Derav problemet med kontakt så vidt jeg kan forstå. Er løsningen da så enkel som å bytte pluss med minus på batteriet å så bruke minus ledningen på bryteren?
Releet jeg har er dette:
https://www.google.com/imgres?imgurl=ht ... et=1&w=800
Edit:
Fant denne på nett som viser strømføring kablene til lykta...
Vet ikke helt hvordan dette er forenelig med releet
Ignition ON:
Br: 13.46V
Y: 12.15V
YB: ground
L/B: 0.03V
Engine ON & High beam OFF:
Br: 14.11V
Y: 13.04V
YB: ground
L/B: -0.26V
High beam indicator: OFF
Engine ON & High beam ON:
Br: 14.11V
Y: 0.88V
YB: ground
L/B: 0.88V
High beam indicator: ON
Hilsen Mrsap
Re: Ekstralys til sykkelen
Da har jeg gått noen runder med internett og kommet frem til følgende (mulig dette er hva mrsap skriver, men ikke helt sikker på om jeg forsto det).
Først måtte jeg forstå et relé (nei, aldri satt meg inn i dette før) og fant følgende forklaring:
«Et vanlig rele har 4 stikk der det er en som det står 30 på som normalt går til batteripluss gjennom en sikring, deretter er det en som det står 87 på som normalt går til forbrukeren. Disse to er de som forbindes når releet "klikker". For å styre releet så må det være minus/jord på 85 og en styrestrøm fra en bryter som skal stå på 86. Når det settes strøm på 86 så vil det oppstå et magnetfelt som vil trekke kontaktene 30 og 87 i sammen og dermed får forbukeren den spenningen som må til for å kunne virke skikkelig.»
Dette stemmer med hvordan mitt relé er koplet (tegning «koplet nå» under . MEN, om jeg bytter om på 85 og 86, fungerer relé`et motsatt da?
Fant denne forklaringen på fransk, som ble kjørt gjennom google translate
https://traces-deux-roues.com/phare-add ... -vision-x/
Kort utdrag:
«Spesiell egenskap for T7 , strømkabelen til hele lyskasteren leveres permanent. Når du setter de komplette frontlyktene, kuttes strømmen. Det er derfor ikke mulig å "prikke" direkte på det. Du må gjennom et stafett og lage en spesiell forbindelse, men det fungerer bra.»
Basert på dette er tegning «Ny kopling» satt opp, hvor «Bryter inn» er ledning Y = gul ledning på sykkelen til lysene. Denne er fast på Y: 13.04V ved nærlys og faller til 0.88V ved fjernlys.
Lyder dette fornuftig?
Først måtte jeg forstå et relé (nei, aldri satt meg inn i dette før) og fant følgende forklaring:
«Et vanlig rele har 4 stikk der det er en som det står 30 på som normalt går til batteripluss gjennom en sikring, deretter er det en som det står 87 på som normalt går til forbrukeren. Disse to er de som forbindes når releet "klikker". For å styre releet så må det være minus/jord på 85 og en styrestrøm fra en bryter som skal stå på 86. Når det settes strøm på 86 så vil det oppstå et magnetfelt som vil trekke kontaktene 30 og 87 i sammen og dermed får forbukeren den spenningen som må til for å kunne virke skikkelig.»
Dette stemmer med hvordan mitt relé er koplet (tegning «koplet nå» under . MEN, om jeg bytter om på 85 og 86, fungerer relé`et motsatt da?
Fant denne forklaringen på fransk, som ble kjørt gjennom google translate
https://traces-deux-roues.com/phare-add ... -vision-x/
Kort utdrag:
«Spesiell egenskap for T7 , strømkabelen til hele lyskasteren leveres permanent. Når du setter de komplette frontlyktene, kuttes strømmen. Det er derfor ikke mulig å "prikke" direkte på det. Du må gjennom et stafett og lage en spesiell forbindelse, men det fungerer bra.»
Basert på dette er tegning «Ny kopling» satt opp, hvor «Bryter inn» er ledning Y = gul ledning på sykkelen til lysene. Denne er fast på Y: 13.04V ved nærlys og faller til 0.88V ved fjernlys.
Lyder dette fornuftig?
Re: Ekstralys til sykkelen
Nei.Borg wrote:Da har jeg gått noen runder med internett og kommet frem til følgende (mulig dette er hva mrsap skriver, men ikke helt sikker på om jeg forsto det).
------
Lyder dette fornuftig?
Kødda... (Men bare litt)
Ser du er usikker på hva et rele er?
Kort fortalt, et rele er en kontakt som aktiveres av en elektromagnet.
Kontakten er tilkoblet #30 og #87.
Elektromagneten via #85 og #86. Når du kobler 85 og 86 til hhv +12v og jord (vilkårlig hvilken som går hvor) blir elektromagneten magnetisk, og den drar på kontakten slik at det ledes strøm gjennom 30 og 87.
I det siste forslaget ditt har du koblet ekstra-lyset riktig. Når magneten (85-86) blir koblet til jord og +12v vil lampen lyse.
I forslaget ditt har du tegnet 86 til jord. 85 har du koblet til Y. Men Y er +12V når langlysene er av, og jord når langlysene på. Det betyr at ekstralysene dine vil lyse motsatt av langlysene. Om du kobler 86 til +12V vil du oppnå ønsket resultat. Dersom du kobler 86 direkte til batteri + vil ekstralysene også lyse når tenning er av, siden strømmen da vil gå fra batteriets +12V til 85, gjennom elektromagneten (spolen) i relet, via Y, gjennom lyspæren og til jord (+ polen i pære blir jordet via diverse når tenning av.
For å gjøre livet lett fremmer jeg følgende forslag:
Kobl Y til 85 og Br til 86. (Forutsetter at dette er de to ledningene som gir strøm til langlyspæra).
Eller for å forvirre minst mulig, drit i skjema, leit fram langlyspæra og kobl 85 og 86 til hver av de to kablene som kobles til langlyspæra. 30 og 87 i henhold til skjema.
Om du ønsker en av-på bryter for ekstra langlys kobles den på kabelen et egnet sted slik at den bryter strømmen som ledes enten til 85 eller 86. Om du ønsker å være riktig så jålete, følg @Pelsens råd og kobl bryter til kabelen som jorder lyspæra. Tanken bak dette valget er at siden bryter sitter på styret kan man risikere at ledningen til bryter kommer i klem og kortsluttes mot jord. Om bryter leder strøm fra +12V delen av kretsløpet vil en eventuell kortslutning mot jord bidra til at sikring ryker og du mister langlyset. Om bryter derimot handterer jord-enden av kretsløpet vil en kortslutning i bryterkabel kun gjøre at ekstralysene ikke kan deaktiveres, du mister ikke langlyset.
Uff, tenkte å skrive kort, men blei langt alikavel. Beklager, det vil skje igjen...
- mekkern
- Posts: 5122
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: Ekstralys til Ténéré 700
støttes.knutk wrote:
.
Eller for å forvirre minst mulig, drit i skjema, leit fram langlyspæra og kobl 85 og 86 til hver av de to kablene som kobles til langlyspæra. 30 og 87 i henhold til skjema.
Re: Ekstralys til sykkelen
Så bryteren som kopler magneten sammen (85/86) med en + og en - inn takler helt fint at disse gir +/+ eller -/- når bryter er av, da dette gjør at magneten ikke gir noe kontakt mellom de to?knutk wrote:
«Y er +12V når langlysene er av, og jord når langlysene på.»
For å gjøre livet lett fremmer jeg følgende forslag:
Kobl Y til 85 og Br til 86. (Forutsetter at dette er de to ledningene som gir strøm til langlyspæra).
(Er forhåpentligvis ferdig med amatørspørsmål snart, men begynner å forstå litt)
Så det er vansklig å kople noe «galt» inn på (85/86), det vil bare resultere i at kontakten ikke slår inn på ønsket tidspunkt?
- mekkern
- Posts: 5122
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: Ekstralys til Ténéré 700
Spolen og kontakta har ikke elektrisk kontakt med hverandre.
Så lenge 85 og 86 får pluss og minus vil releet slå inn og du får strøm til ekstralysa.
En bryter setter du på ledningen til 85 eller 86.
Så lenge 85 og 86 får pluss og minus vil releet slå inn og du får strøm til ekstralysa.
En bryter setter du på ledningen til 85 eller 86.
Re: Ekstralys til Ténéré 700
Da fant jeg servicemanualen for sykkelen. Ledningene til lysene er slik:
87- parklys/kjørelys
86- nærlys
85- fjernlys
Men Y dropper jo fra 12/13v når fjernlys aktiveres
87- parklys/kjørelys
86- nærlys
85- fjernlys
Men Y dropper jo fra 12/13v når fjernlys aktiveres
- mekkern
- Posts: 5122
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: Ekstralys til Ténéré 700
Så lenge du monterer pin 86 og 85 til Y og Y/B så skal det funke.
Men lurer litt på om du kan få noe canbus feil på fjærnlys.
I så fall fixer en diode biffen.
Men lurer litt på om du kan få noe canbus feil på fjærnlys.
I så fall fixer en diode biffen.
Re: Ekstralys til Ténéré 700
Ja da er det litt mat, å så ut i garasjen for å teste