MC Import USA!

Prat om tung MC.
quatro
Posts: 10
Joined: 18 Jun 2008 11:29

Re: MC Import USA!

Post by quatro »

Gixxerman wrote:Oi oi og OI ! Importere ny sykkel fra statene... ? Hørte jeg riktig ? Så du tror virkelig det vil bli billigere enn å handle hos en forhandler i Norge ?

Glem lav dollarkurs og slikt, og sett deg inn i sakene først. Du vil fort finne ut at det blir uaktuelt av visse årsaker... Hadde det lønnet seg så hadde det nok vært MYE import av nye kjøretøyer her i landet...

Står noe mer her: http://www.mc-forumet.no/search.php?key ... t=S%C3%B8k
hvem skulle sette seg inn i saken sa du?haha hvorfor tror du jeg laget denne tråden?
kom med en saklig begrunnelse. evt. vær litt mer presis.du skriver i gåter.

glemme lav dollarkurs? 20.000 til og fra er mye penger for meg på en sykkel, så dollarkursen glemmer jeg nok ikke ;)
Gixxerman

Re: MC Import USA!

Post by Gixxerman »

Ok, legg ut all data/spesifikke data om absolutt alt som skal betales før du kan rulle den sykkelen på norske veier, og så sammenlikner vi andre med veil pris i Norge...

Og ikke minst hvilke regler som gjelder for sykler som IKKE er eldre enn 5år gamle, og slike ting som politikerne har satt opp feller for.
User avatar
jata
Posts: 171
Joined: 12 Feb 2006 11:59
Location: mosjøen

Re: MC Import USA!

Post by jata »

må vel også en tur til tyskland med den for tuv godkjenning 8)
triumph sprint st 2000mod
kawasaki z1000j 1982mod
kawasaki vn15 vulcan 1996mod
mathfjeld
Posts: 222
Joined: 24 Apr 2008 09:48
MC: *Selges*
KTM 690 DUKE III 2008
*Selges*

Prosjekt:
Triumph Tiger Cub 200 1957
Kjørt i 1985-2008- 0km

Re: MC Import USA!

Post by mathfjeld »

Gixxerman wrote:Ok, legg ut all data/spesifikke data om absolutt alt som skal betales før du kan rulle den sykkelen på norske veier, og så sammenlikner vi andre med veil pris i Norge...

Og ikke minst hvilke regler som gjelder for sykler som IKKE er eldre enn 5år gamle, og slike ting som politikerne har satt opp feller for.

Hvis du heller skriver konkrete "feller" så tror jeg du gjør det lettere for alle.

Virker som om det er mange her som kan en del om feltet, hvorfor ikke dele sin kunnskap istedet for å bare si at det ikke lønner seg?
lostman
Posts: 4
Joined: 19 Jun 2008 11:45

Re: MC Import USA!

Post by lostman »

trenger ikke til tyskland for og få TUV papirer. de får du av import/ forhandler i norge for noen lapper..

Her er et skriv om lav effekt hysteri http://www.bike.no/content/833/

Yamaha og honda har sluttet med å levere sykkelen som laveffekt.da må du betale for fulleffekt for så og strupe den ned ( 5-6000,-kr)
mens suzuki og kawa fortsetter.

Om det går an å regge en ny Yamaha eller Honda til laveffekt som du importerer fra Statenen er jeg usikker på..
User avatar
sorrow
Posts: 295
Joined: 12 Jul 2006 21:08
Contact:

Re: MC Import USA!

Post by sorrow »

NMCU (fra en post her inne)
Sitat:
Å få godkjent en brukt motorsykkel som er importert fra et annet EØS land er egentlig en grei sak.

Når det gjelder import av brukte motorsykler fra USA er situasjonen dessverre en helt annen. Etter at Norge i 2003 måtte implementere EØS-direktiv 2002/24/EF er det helt umulig å få direktegodkjent amerikanske sykler som ble førstegangsregistrert (tatt i bruk) etter 17. juni 2003.Grunnen er ganske enkelt at typegodkjenningen i de amerikanske delstatene ikke tilfredsstiller kravene i det over nevnte EØS-direktivet.

Det finnes egentlig bare to mulige løsninger på dette problemet: Det ene er at EU og USA kommer frem til en avtale der man gjensidig godkjenner hverandres typegodkjenningsregimer. Det sier seg selv at dette ikke er gjort over natten.

Den andre løsningen er at motorsykler fra USA får samme type unntak fra EØS-direktivet som det Amcar har kjempet frem for amerikanske biler. Et slitk unntak imidlertid komplisert og har stor politiske omkostninger, og så lenge NMCU`s medlemmer ikke har krevd at vi skal prioritere saken, jobber NMCU heller gjennom FEMA for en gjensidig aksept av typegodkjenningsregimene i EU og USA.
Inntil videre må vi advare privatpersoner mot å importere en brukt MC fra USA, dersom den er tatt i bruk etter 17. juni 2003. Den vil nemlig ikke bli godkjent i Norge.
Sitat slutt
CBR 900 RR 2001 Silver
Gixxerman

Re: MC Import USA!

Post by Gixxerman »

Og BINGO ! Som sagt, sjekk papirene før du iverksetter. Var en kar her inne som gjorde det motsatte. Han bare handlet en mc i en stor fei, og fant ut at han ikke fikk skilter på den da den kom til Norge.
Velkommen til GNORE !
User avatar
jata
Posts: 171
Joined: 12 Feb 2006 11:59
Location: mosjøen

Re: MC Import USA!

Post by jata »

vet att det er enkelte som drar til tyskland og får godkjente papirer der.
triumph sprint st 2000mod
kawasaki z1000j 1982mod
kawasaki vn15 vulcan 1996mod
offpist
Posts: 33
Joined: 12 Sep 2008 19:26
MC: Yamaha R1 07.

Re: MC Import USA!

Post by offpist »

Gixxerman wrote:Og BINGO ! Som sagt, sjekk papirene før du iverksetter. Var en kar her inne som gjorde det motsatte. Han bare handlet en mc i en stor fei, og fant ut at han ikke fikk skilter på den da den kom til Norge.
Velkommen til GNORE !

Hmm.. Dette kan bli spennende.. Jeg har nemlig en helt ny R1 på vei over fra USA nå (er her om 2 uker).
Har heldigvis god tid til på å ordne papirer og registrering nå i løpet av vinteren før sesongen begynner igjen til neste år.
R1 som selges i USA er akkurat lik den i Norge så det er merkelig om dette skal bli et problem.
Omprogramering av speedometeret kan man gjøre selv så vidt jeg har forstått.

Kan godt poste hvordan dette går....
Last edited by offpist on 13 Sep 2008 23:38, edited 1 time in total.
meitemark
Posts: 136
Joined: 01 May 2007 15:51
MC: Yamaha Fazer 600 1998

Re: MC Import USA!

Post by meitemark »

Så må man huske på at man muligens vil ha kmh istedenfor mph.
offpist
Posts: 33
Joined: 12 Sep 2008 19:26
MC: Yamaha R1 07.

Re: MC Import USA!

Post by offpist »

meitemark wrote:Så må man huske på at man muligens vil ha kmh istedenfor mph.
Fra r1-forum.com:
"Turn your key on but don't start the engine. Hold down the Select and Reset keys together for something like 20 seconds...bike will switch over to KM/H and vice versa." Leste en annen plass at dette fungerer kun på modeller som originalt kommer levert i miles, ikke veit jeg.

Så vidt jeg kan forstå er alt jeg trenger her et skriv fra yamaha med spesifikasjonene på sykkelen som jeg kan levere på biltilynet.
Hvis yamaha scandinavia ikke vil hjelpe meg, får jeg henvende meg til USA.
Alt er jo nytt (står fremdeles i craten den kom i fra yamaha).
Valgte forøvrig å gå for en 07 modell for å få ned tollen noe (20-30% sammenlignet med å vente og kjøpe en 09 mod).
Samtidig så fikk jeg jo sykkelen noe rimeligere, som også ga lavere mva.. 07 mod og 08 mod er jo uansett samme sykkelen, og nytt er nytt.
User avatar
jata
Posts: 171
Joined: 12 Feb 2006 11:59
Location: mosjøen

Re: MC Import USA!

Post by jata »

fradrag går vel fra første gang den var registrert. trur du vil få en del problemer med å regge denne men lykke til. 8)
triumph sprint st 2000mod
kawasaki z1000j 1982mod
kawasaki vn15 vulcan 1996mod
offpist
Posts: 33
Joined: 12 Sep 2008 19:26
MC: Yamaha R1 07.

Re: MC Import USA!

Post by offpist »

jata wrote:fradrag går vel fra første gang den var registrert. )
Kan noen bekrefte dette? Mener å ha lest man regner 1.januar året etter produksjonsdato om kjøretøyet ikke er registrert.
For å sette det litt på kanten: Om man importerer en 40 år gammel samlerobjekt som aldri ble registrert, må den da tolles som en 09 mod?
jata wrote:trur du vil få en del problemer med å regge denne men lykke til. 8)
Kan du begrunne dette?
Tifredstiller denne sykkelen TUV kravene? JA.
Alt jeg trenger å gjøre er vel å dokumentere dette? Så skakkjørt kan vel ïkke systemet være.
En ny customsbygd Harley kan jeg forstå, men en masseprodusert original sykkel som dette...
User avatar
jata
Posts: 171
Joined: 12 Feb 2006 11:59
Location: mosjøen

Re: MC Import USA!

Post by jata »

ref fra nmcu..
Inntil videre må NMCU derfor på det sterkeste advare privatpersoner mot å importere en brukt MC fra USA dersom motorsykkelen er tatt i bruk i USA etter 17. juni 2003. Om man ikke kan legge fram kopi av gyldig Samsvarssertifikat fra EU (Certificate of Conformity) eller dokumentasjon fra et Godkjent Kompetent Uavhengig Laboratorium (f.eks tyske TÜV) vil en slik motorsykkel nemlig aldri bli godkjent i Norge!

var akkurat en sak med en som kjøpte en vn2000 fra sverige, den var importert fra us til sverige og han fikk ikke registrert den her. kjøpte akkurat samme sykkel etterpå i tyskland og fikk skilt med en gang.

men har du virkelig bestilt sykkel uten å sjekke hos myndigetene om du får skilt på den.
triumph sprint st 2000mod
kawasaki z1000j 1982mod
kawasaki vn15 vulcan 1996mod
offpist
Posts: 33
Joined: 12 Sep 2008 19:26
MC: Yamaha R1 07.

Re: MC Import USA!

Post by offpist »

Jupp.
Da får jeg bare skaffe frem kopi av gyldig Samsvarssertifikat fra EU (Certificate of Conformity) eller dokumentasjon fra et Godkjent Kompetent Uavhengig Laboratorium (f.eks tyske TÜV), eller er dette umulig å få til i ettertid?

Må inrømme jeg har nok satt meg for lite inn i dette på forhånd.
I værste fall får jeg selge den igjen som banesykkel.

Edit: Har kontaktet forhandleren i USA og bedt om Certificate of Conformity, samt kontaktet lokale yamaha forhandlere for å høre om de kan typegodkjenne sykkelen for meg.
Post Reply