MC Import USA!

Prat om tung MC.
User avatar
W650
Posts: 51
Joined: 14 Aug 2008 12:59
MC: Ducati M750
Kawasaki W650
Honda Bros 650
Location: Strømmen

Re: MC Import USA!

Post by W650 »

Jeg har drevet med import av Japanske biler som Skyline,Supra,Evo osv. i en del år.
De fleste av disse bilene går i dag på bane, da det har vist seg umulig å få bilene
godkjent og registrert.
Norske myndigheter har laget sitt eget regelverk på tvers av alle andre. Svært mange
av de ansatte på trafikkstasjonene går rundt som småkonger og "dømmer" om du får
skilter eller ei. De fleste av disse småkongene føler seg mere kompetente enn verdens
største bil- og mc produsenter.
Enkelte ganger kan det være nok å reise til en "vennlig" trafikkstasjon, og alt ordner
seg uten problemer.
Jeg har nå importert 7 sykler fra Japan. Det skal bli artig å se hva som skjer når jeg
dukker opp på trafikkstasjonen med sykler som ikke har vært typegodkjent i Norge.
En ting er sikkert, det er veldig viktig at sykkelen har de nødvendige E-merkinger(lys,
eksos osv.) Man bør også få til en dialog med importøren her i Norge slik at de kan hjelpe
deg med nødvendig dokumentasjon. Ønsker deg lykke til i "kampen" mot byråkratene.

Jeg venter meg ingenting,men er forberedt på alt.
offpist
Posts: 33
Joined: 12 Sep 2008 19:26
MC: Yamaha R1 07.

Re: MC Import USA!

Post by offpist »

Takk for gode råd.
Kan bli spennende dette her... ;)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: MC Import USA!

Post by tshansen »

Husk å gi lyd her inne når du får framgang eller motgang. Litt kjekt å lese hvordan dette går videre. Håper virkelig det går knirkefritt!!

Mvh
-Shaft-
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
slem
Posts: 154
Joined: 16 Jul 2008 23:46
MC: Yamaha FZ6-S 2006
Location: Stavanger

Re: MC Import USA!

Post by slem »

Jeg lurer litt på hva som egentlig gjør at slike systemer skal være så forbanna vanskelige å komme gjennom. Her kjøper man en sykkel/bil/hvasomhelst i beste hensikt, med mål om å få nyte dette kjøretøyet på norske veier på en ærlig måte. Det man kjøper er oftest helt greit å bruke i resten av verden og det bør derfor heller ikke være store feil og mangler som gjør at de ikke kan rulle på norske veier med norske skilter. Enda mer spesielt blir det med saken som det refereres til med lik sykkel solgt i ulike land, eller ulik praksis på ulike kontrollstasjoner rundt i det ganske land. Er det sånn at det er dokumentene som avgjør om alt er greit, eller om vedkommende man havner hos har en dårlig dag eller ikke? I et byråkratisk system er det jo mindre makt til den enkelte og mer generaliserte rutiner som er målet, og derfor bør ikke vedkommende ha noe han skulle ha sagt så lenge papirene er der.

Jeg synes det er håpløst at en eller annen kar på en powertrip skal kunne nekte folk å bruke det som åpenbart er good to go (ref R1 som er produsert, godkjent og solgt i haugevis rundt omkring den runde kloden.

Der fikk jeg ut litt frustrasjon som jeg bygger opp bare ved å lese om det. Å importere bilen min gikk overraskende greit :)
Pga manglende interesse er neste år avlyst.
R6-freak
Posts: 1422
Joined: 19 May 2007 20:09
MC: Ingen
Location: Byåsen, Trondheim

Re: MC Import USA!

Post by R6-freak »

Hva betaler du for sykkeln da?
x: 01 Yamaha YZF - R6
x: 03 Honda NSR - 125

Lappen kl. A1 13.06.2007
Lappen kl. A 23.10.2008

Ser etter 06 Suzuki gsx-r 600. Har du noe? Ta kontakt!!!!
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: MC Import USA!

Post by Lølle »

På den ene siden ønsker vi at reglene skal være klinkende klare og at de bare skal kunne leses - ikke tolkes, slik at vi ikke behøver bli offer for dagsform eller humør.
På den annen side vi vi at de skal bruke hodet og være fleksible.
What's it gonna be?
Jeg har selv opplevd at kontrolløren var fleksibel ved nedregistrering fra C1 til personbil. Originale belter skulle ha en bestemt merking, men hadde annen merking. Fyren sjekket og kom tilbake, vi kjørte og bremset... jo, de tok jo. Det var nettopp blitt mulig å nedregge bilen og de hadde ikke så mye erfaring på akkurat denne. Jeg fikk stempel og var fornøyd.
Hvis han ikke hadde godkjent fordi merkingen ikke var som boka sa, skulle jeg da
- ropt om sur jævel som hadde en dårlig dag og maktmisbruk?
- bite meg i galskapen og byttet belte til nøyaktig slik det står i boka hans?
Jeg kan ikke se at ansatte som håndhever regler alltid skal hetses for det.
Regelverket styres politisk, vi har de politikerne vi fortjener etter å ha stemt dem frem - stemmer du ikke, er det bare å holde kjeft.
Det er masse regler som er syke, og kanskje særlig innen kjøretøybestemmelser. Reglene må bekjempes, men inntil de er endret må vi forholde oss til dem. Min C1 kunne ikke registreres ned fordi det ikke fantes godkjenningspapirer på nødvendige endringer. Grunnen var at det ikke var gjort noen endringer for å få kjerra opp til C1, det var bare å sette tallene tilbake til originalt, godkjent utgangspunkt. Staten så det annerledes i mange år... det måtte gjøres endringer tilbake, selv om det ikke var noe å endre tilbake. Til slutt var det en som tok saken videre og påpekte galskapen og fikk medhold.
Det går an å vinne frem, men jeg tror at det ikke er lurt å stille med kjøretøyet og håpe på regelendring underveis eller unntak. Håper selvfølgelig at det går bra for de som prøver, men det bør jo være forutsigbart også. Håper FEMA vinner frem med arbeidet sitt. Godt vi har NMCU/FEMA til å ta jobben. Som medlem der er jeg ihvertfall med og støtter og lar meg representere. Er du ikke med, så ikke klag på at ikke det skjer for lite. Du gjør ikke din del. :)
Just my 2 cents worth...
Image
Image
offpist
Posts: 33
Joined: 12 Sep 2008 19:26
MC: Yamaha R1 07.

Re: MC Import USA!

Post by offpist »

R6-freak wrote:Hva betaler du for sykkeln da?
Tja, ble ca 70 000 kr.
Det inkluderer alt av frakt, både innlands i USA og sjøfrakt samt mva.
Det som gjenstår da er toll og registreringsgebyrene.
Om jeg i tilegg får 25% bruksfradrag siden den er en 07 mod som registreres i 09 så havner den ferdig registrert for under 150 000 kr.
Får jeg ikke det må jeg legge på 20 000 kr til, da ble det med andre ord ikke så mye å spare.
R6-freak
Posts: 1422
Joined: 19 May 2007 20:09
MC: Ingen
Location: Byåsen, Trondheim

Re: MC Import USA!

Post by R6-freak »

Billig!
x: 01 Yamaha YZF - R6
x: 03 Honda NSR - 125

Lappen kl. A1 13.06.2007
Lappen kl. A 23.10.2008

Ser etter 06 Suzuki gsx-r 600. Har du noe? Ta kontakt!!!!
offpist
Posts: 33
Joined: 12 Sep 2008 19:26
MC: Yamaha R1 07.

Re: MC Import USA!

Post by offpist »

R6-freak wrote:Billig!
Ja, var det jeg også tenkte.. ;)
For pengene jeg "sparte" så har jeg handlet inn Ohlins dempere frem/bak/styre, akrapovic anlegg, power commander, keramiske bremseskiver, Brembo Caliper, scorpio SR-I900 alarm, alt som er å få av carbon deksler (12 stk totalt), minispeil, sotet baklykt med blink, flushmount blinklys fremme, fender eliminator, frame slider kit, sotet vindskjerm, osv osv.. Alt fra USA og nesten halv pris sammenlignet med veilpriser i Norge.
Dollar`n er på vei opp så det var ikke noe å vente på.. Har til og med kjøpt et helt nytt ekstra hjulsett som er til powder coating (hvit) i Florida, for så å sendes hit.

Men jeg tar den ikke ut av crate`n før jeg veit om jeg får skilter på kjærra.
Gixxerman

Re: MC Import USA!

Post by Gixxerman »

offpist wrote:
Men jeg tar den ikke ut av crate`n før jeg veit om jeg får skilter på kjærra.
Hvorfor sjekker du ikke papirarbeidet først, og nå attpåtil har du handlet masse masse stæsj til sykkelen.

Har du veldig god råd, og er en evig optimist ?
R6-freak
Posts: 1422
Joined: 19 May 2007 20:09
MC: Ingen
Location: Byåsen, Trondheim

Re: MC Import USA!

Post by R6-freak »

hold oss oppdatert da? =D
Når ankommer den norge?
x: 01 Yamaha YZF - R6
x: 03 Honda NSR - 125

Lappen kl. A1 13.06.2007
Lappen kl. A 23.10.2008

Ser etter 06 Suzuki gsx-r 600. Har du noe? Ta kontakt!!!!
offpist
Posts: 33
Joined: 12 Sep 2008 19:26
MC: Yamaha R1 07.

Re: MC Import USA!

Post by offpist »

Ja da Gixxerman, bare gni det inn..! hehe
Nei, jeg sjekket ikke godt nok på forhånd... sånn er det bare.
Evig optimist? ja kanskje det. Trodde dette skulle være grei skuring, men så feil kan man altså ta.. Alt er ikke tapt riktig enda.
Stæsjet får jeg nok brukt, for R1 blir det før våren uansett.. :)

R6-freak: Uti oktober en gang.

I MSO (også kalt Certificate of origin for a vehicle) står det " This vehicle is designed and manufactured for use on public highways and complies with all state and federal laws" , hjelper sikker ikke en dritt her i Norge men... Burde da være mulig å få et sertifikat fra Yamaha (USA eller Norge) som sier at min spesifike modell også tilfredstiller TUV kravene. Håper bare alt er E-merket.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: MC Import USA!

Post by mekkern »

du må ha ce papirene på DIN sykkel fra usa forhandleren... ellers........shit..
User avatar
Falken216
Posts: 71
Joined: 10 Sep 2008 20:07
MC: Buell Bastard
Location: Mjøsområdet

Re: MC Import USA!

Post by Falken216 »

Har lest gjennom tråden...
Interessant lesning...
Først, man vil få problemer med registreringen om sykkelen ikke er typegodkjent for Norge.
En skrev at han skjønte at nybygde custombygg, type HD, ville være problemer...men at man vel ikke kunne oppleve det samme med originale sykler. FEIL...man kan heller ikke importere HD'er nyere enn 17 juni 03.
Sykler etter denne datoen mangler godkjenningen for europa...så kan man bare spekulere i hvorfor...

Ja, man kan TUV - godkjenne i Tyskland...men det er jo også en prosess som vil kreve tid og ressurser. I tillegg kan det være snakk om støytest, E - merket lykt, KM på speedo, reklekser, farge på bilnkers osv Det er i alle fall viktig at man er ydmyk ovenfor tilsynet...har selv sett at det lønner seg...Mest sannsynlig blir du sendt ut på en lang runde rundt på telefonen til forskjellige individer i tilsynet...

MSO har ingenting med typegodkjenningen å gjøre...MSO omhandler andre ting som feks vekt og totaltrykk på bakaksel...
Speil, krav til 70cm2...under det...ikke godkjent

Uansett...lykke til...
Kjør med innsiden...masse som kan ødelegge dagen for deg der ute
User avatar
TageSK
Posts: 338
Joined: 29 Jun 2008 16:23
MC: Bamsefar er en BMW R1150GS.
Han triller ca 20.000 km i året med Sjefen og meg.
Bamsefar har aldri vært i Norge.
Location: Pisa, Toscana, Italia
Contact:

Re: MC Import USA!

Post by TageSK »

Har en kamerat med en Kawazaki ZX14 på USA-skilter han skal forsøke å få til Norge, gjennom TUV i Tyskland.
Han er advokat og har mer enn alminnelig med pågangsmot. Skal holde dere orientert om hvordan det går.

[TaSK]
Tage Stabell-Kulø
Pisa, Toscana, Italia
Min lange FAQ om 11xxGS og 1200GS er her.
Min "Riding in Tuscany"-tråd er her.
Mer informasjon om MC i Toscana her.
Post Reply