NMCU trenger støtte.

Hvis dere har forslag eller kommentarer vedrørende disse sidene, kan dere skrive dem her.
Bjerknez

Re: NMCU trenger støtte.

Post by Bjerknez »

LordShaft wrote:
Bjerknez wrote: Har dere selv noen planer om å bruke penger på tiltak nevt i denne tråden? Hvis ikke, så kan jo saken egentlig legges død med det samme.
Det er ikke alt som må brukes penger på vettu :thumleft

Du ville bli overrasket over hvor mye good will og dugnadsånd som bor i folk. Bare mann når ut til de som er villig til å gjøre noe gratis for andre eller en god sak :D Å med en slik tråd/sak, når mann kanskje ut til den ildsjelen som kunne tenke seg å gjøre noe ekstra, eller har en god ide som vil gagne nmcu til det bedre.
Joda, alt koster penger. Enten i form av tid og lønn eller i form av investeringer etc.

Dugnadsånd er fint og flott, men det må liksom legges til rette. Flyers er kanskje ikke den beste måten å markedsføre seg på, men all markedsføring er god markedsføring. Jeg mener å ha sett slike NMCU flyere på en messe. Har de slike allerede liggende så er det jo bare å å ta en telefon til forhandlere og spøre om dem vil dele ut slike til feks. Nye kunder som kjøper sykkel etc. Altså det koster ikke mye, men det vil koste noen ringerunder samt tiden man bruker.

Mange har en formening om at jeg mener at nettsiden bør være så voldsomt fjong og fin. Det jeg mener er at den må settes opp annerledes. Plattformen virker meget gammeldags og jeg vil tippe at bytte av CMS og design er nødvendig. Det andre jeg mener om nettsiden er allerede nevnt så den lar jeg ligge.

Jeg har sagt at jeg kan være villig til å komme med noen konkrete tips med tanke på hjemmesiden hvis dem kontakter meg. Jeg har sånn noenlunde snøring på hvordan denne bør bli satt opp. Har jobbet med hjemesider og markedsføring/salg i 12 år. Uten at jeg skal påberope meg som ekspert på noe vis. Det får være mitt bidrag når det kommer til dugnad.

Bruk av Wordpress er en CMS løsning som brukes av veldig mange verden over. Det er også HELT gratis og bruke. Ingen månedlige kostnader og de fleste webhotell leverandører tilbyr "one click" installasjon av dette i prisen. Et webhotell hos one.com koster fra 10 spenn i måneden. Så alt dem trenger er egentlig litt pågangsmot og en person som kan Wordpress. Så er det oppsett av et theme før man stort sett bedriver copy/paste fra nåværende nettside til den nye.

Så nei, det bør ikke koste så mye, men det vil koste tid.
Fidel
Posts: 415
Joined: 23 May 2005 22:56
MC: Moto Guzzi 1000 SP3, Moto Guzzi V65TT, Moto Guzzi EV1100 California (snart) m/sidevogn, Moto Guzzi 750 Breva, KTM 690 Enduro m/ rallykit,

Re: NMCU trenger støtte.

Post by Fidel »

Bjerknez wrote:
Fidel wrote:Bra, dette er gode innspill som jeg håper dere vil være med på å omsette i praksis. NMCU trenger fremoverlente folk som kan hjelpe til i rekrutteringen - dere er veldig velkomne til å være med på å ta i et tak!
Som LordShaft sier så lurer jeg også på hva slags "tak" du mener vi bør gjøre. Først og fremst så mener jeg kanskje dere bør ta i et lite tak selv ved å følge noen av punktene nevnt tidligere tråden. Det er som nevnt ingen tvil om at dere gjør en god jobb. Jeg tror de fleste er klar over den biten. Det er jo dere som må ringe forhandlere etc for å ingå evt. Avtaler etc. Det er dere som må sende ut flyers.

En løsning kan kan feks. Være at alle som blir medlem her på mcsiden og tilfredstiller et krav på x antall poster etc. Får et års gratis medlemsskap. Jada, dette vil koste penger, men dette kan jo settes på markedsførings posten kanskje?

Har dere selv noen planer om å bruke penger på tiltak nevt i denne tråden? Hvis ikke, så kan jo saken egentlig legges død med det samme.
Først: Takk til Traveller som åpnet denne tråden. Det er bra å se at folk mener noe om NMCU og hva vi kan gjøre bedre.

NMCU har nylig hatt årsmøte som har valgt et nytt styre (jeg er valgt til leder). Styret har bare en oppgave dette driftsåret: Å øke medlemstallet, og derigjennom gi økt handlefrihet for administrasjonen, slik at de kan fortsette å produsere resultater for motorsyklistene. Det er vi i gang med, og har bl.a. fått en konstriktiv ny part på banen i den nye MC-forhandlerforeningen, der vi endelig har fått en mulighet til å se på muligheter og evnt sette i verk tiltak der vi har felles interesser med forhandlerne. Vi ser også på hvordan vi kan forbedre innholdet i NMCU-medlemskapet - det er stadig færre som synes det er nok bare å støtte en MC-politisk organisasjon som oppnår resultater der beslutningene som betyr noe for MC-folk fattes. Derfor er det fint å få innspill av den typen dere gir, uten at jeg her og nå kan si hva av dette som kan, bør og skal omsettes i praksis.

Hvordan kan man ta i et tak for NMCU? Vel, først og fremst må man jo mene at organisasjonen betyr noe for deg. Med unntak av den lille administrasjonen, gjør alle - inklusive meg - en jobb gratis og frivilllig. Jeg kjenner ikke de andres motivasjon for å gjøre dette, men for meg handler det om at MC er så viktig for meg at jeg bruker av min fritid for å bidra til best mulige kår for oss som foretrekker motoriserte tohjulinger. Jeg kan fint lite om webdesign osv, men jeg kan myndighetskontakt og lobbying. Derfor tar jeg i et tak der. Andre er gode på å ta bilder og skrive tekster, og tar i et tak der. Atter andre er gode på scenen og holder foredrag - de bidrar der. Noen er gode i salg og markedsføring - de er nå satt inn for å ta i et tak der (ref det dere også har diskutert i denne tråden). Og noen er bare så sabla gode til å snakke med folk at de rekrutterer nye medlemmer bare ved sin blotte tilstedeværelse.

Det er bare NMCU som selv kan gjøre noe for sin egen situasjon. Så hvis du enten er en av oss eller vil bli en av oss slik at du kan bruke av din kompetanse - dvs ta i et tak - sammen med oss andre, er du altså hjertelig velkommen. Du kan f.eks. starte med å engasjere deg i NMCU-kretsen der du bor. Men det holder også "bare" å være medlem, selvsagt. Ikke alle har tid eller anledning til å jobbe aktivt på fritiden for organisasjonen, og det er heller ikke meningen, men ved å være medlem støtter du vår felles sak.

NMCU er så vidt meg bekjent landets eneste MC-politiske organisasjon som jobber aktivt både nasjonalt og internasjonalt for å verne om og forbedre motorsyklistenes kår. Dette arbeidet kan lett oppfattes som både sidrumpa og lite sexy - men saker som f.eks. et mer rettferdig avgiftsregime for MC, tilgang for MC i (et fremtidig) bilfritt sentrum, fortsatt adgang til å kunne modifisere motorsykkelen sin osv blir besluttet på politisk nivå, enten i Norge eller EU. Norske motorsyklister må gjøre sin stemme hørt, og det kan man gjøre gjennom NMCU. Dette er NMCUs viktigste rolle, og vi oppnår viktige resultater.

Så er jeg helt enig i at NMCU bør gjøre seg mer "sexy" for å tiltrekke seg de medlemmene vi trenger for å gjøre jobben - derfor lytter jeg til dere med vidåpne ører (eller øyne, da, siden jeg leser det dere skriver), og tar med forslagene til gruppa som skal jobbe med "reklamen".

Takk for at dere engasjerer dere - det betyr mye!

Mvh
Hans Petter Strifeldt
aka "Fidel"
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: NMCU trenger støtte.

Post by DrGreve »

Fidel wrote: Mvh
Hans Petter Strifeldt
aka "Fidel"
Å, ja, det er den karen bak nicket fidel :thumleft
Er det noe nytt ang. Norgestreffet 2017? Har ikke hørt noe fra mine kjenninger innad i NMCU, som er Merete, Liv og forsåvidt Tor Arne...
Fidel
Posts: 415
Joined: 23 May 2005 22:56
MC: Moto Guzzi 1000 SP3, Moto Guzzi V65TT, Moto Guzzi EV1100 California (snart) m/sidevogn, Moto Guzzi 750 Breva, KTM 690 Enduro m/ rallykit,

Re: NMCU trenger støtte.

Post by Fidel »

DrGreve wrote:
Fidel wrote: Mvh
Hans Petter Strifeldt
aka "Fidel"
Å, ja, det er den karen bak nicket fidel :thumleft
Er det noe nytt ang. Norgestreffet 2017? Har ikke hørt noe fra mine kjenninger innad i NMCU, som er Merete, Liv og forsåvidt Tor Arne...
Nei, ikke annet enn at det ikke er kommet søkere for 2017. Styret har fått fullmakt fra årsmøtet om å vurdere eventuelle søknader som måtte komme innen rimelig tid.
Bjerknez

Re: NMCU trenger støtte.

Post by Bjerknez »

Her synes jeg det var en del kloke og oppløftende ord Fidel :thumleft

Ut fra hva du skriver så håper jeg dere får gjort noe med hjemmesiden angående designet og hvordan innholdet er plassert osv. Jeg synes også at det er bra at dere setter følehornene mot forhandlere. Jeg kan ikke forstå at dere som ren MC organisasjon vil møte motstand angående samarbeis med MC forhandlere. Da må det være noe riv ruskende galt med systemet i så tillfelle...

Men jeg har nevnt dette tidligere og sier det igjen:

Telefonnummerene til medlemmer "med feil adresse" ligger offentlig på hjemmesiden deres. Se her: http://nmcu.org/files/Feil%20adr%202016.pdf
Dette synes jeg er en uting. Hadde jeg funnet ut at noen hadde lagt ut telefonnummeret mitt på den måten ville jeg reagert.

Usikker på om det faktisk er ulovlig, men personlig synes jeg vertfall det er en ufin praksis og det virker respektløst overfor medlemmenes privatliv. Så jeg vil råde dere til å fjerne denne informasjonen og heller sende en e-post eller ta en telefon til de medlemmene som har feil adresser hos dere.

Jeg håper til slutt virkelig at dere får til noe angående det du skriver. Blir spennende og se :thumleft
User avatar
Hal73
Posts: 13
Joined: 24 Jul 2016 19:21
MC: BMW R1200R, 2007 modell

Re: NMCU trenger støtte.

Post by Hal73 »

1) Følger NMCU-medlemsskapet kalenderåret eller gjelder det fra datoen man melder seg inn og ett år fremover? (Jeg er ikke medlem, men begynte å kjøre MC igjen i år. Har vært medlem tidligere)
2) Hvis det er ønskelig med økning av medlemstallet så er en kampanje nå før jul på sin plass ala Statoil, "bli 2017-medlem nå og få okt-des 2016 gratis" eller noe i den dur

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Bjerknez

Re: NMCU trenger støtte.

Post by Bjerknez »

Eller kanskje opprette en "verv en venn og få 3 mnd. gratis medlemsskap" eller noe. Mulighetene er mange. Da vil kanskje de som vet om en god kandidat til medlemsskapet pushe vedkommende litt slik at han/hun selv får noen måneder gratis. Er jo kanskje ikke pengene som er en issue her, men man får liksom litt igjen for å skaffe et betalende medlem og det har jeg litt troa på.

Det koster jo heller ingenting å innføre dette. Det betalende nye medlemmet hadde dere kanskje ikke fått uten at han/hun ble vervet og hans månedsbeløp erstatter de tre månedene ververen får gratis. Så tre av månedene går som før med samme inntekt.
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: NMCU trenger støtte.

Post by Tommas »

Tilby alle forhandlere i Norge en pakke hvor de som kjøper (ny?) sykkel får medlemskap inkludert i kjøpet. Dere måtte sikkert gitt noe rabatt, men tar man et slikt medlemskap på toppen så tror jeg de færreste hadde merket det på totalprisen.
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: NMCU trenger støtte.

Post by Elolz »

Problemet til NMCU er vel at mange ikke har hørt om de og ikke vet hva de står for. Det er vel bare å innse at de fleste motorsyklister faktisk ikke er medlemmer på mcforumer, og spørsmålet blir da hvordan skal en nå disse best? Jeg mener kjøreskoler og forhandlere vil være de viktigste kildene til nye medlemmer. Jeg tror at å kontakte disse og informere om hva NMCU står for og få de igjen til å referere videre til sine kunder, gjerne ha noe visittkort liggende, vil være den beste måten å nå ut til flest på. I tillegg til å være synlig på mc-messer.

For min del var det kjørelærer som nevnte NMCU, ellers hadde jeg neppe hørt om NMCU før jeg ble medlem på mcforums. Han dro spesielt frem dette med at veifelleskjema ble tatt seriøst om det ble registrert via NMCU, etter hans erfaring.

Ellers kan jo et tips være å få i gang noe delekampanjer på Facebook.
Bjerknez

Re: NMCU trenger støtte.

Post by Bjerknez »

Nå vet ikke jeg hva som konkret diskuteres angående disse avtalene, men jeg tror en god avtale med forsikringsselskap er det som er det viktigste for yngre og nye medlemmer som kanskje ikke har så alt for mye å rutte med. Det MC bladet som blir utdelt er jo en fin sak, men det havner på en en god andreplass i denne sammenhengen tror jeg.

Men jeg har et forslag:

La oss si at et medlemsskap hos dere gir 20% avslag i forsikringspremien. Forhandler søker opp på forsikringen for å sjekke pris på forsikring for kunde angående bestillt/kjøpt sykkel og forteller at ved medlemsskap i NMCU så får du langt billigere forsikring. I tillegg får han/hun en MC blad. For å bli medlem hos NMCU så burde dette bare kreve et tastetrykk for forhandler slik at nødvendig informasjon blir sendt til dere. Enten via mail elelr evt. andre systemer.

Forhandler må så klart også ha informasjon liggende om NMCU som gis med ved sykkelkjøp (eller eller også så klart)

Jeg kan ikke forstå at dette kan by på noen problemer over hodet. Man skal jo ikke selge in nok et sjokolademerke til Orkla kjeden her, men et dedikert MC produkt til en dedikert MC forhandler. Burde være en smal sak og få i havn tror jeg.
Fidel
Posts: 415
Joined: 23 May 2005 22:56
MC: Moto Guzzi 1000 SP3, Moto Guzzi V65TT, Moto Guzzi EV1100 California (snart) m/sidevogn, Moto Guzzi 750 Breva, KTM 690 Enduro m/ rallykit,

Re: NMCU trenger støtte.

Post by Fidel »

Bjerknez wrote:Her synes jeg det var en del kloke og oppløftende ord Fidel :thumleft

Ut fra hva du skriver så håper jeg dere får gjort noe med hjemmesiden angående designet og hvordan innholdet er plassert osv. Jeg synes også at det er bra at dere setter følehornene mot forhandlere. Jeg kan ikke forstå at dere som ren MC organisasjon vil møte motstand angående samarbeis med MC forhandlere. Da må det være noe riv ruskende galt med systemet i så tillfelle...

Men jeg har nevnt dette tidligere og sier det igjen:

Telefonnummerene til medlemmer "med feil adresse" ligger offentlig på hjemmesiden deres. Se her: http://nmcu.org/files/Feil%20adr%202016.pdf
Dette synes jeg er en uting. Hadde jeg funnet ut at noen hadde lagt ut telefonnummeret mitt på den måten ville jeg reagert.

Usikker på om det faktisk er ulovlig, men personlig synes jeg vertfall det er en ufin praksis og det virker respektløst overfor medlemmenes privatliv. Så jeg vil råde dere til å fjerne denne informasjonen og heller sende en e-post eller ta en telefon til de medlemmene som har feil adresser hos dere.

Jeg håper til slutt virkelig at dere får til noe angående det du skriver. Blir spennende og se :thumleft
Takk, vi skal gjøre et hederlig forsøk!

Jeg tar tlfnr-saken med admin i morgen - enig med du!
Fidel
Posts: 415
Joined: 23 May 2005 22:56
MC: Moto Guzzi 1000 SP3, Moto Guzzi V65TT, Moto Guzzi EV1100 California (snart) m/sidevogn, Moto Guzzi 750 Breva, KTM 690 Enduro m/ rallykit,

Re: NMCU trenger støtte.

Post by Fidel »

Hal73 wrote:1) Følger NMCU-medlemsskapet kalenderåret eller gjelder det fra datoen man melder seg inn og ett år fremover? (Jeg er ikke medlem, men begynte å kjøre MC igjen i år. Har vært medlem tidligere)

Det gjelder kalenderåret, men vi ser på om vi heller kan la det løpe fra man melder seg inn.


2) Hvis det er ønskelig med økning av medlemstallet så er en kampanje nå før jul på sin plass ala Statoil, "bli 2017-medlem nå og få okt-des 2016 gratis" eller noe i den dur

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Dersom man melder seg inn etter 1. oktober, er resten av året gratis, akkurat som du beskriver.
Fidel
Posts: 415
Joined: 23 May 2005 22:56
MC: Moto Guzzi 1000 SP3, Moto Guzzi V65TT, Moto Guzzi EV1100 California (snart) m/sidevogn, Moto Guzzi 750 Breva, KTM 690 Enduro m/ rallykit,

Re: NMCU trenger støtte.

Post by Fidel »

Bjerknez wrote:Eller kanskje opprette en "verv en venn og få 3 mnd. gratis medlemsskap" eller noe. Mulighetene er mange. Da vil kanskje de som vet om en god kandidat til medlemsskapet pushe vedkommende litt slik at han/hun selv får noen måneder gratis. Er jo kanskje ikke pengene som er en issue her, men man får liksom litt igjen for å skaffe et betalende medlem og det har jeg litt troa på.

Det koster jo heller ingenting å innføre dette. Det betalende nye medlemmet hadde dere kanskje ikke fått uten at han/hun ble vervet og hans månedsbeløp erstatter de tre månedene ververen får gratis. Så tre av månedene går som før med samme inntekt.
Bra innspill!
Fidel
Posts: 415
Joined: 23 May 2005 22:56
MC: Moto Guzzi 1000 SP3, Moto Guzzi V65TT, Moto Guzzi EV1100 California (snart) m/sidevogn, Moto Guzzi 750 Breva, KTM 690 Enduro m/ rallykit,

Re: NMCU trenger støtte.

Post by Fidel »

Tommas wrote:Tilby alle forhandlere i Norge en pakke hvor de som kjøper (ny?) sykkel får medlemskap inkludert i kjøpet. Dere måtte sikkert gitt noe rabatt, men tar man et slikt medlemskap på toppen så tror jeg de færreste hadde merket det på totalprisen.
Ja, dette bør bli lettere å få til nå når forhandlerne har organisert seg. Vi forsøkte noe tilsvarende for en del år tilbake, men med vekslende hell. Vi ser på hvordan vi kan få til en bedre rigg denne gang.
Bjerknez

Re: NMCU trenger støtte.

Post by Bjerknez »

Kanskje det også kunne vert en ide og sendt noen effekter til utvalgte forhandlere? La oss si at en forhandler kjøpte opp et parti med capser med NMCU logoen på fra dere. Minstetall på feks. 10stk. Fortjenesten til forhandler bør det dog ikke spilles på her. Spill heller på at dette gjøres i hovedsak for å få støtte til en organisasjon med felles interesser.

Uten at jeg skal reklamere for mye for meg selv og stedet jeg jobber (da dette nok er litt ufint) så ta en titt på Top Point sine produkter:
http://viewer.zmags.com/publication/983 ... 983582bd/1

Her er det flere produkter enn dere kan drømme om. Ønsker dere noen av produktene med deres logo eller har spørsmål rundt minsteantall og priser etc. så kontakt meg. Hele prosessen vil da gå gjennom meg eller en kollega.

For ordens skyld så tjener jeg ikke noe ekstra på dette da det er andre arbeidsoppgaver jeg egentlig bedriver. Altså ingen provisjon eller økt lønn rundt dette. Men en liten dose goodwill får jeg så klart :)
Post Reply