NMCU trenger støtte.

Hvis dere har forslag eller kommentarer vedrørende disse sidene, kan dere skrive dem her.
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: NMCU trenger støtte.

Post by jhn »

Jeg har inntrykk av at veldig mange, sikkert de aller fleste, motorsyklister kjenner til NMCU, men likevel er det bare 10 % som melder seg inn .... hva kommer det av?
Jeg tror "usynlighet" er et for enkelt svar.

Jeg ble egentlig ganske overrasket over medlemstallet ... når man ser hvordan NMCU omtales på div nettsteder og ellers ute i verden, hvor ofte de nevnes, og hvor langt fremme i bevisstheten de ligger hos folk, så skulle man tro de hadde langt flere medlemmer..
Det er et misforhold i måten de snakkes om, (som en nødvendighet, et være/ikke være for oss) og medlemstallet.
Okda
Posts: 527
Joined: 07 Nov 2015 17:58
MC: FJR 1300

Re: NMCU trenger støtte.

Post by Okda »

jhn wrote:Jeg har inntrykk av at veldig mange, sikkert de aller fleste, motorsyklister kjenner til NMCU, men likevel er det bare 10 % som melder seg inn .... hva kommer det av?
Jeg tror "usynlighet" er et for enkelt svar.

Jeg ble egentlig ganske overrasket over medlemstallet ... når man ser hvordan NMCU omtales på div nettsteder og ellers ute i verden, hvor ofte de nevnes, og hvor langt fremme i bevisstheten de ligger hos folk, så skulle man tro de hadde langt flere medlemmer..
Det er et misforhold i måten de snakkes om, (som en nødvendighet, et være/ikke være for oss) og medlemstallet.

Stemmer. Det er ett ordentlig misforhold mellom disse to sakene. Alle unntatt gratispassasjerene" ser jo at NMCU gjør en god og viktig jobb. De er med der våre saker avgjøres og påvirker resultatene positivt slik at vi tas hensyn til. Sett i forhold til hva de gjør og hva de får gjennomført så burde dersor mange flere være mcsjåfører betalt sin sjerv og være medlemmer. At enkelte ikke har økonomi til å støtte opp om saken får så være - de blir med på arrangementene likevel men at folk som har økonomi til det ikke er medlemmer og støtter de som jobber for våre felles saker har jeg lite til overs for.

Doktoren ville ikke karakterisere gratispassasjerene for noe men jeg kan ikke se noen grunn til ikke å gjøre det - det er akkurat det de er.
OkDa
Fjr 1300
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: NMCU trenger støtte.

Post by knutk »

Okda wrote:
jhn wrote:Jeg har inntrykk av at veldig mange, sikkert de aller fleste, motorsyklister kjenner til NMCU, men likevel er det bare 10 % som melder seg inn .... hva kommer det av?
Jeg tror "usynlighet" er et for enkelt svar.

Jeg ble egentlig ganske overrasket over medlemstallet ... når man ser hvordan NMCU omtales på div nettsteder og ellers ute i verden, hvor ofte de nevnes, og hvor langt fremme i bevisstheten de ligger hos folk, så skulle man tro de hadde langt flere medlemmer..
Det er et misforhold i måten de snakkes om, (som en nødvendighet, et være/ikke være for oss) og medlemstallet.

Stemmer. Det er ett ordentlig misforhold mellom disse to sakene. Alle unntatt gratispassasjerene" ser jo at NMCU gjør en god og viktig jobb. De er med der våre saker avgjøres og påvirker resultatene positivt slik at vi tas hensyn til. Sett i forhold til hva de gjør og hva de får gjennomført så burde dersor mange flere være mcsjåfører betalt sin sjerv og være medlemmer. At enkelte ikke har økonomi til å støtte opp om saken får så være - de blir med på arrangementene likevel men at folk som har økonomi til det ikke er medlemmer og støtter de som jobber for våre felles saker har jeg lite til overs for.

Doktoren ville ikke karakterisere gratispassasjerene for noe men jeg kan ikke se noen grunn til ikke å gjøre det - det er akkurat det de er.
Når det kommer til betegnelse av de som vil nyte, men ikke yte, må man trå litt varsomt. Tydelig at enkelte blir litt hårsåre når man kaller en spade for en spade.

Jeg har dog ikke tro på at hets vil gi flere medlemmer.
Problemstillingen er ikke unike for NMCU, man finner den igjen over alt.
Om man planlegger feks. en dugnad i en båtforening vil der være individ som snakker med svært store bokstaver om hvordan oppgaver skal løses.
Når dagen er der glimrer de med sitt fravær, for så å dukke opp i ettertid og legge ut om at man ikke skulle gjort det slik, man burde heller... (osv).

Snakker man med folk i fagforeninger feks. så gjelder tilsvarende problemstillinger.

Tror nok innmeldingsprosessen er en form for modning opp i hodet til folk, så man kommer lengst med å informere jevnt og trutt (men det hindrer en jo ikke i å sende noe sleivspark til de mest storkjefta :lol: ) .
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: NMCU trenger støtte.

Post by jhn »

Okda wrote:
jhn wrote:Jeg har inntrykk av at veldig mange, sikkert de aller fleste, motorsyklister kjenner til NMCU, men likevel er det bare 10 % som melder seg inn .... hva kommer det av?
Jeg tror "usynlighet" er et for enkelt svar.

Jeg ble egentlig ganske overrasket over medlemstallet ... når man ser hvordan NMCU omtales på div nettsteder og ellers ute i verden, hvor ofte de nevnes, og hvor langt fremme i bevisstheten de ligger hos folk, så skulle man tro de hadde langt flere medlemmer..
Det er et misforhold i måten de snakkes om, (som en nødvendighet, et være/ikke være for oss) og medlemstallet.

Stemmer. Det er ett ordentlig misforhold mellom disse to sakene. Alle unntatt gratispassasjerene" ser jo at NMCU gjør en god og viktig jobb. De er med der våre saker avgjøres og påvirker resultatene positivt slik at vi tas hensyn til. Sett i forhold til hva de gjør og hva de får gjennomført så burde dersor mange flere være mcsjåfører betalt sin sjerv og være medlemmer. At enkelte ikke har økonomi til å støtte opp om saken får så være - de blir med på arrangementene likevel men at folk som har økonomi til det ikke er medlemmer og støtter de som jobber for våre felles saker har jeg lite til overs for.

Doktoren ville ikke karakterisere gratispassasjerene for noe men jeg kan ikke se noen grunn til ikke å gjøre det - det er akkurat det de er.
Doktoren er jo en klok og fornuftig fyr.
Spørsmålet var jo "hvorfor" Det må jo være mere nyttig å få greie på, enn hvem du har noe til overs for?
At du har lite til overs for ni av ti motorsyklister ... det er jo bare trist for din del, for andre betyr det kanskje ikke like mye
Forøvrig ... å like/mislike/"ha til overs for" folk etter hvilke frivillige/veldedige foreninger de er medlem av, blir litt sånn ...??? ... eeeh .. :-k ... blæh?
Jeg er rimelig sikker på at vi kjapt kunne ramse opp ei handfull organisasjoner som du ikke er medlem av, og som gjør langt mere for menneskeheten og våre felles saker enn NMCU.

... og atter en gang klarte du å lokke meg utpå med uvesentligheter [-X
Okda
Posts: 527
Joined: 07 Nov 2015 17:58
MC: FJR 1300

Re: NMCU trenger støtte.

Post by Okda »

jhn wrote:
Okda wrote:
jhn wrote:Jeg har inntrykk av at veldig mange, sikkert de aller fleste, motorsyklister kjenner til NMCU, men likevel er det bare 10 % som melder seg inn .... hva kommer det av?
Jeg tror "usynlighet" er et for enkelt svar.

Jeg ble egentlig ganske overrasket over medlemstallet ... når man ser hvordan NMCU omtales på div nettsteder og ellers ute i verden, hvor ofte de nevnes, og hvor langt fremme i bevisstheten de ligger hos folk, så skulle man tro de hadde langt flere medlemmer..
Det er et misforhold i måten de snakkes om, (som en nødvendighet, et være/ikke være for oss) og medlemstallet.

Stemmer. Det er ett ordentlig misforhold mellom disse to sakene. Alle unntatt gratispassasjerene" ser jo at NMCU gjør en god og viktig jobb. De er med der våre saker avgjøres og påvirker resultatene positivt slik at vi tas hensyn til. Sett i forhold til hva de gjør og hva de får gjennomført så burde dersor mange flere være mcsjåfører betalt sin sjerv og være medlemmer. At enkelte ikke har økonomi til å støtte opp om saken får så være - de blir med på arrangementene likevel men at folk som har økonomi til det ikke er medlemmer og støtter de som jobber for våre felles saker har jeg lite til overs for.

Doktoren ville ikke karakterisere gratispassasjerene for noe men jeg kan ikke se noen grunn til ikke å gjøre det - det er akkurat det de er.
Doktoren er jo en klok og fornuftig fyr.
Spørsmålet var jo "hvorfor" Det må jo være mere nyttig å få greie på, enn hvem du har noe til overs for?
At du har lite til overs for ni av ti motorsyklister ... det er jo bare trist for din del, for andre betyr det kanskje ikke like mye
Forøvrig ... å like/mislike/"ha til overs for" folk etter hvilke frivillige/veldedige foreninger de er medlem av, blir litt sånn ...??? ... eeeh .. :-k ... blæh?
Jeg er rimelig sikker på at vi kjapt kunne ramse opp ei handfull organisasjoner som du ikke er medlem av, og som gjør langt mere for menneskeheten og våre felles saker enn NMCU.

... og atter en gang klarte du å lokke meg utpå med uvesentligheter [-X

Har lite til overs for gratispassasjerer som utnytter det andre steller til og selv gir uttrykk for dette, det stemmer. At jeg kjører helt greit sammen med mange grattispassasjerer som holder kjeft er egentlig helt greit. Men som sagt så er det når de begynner å forklare med masse tullprat hvorfor de ikke er medlemmer jeg ikke tar så mye for å kalle de for det de er.
OkDa
Fjr 1300
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: NMCU trenger støtte.

Post by knutk »

jhn wrote: Jeg er rimelig sikker på at vi kjapt kunne ramse opp ei handfull organisasjoner som du ikke er medlem av, og som gjør langt mere for menneskeheten og våre felles saker enn NMCU.

... og atter en gang klarte du å lokke meg utpå med uvesentligheter [-X
For å gjøre det helt klart: NMCU er ikke en veldedig organisasjon som jobber for menneskeheten. Det er en gruppe mennesker som har tatt på seg oppgaven og tale motorsyklistenes sak. De skal ikke frelse verden, de skal ikke skaffe mat til negerbarn og de drifter ingen redningspatrulje som henter forvirra turister ned fra fjellet.
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: NMCU trenger støtte.

Post by DrGreve »

Jeg vil ikke karakterisere noen som velger å ikke være medlem fordi det ikke er noen grunn til det, ikke fordi jeg er redd for å såre noen eller ikke vil kalle en spade for en spade. Det er helt frivillig å være medlem og jeg er tilhenger av overtalelse og informasjon, ikke pisk.
De som husker mine utbrudd på et annet forum når jeg følte for å slå i bordet, husker sikkert også at jeg kan kalle en spade for en spade når jeg føler jeg må ;)
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: NMCU trenger støtte.

Post by jhn »

Okda wrote:
Har lite til overs for gratispassasjerer som utnytter det andre steller til og selv gir uttrykk for dette, det stemmer. At jeg kjører helt greit sammen med mange grattispassasjerer som holder kjeft er egentlig helt greit. Men som sagt så er det når de begynner å forklare med masse tullprat hvorfor de ikke er medlemmer jeg ikke tar så mye for å kalle de for det de er.
Bare for å presisere et par ting ... jeg har jo vært et par ganger i grøfta uten å benytte meg av NMCUs underskinne, og jeg har heller ikke brukt de mc-vennlige midtdelerne til noe livbergende greier.
Halv årsavgift betaler jeg, men i rettferdighetens navn, så var jeg medlem når den saken pågikk, om jeg husker riktig, men jeg har vel ikke forpliktet meg til evig medlemskap av den grunn?

Jeg har ikke forklart hvorfor jeg ikke er medlem, jeg spør mere hvorfor jeg skal være det.
Gir dere en mulighet til å holde en kjempe fest-tale, men du velger en annen taktikk.
Må jo si det er litt merkelig å bli møtt med såpass negativitet pga et uskyldig spørsmål .... som et sært og enestående tilfelle, i denne saken representerer jeg tross alt 90 % av motorsyklistene ... du, 10 %
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: NMCU trenger støtte.

Post by mekkern »

jhn wrote:, i denne saken representerer jeg tross alt 90 % av motorsyklistene ... du, 10 %
Siden du ikke er organisert representerer du kun deg selv. Du har heller ikke rett til å representere andre ikke-organiserte heller-da det er "hver person for seg selv".

Og du kan jo som enkeltperson prøve å påvirke myndighetene med ditt syn på "liv og lære" og se hva du ender opp med.

Samfunnet vårt fungerer dårlig med rent anarki- derfor organiserer vi oss i ulike grupper for å få til ting, enten det er trafikk politikk eller arbeid -eller familie for den sakens skyld.
Er du opptatt av en sak så organiserer du deg og jobber med saken,

sitte alene å gape funker dårlig.
Okda
Posts: 527
Joined: 07 Nov 2015 17:58
MC: FJR 1300

Re: NMCU trenger støtte.

Post by Okda »

jhn wrote:
Okda wrote:
Har lite til overs for gratispassasjerer som utnytter det andre steller til og selv gir uttrykk for dette, det stemmer. At jeg kjører helt greit sammen med mange grattispassasjerer som holder kjeft er egentlig helt greit. Men som sagt så er det når de begynner å forklare med masse tullprat hvorfor de ikke er medlemmer jeg ikke tar så mye for å kalle de for det de er.
Bare for å presisere et par ting ... jeg har jo vært et par ganger i grøfta uten å benytte meg av NMCUs underskinne, og jeg har heller ikke brukt de mc-vennlige midtdelerne til noe livbergende greier.
Halv årsavgift betaler jeg, men i rettferdighetens navn, så var jeg medlem når den saken pågikk, om jeg husker riktig, men jeg har vel ikke forpliktet meg til evig medlemskap av den grunn?

Jeg har ikke forklart hvorfor jeg ikke er medlem, jeg spør mere hvorfor jeg skal være det.
Gir dere en mulighet til å holde en kjempe fest-tale, men du velger en annen taktikk.
Må jo si det er litt merkelig å bli møtt med såpass negativitet pga et uskyldig spørsmål .... som et sært og enestående tilfelle, i denne saken representerer jeg tross alt 90 % av motorsyklistene ... du, 10 %
Når det gjelder "dugnadsånd" så er dette en egen debatt, men du har rett i at det generellt er kun 10 - 15% som deltar og arrangerer det som skjer rundt om. Å gi de 80 % rett når de sitter hjemme ville med din betenkning si at det aldri ville skjedd noe som helst. Uten disse 10 - 15 % som arrangerer MC treff hvert år hadde det neppe blitt noe MC treff. Hvis du og dine 80 % "fikk rett" og alle gjorde som dere så tror jeg vi ville blitt veldig mye fattigere på mangt og mye !

At du har hatt dine turer ut i geografien burde jo også definitivt tilsi at du skulle være medlem og forsøke å påvirke til at det monteres mange mil med underskinner rundt om der hvor det behøves mest. Underskinner redder faktisk liv. Når det kun er 12 - 13 000 som stiller seg bak kravet så tror kanskje myndighetene at det kun er disse som har dette kravet. Kanskje hadde du da fått fordel av ditt medlemskap en gang i fremtiden hvis du går ut en neste gang - dersom vi var mange nok til å påvirke. Lettere å få medhold da. Uten at noen fronter dette blir det i hvert fall ikke satt opp noe som helst.

Deres relativt "uskyldige" spørsmål som etterhvert tar form som ett gjentagende mas og gnag, er faktisk besvart mange ganger, men dere har fullstendig skylapper når svarene går mot deres tro, mening og holdning. Derfor blir dere nå etterhvert møtt med negativitet når dere fortsatt gnager på det samme spørsmålet deres - Hva skal NMCU drive med i fremtiden?

Fikk lest Mekkerens innlegg også før jeg postet dette :thumleft
OkDa
Fjr 1300
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: NMCU trenger støtte.

Post by Palma »

Dette ble for dumt så nå har jeg meldt meg inn ! :thumleft
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: NMCU trenger støtte.

Post by jhn »

Okda wrote:
Deres relativt "uskyldige" spørsmål som etterhvert tar form som ett gjentagende mas og gnag, er faktisk besvart mange ganger, men dere har fullstendig skylapper når svarene går mot deres tro, mening og holdning. Derfor blir dere nå etterhvert møtt med negativitet når dere fortsatt gnager på det samme spørsmålet deres - Hva skal NMCU drive med i fremtiden?

Fikk lest Mekkerens innlegg også før jeg postet dette :thumleft
Jeg leste også mekkerns innlegg, og han har rett ... jeg burde formulert meg annerledes
" .. jeg er blandt de 90, du blandt de 10" for eksempel. Min feil.

Men du sier "Derfor blir dere nå etterhvert møtt med negativitet"
La meg minne deg om starten
knutk skrev:
"Tar det for gitt at alle debattantene her allerede er medlem i NMCU.
Til alle ikke-medlemmer har jeg det enkle forslaget: Meld dere inn.
Festtaler og gode ideer er fint, men ingen ting slår hard cash i form av et betalende medlemskap. 8)"


Jeg svarte han med ei oppfordring og et spørsmål ... lett til sinns og uten noen baktanker

"Det skal du ikke ta for gitt ... jeg er ikke medlem, så overtal meg. Hva jobbes det nå med i NMCU? ... hvilke mørke skyer ser man i horisonten på mc-himmelen?
Jeg har vært medlem i flere år ... for lenge siden .... sådetså
"

Jeg ser ærlig talt ikke den store provokasjonen her, og lurer derfor på hvorfor du mener dette er et greit svar:

"Undres på hvorfor jeg ikke er overrasket over at det var akkurat dere to som ikke bare ikke var medlemmer men også måtte skryte av det .... :-k"

Jeg vil ikke påstå at dette er "etterhvert", det var det første svaret jeg fikk.
Sånne spydigheter ligger ganske langt fremme i pannebrasken?
Er det naturlig for deg å svare folk på denne måten? Eller er det noe personlig som ligger bak?
Hva er problemet med å forholde seg til det som faktisk blir sagt?
Etter dette har det i stor grad dreid seg om, for min del, at jeg blir en smule provosert når folk så lett tillegger meg meninger og holdninger jeg ikke har, og plasserer seg selv i en høyere moralsk klasse enn andre, på bakgrunn av små bagateller, detaljer og trivialiteter ... som f.eks NMCU-medlemskap.
Hvem, eller hva er det egentlig du tror du er?
Enig med Palma, det er for dumt.
Takk for praten
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: NMCU trenger støtte.

Post by knutk »

jhn wrote:
Okda wrote: ..........
Enig med Palma, det er for dumt.
Takk for praten
Betyr det at du melder deg inn? :D
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: NMCU trenger støtte.

Post by supermons »

Palma wrote:Dette ble for dumt så nå har jeg meldt meg inn ! :thumleft
:thumleft


Jeg tok meg faktisk tid til å oppdatere Wikipedia-siden deres, så forhåpentligvis hjelper det dem litt. Bare å slenge på mer og bedre info hvis noen har noe mer å komme med.
User avatar
cevillan
Posts: 48
Joined: 08 Oct 2015 10:31
MC: KTM Duke690R

Re: NMCU trenger støtte.

Post by cevillan »

jhn wrote:Joda, det holdes kurs rundt omkring, spredt utover ca halve landet ... jeg synes det blir langt og dyrt å kjøre 1000, hver vei km for et lite kurs.
Skjønner ikke helt, er dette et argument for eller imot å få noen til å tale sin sak? Med litt mer initiativ lokalt kunne dere sikkert fått til noe tilsvarende der du bor, uten at jeg vet hvor det er. Men med 90 % individualister blant motorsyklistene som ikke ser poenget med å noen ganger gå i flokk, skjønner jeg det blir vanskelig å få til.
Post Reply