Startproblemer, Suzuki DRZ-400 *Løst*

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
User avatar
Alas
Posts: 1713
Joined: 22 Sep 2006 15:47
MC: 08 Suzuki DR-Z 400 SM, Yoshi fullanlegg, KN filter og oppdyset.
Location: Bergen

Startproblemer, Suzuki DRZ-400 *Løst*

Post by Alas »

Hei godtfolk. Hele greien begynte på mandag, en dag jeg tenkte var fin til å ta ut sykkelen etter påskeferien. Sykkelen har stått i garasjen på jobben i hele vinter, jeg har vært litt sløv og ikke komt meg til å bytte olje på den, ei heller tatt av batteriet....

Batteriet var som forventet flatt, helt flatt og. Fikk lånt meg en lader og satt batteriet til lading over natten. Igår prøvde jeg meg igjen med det jeg trodde var nyladet batteri, men nei, batteriet var ikke bare flatt men dødt.

Idag, 850 kroner fattigere og et batteri rikere gjør jeg et nytt forsøk. Nå er det ihvertfall strøm på batteriet, men vil sykkelen starte? Nope, starteren går høres det ut som, men den ikke klarer og dra rundt stempelet. Når jeg triller sykkelen i fri går det greit, men når den settes i gir, og har clutchen inne så er den voldsom tung å dytte på, jeg kan ikke erindre at den var SÅ tung som dette ifjor høst.

Garasjen den har stått i har nok tydeligvis hatt litt fukt i seg for det er litt overflaterust her og der, på noen skruer osv. Men dette kan vel ikke ha fått stempelet til å ruste fast eller noe slikt vel?

Er det noen som har en kvalifisert gjetning på løsning, eventuelt hvor jeg bør begynne å feilsøke?

Med frustrert hilsen.....
Last edited by Alas on 16 Apr 2009 19:14, edited 1 time in total.
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: Startproblemer, Suzuki DRZ-400

Post by maelling »

Det der høres rart ut, for å si det mildt. Har aldri hørt at et stempel har rustet fast noen gang. Hva med å ta ut pluggen og la motoren gå rundt noen ganger med startmotoren? Det kunne jo være noe i forbindelse med clutch kanskje som har satt seg, og at noe bremser motoren. At du ikke byttet olje før vinteren, burde ikke ha slike konsekvenser (i allefall ikke når den har stått i garasje). Får du ikke motoren til å gå rundt, så går du til forhandleren din og benytter garantien din. Ikke tukle mer enn å prøve å konstatere at det er noe feil som ikke løser seg selv.
Last edited by maelling on 15 Apr 2009 22:34, edited 1 time in total.
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: Startproblemer, Suzuki DRZ-400

Post by RH racing »

vel..hørs ut som noe av det samme som var på min etter denne vinteren. jeg kan trille lett i fri men i 1 gear og clutch inne er det akurat som å dytte denne i gear. på min var dette clutchen som hadde hengt seg eller festet seg eller hva man kaller dette. men min startet i fri da.. ikke no problem med dette. har du prøvd startbooster eller tilleggsbatteri? kan være at den har satt seg i en stempelring eller to...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
Alas
Posts: 1713
Joined: 22 Sep 2006 15:47
MC: 08 Suzuki DR-Z 400 SM, Yoshi fullanlegg, KN filter og oppdyset.
Location: Bergen

Re: Startproblemer, Suzuki DRZ-400

Post by Alas »

Hmm, gode forslag begge to igrunn. Skal se litt mer imorgen, I og med at jeg prøvde noen ganger å starte uten å få det til så er det nye batteriet satt på lading over natten.

Men hvis det er en stempelring som sitter, åssen skal en få løsnet denne da? Sette sykkelen i gir, få litt fart for så å slippe clutchen, uten tenningen på?

Får jeg ikke noe til innen fredag går den nok på henger til veksted vil jeg tro...
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: Startproblemer, Suzuki DRZ-400

Post by maelling »

Du kan kanskje ta ut pluggen, få litt olje nedi sylinderen, og prøve - muligens. Samtidig kan du jo prøve trikset du skisserer og prøve å få ting til å gå rundt.Jeg vet ikke om oljebytte på hele maskinen vil løse ting om det er clutchen som har satt seg. Du får bruke litt forsiktig makt og se om det lar seg løse. Ellers får du ta den med til forhandler.
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: Startproblemer, Suzuki DRZ-400

Post by RH racing »

gjør som sagt over her.. hell litt olje inn i sylinderen.. sette sykkelen i gear og prøv å press denne fremover.. kanskje med hjelp...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
RockeRolf
Posts: 611
Joined: 02 Jan 2008 20:32

Re: Startproblemer, Suzuki DRZ-400

Post by RockeRolf »

Et resonnement før du/dere begynner å helle saker og ting ned i sylindere:

Hva har du mellom bakhjulet og stemplet?
-Hjullager: Ikke problem å trille i fri. Checked.
-Kjedet: Se hjullager.
-Gearkasse: Se hjullager.
-Clutch: Når denne holdes inne skal stempelet, via råde og veivaksling være frikoblet gearkasse og følgelig hjulet.
I ditt tilfelle skjer dette tydeligvis ikke.
-Veivaksel med opplagring: Lever i sus og dus inni et lukket miljø omgitt av olje og oljefilm. Lite sannsynlig med feil her pga. en bombesikker konstruksjon.
-Råde og stempel: Se veivaksel.

Hva gjør man så?

Jo, man sjekker hvorfor clutchen har satt seg. Ikke ukjent problem etter vinterlagring (med gammel og dårlig olje kanskje).
Bytt olje om dette ikke er gjort, dytt sykkelen fram å tilbake samtidig som du kobler inn og ut. Allerhelst med varm og igangsatt motor. Du skal se den løsner ganske kjapt. Sjekk smøring og bevegelse i wirestrømpe og clutcharm samtidig. På hydrauliske clutcher kan de symptomene du beskriver skyldes luft i clutchvæsken/havarert slavesylinder.

Kan si med 99,99% sikkerhet at det ikke er stempelet som har rusta fast, om du da ikke har lagra den ute med plugghullet åpent for vær og vind.
User avatar
Alas
Posts: 1713
Joined: 22 Sep 2006 15:47
MC: 08 Suzuki DR-Z 400 SM, Yoshi fullanlegg, KN filter og oppdyset.
Location: Bergen

Re: Startproblemer, Suzuki DRZ-400

Post by Alas »

Etter å ha skrudd fra hverandre nesten hele sykkelen, (noget overdrevet), dyttet den rundt og lirt fra meg noen gloser ikke egnet for gjengivelse så med ett startet den gitt. Hvilken herlig lyd!!

Nå er olje innkjøpt og den byttes imorgen, vil ikke kjøre med den før den er byttet.
Post Reply