Page 1 of 1

Skev ramme

Posted: 07 Oct 2005 00:49
by Desmo-Dude
Hva gjør man får å finne ut om evt. ramme,gaffel ol har fått seg en trøkk etter velt.Er dette noe vanlige mc verksteder kan påta seg?Vurderer å kjøpe en sykkel,som i følge selger bare har hatt en "pen" velt,men har lyst til å få den sjekket for sikkerhets skyld.Har sett de gamle kåpe delene,og det var så vidt jeg kunne se bare skli skader..ikke sprekker og sånn.

Posted: 07 Oct 2005 02:25
by medic1136
enkleste for deg er å spyle vann på bakken. du kjører sykkelen gjennom vanndammen og ut på tørr asfalt. når du har kjørt på den tørre asfalten i ca 5-10 m ser du etter om du bare lagde et spor. har du t spor eller spor som er breiere enn dekkene så er den ramme skeiv.

Posted: 07 Oct 2005 08:01
by pelsen
medic1136 wrote:enkleste for deg er å spyle vann på bakken. du kjører sykkelen gjennom vanndammen og ut på tørr asfalt. når du har kjørt på den tørre asfalten i ca 5-10 m ser du etter om du bare lagde et spor. har du t spor eller spor som er breiere enn dekkene så er den ramme skeiv.
Bruk heller tiden din på noe du kan istedenfor å skrive slikt vissvass!

Eks: hvis man strammer kjedet og ikke får bakhjulet rett vil man også se to spor etter sykkelen. Altså er den metoden ubrukelig for rammesjekk.

For å sjekke en ramme skikkelig bør man ha tak i mål og toleranser som fabrikken oppgir. Ramma bør nok også plukkes ren for deler før måling.

Det skal ganske mye til for å ødelegge ramma, bøyd gaffel og knuste kåpedeler er en indikasjon på at ramma bør sjekkes. Litt skliskader på kåpa tyder på at alt er ok med ramma.

Posted: 07 Oct 2005 08:34
by Keihin
Må si meg veldig enig med pelsen her... Skjev ramme er på langt nær så enkelt å oppdage. Det er kanskje ikke heller så lurt å lure alle med dårlig justert bakhjul til å tro at ramma deres er skjev? ;)

Nei, kom deg på verksted. De fleste har utstyr til å sjekke dette, hvis ikke vet de hvor du kan dra. Det er direkte livsfarlig å kjøre med skjev ramme. Ikke bare grunnet skjevheter, men også pga potensielle sprekker som plutselig ryker. Fatalt...

Posted: 11 Oct 2005 17:49
by SS-R
Må innrømme at jeg blir litt skremt av noen av innleggene her inne. Men den ramme oppmålings prosedyren der tok kaka medic.... Og du snakker om sikkerhet og i andre tråder???? Må innrømme at når det kommer til slike ting synes jeg folk skal holde kjeft når de ikke har peiling i stede fårr å skrive ett eller annet vås som man bare kommer på. Det kan rett og slett forårsake liv. Det er altis noen med enda mindre peiling der ute som tar rådene som god fisk. FARLIG!!!!!!!!!!

Jeg tør si dette på bakgrunn av at dette tross alt er faget mitt.

Posted: 11 Oct 2005 18:05
by lassie
Det medic sier her blir faktisk brukt av kjøreskoler og biltilsynet ved oppkjøring.

Man kan da bruke dette? Så lenge man er klar over at dette ikke gir noe 100% riktighet. Små skjevheter finner man selvfølgelig ikke, men ser man at det blir to spor så sjekker man jo om bakdekk står riktig. Gjør man det og retter dette, og får ett spor igjen er saken klar, eller?

Uansett er vel dette bedre enn å ikke gjøre noe i det hele tatt? Bare spør jeg :shock:

Posted: 11 Oct 2005 19:56
by SS-R
Om sykkelen har vert ute for et kræsj skal rammen besiktiges og kontrollmåles av et autorisert verksted. Dersom det er usikkerhet om rammen er skev. Kan ikke tenke meg at biltilsyn og kjøre skoler kan stå for at det er en god nok kontroll å kjøre over en vann dam.

Posted: 11 Oct 2005 21:20
by lassie
Joda, har sykkelen vært i en kræsj, så må den inn og få sjekket rammen, kjøper den.
Men vanntrikset brukes faktisk, det har jeg selv vært gjennom.

Antar dere reagerer fordi hovedinnlegger nevner "etter en velt", så jeg sier ikke at dere tar feil. Bare at det medic nevner faktisk er en måte som brukes....

Posted: 11 Oct 2005 21:59
by brap
"Vanntrikset" er en måte å sjekke sporing. Denne tråden handler om noe annet - rammeskjevhet. Det det reageres på er følgende utsagn
medic1136 wrote:har du t spor eller spor som er breiere enn dekkene så er den ramme skeiv.

Posted: 11 Oct 2005 22:05
by lassie
Riktig det brap, og en av grunnene til sporing er at ramma er skjev....

Posted: 12 Oct 2005 08:50
by Keihin
For å forsøke å gjøre en lang historie kort:

1. En sykkel som går i bakken og bare sklir uten å treffe noe hardt eller slår rundt trenger ikke sjekk av ramma.

2. Har en av 2 ovennevnte inntruffet så få hoien på godkjent verksted. Som tidligere nevnt er ikke _skjevhet_ det mest farlige, men skjulte svakheter/sprekker som plutselig gir seg i stor fart.

3. Vannpyttrikset gidder jeg ikke kommentere engang...

Posted: 12 Oct 2005 17:49
by lassie
Den er i vater :)

Posted: 13 Oct 2005 21:36
by SS-R
Keihin sier det godt.

Men det med skade på rammer er faktisk både mer vanskelig og viktigere å konstatere.

I metalurgiens verden er det mange rare ting som skjer. Alle deler samme hva slags metall blir herdet der det har vert et slag strekk eller bøy. dette gjør metallet sprøere og svakere. Gamle stålrørs rammer tåler dette mye bedre enn dagens alurammer. en ramme kan selvfølgelig være skadet selv om hjulene sporer riktig. Trenger ikke være rakett forsker for å skjønne det.

MEN

Jeg sier dette og roper et varsko her inne fordi Jeg kan flere steder lese litt av vært når det gjelder råd i disse forumene.
Snakk altid med fag folk om det er noe viktig du lurer på. om ei dyse er for stor eller for lita driter jeg faktisk i. til å med om du mekker sund sykkelen din etter råd herfra. MEN IKKE SATS LIVET DITT PÅ FORSTÅSEGPÅERE.

Takk for meg.

Posted: 13 Oct 2005 22:36
by Desmo-Dude
Takker så mye for mange velmenende råd,og ikke minst engasjement :)
Det som er vanskelig å vite om denne sykkelen jeg sikter til,er jo om den faktisk bare skrubbet bortover asfalten,eller om den har vært gjennom noe mer.I følge selger er det ikke noe mer enn skrubbing på asfalt,men har lært meg at man skal være forsiktig med å stole for mye på folk man ikke kjenner...i hvertfall en som er desperat etter å få solgt!