Hvordan fikse Start- og Kill-switch bryter (BMW R1100RT -98)

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
User avatar
Norse
Posts: 483
Joined: 03 Oct 2015 19:05
MC: BMW GS1200 -19
Honda Transalp 600 -97

Yamaha XJ900S Diversion -97
BMW R1100RT -98
BMW F650 ST -01
Suzuki GSX750E -80
Location: Stavanger

Hvordan fikse Start- og Kill-switch bryter (BMW R1100RT -98)

Post by Norse »

Reparasjon av Start- og Kill-switch (BMW R1100RT -og andre modeller med samme bryter)

Det er ikke nødvendig å demontere el-kabling for å gjøre denne reparasjonen. Det man trenger er:

Image
Stjernejern for å fjerne lokket.
Flatt-jern for å trekke ut splinten.
WD-40 (eller annen kontaktspray) og en litt stiv børste (f.eks. tannkost) for å gjøre rent etterpå (og gjerne ei fille for å tørke av etterpå)

Skru ut skruen under "slutt-å-blink"-bryteren (stjernejern). Ta av bryter-delen. På baksiden vises to blanke pinner (til start). Under dem er det et clips som står i et spor og skal trekkes ut sidelengs (flattjern for å slide den ut). Når clipset er fjernet kan bryteren dras ut fra fremsiden.

Slik ser bryteren ut:
Image

Ta av den "blanke" plata. Under den er det to springfjærer som trykker plata mot kontaktpunktene inni bryteren. Ta disse ut og strekk dem litt (ca. 1 mm i mitt tilfelle). På bildet står disse på plass i den røde bryteren. Her ses også clipset som er nevnt ovenfor.
Image

Spander noe WD-40 og gjør rent plata og kontaktpunktene inni bryteren med en tannkost eller noe lignende.
Bruk gjerne litt WD-40 for å gjøre rent resten av bryteren og knappene også i samme slengen. Det ser jo straks litt bedre ut etterpå.
Image

Etter å ha satt sammen bryteren igjen føles den som ny, og "klikker" den som den skal.
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Hvordan fikse Start- og Kill-switch bryter (BMW R1100RT -98)

Post by DrGreve »

Jeg fikset faktisk samme bryter for en kompis som har en K100 fra rundt 1984-85 så man kan ikke påstå at BMW er raske med å fornye seg :)
Den sykkelen er forøvrig til salgs etter at han kjøpte en nyere i fjor. Ser ut som et dass men funker greit :)
User avatar
Norse
Posts: 483
Joined: 03 Oct 2015 19:05
MC: BMW GS1200 -19
Honda Transalp 600 -97

Yamaha XJ900S Diversion -97
BMW R1100RT -98
BMW F650 ST -01
Suzuki GSX750E -80
Location: Stavanger

Re: Hvordan fikse Start- og Kill-switch bryter (BMW R1100RT -98)

Post by Norse »

Bra sykkel, altså[emoji1303] Det skal jo være i bruk! :D
Flanker
Posts: 1250
Joined: 07 Oct 2015 22:44
MC: Triumph Tiger Explorer (2012)
Location: Svelvik

Re: Hvordan fikse Start- og Kill-switch bryter (BMW R1100RT -98)

Post by Flanker »

Kan informere om at knappen på 2006 R1200GS ser så godt som identisk ut... "If it ain't broken, don't fix it" må vel være en designfilosofi hos BMW.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Hvordan fikse Start- og Kill-switch bryter (BMW R1100RT -98)

Post by tshansen »

Haha hva om den er broken da!? Er det bare latskap som gjør at de ikke utbedrer knappene sine!?
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Norse
Posts: 483
Joined: 03 Oct 2015 19:05
MC: BMW GS1200 -19
Honda Transalp 600 -97

Yamaha XJ900S Diversion -97
BMW R1100RT -98
BMW F650 ST -01
Suzuki GSX750E -80
Location: Stavanger

Re: Hvordan fikse Start- og Kill-switch bryter (BMW R1100RT -98)

Post by Norse »

Hvis vi snur det den "andre veien"; Det viste seg jo at det var greit å fikse denne, og sant og si, så synes jeg det er forholdsvis sjelden det lar seg gjøre. Design-feilen er at det kommer skitt og fukt til kontaktpunktene. Den "tekniske" feilen er at fjærene blir slakkere over tid. Tipper det er mye unødvendig bytting av bryter-enheter som i realiteten kunne vært fikset på 5 minutter...
knutk
Posts: 2366
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Hvordan fikse Start- og Kill-switch bryter (BMW R1100RT -98)

Post by knutk »

Flanker wrote:Kan informere om at knappen på 2006 R1200GS ser så godt som identisk ut... "If it ain't broken, don't fix it" må vel være en designfilosofi hos BMW.
Ser ut er vel nøkkelordet.
De gamle bryterne, som forøvrig var veldig gode og robuste, forsvant med 1100 bokser.

FOM R1150 xx og K1200 kom der nye brytere og nye handtak, og disse ble brukt frem til rundt 2008

Ikke fordi de gamle ikke funka, men tilgang til mer utstyr krevde flere brytere på holkene, + generell oppfrisking av design.
Post Reply