Radiator guard / cover vs varme?

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Radiator guard / cover vs varme?

Post by Tekumseh »

Husker da jeg hadde Night Rod at det ble anbefalt å ikke sette på netting foran radiatoren, da det ble for lite luftgjennomstrømming og for varmt.. Så også dokumentaren om V-ROD om utformingen av scoopene som måtte gjøres om pga framhjulet stengte for luftstrømmen.

Vil farten på sykkelen gi nok kjøling uansett? Vil det da ha konsekvenser om man f.eks står i kø en varm sommerdag?

Hva mener dere? Noen som har erfaringer med det? Teorier? Har også hørt at noen mener den hjelper på turbulens så den kjøler bedre.

Image
Harley Night Rod radiator guard

No er det imidlertid bulk på bulk (i tillegg til at det var et hekto grus) i min radiator. Den står for bytte, og da vil jeg gjerne ha den så lenge som mulig.

Image
Denne hadde vært fin i fronten på gullvepsen
Last edited by Tekumseh on 13 Aug 2017 11:04, edited 1 time in total.
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Radiator guard / cover vs varme?

Post by biker7 »

Min mening (uten noen vitenskapelige undersøkelser) er at en slik radiatorbeskyttelse bør være ganske åpen for at luftgjennomstrømningen skal være god. Ellers kan det nok påvirke motorvarmen. Jeg gikk for en slik på Tracern min:

Image

Ganske åpen, og har ikke merket noe på motortemp.



Men en slik en ville jeg ikke gått for.. :

Image

Her dekkes jo nesten halvparten av tett "motiv"... :-k
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Radiator guard / cover vs varme?

Post by Tekumseh »

biker7 wrote:Min mening (uten noen vitenskapelige undersøkelser) er at en slik radiatorbeskyttelse bør være ganske åpen for at luftgjennomstrømningen skal være god. Ellers kan det nok påvirke motorvarmen. Jeg gikk for en slik på Tracern min:
Bilde
Ganske åpen, og har ikke merket noe på motortemp.
Det er akkurat det jeg var ute etter ja, så når det er hel netting påvirker det ikke varmen. Går vifta på oftere/fortere når du står stille en før du monterte da?
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Radiator guard / cover vs varme?

Post by biker7 »

Det veit jeg ikke... for denne ble montert etter bare maks 50mil da sykkelen var ny. Jeg så alt da at det hadde kommet noen små merker/bulker.. Men vifte starter meget sjelden, bare da varmt vær og nesten stillestående kjøring :)
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Radiator guard / cover vs varme?

Post by inunf »

Så lenge kjølesystemet er i orden er det neppe noe problem å dekke over deler av radiatoren så lenge man kjører her til lands. Temperaturene i Norge er vanligvis langt under det kjølesystemet er beregnet for å tåle, så en liten reduksjon i kjølekapasitet vil ikke ha noen praktisk betydning. I noen tilfeller kan det faktisk være gunstig.

Når det gjelder beskyttelse av radiator vil jeg tro at den beste kombinasjonen av beskyttelse og gjennomstrømning er de plastfinnene som står på crossykler.
Image
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Radiator guard / cover vs varme?

Post by Tekumseh »

Det høres fornuftig ut. Jeg tenkte som sagt å beskytte bedre når jeg kjøper ny radiator. Den som står på nå fungerer bare såvidt med original beskyttelse.

Den fra adventure-syklene så genialt ut da! :-) Ser at det er vinkelen på plastrillene som er feil på Hornet'en så grusspruten går rett opp og inn i radiatoren mellom rillene. Har 50 meter med grus opp til der jeg bor, og det tikker i radiatoren av småstein og sand (høres ut som når et skikkelig varmt eksosanlegg kjøles ned.)

Image

Skal først og fremst investere i front fender extender som det heter så fint - framskjermsforlenger.

Image
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Radiator guard / cover vs varme?

Post by biker7 »

Skjermforlenger og radiatorbeskyttelse har nok spart min radiator mye :thumleft

Kjøpte forlenger i carbon. Denne : http://www.ebay.com/itm/Yamaha-MT09-MT- ... ll&vxp=mtr

Eneste er at den må limes/festes med egen dobbelsidig tape eller lignende. Brukte skikkelig tape, og min sitter som støpt :)


Bilder av min sykkel:

Image20160426_184515 by jan håvard Krav, on Flickr


Image20160405_214108 by jan håvard Krav, on Flickr
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Radiator guard / cover vs varme?

Post by Tekumseh »

biker7 wrote:Skjermforlenger og radiatorbeskyttelse har nok spart min radiator mye :thumleft

Kjøpte forlenger i carbon. Denne : http://www.ebay.com/itm/Yamaha-MT09-MT- ... ll&vxp=mtr

Eneste er at den må limes/festes med egen dobbelsidig tape eller lignende. Brukte skikkelig tape, og min sitter som støpt :)

Bilder av min sykkel:
Bilde
Bilde
Der er det ingen problemer med stein og grus og skader nei ser jeg :-) De burde komme sånn originalt.
Post Reply