Felles mc-verksted -diplomoppgave-

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
Biker B
Posts: 3
Joined: 17 Nov 2017 16:34
MC: Hd Dyna

Felles mc-verksted -diplomoppgave-

Post by Biker B »

Hei!
Jeg er en arkitektstudent ved Arkitekt og designhøyskolen i Oslo og skriver min diplom/masteroppgave. Som dere allerede har skjønt så vil oppgaven handle om motorsykler i Oslo. Jeg vil gjerne høre fra dere om hva dere synes! Beklager på forskudd for en lang post!

En liten introduksjon om meg selv.
Jeg har hatt tunglappen i mer enn fem år og gjennom disse fem årene har jeg vært så heldig og har eid fem forskjellige sykler. Startet først med en 06 Gsxr 600, ikke det smarteste valget, men det funket ganske bra for meg. Lærte mye, kanskje for mye, og følte jeg måtte bytte sykkel for å fortsatt beholde lappen. Gikk over til en 08 Harley sportster 883 for å roe meg litt ned. Det tok ikke lange tiden før jeg skjønte at den var for svak med sine 53 hester kontra 130 på gixxern. Det var da jeg fant ut at jeg likte å skru og jobbe med sykler. Alt som kunne oppgraderes ble oppgradert. Bremser, dempere, sylindere og stempler, anlegg, kammer og sittestilling. Den hadde til slutt rundt 100 hester og gikk ganske bra. Alt dette ble gjort av meg selv i garasjen til faren min på vinteren.

Jeg solgte sportsteren rett før jeg skulle på utveksling i utlandet og hadde ikke bruk for den. Jeg kunne fortsatt ha den, men hadde allerede planer om en større sykkel og da var det bedre at noen andre kunne ha gleden av den. Jeg trodde jeg skulle være sykkelløs under utenlandsoppholdet men… to uker før jeg skulle reise kjøpte jeg meg en Yamaha Mt09. Ganske god sykkel med mer enn nok krefter. Det var en oppgradert versjon, Sport Tracker, så det var ikke så mye jeg ville gjøre med den. Kunne ha oppgradert demperne, men det ville ha kostet meg en god del. Av den grunn så solgte jeg den etter to dager, jeg ville skru.

Jeg kan være ganske spontan av meg selv… rett etter MT09 ble solgt kom det en ganske allright Ducati Scrambler til salgs. Tok en kjapp research på hva som kunne gjøres med den og kjøpte den dagen etter. Kanskje ikke så smart siden jeg skulle reise om noen dager. Sykkelen ble parkert i garasjen mens jeg var i utlandet, heldigvis bare et semester.

Jeg kom hjem igjen tilbake til Ducatien med alle delene klare for oppgradering, og andre ting som måtte spesialtilpasset sykkelen. Jeg har vært heldig som kunne benytte meg av metallverkstedet på skolen der jeg kunne lage mine egne deler og sveise. Lakkrom var også tilgjengelig.

Sykkelen ble solgt ganske kjapt etter den sto ferdig. Jeg fikk ikke så mye kjøretid med den, men for en forbedring fra en standard scrambler. Jeg kjøpte meg en større Harley en uke senere. Det ble en Harley Dyna 06 som er min nåværende mc. Den skal selvfølgelig oppgraderes…

Med andre ord så liker jeg å skru. All kunnskapen har jeg fått ved å lese meg opp på nettet og spurt flere fagfolk om råd og hjelp underveis. Jeg har vært så heldig og har hatt en garasje jeg kunne benytte meg av og andre verksteder som jeg kunne bruke, kanskje ikke verdens beste, men det funket. Det er ikke alle i Oslo som har denne muligheten.

Nå som motorsykkelantallet i Norge øker så vil interessen for sykkelbyggingen også øke. Diplomoppgaven min går ut på å tilby et sted der vanlige folk kan leie en verkstedplass og gjøre det de vil på syklene sine. Her kan man så enkelt ha en plass for å skifte olje uten å eie et verktøy. Konseptet er at det blir et fellesverksted der verktøy og utstyr blir tilgjengelig for de som leier stedet. Her kan det for eksempel være dager der det blir holdt foredrag og kurs om forskjellige mc relaterte temaer. Det blir et sted med kunnskap, der man enten lærer bort eller lærer av andre. Det blir også et sted der man kan vinterlagre syklene sine og samtidig skru på de. Det blir også et sted der likesinnede kan sparke dekk. Dette er ingen andre verksteder i Oslo som tilbyr.

Jeg vil gjerne høre om dette konseptet ville vært interessant for dere og høre om dere har noe innspill. Det vil være til stor hjelp for min oppgave og kanskje det kan bli en virkelighet en dag også. Dette konseptet eksisterer i noen land allerede som i USA, men ikke som et konsept fra bunnen av som for eksempel et bygg designet for denne typen aktivitet. Er det noe jeg burde passe på eller noe jeg kan se studere mer på? Hva det enn måtte være så er jeg takknemlig for feedback!
User avatar
pelsen
Posts: 1113
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Felles mc-verksted -diplomoppgave-

Post by pelsen »

Noe sånt har nok eksistert i mange år, det finnes flere steder i Oslo som passer til beskrivelsen. Jeg leier selv et lokale hvor jeg har en skruplass og leier ut resten som andre skruplasser, har vel drevet med dette i 20 år. Det funker som spleiselag, og jeg tjener ikke penger på det. Vi har vårt eget verktøy men finner vel på å låne av hverandre når det trengs. Jeg tar bare inn nye som jeg kjenner eller som en eller flere av de andre kan gå god for.
Skal noe lignende drives kommersielt blir det nok en utfordring. :lol: Ser ikke helt at dette kan være noe diplomoppgave heller, jeg tok min på NTH 8)
Biker B
Posts: 3
Joined: 17 Nov 2017 16:34
MC: Hd Dyna

Re: Felles mc-verksted -diplomoppgave-

Post by Biker B »

pelsen wrote:Noe sånt har nok eksistert i mange år, det finnes flere steder i Oslo som passer til beskrivelsen. Jeg leier selv et lokale hvor jeg har en skruplass og leier ut resten som andre skruplasser, har vel drevet med dette i 20 år. Det funker som spleiselag, og jeg tjener ikke penger på det. Vi har vårt eget verktøy men finner vel på å låne av hverandre når det trengs. Jeg tar bare inn nye som jeg kjenner eller som en eller flere av de andre kan gå god for.
Skal noe lignende drives kommersielt blir det nok en utfordring. :lol: Ser ikke helt at dette kan være noe diplomoppgave heller, jeg tok min på NTH 8)
Takk for innspill! Jeg var hørt om slike spleiselag men kjenner ikke til det så mye. Kanskje jeg ikke fikk frem ideen klart, men dette er et tilbud som inviterer flere til å kunne lære seg å mekke på sine sykler med de riktige ressursene. Dette konseptet kan sammenlignes med FabLab der hvem som helst har tilgang til et generelt verksted om de skulle feks snekre et spisebord. Det vil være et mannskap som driver stedet. Jeg føler derfor at det blir litt feil å sammenligne et slikt konsept med et spleiselag der man selv er begrenset av sine ferdigheter og er avhengig av at de faste medleme ikke "stikker av". Med en fasilitet som tilbyr flere tilbud og dyre maskiner og riktig kunnskap, tenker jeg er et mer attraktiv tilbud da man ikke trenger å forholde seg til at man føler man har et eierskap til stedet. Det blir et drop in tilbud med muligheten for å bestille. Tanken er også å ha flere aktiviteter som et galleri, servering og lignende.

Kunne du utdype hvorfor det kan være en utfordring om det skal drives kommersielt?

Det er ikke så mye diskusjon om arkitektur enda da dette bare er idefasen. Plassering er viktig for et slikt konsept. Slik jeg ser for meg vil noe sånt som dette tiltrekke seg publikum og bidrar til et mer livligere bybilde.
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Felles mc-verksted -diplomoppgave-

Post by knutk »

Ikke for å pisse i øltønna, men lignende konseptet har eksistert tidligere.

På 80-tallet var der flere verkstedhaller rundt omkring rundt indre Oslo-fjord. Hallene var utstyrt med løftebukker, og man kunne leie verktøy om man ikke hadde det selv. Enkelte steder hadde også en enkel kiosk, hvor man kunne kjøpe seg en kaffe og fylle på med noe i hulltanna.
Dette var haller som var dedikert motorkjøretøy, og siden hver oppstillingsplass hadde en løftebukk var det nok mest egnet til biler.
Driften var kommersiell, men det var tydeligvis ikke noe gullgruve, for tidlig på -90 tallet forsvant de, en etter en.

Nå skisserer ideen din et litt utvidet konsept, men gubber som skrur (unnskyld jenter, men i praksis vil kundegruppen være 99% menn) er litt enspora, og når taksameteret går sitter de ikke i sofakroken og somler.

Om man ønsker å mekke mc uten å ha plass hjemme tilbyr flere mc-klubber mekkeplass i sitt lokale. Men fasilitetene er nok veldig varierende, beroende på klubb. Mest fokus på mekking finner man trolig i klubber hvor mange av medlemmene har cruisere, uten at jeg skal slenge med leppa om enkelte mc-merker.

Jeg utelukker ikke at tiden atter er moden for en slik løsning, gitt at de fleste nyere boliger enten bygges som leilighet eller på knøttsmå tomter med i beste fall en minigarasje.

Lykke til med oppgaven.
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Felles mc-verksted -diplomoppgave-

Post by kvase »

Det nærmeste jeg tolker det hen av mulig kandidater med likhets trekk av ide er Motorsentret i Hvervenbukta
https://www.oslo.kommune.no/natur-kultu ... ukta/#gref
https://www.facebook.com/OsloungdommensMotorsentet/
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Felles mc-verksted -diplomoppgave-

Post by mekkern »

Disse "GDS" (gjør det selv) konseptene på 80 tallet kom som regel i forbindelse med at bensinstajonene stoppet bruken av hallene for vask og service i egenregi.

Dagens krav for slike kommersielle virksomheter gir helt andre krav til lokaliteter og infrastruktur(eksempelvis-brannsikring ventilasjon oljeutskillere)
Disse investeringene i tillegg til tomt i "bynære områder" som sikrer parkeringsplasser/offentlig kommunikasjon og er regulert for næringsvirksomhet,vil gi en investering som er ganske formidabel.

La oss for morro skyld si at dette skal være eksempelvis 30 plasser a-10m2
dette koster penger og hver "bås" vil komme på minst 100K med løftebord belysning og nogenlunde verktøy per bås.
siden mennesker er mennesker må hver bås være låsbar/avstengningsbar.
så kommer man til det "dere" trenger som "felles maskinpark" her snakker man om en maskinpark med et par dreiebenker-freser-bra sveiseapparater-slipeutstyr-platebearbeiding.
dette må være avskilt fra resten av lokalene pga damper gasser støv og uv lys.her snakker vi fort et par tre mill til...
så kommer man til "kafe virksomheten" denne forutsetter fettutskillere hvis det skal tilberedes mat/vaskes matrester.

totalen på dette vil nok fort komme opp i 25-30 millioner.
så kommer utgiftene til drift/vedlikehold og personell..

Vil nok tro at dette blir så dyr pris pr dag/mnd at dette vil bli uhensiktsmessig for noen å leie på "fritidsbasis".


SÅ kommer man til det mest interessante som også drepte GDS hallene:
Siden dette skal være en kommersiell bedrift så kommer arbeidstilsynet inn i bildet.
Hvem skal stå ansvarlig? for opplæring og bruk av maskinene?personskader?



Jeg har diplom også:
Donald Duck & co Skirenn i 1972.
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Felles mc-verksted -diplomoppgave-

Post by Tommas »

Det er vel litt av oppgaven her og se om det faktisk er mulig å sørge for at folk som ønsker har et sted å mekke, lagre, snakke om og dyrke interessen for MC. Hvordan man kan (eller må) organisere det, om det kan finnes økonomiske modeller for å drive (feks samarbeid med eksisterende forretning, verksted, klubb etc) som tar vare på HMS, forurensning etc etc uten at det koster 25-30 millioner... (friskt anslag Mekkern 8) ). Kanskje det kan organiseres som en forening, klubb, frivillig sentral eller muligens sammen med en kjede med tilhørende rabatter og gode innkjøp.

Markedet for innelagring av motorsykkel sier i det minste noe om at det er mange der ute som kjører sykkel uten garasjeplass (og dermed mekkeplass?).

Synes du har fått mye godt å ta tak i allerede, lykke til :thumleft
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Felles mc-verksted -diplomoppgave-

Post by mekkern »

Tommas wrote:uten at det koster 25-30 millioner... (friskt anslag Mekkern 8) ). Kanskje det kan organiseres som en forening, klubb, frivillig sentral eller muligens sammen med en kjede med tilhørende rabatter og gode innkjøp.
Joda -det virker som jeg har tatt friskt i men:
Her er det snakk om kommersiell drift og om å bygge et lokale, og da må en ha tomt i tillegg(ev rive gammelt bygg),for å romme det tiltenkt bruk(verksteder lagring cafe osv.)
i tilknytning til OSLO som det skinner i mellom at dette er (eneste sted med mange nok potensielle kunder)
skal du ha en plass med parkering og et bygg med 1-2 etasjer med adekvat størrelse og innhold (verktøy maskiner til 30 plasser)så er dette anslaget ikke så veldig spenstig før en står klar...

Gamle industribygg sentralt plassert i Oslo i dag vokser ikke på trær ei heller er de "billige" og skal en rehabilitere disse til tenkt bruk løper pengene fort-men er jo lov ¨å ha flaks da.. :D


Får en leid et gammelt bygg og 4-10 bekjente deler utgiftene og alle innretter seg etter byggets muligheter begrensninger og hverandre så blir det som regel greit.
Dette har jeg også erfaring med, men blir værre og værre å finne brukbare lokaler etter overgangen fra industri til bolig som har foregått i mange år nå-spesielt i sentrale områder.
User avatar
pelsen
Posts: 1113
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Felles mc-verksted -diplomoppgave-

Post by pelsen »

Biker B wrote:Kunne du utdype hvorfor det kan være en utfordring om det skal drives kommersielt?
Du skal lete en stund etter nok kunder med betalingsvilje, bare et slikt spleiselag som jeg har er for dyrt for mange.
Og jeg har bare husleie - ingen investeringer i maskiner eller kostnader som lønn til ansatte. Er ikke MVA-pliktig engang.

Jeg skrur på mine sykler og biler, og det gjør resten av gjengen med sine ting også. De fleste av oss har minst et bygge/restaureringsprosjekt i tillegg til en sykkel som går. Slike prosjekter tar gjennomsnittlig jævlig lang tid, og man trenger en fast skruplass i årevis. Ikke noe kortidsleie hvor man rykker inn - bygger om og kjører ut igjen.
De fleste ombygde sykler man treffer på ute ser ut som de er bygd om en lørdagskveld, men det tar lengre tid selv om resultatet ser mislykket ut. :lol:

Kjenner også noen vanlige motorsyklister, syklene leveres på verksted for service. Ikkeno interesse for å fikse ting selv.

Regelverk har Mekkern nevnt. Jeg tror ikke det finnes nok betalingsvillige kunder til at dette vil gå rundt.
inunf
Posts: 4908
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Felles mc-verksted -diplomoppgave-

Post by inunf »

Enig med mye av det som er skrevet over her. Jeg kan heller ikke se for meg at dette kan bli lønnsomt, uten at jeg har regnet på det.

Kan legge til at her jeg jobber er det krav om opplæring på alle maskiner som f. eks. muttertrekker, vinkelsliper og slikt. Det vil si at hver gang vi kjøper en ny vinkelsliper, må produksjonsmedarbeiderne ha kurs i bruk av den spesifikke vinkelsliperen, og dette må dokumenteres. Dette er krav fra arbeidstilsynet. Hvis tilsvarende krav gjelder for et slikt verksted som er tenkt her, vil det blir svært vanskelig å få gjøre noe selv.
Biker B
Posts: 3
Joined: 17 Nov 2017 16:34
MC: Hd Dyna

Re: Felles mc-verksted -diplomoppgave-

Post by Biker B »

Tommas wrote:Det er vel litt av oppgaven her og se om det faktisk er mulig å sørge for at folk som ønsker har et sted å mekke, lagre, snakke om og dyrke interessen for MC. Hvordan man kan (eller må) organisere det, om det kan finnes økonomiske modeller for å drive (feks samarbeid med eksisterende forretning, verksted, klubb etc) som tar vare på HMS, forurensning etc etc uten at det koster 25-30 millioner... (friskt anslag Mekkern 8) ). Kanskje det kan organiseres som en forening, klubb, frivillig sentral eller muligens sammen med en kjede med tilhørende rabatter og gode innkjøp.

Markedet for innelagring av motorsykkel sier i det minste noe om at det er mange der ute som kjører sykkel uten garasjeplass (og dermed mekkeplass?).

Synes du har fått mye godt å ta tak i allerede, lykke til :thumleft
Dette stemmer Tommas! Det er å skape diskusjon og løse og få dette til å funke.

Det disse bensinstasjonsverkstedene manglet var et miljø av likesinnede entusiaster som samlet seg der. Disse verkstedene var som oftest et sted man bare kunne ta oljeskift og man måtte ha med sine egne verktøy. Ingen muligheter for å egenprodusere deler og legge om sine dekk selv. Ja, dette vil bli holdt kurs om og man blir nødt til å ha et kursbevis for å benytte seg av tyngre verktøy. Men dette var som oftest bilverksteder og jeg må si at jeg tror faktisk det er mer vanlig for mcførere å skru selv på sine kjøretøyer enn bilførere 8)

Disse fellesverkstedene finnes allerede om noen er interesserte om å lese mer:
http://www.motoguildchicago.com
http://www.pistonandchain.com
http://www.risingsunworkshop.com

Og et "vanlig" fellesverksted i Oslo http://www.fellesverkstedet.no
Her kan vanlige folk bruke heftigere verktøy, så ideen om dette funker i praksis er jeg ikke bekymret for.

Jeg prøver å være litt forsiktig når jeg påstår denne påstanden: det er som oftest folk med eldre sykler som bruker mest tid på å mekke og bygger om sine sykler - scrambler, tracker, caferacer og lignende typ "hipster" trenden, mens de med nyere moderne sykler som rr, adv, tourer og lignende vanligvis lar et verksted utfører oppgraderingene. Det er vel "hipsterkulturen" som er hovedfokuset.

Et slikt verksted kan bidra til å få folk til å komme ut av komfortsonen og tørr å skru selv.

Takker alle som har kommet med innspill og kommet med kritiske spørsmål! Jeg håper dere kan se forskjellen mellom "vanlige" verksteder og et fellesverksted som dette som jeg har prøvd å beskrive og hva den kan bidra for miljøet og bybildet.
Post Reply