'03 R1 - div. problemer

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
Kawazaxi
Posts: 33
Joined: 14 Mar 2009 17:59

'03 R1 - div. problemer

Post by Kawazaxi »

Hei!

Jeg har en '03-mod R1 som jeg tenkte å legge ut for salg, men da jeg skulle starte den opplevde jeg et par problemer.

For å ha det sagt først:
Gjennom alle de åtte årene jeg har eid sykkelen, så har den vært litt tungstartet hvis den har stått noen uker (3-4 uker, så er den veldig tung å starte, om den starter i det hele tatt). Men ved regelmessig kjøring og/eller vedlikeholdslading, så har den startet som en klokke. Jeg mener at vi byttet batteri en gang i tiden, uten at det hjalp på symptomene. Verkstedet fant heller ikke noe feil ved det elektriske anlegget. Et mysterium, altså. Men det har nå holdt sånn tålelig greit, så jeg har ikke orket å legge flere ressurser i å finne ut av det.

Så:
2018, sykkelen skal børstes støv av og klargjøres for salg.
Batteriet er naturligvis stein dødt etter vinteren, og jeg bruker en jumpstarter til å starte sykkelen. Sykkelen står på tomgang et kvarters tid, og når jeg slår den av, så går den også på igjen uten nevneverdige problemer. Men jeg får den ikke i gir. Motoren går fint så lenge den står i fri, men så fort jeg setter den i gir, så kveles den med et smell. Jeg lurer på om det er fordi clutchen ikke tar nok. Clutchhendelen kan enkelt klemmes helt inn til styrehåndtaket. Etter å ha prøvd å giret opp og ned et par ganger, med påfølgende omstart etter hver gang, så får jeg plutselig ikke start på sykkelen lengre. Kan det være fordi de gjentatte stopp/start-ene har krevd såpass mye strøm at batteriet ladet ut?

Mens jeg sto og prøvde å starte den igjen, så la jeg merke til at det begynte å ryke og slå gnister fra minuspolen på batteriet. Da jeg slo av tenningen og skulle skru ut batteriet igjen, så var skruene og koblingspunktene så glovarme at jeg måtte la dem stå flere minutter før jeg kunne ta i dem. Er dette normalt eller er det noe riv ruskende galt et sted her? Det er litt rust/belegg på minuspolen og skruen, kan det være derfor? Noen hobbyelektrikere som kan diagnostisere?

Jeg lurer forøvrig på hvor mye jeg kan forvente å betale for bytte av clutchwire på verksted? Evt for diagnose av det elektriske greiene her også?

Jeg håpte og trodde at det bare var å starte sykkelen opp og få den solgt, med de småfiksene som trengs (nytt kjede/drev). Men akkurat disse tingene kan det vel være verdt å fikse før salg? Det burde vel lønne seg å få sykkelen kjørbar, i det minste, før salg?

Tusen takk for alle svar!
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: '03 R1 - div. problemer

Post by Bikeridr »

R1, som i Yamaha?
Den har ikke clutchwire, men hydraulisk clutch (iallefall på min '00).
Er det olje på reservioret?

Sykkelen har injection; er det noe krøll i elektronikken til dette? Evt, trenger systemet rengjøring? Hvilken bensin bruker du? Sykkelen skal gå fint på 95 oktan, men hvis du tidligere har hatt problemer så kan det være at det ligger avleiringer i bensintilførselen. Injectorene kan også være dårlige.
Har du sjekket pluggene? De kan også være dårlige/sotete og gi dårlig gnist.

Det med at batteriet/polene går varmt, kan godt være grunnet gjentatte starter og "kjinninger". Gnistene kan komme av dårlig kontakt. Hvis det er rustet/irret på polene, så bør du snarest rengjøre dette og så sjekke at skruene sitter *GODT* fast.
Hvis et "nytt" batteri er "stein dødt" etter vinteren og du ikke har antydning til strøm, så har du en "krypstrøm" et sted. At batteriet er flatt/dårlig på våren kan ofte skje, men det skal ikke være steindødt. Tenninga skal uansett gi lys i de mindre krevende lysene i instrumentpanelet. Jeg har også injection og selv om det er nok strøm på et dårlig batteri, kan starteren godt tørne, men det er ikke nok strøm (i tillegg) til injection og coilene, så da får jeg ikke start, selv om motoren tørner (om enn sakte).
Kawazaxi
Posts: 33
Joined: 14 Mar 2009 17:59

Re: '03 R1 - div. problemer

Post by Kawazaxi »

Tusen takk for svar!!

Beklager noen uklarheter, skal prøve å klarne opp. :)
Bikeridr wrote:R1, som i Yamaha?
Den har ikke clutchwire, men hydraulisk clutch (iallefall på min '00).
Er det olje på reservioret?
-Jepp!
-Mulig jeg bommer med terminologien (har aldri prøvd å late som om jeg har peiling her :lol: ), men jeg mener den wiren som går fra clutchhendelen og ned til den lille hendel-saken på motoren. Det er i alle fall en ståltråd.
-Jepp!
Bikeridr wrote:Sykkelen har injection; er det noe krøll i elektronikken til dette? Evt, trenger systemet rengjøring? Hvilken bensin bruker du? Sykkelen skal gå fint på 95 oktan, men hvis du tidligere har hatt problemer så kan det være at det ligger avleiringer i bensintilførselen. Injectorene kan også være dårlige.
Har du sjekket pluggene? De kan også være dårlige/sotete og gi dårlig gnist.
Litt usikker på hvor det er krøll og ikke. Hvordan finner jeg ut om det er krøll i elektronikken i injectionsystemet? Hvordan vet jeg om systemet trenger rengjøring? Jeg bruker blyfri 95 ja, og jeg har ikke opplevd noen problemer med det — så vidt jeg vet.
Har ikke sjekket pluggene, det er nok over mitt kompetansenivå, tror jeg.
Den går som sagt som en klokke bare jeg får start på den, som regel. Kun dersom den har stått i ro noen uker/mnd++ at den blir tungstartet.
Bikeridr wrote:Det med at batteriet/polene går varmt, kan godt være grunnet gjentatte starter og "kjinninger". Gnistene kan komme av dårlig kontakt. Hvis det er rustet/irret på polene, så bør du snarest rengjøre dette og så sjekke at skruene sitter *GODT* fast.
Takk! Skal se hva jeg får til.
Bikeridr wrote:Hvis et "nytt" batteri er "stein dødt" etter vinteren og du ikke har antydning til strøm, så har du en "krypstrøm" et sted. At batteriet er flatt/dårlig på våren kan ofte skje, men det skal ikke være steindødt. Tenninga skal uansett gi lys i de mindre krevende lysene i instrumentpanelet. Jeg har også injection og selv om det er nok strøm på et dårlig batteri, kan starteren godt tørne, men det er ikke nok strøm (i tillegg) til injection og coilene, så da får jeg ikke start, selv om motoren tørner (om enn sakte).
Ja, beklager, jeg burde ikke skrevet steindødt. Det lyste opp som vanlig, og bensinpumpa gikk, og den filte og sleit da jeg prøvde å starte. Den ville bare ikke starte helt opp. Så, ikke steindødt, men litt for dødt til å starte motoren i alle fall!

Takk!
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: '03 R1 - div. problemer

Post by DrGreve »

Har du normal dødgang på cluchhendelen, sånn ca 8-10 mm? Gammel Yamahalærdom er at håndtaket på tenningsnøkkelen skal akkurat passe i gapet på hendelen før den tar :)
Det er ikke uvanlig at ved lengre stillstand så "limer" clutchlamellene seg sammen men da bruker det å hjelpe å rugge sykkelen frem og tilbake til med hendelen aktivert, helt til de slipper. Hjelper ikke det så må du av med clutchdekselet og bikke de fra hverandre med et tynt skrujern. Vær dog forsiktig så du ikke skader lamellene.
Kawazaxi
Posts: 33
Joined: 14 Mar 2009 17:59

Re: '03 R1 - div. problemer

Post by Kawazaxi »

DrGreve wrote:Har du normal dødgang på cluchhendelen, sånn ca 8-10 mm? Gammel Yamahalærdom er at håndtaket på tenningsnøkkelen skal akkurat passe i gapet på hendelen før den tar :)
Det er ikke uvanlig at ved lengre stillstand så "limer" clutchlamellene seg sammen men da bruker det å hjelpe å rugge sykkelen frem og tilbake til med hendelen aktivert, helt til de slipper. Hjelper ikke det så må du av med clutchdekselet og bikke de fra hverandre med et tynt skrujern. Vær dog forsiktig så du ikke skader lamellene.
Skal gå ut og sjekke etterpå. :)
Min nøkkel har utrolig lite håndtak, så jeg er litt usikker på om det jungelordet skal stemme akkurat i dette tilfellet. :lol:
Er det forresten vanlig at clutchhendelen skal kunne klemmes helt inn til håndtaket? Det føltes litt feil at den var såpass myk, og fikk meg til å tenke at den kunne "tatt mer" om wiren var strammere, men samtidig så kan jeg ikke huske en clutchhendel som stopper i løse lufta heller...

... når det er så lenge siden man har kjørt... :redface

Takk for svar!
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: '03 R1 - div. problemer

Post by DrGreve »

Kawazaxi wrote:
DrGreve wrote:Har du normal dødgang på cluchhendelen, sånn ca 8-10 mm? Gammel Yamahalærdom er at håndtaket på tenningsnøkkelen skal akkurat passe i gapet på hendelen før den tar :)
Det er ikke uvanlig at ved lengre stillstand så "limer" clutchlamellene seg sammen men da bruker det å hjelpe å rugge sykkelen frem og tilbake til med hendelen aktivert, helt til de slipper. Hjelper ikke det så må du av med clutchdekselet og bikke de fra hverandre med et tynt skrujern. Vær dog forsiktig så du ikke skader lamellene.
Er det forresten vanlig at clutchhendelen skal kunne klemmes helt inn til håndtaket? Det føltes litt feil at den var såpass myk, og fikk meg til å tenke at den kunne "tatt mer" om wiren var strammere, men samtidig så kan jeg ikke huske en clutchhendel som stopper i løse lufta heller...

... når det er så lenge siden man har kjørt... :redface

Takk for svar!
Betyr det at du ikke har dødgang i hele tatt, at hendelen er uten motstand og kan klemmes helt inn?
I såfall er det noe som er feil som ikke er rett :)
1, Enten har du alt for mye slakke (dødgang) i wiren, noe som virker usannsynlig hvis den virket sist du brukte sykkelen.
2, hele clutchkorga har hengt seg opp i "fri" tilstand noe som også virker usannsynlig da det er ganske stramme fjærer som presser på.
3, at noe er feil i utløserarmen og mekanismen på innsiden av clutchdekselet. (jeg regner med at utløserarmen er på høyre side oppe på clutchdekselet?
Ta av dekselet og sjekk og eventuelt gi clutchkorga en kakk med en gummihammer.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: '03 R1 - div. problemer

Post by Bikeridr »

Kawazaxi wrote:Tusen takk for svar!!

Beklager noen uklarheter, skal prøve å klarne opp. :)
Bikeridr wrote:R1, som i Yamaha?
Den har ikke clutchwire, men hydraulisk clutch (iallefall på min '00).
Er det olje på reservioret?
-Jepp!
-Mulig jeg bommer med terminologien (har aldri prøvd å late som om jeg har peiling her :lol: ), men jeg mener den wiren som går fra clutchhendelen og ned til den lille hendel-saken på motoren. Det er i alle fall en ståltråd.
-Jepp!
Jøss, måtte dobbeltsjekke på guuuugel. Er faen meg wire på R1, ja :shock:
Jeg hadde "bare" en ThunderAce og den hadde hydraulisk. (Som alle andre Yamaha'er jeg har hatt siden '96)
Nuvel, resten av "statement'ene" mine står.

Elektronikken har jeg ikke så mye oversikt over. Det kan være alt fra "tenkeboksen" som skal sende impulser til injectorene til kabelbrudd. Rengjøring må du kanskje få sjekket på verksted, men det kan være "enkelt" å sjekke selv ved å skru av rørene (Youtube er din venn) for å se om det er hvitt gørr i rørene.

Batteriet og polene *MÅ* rengjøres/være rene/passes på. Dette er roten til alt vondt i det elektriske. Startmotoren tar voldsomt med strøm og det tærer på batteriet. Har du da dårlige koblinger, så "spiser" du kontaktpunkter (hovedkabel til/fra batteri). Det blir sveisestrøm der og det brenner opp det meste (lysbue mellom kontaktpunkter "gnister" kan bli over 6.000°C)
Kawazaxi
Posts: 33
Joined: 14 Mar 2009 17:59

Re: '03 R1 - div. problemer

Post by Kawazaxi »

DrGreve wrote:Betyr det at du ikke har dødgang i hele tatt, at hendelen er uten motstand og kan klemmes helt inn?
I såfall er det noe som er feil som ikke er rett :)
1, Enten har du alt for mye slakke (dødgang) i wiren, noe som virker usannsynlig hvis den virket sist du brukte sykkelen.
2, hele clutchkorga har hengt seg opp i "fri" tilstand noe som også virker usannsynlig da det er ganske stramme fjærer som presser på.
3, at noe er feil i utløserarmen og mekanismen på innsiden av clutchdekselet. (jeg regner med at utløserarmen er på høyre side oppe på clutchdekselet?
Ta av dekselet og sjekk og eventuelt gi clutchkorga en kakk med en gummihammer.
Joda, det er motstand. Den trekker i den tilsvarende lille "mini-hendelen" som sitter nede på motoren (hva heter dette? :lol: Er det det du kaller utløserarmen?), og den er ganske hard i seg selv. Stramme fjærer, ja. Vanskelig å skyve på den med fingrene, men når jeg trekker i hendelen på styret, så beveger den seg veldig lett. Og ja, den hendelen kan klemmes helt inn. Er det kanskje dumt, det? :lol:
Bikeridr wrote: Batteriet og polene *MÅ* rengjøres/være rene/passes på. Dette er roten til alt vondt i det elektriske. Startmotoren tar voldsomt med strøm og det tærer på batteriet. Har du da dårlige koblinger, så "spiser" du kontaktpunkter (hovedkabel til/fra batteri). Det blir sveisestrøm der og det brenner opp det meste (lysbue mellom kontaktpunkter "gnister" kan bli over 6.000°C)
Skal få gjort dette, i alle fall. Hva slags verktøy anbefales for jobben? Må kanskje innom Clas og kjøpe meg et pussesett eller noe. :redface

Noen formeninger om hvor mye det burde koste meg å få byttet clutchwire på verksted?
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: '03 R1 - div. problemer

Post by DrGreve »

Kawazaxi wrote:Joda, det er motstand. Den trekker i den tilsvarende lille "mini-hendelen" som sitter nede på motoren (hva heter dette? :lol: Er det det du kaller utløserarmen?), og den er ganske hard i seg selv. Stramme fjærer, ja. Vanskelig å skyve på den med fingrene, men når jeg trekker i hendelen på styret, så beveger den seg veldig lett. Og ja, den hendelen kan klemmes helt inn. Er det kanskje dumt, det? :lol:
Trill sykkelen ut på asfalt (eller ett gulv med god friksjon mot bakdekket) og jukk sykkelen frem og tilbake når du har den i 2 gir og med clutchendelen inne og se om lamellene slipper.
Hvis ikke så må dekselet av og ta en inspeksjon.
Hvis sykkelen funket sist du kjørte så tviler jeg på at det vil hjelpe med ny wire, under forutsetning at noen ikke har utført vedlikehold på noe i forbindelse med clutchen?
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: '03 R1 - div. problemer

Post by Bikeridr »

Kawazaxi wrote:
Bikeridr wrote: Batteriet og polene *MÅ* rengjøres/være rene/passes på. Dette er roten til alt vondt i det elektriske. Startmotoren tar voldsomt med strøm og det tærer på batteriet. Har du da dårlige koblinger, så "spiser" du kontaktpunkter (hovedkabel til/fra batteri). Det blir sveisestrøm der og det brenner opp det meste (lysbue mellom kontaktpunkter "gnister" kan bli over 6.000°C)
Skal få gjort dette, i alle fall. Hva slags verktøy anbefales for jobben? Må kanskje innom Clas og kjøpe meg et pussesett eller noe. :redface
Tja, si det, du :)
Vanlig smergelpapir og/eller stålbørste kan være gode verktøy. Smør på syrefri vaselin på skruene etter montering, så holder det fukt unna i ettertid :thumleft (Kan kjøpes på Biltema (billig) eller på apotek (mye dyrere) )
Kawazaxi wrote: Noen formeninger om hvor mye det burde koste meg å få byttet clutchwire på verksted?
Aner ikke. Men det burde jo ikke være vanskelig å gjøre selv. Jeg skiftet clutchwire på min eneste sykkel med dette ('84 Yamaha XJ750) og det var stort sett bare å ta av tanken, klipe av stripsene og legge ny wire i samme "løpet". Stripse fast, montere tank og kjøre videre :)
Tok meg vel etpar timer inkludert motivering, tenking og gjennomføring.
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: '03 R1 - div. problemer

Post by inunf »

DrGreve wrote:
Kawazaxi wrote:Joda, det er motstand. Den trekker i den tilsvarende lille "mini-hendelen" som sitter nede på motoren (hva heter dette? :lol: Er det det du kaller utløserarmen?), og den er ganske hard i seg selv. Stramme fjærer, ja. Vanskelig å skyve på den med fingrene, men når jeg trekker i hendelen på styret, så beveger den seg veldig lett. Og ja, den hendelen kan klemmes helt inn. Er det kanskje dumt, det? :lol:
Trill sykkelen ut på asfalt (eller ett gulv med god friksjon mot bakdekket) og jukk sykkelen frem og tilbake når du har den i 2 gir og med clutchendelen inne og se om lamellene slipper.
Hvis ikke så må dekselet av og ta en inspeksjon.
Hvis sykkelen funket sist du kjørte så tviler jeg på at det vil hjelpe med ny wire, under forutsetning at noen ikke har utført vedlikehold på noe i forbindelse med clutchen?
Støtter opp om dette! Etter det jeg leser i tråden her virker det ikke som at ny clutchwire vil hjelpe. Sannsynligvis er det clutchlamellene som har satt seg, forhåpentligvis kan de løses opp slik som DrGreve forklarer.

Clutchhendelen skal kunne klemmes helt inn.
Post Reply