Stille lblandingsskrue på CV gasser. Mikuni BDST 38. Cagiva Yamaha, Ducati.

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Stille lblandingsskrue på CV gasser. Mikuni BDST 38. Cagiva Yamaha, Ducati.

Post by Jonta »

Mine tanker om å stille tomgangskretsen på Mikuni BDST 38, så langt...

Disse gasserne sitter på Cagiva Elefant (som jeg har) og på "alle" Ducati og på mange Yamaha, fra slutten av åtti og til injection overtok tidlig på 2000.
Dette er såkalte CV (constant velocity) gassere m vacumstyrt slider (gasserstempel).

Tomgangskretsen (pilot circut): Består av luftinntaksdyse, tomgangsdyse, blandingsskrue samt bypasskrets.
Det virker som om bypasskretsen har større kapasitet enn kretsen med blandingsskruen, men den begrenses av gasserspjeld (throttle butterfly).
I disse kretsene går det en luft/bensin blanding, som i utgangspunktet bestemmes av tomgangsdysa.
Stilles blandingsskruen inn, får vi en magrere blanding. (Og oversette pilot circut med tomgangskrets er egentlig litt misvisende, da denne kretsen også er veldig aktiv ved lett pådrag/cruising, minimums krets ville vært bedere.)
Men, ved lett pådrag åpner spjeldet for mer av bypass hullene, så da er det vel like viktig å ha korrekt tomgangsdyse? Jeg har riktignok lest at, hvis du har behov for å skru blandinssktruen lenger enn 1 turn inn, bør du bytte til en mindre dyse. Og mer enn 2.5 turn ut, større dyse. Men pga. byp. kretsen har denne dysa direkte innvirkning på blandingsforholdet for tomgang og lett gasspådrag.

Siden man får magrere blanding ved å skru inn blandingsskruen, vil jeg tro at luft/bensin blandingen i denne kretsen i utgangspunktet er litt fet, uansett om du har 37.5, 40 eller 42 dyse.

Min Cagiva 750 soter litt med den småkjøringen jeg stort sett bedriver i 50, 60 og 70 sonene rundt her. Så jeg regner med at det er årsaken til tenningsproblemene som etterhvert oppstod (ene pluggen soter). Kan også nevne at sykkelen starter lett uten choke om sommeren, det tyder vel på at den går litt feit? Bruker jeg choke i sommervarmen, får jeg bare problemer...
Nå har jeg demontert gasserne og løsnet blandingsskruene (forgasserne står utsatt for sand og søle sprut fra forhjulet, som på de fleste andre sykler :roll: så den ene blandingsskruen satt veldig hardt) bestillt nye nåler, blandingsskruer, mindre tomg. dyser 37.5 (org. 40) og pakninger, samt nye pluggkabler.
Jeg tenkte å stille bladskruene 1.5 turn som utgangspunkt, så får vi se.

Egentlig ombestemte jeg meg anng. bytte av tomg. dysene. Beholde de orginale 40, for å kunne stille beandingsskriuene lengst mulig inn (pga. at den ene fikk litt hard medfart under demontering med utdriver, så gjengepartiet er ikke "hva det en gang. var"...) Men pga. bypass kretsen, som det er kun dysa som regulerer, så bør jeg vel skifte denne for å få en magrere blanding?


Noen som har meninger/rettelser til mine funderinger her? Noe jeg har oversett/glemt?
Last edited by Jonta on 06 Sep 2018 03:43, edited 1 time in total.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Stille lblandingsskrue på CV gasser. Mikuni BDST 38. Cagiva Yamaha, Ducati.

Post by mekkern »

Du er inne på det meste her. men tviler egentlig at den er satt opp for fet fra fabrikk-spesielt da bensina vi nå bruker inneholder mindre futt enn tidligere(etanol) og motorene går magrere/varmere.
"lavfartskretsen" justeres med blandingsskruen- men dette gjelder ikke over hele området, etter hvert som gasshastigheten øker vil luftdysa(på luftfiltersiden)spille inn med sin størrelse (mindre = mer bensin/større =mindre. Men denne er ikke normalt byttbar.

Men en annen ting som også kan spille inn (forutsatt synkroniserte forgassere og riktig justerte blandingsskruer) er slitasje på nåledyser/nåler.
Hvis disse er noe slitt vil bensinmengden øke på lave åpninger også, da klaringen mellom disse blir større vil hovedkretsen gi mer/tidligere. :-k
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Stille lblandingsskrue på CV gasser. Mikuni BDST 38. Cagiva Yamaha, Ducati.

Post by Lasse Liten »

Har 2x BST32 på min ensylinder. Sliter også litt med blandingen. Min strategi er å ta små justeringer om gangen og prøve meg frem til jeg er fornøyd. Har også bestilt K&N filtre da jeg mistenker at den orginale luftfilterboksen å ikke slippe igjennom nok luft til den bensinmengden jeg slipper igjennom :D Litt vanskelig med 2 forgassere på 1 sylinder synes jeg...
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Stille lblandingsskrue på CV gasser. Mikuni BDST 38. Cagiva Yamaha, Ducati.

Post by Jonta »

mekkern wrote:Du er inne på det meste her. men tviler egentlig at den er satt opp for fet fra fabrikk-spesielt da bensina vi nå bruker inneholder mindre futt enn tidligere(etanol) og motorene går magrere/varmere.
"lavfartskretsen" justeres med blandingsskruen- men dette gjelder ikke over hele området, etter hvert som gasshastigheten øker vil luftdysa(på luftfiltersiden)spille inn med sin størrelse (mindre = mer bensin/større =mindre. Men denne er ikke normalt byttbar.

Men en annen ting som også kan spille inn (forutsatt synkroniserte forgassere og riktig justerte blandingsskruer) er slitasje på nåledyser/nåler.
Hvis disse er noe slitt vil bensinmengden øke på lave åpninger også, da klaringen mellom disse blir større vil hovedkretsen gi mer/tidligere. :-k
Ok, så bensina er blitt endra de siste årene? Det hadde ikke jeg fått med meg :roll:
Den ene nåla hadde noe slitasjemerker, sitter på samme sylinder som jeg har mest problemer med tennpluggen. det kan jo forklare noe...Har bestillt nye nåler og nåle rør/dyser. Nålene er av aluminium virker det som, er vel ikke særlig gunstig. Kan det være Dynojet???

Edit: Du har nok rett i at den neppe er satt opp med for fet tomgangsdyse fra fabrikk (40). Særlig med tanke på at alternativene er 37.5 og 42.5
Men dysene kan jo bli slitt, eller en tidl. eier kan ha rensa de litt brutalt med f.eks en gitarstreng...
Last edited by Jonta on 09 Aug 2018 23:22, edited 2 times in total.
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Stille lblandingsskrue på CV gasser. Mikuni BDST 38. Cagiva Yamaha, Ducati.

Post by Jonta »

Lasse Liten wrote:Har 2x BST32 på min ensylinder. Sliter også litt med blandingen. Min strategi er å ta små justeringer om gangen og prøve meg frem til jeg er fornøyd. Har også bestilt K&N filtre da jeg mistenker at den orginale luftfilterboksen å ikke slippe igjennom nok luft til den bensinmengden jeg slipper igjennom :D Litt vanskelig med 2 forgassere på 1 sylinder synes jeg...
Virker som en bra strategi.
Men for dårlig kapasitet i luftfilterboksen, gir vel bare utslag ved fullgasskjøring? Har vel ikke noe å si ved rolig kjøring?
To gassere på en sylinder vanskelig ja, men det stilles vel ikke så store krav til perfekt synkronisering og at de er stillt helt likt, da det er summen av de to som teller.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Stille lblandingsskrue på CV gasser. Mikuni BDST 38. Cagiva Yamaha, Ducati.

Post by mekkern »

Jonta wrote:
Lasse Liten wrote:Har 2x BST32 på min ensylinder. Sliter også litt med blandingen. Min strategi er å ta små justeringer om gangen og prøve meg frem til jeg er fornøyd. Har også bestilt K&N filtre da jeg mistenker at den orginale luftfilterboksen å ikke slippe igjennom nok luft til den bensinmengden jeg slipper igjennom :D Litt vanskelig med 2 forgassere på 1 sylinder synes jeg...
Virker som en bra strategi.
Men for dårlig kapasitet i luftfilterboksen, gir vel bare utslag ved fullgasskjøring? Har vel ikke noe å si ved rolig kjøring?
To gassere på en sylinder vanskelig ja, men det stilles vel ikke så store krav til perfekt synkronisering og at de er stillt helt likt, da det er summen av de to som teller.
På XL 600R’n min er det også 2 forgasser på en sylinder, men de er sammenkoblet slik at på lavt er det bare den ene som åpner inntil ca 1/8 åpning før den andre kommer inn i bildet -her er det bare tomgangssystem på den ene forgasseren..
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Stille lblandingsskrue på CV gasser. Mikuni BDST 38. Cagiva Yamaha, Ducati.

Post by Jonta »

Da har jeg bytta alle o ringer og pakninger i gasserne. Venter på nye membramer med stempler. Det var et bittelite knappenåls hull i den ene.
Montert nye nåledyser og nåler og satt i nye 37.5 (ett trinn ned) tommgangsdyser.
Starter med lufteskruer 1.5 turn ut som utgangspunkt (2 turn iflg manual)
User avatar
haakeik
Posts: 307
Joined: 02 Mar 2016 12:35
MC: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
1995 Triumph Trident 750 (solgt)
2000 Honda VFR 800 (solgt)
Location: Asker

Re: Stille lblandingsskrue på CV gasser. Mikuni BDST 38. Cagiva Yamaha, Ducati.

Post by haakeik »

Gunson Colortune er et fint verktøy for å finne optimalt blandingsforhold. Har brukt det min egen gamle 2 sylinder.
http://www.gunson.co.uk/tech-torque/Col ... on-chamber
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Stille lblandingsskrue på CV gasser. Mikuni BDST 38. Cagiva Yamaha, Ducati.

Post by Jonta »

Takk for tips! den er jo bare genial. Tror jeg skal bestille en sånn en, men den med standard 14mm gjenger kan man bruke adapter på topper med andre plugg gjenger. Kjøper jeg f.eks. den med 10mm gjenger finnes det kanskje ikke noen adapter???
User avatar
haakeik
Posts: 307
Joined: 02 Mar 2016 12:35
MC: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
1995 Triumph Trident 750 (solgt)
2000 Honda VFR 800 (solgt)
Location: Asker

Re: Stille lblandingsskrue på CV gasser. Mikuni BDST 38. Cagiva Yamaha, Ducati.

Post by haakeik »

Jeg ville kjøpt et Colortune A kit fra Carbtune. Kittet inneholder størrelsene 10nn, 12mm og 14mm.
https://www.carbtune.com/colortune.html

Når du først er der, så har de også Carbtune for å synkronisere forgassere og throttle bodies for de med fuel injection.
https://www.carbtune.com/carbdtls.html
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Stille lblandingsskrue på CV gasser. Mikuni BDST 38. Cagiva Yamaha, Ducati.

Post by Jonta »

Takk for tips igjen!
Men nå har jeg allerede bestillt på amazone. standard 14mm sett pluss 12mm og 14mm-longreach, adaptere. hadde sikkert vært bedre med flere plugger m forskjellige størrelser.
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Stille lblandingsskrue på CV gasser. Mikuni BDST 38. Cagiva Yamaha, Ducati.

Post by Jonta »

Fikk den fra England, i løpet av under to døgn :roll:
Men jeg venter fremdeles på 12mm adaptern pluss gasser membraene. Så jeg prøvde den på den gamle Tempo mopeden...
Ja, når jeg ga på, kom det en blå fin farge på pluggen :)
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Stille lblandingsskrue på CV gasser. Mikuni BDST 38. Cagiva Yamaha, Ducati.

Post by Jonta »

Prøvestarta den i dag, på en liten test-bensintank (av typen hestesprøyte). Den startet og gikk veldig fint og var mer choke villig. Før tålte den nesten ikke choke, og om sommeren så starta den like godt uten. Selger skrøt faktisk av dette, men det tyder jo på at blandingen i allefall en av gasserne var vel feit.
Så nå gjenstår fininstilling av synkroniseringa og lufteskruer.
Last edited by Jonta on 06 Sep 2018 19:36, edited 1 time in total.
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Stille lblandingsskrue på CV gasser. Mikuni BDST 38. Cagiva Yamaha, Ducati.

Post by Jonta »

haakeik wrote:Jeg ville kjøpt et Colortune A kit fra Carbtune. Kittet inneholder størrelsene 10nn, 12mm og 14mm.
https://www.carbtune.com/colortune.html
En ting jeg kom til å tenke på at en 14mm colortune plugg med 12mm adapter, vil jo svekke kompresjonen endel. Men det vil sikkert ikke påvirke forbrenningen man ser...
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Stille lblandingsskrue på CV gasser. Mikuni BDST 38. Cagiva Yamaha, Ducati.

Post by Jonta »

mekkern wrote:...men tviler egentlig at den er satt opp for fet fra fabrikk-spesielt da bensina vi nå bruker inneholder mindre futt enn tidligere(etanol) og motorene går magrere/varmere. :-k
Ja, du hadde rett. Det var unødvendig å dyse ned, nå må jeg skru lufteskruene lenger ut enn jeg egentlig har lyst til pga de defekte gjengene på den ene gasser'n.
Men, det var nok lurt med nye dyser uansett, med de problemene jeg hadde. De gamle dysene kan jo ha blitt defekte, etter en litt for tøff rensing en gang med f.eks. en gitarstreng.

Nå går sykkelen veldig jamt og godt på lavt turtall. ikke antydning til lugging og den er sterkere. Kneika opp til gårdsplassen her hjemme, hvor jeg før brukte 1 gearet, drar den nå lett opp på andre, får ørlitt Harley følse 8)
Post Reply