Klinking av kjede, trenger tips

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Ludvigsen
Posts: 4
Joined: 04 Aug 2017 14:04
MC: DRZ-400SM
SV650N
Location: Lillestrøm

Klinking av kjede, trenger tips

Post by Ludvigsen »

Jeg har byttet kjede og skal klinke låsen, men har aldri gjort dette før.
Bruker kjedeverktøyet fra biltema og er usikker på hvor mye pinnene skal utvides.
Jeg har dratt til kun på den til venstre på bildene, regner med at den må utvides mer.

Image
Image
Image

Ser også at masterlinken er litt offset i forhold til resten av kjedet, men har målt at bredden er lik.
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Klinking av kjede, trenger tips

Post by Jonta »

Får du ikke lagt kjedet på en ambolt og gitt det en rapp med hammeren?
det er vel ikke store jobben å hekte kjedet av bakdrevet.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Klinking av kjede, trenger tips

Post by knutk »

Har bare gjort jobben selv 1 gang, og da lurte jeg på det samme.
Jeg pressa på det jeg fikk til, uten tilsynelatende synlig resultat.Når jeg målte etterpå hadde pinnen blitt pressa ut med 3-4 hundredels millimeter. Jeg syntes det virket som skremmende lite, men har holdt fint i snart 2 år....
Ludvigsen
Posts: 4
Joined: 04 Aug 2017 14:04
MC: DRZ-400SM
SV650N
Location: Lillestrøm

Re: Klinking av kjede, trenger tips

Post by Ludvigsen »

Da har jeg dratt til så mye jeg klarer/tør med kjedeverktøyet, så får jeg følge med på om dette sitter framover.
Takk for tilbakemeldinger :)
BMWilly
Posts: 457
Joined: 11 Apr 2012 12:43
MC: R1200GS Triple Black 2016

Re: Klinking av kjede, trenger tips

Post by BMWilly »

Ludvigsen wrote:Da har jeg dratt til så mye jeg klarer/tør med kjedeverktøyet, så får jeg følge med på om dette sitter framover.
Takk for tilbakemeldinger :)
Har selv det Biltema verktøyet og brukte det på fruens Bandit. Det holdt da så lenge hun eide sykkelen, men skjønner godt at du blir usikker her, fordi, Biltema og bruksanvisning er jo nesten verdiløst.
Tidligere sykler, Kawa KH100ES, Suzuki GR650, Suzuki GS1100G, Honda CB750 Four-F4, BMW R1200RT
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Klinking av kjede, trenger tips

Post by RuneMC »

Verktøyet fra Biltema og lignende patent er etter min mening verdiløst - ville returnert det og krevet pengene tilbake.
Klinken skal få større diameter bildene viser.

Det verktøyet som er enkelt og brukervennlig (og krever ekstremt mye mindre kraft) pga presisjonsgjenger og riktig størrelse pin til å presse ut klinken er:
https://www.motorspeed.no/drc/d59-16-11 ... rkt%C3%B8y

Biltema verktøyet og dårligste DRC-kina-kopi etterligning (https://www.xlmoto.no/kjedeverktoy-proworks) burde være forbudt (for bruk på 525/530 kjeder)

Valget er egentlig selvinnlysende: Kvalitetsverktøy fra DRC - eller ekstremt dårlige kopier til samme eller høyere pris (!)

[youtube][/youtube]
Last edited by RuneMC on 05 Sep 2018 12:23, edited 1 time in total.
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: Klinking av kjede, trenger tips

Post by Epylypzon »

RuneMC wrote:Verktøyet fra Biltema og lignende patent er etter min mening verdiløst - ville returnert det og krevet pengene tilbake.
Klinken skal ut lenger enn bildene viser.

Det verktøyet som er enkelt og brukervennlig (og krever ekstremt mye mindre kraft) er:
https://www.motorspeed.no/drc/d59-16-11 ... rkt%C3%B8y

Biltema verktøyet og dårligste DRC-kina-kopi etterligning (https://www.xlmoto.no/kjedeverktoy-proworks) burde være forbudt (for bruk på 525/530 kjeder)

Valget er egentlig selvinnlysende: Kvalitetsverktøy fra DRC - eller ekstremt dårlige kopier til samme eller høyere pris (!)

[youtube][/youtube]
Hvorfor er akkurat DRC det beste? MC huset selger DID verktøy til 500.
Selv har jeg helt kutta ut å bruke klink. Brukt klipslås de siste 3 åra-
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Klinking av kjede, trenger tips

Post by RuneMC »

OK, var upresis der. DID har nok også gode verktøy.

Hovedpoenget mitt er at både Biltema og XLMoto pusher verktøy som er dårlige kina-kopier som etter min erfaring er verdiløse.

Har erfaring med DRC, ikke med DID.
DRC verktøyet kom veldig raskt fra Motorspeed.

*Edit* skrev vel heller ikke noe om at DRC er best, bare at det er mye bedre enn Biltema's og XLMoto's

Klipslås er visstnok 80% så godt som klink, så da velger jeg heller klink - spesielt når det er så enkelt som med DRC verktøyet.
(At du ikke bruker DID verktøyet selv om du har det, kan vel tyde på at det ikke er like brukervennlig....)
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Klinking av kjede, trenger tips

Post by knutk »

Har lite erfaring med kjedelås på mc.

Hur kun eid 1 mc med kjede, og bytta 1 gang.

Etter å ha surfa etter info kom der frem at flere har opplevda at kjedelås har løsna, og basert på den info valgte jeg å klinke på ny lås, og det var også løsningen valgt fra kjedeprodusenten.

Bestilte et klinkeverktøy av tysk fabrikat og satte igang.
På min sykkel var pinnen som skulle klinkes flat i enden, uten noen fordypning. Jeg brukte da et hode som passet for den type pinner. Hodet var laget slik at det kunne kun presses en gitt lengde, og deretter treffer det en stopper.
Den solide pinnen var da ekspandert med 3 -4 hundredels mm. Jeg syntes det var skremmende lite, men verktøyet tillot ikke noe mer, og nå har det holdt i to sesonger uten problem...
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: Klinking av kjede, trenger tips

Post by Epylypzon »

knutk wrote:Har lite erfaring med kjedelås på mc.

Hur kun eid 1 mc med kjede, og bytta 1 gang.

Etter å ha surfa etter info kom der frem at flere har opplevda at kjedelås har løsna, og basert på den info valgte jeg å klinke på ny lås, og det var også løsningen valgt fra kjedeprodusenten.
.
D.I.D levere klink eller kjedelås alt ettersom hva du vil ha.
Ja, har lest på nett at dem har løsna. Men hvor mange har man hørt om "live" at det har skjedd noe med? Jeg har ihvertfall ikke hørt om noen.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Klinking av kjede, trenger tips

Post by ojda »

Kan huske fra 80"tallet at jeg fikk brist i bøyen på klipsen til kjedelåsen grunnet unøyaktig montering (klipsen ble utvidet fordi "lenkeveggen" ikke var presset langt nok inn"
Forundrer meg ikke om dette kan være årsak til flesteparten av bruddene :-k
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Klinking av kjede, trenger tips

Post by ashland »

Siden jeg skal bytte kjede og drevpakke i høst, har jeg lest litt om det på internettet. Hva som er rett og feil er ikke like lett å sile ut. Kom imidlertid over denne på Youtube, ille lang, fastforward til selve klinkingen. Den er godt forklart og vist

[youtube][/youtube]
fun is not a straight line
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Klinking av kjede, trenger tips

Post by Borg »

ojda wrote:Kan huske fra 80"tallet at jeg fikk brist i bøyen på klipsen til kjedelåsen grunnet unøyaktig montering (klipsen ble utvidet fordi "lenkeveggen" ikke var presset langt nok inn"
Forundrer meg ikke om dette kan være årsak til flesteparten av bruddene :-k
Eller som jeg så elegant gjorde på min 100ccm en gang i tia... satte kjedelåsen feil vei :redface
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Klinking av kjede, trenger tips

Post by knutk »

Epylypzon wrote:
D.I.D levere klink eller kjedelås alt ettersom hva du vil ha.
Ja, har lest på nett at dem har løsna. Men hvor mange har man hørt om "live" at det har skjedd noe med? Jeg har ihvertfall ikke hørt om noen.

Jeg har som sagt meget liten erfaring i emnet og ønsker ikke å ha sterke meninger. Jeg har heller ikke hørt om at noen har opplevd at kjedelås har løsne.

Da jeg gjorde mitt valg for klinking er vel det en refleksjon av undertegnedes tendens til Belte + Buksesele prinsipp, og at klinking egentlig funket fint.


Men jeg ønsker ikke å mene at de andre løsningene er håpløse, bare at jeg valgte hva jeg valgte, som også har funket fint.

Jeg valgte å handle inn dette verktøyet:
https://www.louis-moto.co.uk/artikel/ke ... a730f8cf3e
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Klinking av kjede, trenger tips

Post by Borg »

Ja da har jeg bestilt fra linken til Runemc og sett filmen fra ashland, så da må d jo gå bra :thumleft
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
Post Reply