Erfaringer med å få trekt om sete?

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Erfaringer med å få trekt om sete?

Post by inunf »

En liten utfordring på Streetfighteren er at setet er forholdsvis glatt, og heller nedover mot tanken. På grunn av det blir det fort til at jeg glir fremover helt til jeg får balla i klem mot tanken. Ikke helt optimalt. En enkel løsning er Ducati Performance sete, har vært i kontakt med Løvaas om det før men har ikke fått ut fingeren og bestilt før nå rett før påske. Da fikk jeg beskjed om at det var gått ut av sortimentet. Altså ser det ut til at jeg må finne på noe annet. Å trekke om originalsetet er ett alternativ, man får ferdige setetrekk på ebay. Noen av de er i neopren som Ducati Performance setet var. Det skal visst gi veldig bra grep. Problemet er at jeg synes kanskje det blir litt dyrt med 1200-1500 kr pluss frakt, moms og fortollingsgebyr for et setetrekk. Originalsetet er bare greit, det kunne vært mer komfortabelt i tillegg til friksjonsproblemet. Ser også at det er noen som selger gelputer man kan felle inn i originalsetet for å få bedre komfort. Er det noen som har erfaringer med det? Er det noen som har fått et sete trekt opp igjen av en salmaker eller møbeltapetserer eller noe slikt, og kan si ca. hva det koster og kanskje kan anbefale noen?

Ducati Performance sete som nå dessverre har gått ut av produksjon:
Image

Gel til å felle inn i setet. Har det noe for seg?
Image
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Erfaringer med å få trekt om sete?

Post by mekkern »

setet blir jo ikke akkurat mindre glatt.... og så har du arbeidet med dette....

Sett sånn fra sidelinja så ville jeg nok spandert på et nytt setetrekk uansett når det må av i alle tilfeller... :-k
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Erfaringer med å få trekt om sete?

Post by supermons »

Det kan jo også være at Performance-setet er tilgjengelig andre steder, i nettbutikker og sånt selv om det er ute av sortemanget til Løvaas?
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Erfaringer med å få trekt om sete?

Post by inunf »

Nei, det er ute av sortimentet til Ducati. Finner det ikke på nett. Skal ta kontakt med møbeltapeteserer, men har ikke fått ut fingeren enda. Prøvde en sykkel i påska som hadde fått setet omtrekt i neopren, det ga vesentlig bedre feste. Tror jeg går for det.
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Erfaringer med å få trekt om sete?

Post by inunf »

Sparker liv i en gammel tråd. Har ikke fått trekt om setet enda, og sliter litt med å finne noen som kan gjøre det. Har for så vidt funnet noen som driver med lær og sånt som kunne trekke det om. Prisen var 2000 kr for å trekke om, og da ble det tillegg for å bygge det opp litt i forkant for å unngå nedoverbakken mot tanken. Dette synes jeg ærlig talt var i dyreste laget, jeg så for meg kanskje 1000-1500 kr. Siden den plassen jeg opprinnelig skulle ha fått det gjort ikke kunne skaffe neopren har jeg kjøpt inn neopren selv. 2000 kr var altså kun for selve jobben. Er det noen som har erfaring med dette og kan si om det er spesielt dyrt, eller om jeg bare må regne med at det koster såpass?
pollti
Posts: 748
Joined: 08 Nov 2015 15:55

Re: Erfaringer med å få trekt om sete?

Post by pollti »

Alt for dyrt for den jobben syntes jeg. Har gjort dette et par ganger og det var snakk om hundrelapper bare inkl. materialer. Snakk med en som syr båtputer og kalesjer utenfor de store byene.
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Erfaringer med å få trekt om sete?

Post by Spiritofwinter »

Har du sjekket med møbelfabrikker? Du bor jo i nabobygden til landets største møbelbygd, burde være noen i området som kan trekke om til deg for en rimelig pris.

Jobber ikke i bransjen selv lenger men kan sjekke opp litt med folk jeg kjenner om der er noen som driver med slikt i området. Spesielt i denne perioden når mange av de er permiterte så skal ikke du se bort fra at der sitter noen å gjerne tar imot litt penger for en enkel jobb.
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Erfaringer med å få trekt om sete?

Post by Borg »

En sal er jo formsydd. Har byttet det tidligere og det er en grei affere. Men om du kun har stoffet ville jeg gjort som pollti foreslår å gått til en salmaker. Det er omtrent de eneste profesjonelle sømmerskene vi har igjen her i landet.
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Erfaringer med å få trekt om sete?

Post by inunf »

Takker for tips! Har prøvd å søke opp kalesjemakere, fant ingen lokale men har sendt noen e-poster rundt om til de som ser ut som at de driver med sånt. Eneste lokale møbelomtrekker jeg fant var Interiørsøm i Langevågen. Får se om det dukker opp svar på epostene i løpet av dagen.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Erfaringer med å få trekt om sete?

Post by knutk »

Basert på hva du har prestert tidligere, har du vurdert å gjøre det selv? Når man har det gamle trekket finnes det jo allerede en mal. Siden er det vel bare å ta saksa fatt, og deretter feste det nye trekket.
Kjenner ikke til om der er forsterkninger av trekket rundt kantene for å styrke innfestningen, men i så fall kan kanskje eksisterende forsterkning brukes på nytt?
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Erfaringer med å få trekt om sete?

Post by intruder »

Ble hull i setet..leverte det til lokal salmaker i fjor høst....
hentet det i vår...bra som bare det gitt..... :thumleft
1700 kronasjer.

Mange andre har samme gode erfaring med firmaet ! =D>
User avatar
cnygaard
Posts: 70
Joined: 31 Aug 2019 22:56
MC: 2019 Ducati Monster 821
2008 Gixxer 600 Banesykkel
Location: Indre Østfold
Contact:

Re: Erfaringer med å få trekt om sete?

Post by cnygaard »

Vurdert litt og bytte til neopren eller alcantara type overflate på salen min.
Kanskje ta en liten nærmere titt på det til vinteren og prøve få trekt om. :thumleft
Image
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Erfaringer med å få trekt om sete?

Post by ojda »

Det er også utrolig hva man kan få til med det gamle trekket,en symaskin og en stiftemaskin :thumleft
Har gjort det selv på en "ur-gsx750" og ble godt fornøyd med resultatet
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
poulet_cavalier
Posts: 174
Joined: 08 Oct 2015 10:41
MC: 2015 BMW R1200GS
Contact:

Re: Erfaringer med å få trekt om sete?

Post by poulet_cavalier »

http://www.topsellerie.com/@EN-FR/seats ... ooter.html

Kjøpte gel sete herfra (man kan sende inn og få trekt om - typisk vinteraktivitet) eller kjøpe nytt sete. Priser rundt 4K for nytt sete.
Mine erfaringer var bra.
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Erfaringer med å få trekt om sete?

Post by supermons »

ojda wrote:Det er også utrolig hva man kan få til med det gamle trekket,en symaskin og en stiftemaskin :thumleft
Har gjort det selv på en "ur-gsx750" og ble godt fornøyd med resultatet
Dette skulle jeg likt å se bilde av! Har to seter til min GSX750, og skal trekke om det ene tenkte jeg :)
Post Reply