Bytte av clutch, hva trengs?

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Bytte av clutch, hva trengs?

Post by inunf »

Clutchen på XJ'en slurer under pådrag. Har blitt verre i det siste, må ta tak i det nå. Hvor mye er det vanlig å bytte? Ser det finnes kit med friksjonsplater, fjører og pakning. Er det vanlig at man ikke trenger å bytte stålplatene?
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Bytte av clutch, hva trengs?

Post by DrGreve »

inunf wrote:Clutchen på XJ'en slurer under pådrag. Har blitt verre i det siste, må ta tak i det nå. Hvor mye er det vanlig å bytte? Ser det finnes kit med friksjonsplater, fjører og pakning. Er det vanlig at man ikke trenger å bytte stålplatene?
Sjelden at man må bytte meltallplatene, men det står vel i manualen hva som er minimums tykkelse og hvor mye warping som er akseptabelt.
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Bytte av clutch, hva trengs?

Post by DrGreve »

Warp limit på metallplatene skal være 0,05 mm men alt innenfor 0,1 er godkjent etter min mening :)
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Bytte av clutch, hva trengs?

Post by inunf »

Tusen takk for svar! :thumleft Da bestiller jeg kun friksjonsplatene, og satser på at det holder. Sykkelen har bare gått 55000 km, så det er sannsynligvis første gang clutchen blir byttet.
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Bytte av clutch, hva trengs?

Post by DrGreve »

inunf wrote:Tusen takk for svar! :thumleft Da bestiller jeg kun friksjonsplatene, og satser på at det holder. Sykkelen har bare gått 55000 km, så det er sannsynligvis første gang clutchen blir byttet.
Kan sikkert med fordel måle fjærene om de er innenfor toleransene. Nå vet jeg ikke hva slags xj det er snakk om og hvilken årsmodell, men mener å huske at service limit på fjærene på en XJ900 83-94 skal være 43mm.
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Bytte av clutch, hva trengs?

Post by inunf »

Bestilte nye uoriginale fjærer. Har alltid brukt å gjøre det når jeg har byttet clutch. Det er vel strengt tatt ikke nødvendig det heller? Nå er det uansett for seint. Sykkelen det er snakk om er forresten en -95 XJ600N.
Post Reply