Bremsehendel i press. Hvorfor funker det?

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Bremsehendel i press. Hvorfor funker det?

Post by knutk »

Ved bytte av bremsevæske på min 1250GSA ble bremsehendel veldig 'svampete'. Iherdige forsøk, både med suging og konvensjonell pumping, var nyttes løse.
Jeg endte opp med å stripse bremsehendelen i press, og lot den stå i ett døgn under press.
Dette gjorde susen, og bremsene er tilbake til normal status.

Metoden er kjent og benyttet av mange, så at det funker har blitt bekreftet for lenge siden.
Men hvorfor hjelper det å legge bremsehendel i press?
Er det trykket som får luftboblene til å bli mindre slik at de greier å stige til tops i systemet?

Noen som har en god forklaring på hvorfor det virker ?
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Bremsehendel i press. Hvorfor funker det?

Post by Kant1 »

Luft/gass som er bundet til væske skiller seg lettest ut når det er trykkløst, jmf en colaflaske som er uåpnet vs åpnet. Mister du dem i gulvet, vet vi alle hvordan forskjellen blir :D
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
pelsen
Posts: 1113
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Bremsehendel i press. Hvorfor funker det?

Post by pelsen »

knutk wrote:Ved bytte av bremsevæske på min 1250GSA ble bremsehendel veldig 'svampete'. Iherdige forsøk, både med suging og konvensjonell pumping, var nyttes løse.
Jeg endte opp med å stripse bremsehendelen i press, og lot den stå i ett døgn under press.
Dette gjorde susen, og bremsene er tilbake til normal status.

Metoden er kjent og benyttet av mange, så at det funker har blitt bekreftet for lenge siden.
Men hvorfor hjelper det å legge bremsehendel i press?
Er det trykket som får luftboblene til å bli mindre slik at de greier å stige til tops i systemet?

Noen som har en god forklaring på hvorfor det virker ?
Væskens egenskaper er uforandret under trykk, så den fornuftige forklaringen er nok at volumet av gassboblene er mye mindre slik at de flytter mindre væske og stiger lettere oppover. Boblene er fortsatt mye lettere enn væsken, vi har jo ikke så høye trykk at dette blir et problem.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Bremsehendel i press. Hvorfor funker det?

Post by mekkern »

Den boblen som ligger i systemet er som oftest i/ved banjokobling ved hovedsylinder de gangene jeg har plundret.. vil tro at denne vil bli mindre ved trykksetting og siger nærmere pumpestempel og at denne returnerer til reservoar når trykket slippes? :-k
Post Reply