Virago 535 fusker ved jevn hastighet og ruser på turtall

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
Sunbrain
Posts: 2
Joined: 07 Apr 2020 20:40

Virago 535 fusker ved jevn hastighet og ruser på turtall

Post by Sunbrain »

Hei. Jeg har en 94 Virago 535.
Den har stått i 13 år, gått 15000 km.
Byttet olje, filter, plugger og bensin osv. før jeg har tatt den i bruk nå.

Den har problemer med å gå jevnt på jevn hastighet. Dvs. Det vil si at holder jeg konstant 30-40-50, så får jeg kengerudhopp. Virker som dårlig justert elektronisk bensinkutt, men det har ikke denne selvfølgelig.
Det har blitt endel bedre etter å ha brukt forgasserrens spray.

Hovedproblemet nå er at den ruser mellom girskift. Høres ut som jeg ikke slipper opp gassen når jeg klutcher. Det tar 2-3 sek før turtallet synker.
Så nå må jeg slippe gassen, til den akkurat begynner å bremse på giret, (turtallet synker) inn med clutch, gire, gasse.
Også når jeg gir gass fra tomgang, i fri, tar tid før rpm synker.
Gasswiren går fritt og løst og går i slakk ved forgasser med en gang jeg slipper opp gassen. Så må være fra forgasser og videre et sted

Noen som har erfaring med dette?

Skjønte ikke hvordan man legger inn bilde. Syns pluggen / elektroden ser grei ut, kanskje litt sotpulver rundt
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Virago 535 fusker ved jevn hastighet og ruser på turtall

Post by Bikeridr »

Høres nå veldig ut som dysenåla i forgasseren henger.
Forgasserrens/spray, etter 13 år tillstand, tror jeg ikke er nok. Her må nok forgasseren opp i kokstykker på kjøkkenbordet ;-)
Sunbrain
Posts: 2
Joined: 07 Apr 2020 20:40

Re: Virago 535 fusker ved jevn hastighet og ruser på turtall

Post by Sunbrain »

Hei. Takk for det. Det er vel 35 år siden jeg drev å skrudde påhenger og moped gassere i småbiter.
Jeg er litt engstelig for nøyaktigheten på denne, siden den er såpass "ny" og urørt. Så tenkte jeg ble nødt til å sende den på forgasserjustering et sted, hvis det er det som må til. Men håper jo det kan være en quick fix for en som har skrudd dette før. Har trykkluft og div. kjemikaler tilgjengelig.
Har også nå kjørt to tanker med forgasser / injection rens, med 0 forbedring. Sprayen hjalp nok mer.
Kokstykker? Beklager, men skal jeg koke den for å løsne noe belegg eller. Litt usikker på den betydningen :shock: :lol:
User avatar
ole m.
Posts: 1221
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Virago 535 fusker ved jevn hastighet og ruser på turtall

Post by ole m. »

Det kan være at den trekker luft i gummien som kobler forgasser til toppen, eller i forgasseren, om den er av CV-typen. Sjekk at innsugsgummien er i god stand, uten antydning til sprekker. Det kan også være at forgasserne er tette av gugge etter bensin som har fordampet.

Enkleste måten å fikse dette på, er som regel å kjøpe rep-kit til forgasser med alle dyser, samt ny innsugsgummi. Du finner det som regel på e-bay til en overkommelig pris.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Virago 535 fusker ved jevn hastighet og ruser på turtall

Post by Bikeridr »

Sunbrain wrote:Kokstykker? Beklager, men skal jeg koke den for å løsne noe belegg eller. Litt usikker på den betydningen :shock: :lol:
He, he - nei.. Selv om det nok kunne vært en fordel å "koke ut" forgasseren i en ultralydvasker, så er begrepet "kokstykker" et gammelt NordNorsk fiskeruttrykk. Når man drar storskrei, så får den ikke plass i gryta, og må "skjæres i kokstykker", altså stykker som passer oppi gryta. I overført betydning; du må skru gasseren i smådeler for rens/overhaling :)
Post Reply