C-bow På Speed Triple RS

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

C-bow På Speed Triple RS

Post by Borg »

Allerede i 2019, før jeg fikk Speed’en, gikk jeg til innkjøp av Hecpo Becker C-bow rack og kofferter. Det var ikke så mye tilgjengelig av hardcases på markedet til Speed Triple RS på den tide, og for å være på sikre siden for H&B sin løsning, sendte jeg mail til dem og forespurte hva som passet til min sykkel. Fikk raskt og positivt svar å bestilte basert på det dette:

Koffert
Image

Rack
Image

Da jeg skulle montere herligheten fant jeg ut at det var litt i snaueste laget da tverrstaget bak skulle monteres. Det kom i konflikt med pottene.

Image

Mellomrom 1
Image

Mailer gikk frem å tilbake med Hecpo Becker og de forsøkte (litt i blinde) med et litet «add on kit» men dette bygde racket feil vei. Konklusjonen ble at dette ikke passet Speed Triple RS likevel, da denne kommer med Arrow potter og ikke de «vanlige».

Fikk beskjed om at jeg selfølgelig kunne sende herligheten i retur, men som så mye annet bestilt på nett, med mva, frakt etc, så jeg ikke helt vitsen men beholdt det for å se om jeg kunne finne en løsning. Siden har det ligget der i over et år.

Noen som har forslag til hvordan jeg kan bygge staget ca 5 cm ned og fore det 1,5-2 cm inn?

Forslag /hjelp tas imot med åpne armer (på 1 meters avstand).
Mellomrom 2
Image
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: C-bow På Speed Triple RS

Post by Tommas »

Tja, hva med bare enkelt og greit kun feste de i nederste bolthull? :-k

Ikke så stabilt, men holder kanskje helt greit allikevel?
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: C-bow På Speed Triple RS

Post by inunf »

Eller går det an å lage en plate som flyttet staget ned?

1,5-2 cm inn, er det på hver side eller totalt? Hvor langt er staget?
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: C-bow På Speed Triple RS

Post by Kant1 »

Støtter meg litt til Inunf,
Jeg ville rotet litt i hyllene mine og sett om ikke jeg kunne fått til en slags adapterplate, som løser begge utfordringene på samme tid.

Veldig synd å la en såpass elegant løsning bli liggende ubrukt.
Får du det med på sykkelen når du kommer vestover?

Evt sende det hit så kan vi ta noen mål på torsdag om 2 uker?
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: C-bow På Speed Triple RS

Post by Borg »

inunf wrote:Eller går det an å lage en plate som flyttet staget ned?

1,5-2 cm inn, er det på hver side eller totalt? Hvor langt er staget?
Ser da for meg noe som bygger det ned med en "Innsats" alla dette:

Image

Image

Image

Blir da en bolt som går gjennom begge festene og en bolt per ende av "innsatsen som går inn på hver sin del.

Hva materiale og hvor bør jeg da skaffe dette. Materialet må være sterkt nok selv etter å ha fått 3 bolthull.
Det gjelder på begge sider men usikker på om det er 1 1,5 el 2 cm per side.
Bør muligens måle nøyaktig for så å få noen til å lage dem på nøyaktige mål? eventuelt kjøpe et stykke, kutte lengde for så å slipe ned "bredde" med vinkel-sliper?
Så må det lakkes.. bengalakk ok? grunning? Her er ikke erfaringen tilstede :redface
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: C-bow På Speed Triple RS

Post by knutk »

For en person kyndig med sveise apparat ville vel det enkleste være å kappe festene løs og sveise dem fast på nytt i en 'forflyttet' utgave.

Alternativet vil vel være å bare skyve braketten lavere til den passer og bore nye hull slik at den fortsatt festes med to skruer.
User avatar
pelsen
Posts: 1113
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: C-bow På Speed Triple RS

Post by pelsen »

knutk wrote:For en person kyndig med sveise apparat ville vel det enkleste være å kappe festene løs og sveise dem fast på nytt i en 'forflyttet' utgave.

Alternativet vil vel være å bare skyve braketten lavere til den passer og bore nye hull slik at den fortsatt festes med to skruer.
Sveis er nok finest :thumleft
Men et ca 20x20 firekantprofil i stål med tre hull holder sikkert og kan fikses med baufil og drill 8)
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: C-bow På Speed Triple RS

Post by inunf »

Jeg hadde brukt en firkantet aluminiumsprofil (SHS) 20x20x2 mm. Dette er standardvare hos Smith og sikkert andre materialleverandører også. Ser i katalogen at de har en profil som er 18x18x1 mm, mulig den kan brukes hvis 20 mm blir for mye. 1 mm er ganske tynne vegger, så jeg ville helst brukt 20x20x2.

En slik aluprofil kutter du lett selv med baufil. Med litt skikkelige borer (HSS) lager du hullene selv også. Mål opp, bruk kjørner og forbor med et mindre bor først. Kan gjøres med vanlig batteridrill, bare pass på å spenn fast det du borer i først.

Mal med svart bengalakk, hammermaling fra Biltema eller sprayboks. Husk å vask med rødsprit eller noe slikt først for å fjerne fettet.

Men trinn 1 er å være sikker på hvor mye det skal bygges ut.
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: C-bow På Speed Triple RS

Post by ArcticTiger »

@Borg: Ta deg en tur til Ande-bua, så kanskje vi kan fikkse det :-k
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: C-bow På Speed Triple RS

Post by Borg »

Kant1 wrote:Støtter meg litt til Inunf,
Jeg ville rotet litt i hyllene mine og sett om ikke jeg kunne fått til en slags adapterplate, som løser begge utfordringene på samme tid.

Veldig synd å la en såpass elegant løsning bli liggende ubrukt.
Får du det med på sykkelen når du kommer vestover?

Evt sende det hit så kan vi ta noen mål på torsdag om 2 uker?
Takk for tilbudet. Tenkte å få det på plass før reisen i vesterled, men settes som «plan B»
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: C-bow På Speed Triple RS

Post by Borg »

ArcticTiger wrote:@Borg: Ta deg en tur til Ande-bua, så kanskje vi kan fikkse det :-k
Det vært kjekt. Om du har mulighet tar jeg turen.
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: C-bow På Speed Triple RS

Post by ArcticTiger »

Borg wrote:
ArcticTiger wrote:@Borg: Ta deg en tur til Ande-bua, så kanskje vi kan fikkse det :-k
Det vært kjekt. Om du har mulighet tar jeg turen.
Bare å komme det, jeg er stort sett hjemme. Ta med sykkern og greiene.
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: C-bow På Speed Triple RS

Post by Borg »

Fredag,mens «noen» satte kursen sydover for å skremme vettet av sør-Norges fuglebur satte andre seg på sykkelen å satte kursen mot Andebua.

Der sto en kar ferdig påkledd i MC utrustning å ventet (hvilket var litt rart da vi skulle inn i Andebua for å «skru»). Men hva vet jeg om hva som er vanlig i «innlandet».

Nå viste det seg at ArcticTiger hadde timet det så godt at han nettopp var kommet hjem fra Tigerstaden (Burde jo visst at det er der alle tigre er på dagtid).

Han fikk dresset ned til sivilen så gikk vi løs på operasjon «Rack». De første betryggende ord jeg hørte var «vi gir oss ikke før vi er ferdig». Så her var det håp:)

Nå hadde Tiger’n sett for seg en noe omstendig løsning så han fant frem noe «råjern» å begynte å tegne å forklare. Selv hadde jeg med et forlenger-kit H&B hadde sendt meg (detsom ikke passet).

Som alltid (i hvertfall for meg), ble det minst 50% fundering og 50% jobb. Vi fikk montert opp alt som kunne monteres, så vi kunne ta nøyaktige mål og fikk høre mye «vi må ta det med ro, heller prøve en gang for mye» og «ta tid til å entre gjengene og ikke skru for hardt til». Her var det bare å høre på han far :redface Men tålmodighet gir gjerne utbytte, løsningen ble meget elegant og trengte også minimalt med inngrep.

Feste ble kitt’et H&B sendte, trengte et lite snitt med vinkelsliper for å få plass til en gjennomgående skrue, å der satt det. Noe snau avstand mellom potte å rack i overkant, men ikke værre enn at det er innafor.

Image

Rack ready for action
Image

Rack fra siden, selv Arrow titter frem
Image

Så er alt på plass. En gjennomsnittlig GS eier vil nok fnyse ved synet da de snøtt nok får plass til sokkene sine i disse koffertene, men for en som er vant med en vanntett skipssekk er dette et luksustilskudd.
Image

Hva skulle man gjort uten en Tiger på landet?
Image

En STOR takk til ArcticTiger som tok seg bryet med å hjelpe med å få denne løsningen på plass.
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: C-bow På Speed Triple RS

Post by knutk »

Borg wrote: -------------------

Så er alt på plass. En gjennomsnittlig GS eier vil nok fnyse ved synet da de snøtt nok får plass til sokkene sine i disse koffertene, men for en som er vant med en vanntett skipssekk er dette et luksustilskudd.
Image


En STOR takk til ArcticTiger som tok seg bryet med å hjelpe med å få denne løsningen på plass.
Synes dette ser fint ut :D :thumleft

Med hensyn til laste kapasitet tror jeg dette holder lenge for solo-kjøring. Er man flere på sykkelen blir det nok litt knapt, men jeg antar det ikke er et tema. ;-)
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: C-bow På Speed Triple RS

Post by Kant1 »

Mycket bra, MYCKET bra....

Et kit som "kler" Speed'n på en måte, eneste som mangler nå er en velvoksen Givi tåppbåx , gjerne med armlener påmontert \:D/
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
Post Reply