Biltema MC-Olje. Er den brukelig?

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
sianze
Posts: 29
Joined: 01 May 2006 01:09
Location: stavanger

Biltema MC-Olje. Er den brukelig?

Post by sianze »

Jeg skal bytte olje på min Honda CBR 600, 93 modell.
Sjekket litt priser, og en Honda forhandler skal ha 650 kr for 4 liter.

Så ser jeg at Biltema har en MC olje, racing 15w-40 som koster 320 for 4 liter. Altså under halvpris.

Biltema oljen skal visst nok oppfylle det internasjonale kvalitetskravet API SH, JASO MA (Hva nå enn det måtte bety)

Er et noen her som har erfaringer med denne oljen?
Jeg har både gode og dårlige erfaringer med Biltema produkter fra før, og vil ikke ta noen sjangser når det gjelder min elskede 2 hjuling.
Muffinman
Posts: 249
Joined: 31 Jul 2006 08:08
MC: `00 929 Fireblade
Location: Averøy v/Kristiansund
Contact:

Post by Muffinman »

Kjøpte Silkolene-olje til min sykkel på en nettbutikk, og jeg betalte bare et par tiere mer enn Biltema-oljen koster. Det er altså ikke et problem å få tak i et anerkjent merke til overkommelig pris. Olje er en vare forhandlerne som regel har bra margin på.

Når det gjelder Biltema-oljen vet jeg egentlig ingenting om den, men jeg tviler på at de driver og selger noe som skader motoren. Og om tohjulingen virkelig er elsket bytter man jo olje dobbelt som ofte som det står i boka likevel...
8)
User avatar
adoniz
Posts: 881
Joined: 20 May 2005 20:53

Post by adoniz »

Ville ungått biltemaoljen. Har en stygg tendens til å ta til seg vann...
rekorden
Posts: 95
Joined: 09 Jun 2006 15:20
Location: Bergen

Post by rekorden »

Nå finner jeg selvsagt ikke igjen kvitteringen, men jeg kjøpte en fireliterskanne med Motulolje ifra MC-1 sist gang.
Kostet litt over 400,-, og fikk med ett oljefilter på kjøpet.
Tror det ble rundt en hundrings i frakt i tillegg, men det er jo bare å kjøpe litt ekstra, olje eller deler en måtte trenge, så sparer en enda mer:)
1992/97 Honda CBR600F
1984 VF500F
1986 VF500F
User avatar
gt-r
Posts: 284
Joined: 12 Oct 2006 19:02

Post by gt-r »

en kamerat av meg bruker denne olja på en zx6r og er fornøyd samt han synes jeg er dust som handler dyrere olje. jeg tar ikke sjansen på den olja da :?
Yamaha R1
Yamaha Grizzly efi 700
Yamaha R6 (solgt)
Yamaha Raptor 700 (solgt)
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Post by Dominator »

Jeg kjører på Biltema's helsyntesiske olje og har ingen problemer med det. Oljen er selvfølgelig ikke produsert av Biltema, men kommer fra de samme raffineriene som alle de andre MC-oljene. Dette temaet tror jeg også er diskutert før på dette forumet....

EDIT: Her er det diskutert MC-olje tidligere:

http://www.mc-forumet.no/viewtopic.php? ... sc&start=0
Last edited by Dominator on 23 Apr 2007 21:27, edited 1 time in total.
User avatar
Gizmodude
Posts: 25
Joined: 08 Apr 2007 00:09
MC: '86 Honda VF1000 F-II Bol d'or
Location: Buvika
Contact:

Post by Gizmodude »

I følge noen på Classic Honda forumet er Biltema MC oljen akkurat det samme som er på Statoil's MC olje, eneste forskjell er prisen :wink:

Selv har jeg en innebygd skepsis til Biltema og bruker en laaaangt dyrere olje fra Royal Purple på min classic Honda VF1000, tar ikke sjangsen på noe annet.
http://www.royalpurple.no/
Dem sender fraktfritt.
User avatar
Attila
Posts: 2319
Joined: 30 Mar 2007 11:38
MC: '98 Yamaha YZF R1
Bil: '01 Mercedes Benz C200 Kompressor:)
Location: Akershus

Post by Attila »

Hva oljen heter er faktisk totalt likegyldig.

Det du skal se etter er spesifikasjonene.

1-Mineral olje eller syntetisk. (Aldri blande!)
2-Viskositet:F.eks: 10W/40 eller 5W/50
3-API koden.

API: Dette indikerer hvilke tilsetninsstoffer som er i oljen. (F.eks:Korrosjon hindrene stoffer.)
SE f.eks........S'en står for "til bensin motorer" (C er for Diesel)
Neste bokstav er "grade"(engelsk) nivået......dvs at du må sørge for at du velger en olje med samme eller bedre "grade". F.eks: SJ kan brukes for motorer som spesifiserer SE.

Faktummet er at DU kunne i prinsipp kontaktet et raffeneri og bestilt en Olje med de samme spesifikasjonene som MOBIL 1.

UNNGÅ Å HA I OLJE MED F.EKS MOLYBDEN PÅ MC'ER
Sinnsyk bra olje å ha i bilen eller båten, men de har jo separat kløtsj.

Vet om folk som sier at MOBIL er bedre en Quaker State og Shell er bedre enn Penzoil............ :roll:

Det som er viktig er oppskriften.

(Selv kjører jeg på Quaker, får det veeeeeldig billig. Men det er ikke noe dårlige greier!!!)
Attila, the biker formerly known as Spiti.
Som har kjøpt nye Ray-Ban briller;)
Image
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Post by Dominator »

Her er en artikkel om kvalitet på olje kontra prisnivå (bilolje riktignok, men likevel):

http://www1.vg.no/bil-og-motor/artikkel ... tid=258412
User avatar
Gizmodude
Posts: 25
Joined: 08 Apr 2007 00:09
MC: '86 Honda VF1000 F-II Bol d'or
Location: Buvika
Contact:

Post by Gizmodude »

Jeg er enig med Spiti i det han skriver, men det API er hvilke krav oljen minimum tilfredstiller. Og selv om minimuskravet holder i henhold til hva motoren din skal ha så betyr det ikke at det er bortkastet å bruke en bedre olje.

Følgende er klippet fra en annen side:
"Oljor består inte enbart av raffinerad råolja.
Idag får man nog säga att tillsatserna är mycket viktiga.
Det finns slitagereducerande additiv för oljefilmens skull,
detergenter som löser, rengör och tvättar
dispergenter för att hålla smutsen svävande och
rostskydd.
Torrfilmssmörjmedel tillsätts för att skapa smörjning innan motorn hunnit bygga upp oljetryck (viktigare ju kallare det är) och den här tillsatsen kan göra att din koppling klibbar."

Alle disse stoffene kan variere i mengde/kvalitet utover minste nødvendig for å bestå API kravet.

Jeg har valgt den oljen jeg bruker fordi Honda V4 fra 84 til 86 har slitt med smøringen til kamakslingene, og velger derfor en olje som har utmerkede kvaliteter på bl.a dette området. For meg er dette en "billig" forsikring selv om det er en dyr olje.

Mulig jeg tar feil og ville klart meg med Biltema olje, men det skal jeg klare å leve med. :wink:
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Post by mekkern »

biltema olja funker for meg...oppfyller alle api krav m god margin så da er det greit for meg...enkelt å få tak i også i forhold til mange andre...men om det finnes bedre? sikkert... :roll:
User avatar
sorrow
Posts: 295
Joined: 12 Jul 2006 21:08
Contact:

Post by sorrow »

For min del betyr det ikke all verden å bruke 200 kr eller 500 kr på olje 1 gang i året. Kjøper heller dyr olje, koster ikke all verden. For håpe at additivene i den dyre olja er verdt prisen :P
CBR 900 RR 2001 Silver
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Post by mekkern »

når jeg kjører 20000km på en sommer må jeg nok skifte mer enn en gang... :lol:

3000 allerede i år..
User avatar
Attila
Posts: 2319
Joined: 30 Mar 2007 11:38
MC: '98 Yamaha YZF R1
Bil: '01 Mercedes Benz C200 Kompressor:)
Location: Akershus

Post by Attila »

Gizmodude:
Jeg er enig med Spiti i det han skriver, men det API er hvilke krav oljen minimum tilfredstiller. Og selv om minimuskravet holder i henhold til hva motoren din skal ha så betyr det ikke at det er bortkastet å bruke en bedre olje.

Det er jo det jeg sier når jeg skriver:

Neste bokstav er "grade"(engelsk) nivået......dvs at du må sørge for at du velger en olje med samme eller bedre "grade". F.eks: SJ kan brukes for motorer som spesifiserer SE.

Er det ikke? :wink:
Attila, the biker formerly known as Spiti.
Som har kjøpt nye Ray-Ban briller;)
Image
User avatar
Attila
Posts: 2319
Joined: 30 Mar 2007 11:38
MC: '98 Yamaha YZF R1
Bil: '01 Mercedes Benz C200 Kompressor:)
Location: Akershus

Post by Attila »

Husk nå at oljen har 4 oppgaver den skal gjøre i en motor:

1-Tette
2-Smøre
3-Rense (innbefatter også anti-korrosjon.)
4-Kjøle

Det er ingen skjulte tigre eller andre fantastiske ting i oljen.


Og til de som vil ha dyr olje:

Dere er de perfekte kundene :wink:
Attila, the biker formerly known as Spiti.
Som har kjøpt nye Ray-Ban briller;)
Image
Post Reply