Biltema MC-Olje. Er den brukelig?

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
User avatar
Gizmodude
Posts: 25
Joined: 08 Apr 2007 00:09
MC: '86 Honda VF1000 F-II Bol d'or
Location: Buvika
Contact:

Post by Gizmodude »

Spiti wrote:Husk nå at oljen har 4 oppgaver den skal gjøre i en motor:

1-Tette
2-Smøre
3-Rense (innbefatter også anti-korrosjon.)
4-Kjøle

Det er ingen skjulte tigre eller andre fantastiske ting i oljen.
Det er sammensetning, mengde og kvalitet av additivene jeg tenker på.
Høyeste API i dag er vel SL? og JA den tilfredstiller alle krav som stilles av industrien. Men det betyr ikke annet en akkurat det.
Og til de som vil ha dyr olje:

Dere er de perfekte kundene :wink:
Glad jeg kan være til nytte :wink:
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Post by inunf »

Spurte en biltema-mann en gang om den helsyntetiske totaktsoljen deres var noe tess, den koster jo en fjerdedel av "skikkelig" olje. Lurte på om den var bra nok til en motor som tross alt yter nærmere 300 hk per liter.
Han sa at jeg skulle holde meg til Motul...
User avatar
Attila
Posts: 2319
Joined: 30 Mar 2007 11:38
MC: '98 Yamaha YZF R1
Bil: '01 Mercedes Benz C200 Kompressor:)
Location: Akershus

Post by Attila »

To-takts motor på 300 hk????? :shock:
Hva er det for en motor?

Har Biltema erfart at oljen deres ikke når opp til spesifikasjonene?

Det høres ut som at folk også fyller på bensin og diesel hos Shell og Esso, og ikke hos Jet og Uno......fordi drivstoffet der er så dårlig. :roll: :wink:
Attila, the biker formerly known as Spiti.
Som har kjøpt nye Ray-Ban briller;)
Image
Muffinman
Posts: 249
Joined: 31 Jul 2006 08:08
MC: `00 929 Fireblade
Location: Averøy v/Kristiansund
Contact:

Post by Muffinman »

Spiti wrote:To-takts motor på 300 hk????? :shock:
Hva er det for en motor?
Litereffekt...
User avatar
Attila
Posts: 2319
Joined: 30 Mar 2007 11:38
MC: '98 Yamaha YZF R1
Bil: '01 Mercedes Benz C200 Kompressor:)
Location: Akershus

Post by Attila »

:lol:
Så ikke det før nå......

Men si meg: fyller du bensin kun på et spesielt sted hvor de har veldig bra bensin?
Attila, the biker formerly known as Spiti.
Som har kjøpt nye Ray-Ban briller;)
Image
StenR
Posts: 200
Joined: 26 Nov 2006 16:48

Post by StenR »

Hihi, ikke et mc-forum uten minst en oljetråd:-) Olje er religion, har alltid vært religion og vil sikkert alltid være religion!. Jeg selv tilhører Mobil1-med-gullkork menigheten. Det er jo forskjeller på olja (da spesielt additivene), men det er ikke så mange objektive tester.

Den som det er linket til her er jo litt artig (men neppe helt objektiv) http://www.mc-forumet.no/viewtopic.php?p=53472

Nei, olje blir akkurat som kjøp av ny sykkel: personlig overbevisning, lommebok og magafølelse.
User avatar
Asfaltkongen
Posts: 318
Joined: 04 Aug 2006 17:35

Post by Asfaltkongen »

Selvfølgelig funker oljen til biltema, hvis ikke hadde den ikke blitt solgt. Har fortsatt til gode å høre om en motor som har skjært seg pga biltemaolje.

Funker skrutrekkern man får biltema? Funker tangen man får på biltema? Funker svampen og vaskemidlene på biltema??

Bare fordi det er biltema er det ikke dritt.

Selv kjøper jeg olje på shell, fordi sykkelen min bruker MINIMALT med olje... og de få gangene jeg selv trenger å bytte utenom den årlige servicen så er shell nærmest.
FZR 1000 - 1993 - 130BHP - 107NM

Kjære Gud, la veien være tørr og la svingene komme.
User avatar
Attila
Posts: 2319
Joined: 30 Mar 2007 11:38
MC: '98 Yamaha YZF R1
Bil: '01 Mercedes Benz C200 Kompressor:)
Location: Akershus

Post by Attila »

:lol: Helt riktig!
Det er basert på synsing, uvitenhet....altså den lykkelige versjonen :wink:
En olje med fet og kuul etikett selger bedre enn en som det står biltema på.

Jeg kjører på Mobil 1, Opel Oil (Samme som Mobil 1, ikke mange viste det....men nå gjør de det :lol: ) og Quaker State +++++

Samme hvem som blander.....bare tilsettnings-stoffene er i.h.t. API kravet kjøretøyet mitt har.

Samme med bensinen........kjøper den hvorsomhelst, jo billigere, jo bedre.
Olje, Diesel og Bensin er alle "bæsj" fra Dinosaurer.....
Attila, the biker formerly known as Spiti.
Som har kjøpt nye Ray-Ban briller;)
Image
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Selv går jeg for Motul 300V Sport som den ifjor het, til 169kr litern. Hvorfor spare et par stusselige kroner som kanskje kan lage ugagn, det er hvertfall slik jeg tenker. Folk får dog kjøpe hva de vil :wink:
User avatar
Attila
Posts: 2319
Joined: 30 Mar 2007 11:38
MC: '98 Yamaha YZF R1
Bil: '01 Mercedes Benz C200 Kompressor:)
Location: Akershus

Post by Attila »

Ja, de kjøper det de vil, bevares :lol:
Det eneste er at olje, som de trenger 2-5 liter av, der blir "dyre" oljer kjøpt.
Bensin som man bruker 100-1000 liter av, blir spart på.......der er det om å kjøpe så billig som mulig.
Begge to har tilsetnings stoffer......ikke noe grunn til å kjøpe billig av noe da. Jo dyrere, jo bedre?
Se på alle bilene i england som tok kvelden pga feil tilsetning stoffer i bensinen.....dyr bensin var det også.

Men, igjen: kjøp det som får deg til å smile :D
Attila, the biker formerly known as Spiti.
Som har kjøpt nye Ray-Ban briller;)
Image
GSX750
Posts: 8
Joined: 04 Jan 2007 02:18
Location: Porsgrunn

Post by GSX750 »

Oljen fra Biltema skal være samme som Statoil ja, ifølge Biltema-ansatt. Fungerer sikkert utmerket.
User avatar
Attila
Posts: 2319
Joined: 30 Mar 2007 11:38
MC: '98 Yamaha YZF R1
Bil: '01 Mercedes Benz C200 Kompressor:)
Location: Akershus

Post by Attila »

GSX750 wrote:Oljen fra Biltema skal være samme som Statoil ja, ifølge Biltema-ansatt. Fungerer sikkert utmerket.
Nettopp... Samme som Mobil 1 og Opel oljen.
I verden så finnes det et visst antall raffenerier som diverse firmaer kjøper olje hos. Det eneste kunden sier er hvilke tilsetning-stoffer han vi ha i oljen, dvs: API standarden.
Dermed får flere enn èn kunde sin "egen" olje, som ingen andre har.

Jeg kunne ha bestillt en olje som hadde den høyeste spesifikasjonen, og bedt dem lage en etikett hvor det stod:

MC-Forumet-Oil
10W/40
API:SJ
If you want the best for your bike

Hmmmm, mulig jeg gjør dette :wink:

Det jeg mener er at denne oljen kunne jeg har kjøpt fra samme sted som Mobil eller Quaker osv.
Attila, the biker formerly known as Spiti.
Som har kjøpt nye Ray-Ban briller;)
Image
User avatar
Desmo-Dude
Posts: 916
Joined: 28 Jun 2005 00:12
MC: Kawasaki ZX-6R 2005
x Ducati 916 SPS 1998 mod.Prod.nr:721

Post by Desmo-Dude »

Kun Motul som brukes i min sykkel i hvertfall.Mulig oljen på biltema er bra,men er generelt skeptisk til ting det står "Biltema" på.
2006 VW Passat
2005 Kawasaki ZX-6R
x 1998 Ducati 916 SPS
User avatar
Attila
Posts: 2319
Joined: 30 Mar 2007 11:38
MC: '98 Yamaha YZF R1
Bil: '01 Mercedes Benz C200 Kompressor:)
Location: Akershus

Post by Attila »

Det blir som en kollega som var på verktøy messe.
"Jasså, du jobber med fly? Da må du ha denne skrallen, 30 års garanti, 400,-.
"Nei takk, bruker Biltema sine Gearless skraller...... Går de istykker kjøper jeg en ny en for 50,-. Trenger ikke vente 2 uker på at dere skal fikse den dyre på garantien."

Da var det en som stod der med :shock:
"Biltema......på fly?????"
Attila, the biker formerly known as Spiti.
Som har kjøpt nye Ray-Ban briller;)
Image
User avatar
hondaboy
Posts: 53
Joined: 30 Oct 2006 22:07
Location: midt på rv 22 ett sted, rakkestad

Post by hondaboy »

StenR wrote:Hihi, ikke et mc-forum uten minst en oljetråd:-) Olje er religion, har alltid vært religion og vil sikkert alltid være religion!. Jeg selv tilhører Mobil1-med-gullkork menigheten. Det er jo forskjeller på olja (da spesielt additivene), men det er ikke så mange objektive tester.

Den som det er linket til her er jo litt artig (men neppe helt objektiv) http://www.mc-forumet.no/viewtopic.php?p=53472

Nei, olje blir akkurat som kjøp av ny sykkel: personlig overbevisning, lommebok og magafølelse.
godt at jeg er ateist da for da kan jeg kjøre på biltemaolje... kjørt nå i 6 år på reginol traktorolje. på 83 modell honda kan man kjøre på det meste, motorne var jo bygd for de oljene som fantes på denne tida. med ny sykkel ville vel også jeg hvert nyfrelst og holdt meg til anbefalt olje av sykkelleverandøren, tror at biltemaoljen vil holde til normal kjøring og sykkel av ikke nyere årgang :D :D :D
1983 honda vt 750. 1975 kreidler 50 rs. 1977 vespa 50 special. 1994 peugeot 306 1,9 tdi. 2000 suzuki grand vitara 2,0 tdi. 1986 13 fot lohi sport m/50 hk mercury.
Post Reply