Biltema MC-Olje. Er den brukelig?

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Hvorfor spinke og spare de stusselige kronene ? Har du råd til sykkel eller har du ikke råd til sykkel ?
User avatar
Attila
Posts: 2319
Joined: 30 Mar 2007 11:38
MC: '98 Yamaha YZF R1
Bil: '01 Mercedes Benz C200 Kompressor:)
Location: Akershus

Post by Attila »

Det er ikke det å spare på kostnadene på olja for min del.....mere det å ikke la seg lure av salgs triks.

I service boka står det hva du skal bruke:

Recomended Oil: Refer to the chart for the engine oil grade witch is best suited for certain atmospheric temperatures.
API standard: SE or higher grade. (Non-Friction modified.)

Caution: Engine oil also lubricates the clutch and the wrong oil types or additives could cause clutsh slippage. Therefore, do not add any chemical additives or use engine oils with a grade of CD or higher and do not use oils labeled "Energy Conserving II" or higher.


Har man først kjøpt denne dyre sykkelen så burde man sette seg inn i og lese hva som skal brukes og velge den oljen som passer.

Dyr eller billig........velg heller riktig olje.

Hvem får tak i billig og bra olje her inne?
Jeg kan muligens få tak i mere Quaker MC olje.......
Må sjekke pris først, husker ikke hva jeg betalte.
Attila, the biker formerly known as Spiti.
Som har kjøpt nye Ray-Ban briller;)
Image
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Har lest flere tester av olje, og det er ikke bare tull selvom enkelte selvutnevnte proffer mener at det er tull og betale ekstra. Kjøp all den billige oljen du kan karre deg til for min del, jeg gir faen, ikke min motor.
User avatar
Gizmodude
Posts: 25
Joined: 08 Apr 2007 00:09
MC: '86 Honda VF1000 F-II Bol d'or
Location: Buvika
Contact:

Post by Gizmodude »

Spiti wrote:Jeg bruker bil olje, men passer på at det ikke er molybden i oljen.
Problemet er at det ofte ikke er opplyst på etiketten om dette.
User avatar
pelsen
Posts: 1113
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Post by pelsen »

Det står endel i tråden her om API klasser. Men API tar ikke hensyn til våtclutcher og hva som stilles av krav til olje på kjøretøy som har samme olje på clutch og motor. Derfor har japanerne innført sin egen kvalitetsklassifisering: Hvis oljen tilfredstiller JASO MA er den egnet for bruk i motorsykkel med våtclutch. Har du våtclutch kan du velge dyr eller billig olje, men det du må sjekke er om den tilfredstiller JASO MA.
User avatar
Attila
Posts: 2319
Joined: 30 Mar 2007 11:38
MC: '98 Yamaha YZF R1
Bil: '01 Mercedes Benz C200 Kompressor:)
Location: Akershus

Post by Attila »

Gixxerman wrote:Har lest flere tester av olje, og det er ikke bare tull selvom enkelte selvutnevnte proffer mener at det er tull og betale ekstra. Kjøp all den billige oljen du kan karre deg til for min del, jeg gir faen, ikke min motor.
:shock: Slapp av.......det er ikke snakk om å få kjøpt den billigste oljen.
Det er bare en diskusjon om billigere olje er så mye dårligere.
Jeg er ikke Cand.mag i olje heller ei selvutnevnt proff.....prøver bare å diskutere, men er det et problem så får vi vel la vær. :roll:

Skal bare si en ting: ikke tro at en flott etikett og en høy pris gjør innholdet noe mere verd......hvis dere tror det er dere naive. :wink:

"Thruth hurts....."
Attila, the biker formerly known as Spiti.
Som har kjøpt nye Ray-Ban briller;)
Image
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Er rolig jeg :) 8)
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Post by inunf »

I bedriftsøkonomien i fjor lærte vi at det kan være taktisk å skru opp prisen på en vare for å gi inntrykk av høyere kvalitet. Men jeg kjøper IKKE olje på biltema uansett.
Post Reply