Tom for bensin, farlig?
Tom for bensin, farlig?
Var på vei hjem fra jobb idag da jeg gikk tom for bensin, noe jeg regna med da triptelleren viste langt over det jeg pleier å fylle bensin på.
Var ikke værre enn å sette krana på reservetanken da...
men da surra det en tanke i meg, er det farlig å la den gå tom for drivstoff, jeg mener, har ikke bensinen en avkjølende effekt for stempelet som går opp og ned inni motoren, i tilleg til at bensinen skal eksplodere og få motoren til å gå... Eller er mine bekymringsfulle (bensin)tanker helt uten grunn.
Var ikke værre enn å sette krana på reservetanken da...
men da surra det en tanke i meg, er det farlig å la den gå tom for drivstoff, jeg mener, har ikke bensinen en avkjølende effekt for stempelet som går opp og ned inni motoren, i tilleg til at bensinen skal eksplodere og få motoren til å gå... Eller er mine bekymringsfulle (bensin)tanker helt uten grunn.
Mvh
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
- Desmo-Dude
- Posts: 916
- Joined: 28 Jun 2005 00:12
- MC: Kawasaki ZX-6R 2005
x Ducati 916 SPS 1998 mod.Prod.nr:721
Er nok luft du tenker på.På gamle dieselbiler måtte man lufte systemet manuelt hvis man kjørte tom.demons wrote:På gamle dieselbiler var det derimot et problem hvis man gikk dieseltom, da var det et eller annet mikkmakk som måtte byttes etterpå hvis jeg ikke husker feil..
2006 VW Passat
2005 Kawasaki ZX-6R
x 1998 Ducati 916 SPS
2005 Kawasaki ZX-6R
x 1998 Ducati 916 SPS
Bensin smører faktisk både ventilseter og stempelringer, så det er ikke tilrådelig å "kjøre" uten bensin over lengre avstander. (Om man skulle finne på å kjøre tørt øverst i Trollstigen og trille ned i gir f.eks.).
Et annet moment er at idet man kjører tørt vil motoren gå magert en liten stund, noe som øker temperaturen ganske drastisk i forbrenningskammeret. Har man mye turtall akkurat da kan det være litt skummelt i kombinasjon med nedsatt smøring. Stort sett går dette bra på "vanlige" motorer, men har selv sett en Gixxer som sprengte en tennplugg på denne måten.
Et annet moment er at idet man kjører tørt vil motoren gå magert en liten stund, noe som øker temperaturen ganske drastisk i forbrenningskammeret. Har man mye turtall akkurat da kan det være litt skummelt i kombinasjon med nedsatt smøring. Stort sett går dette bra på "vanlige" motorer, men har selv sett en Gixxer som sprengte en tennplugg på denne måten.
- Desmo-Dude
- Posts: 916
- Joined: 28 Jun 2005 00:12
- MC: Kawasaki ZX-6R 2005
x Ducati 916 SPS 1998 mod.Prod.nr:721
er farlig på land også, topptrimmede racere som går bensintomme på fullt øs kan skjære seg, spesielt totaktere.Desmo-Dude wrote:Vet ikke hvordan det er med mc motorer,men har kjørt en del løpsbåter,og der resulterer det ofte i skjært motor hvis man kjører for magert eller er tom for bensin.
på en gatesykkel er det ikke med dramatisk enn når gressklippern går tom, den stopper bare
Totaktere skal aldri kjøres tomme for bensin. De er veldig ømfintlige og en varmskjæreing er rett tundt hjørnet. Hvis man i tillegg har separat oljetank så får motoren olje men ikke bensin, slik at olja blir liggende igjen i veivhuset. Dette kan føre til "forstoppelse". På en moderne firetakts motorsykkel er det så vidt jeg vet helt ufarlig å gå tom for bensin.
-
- Posts: 570
- Joined: 19 Mar 2007 22:32
Jeg tror nok pelsen har den beste beskrivelsen. Jeg har "gått tom" (les glemt krana) for bensin med min RS250 mange ganger uten at den tok skade, men det er klart, det skjedde som regel før det var snakk om å gi full gass. Det med forstoppelse skjønnte jeg ikke. Skulle de sekundene motoren går rundt som regel uten særlig pådrag og trutall kunne forstoppe noe som helst? Hadde det vært snakk om oljeblandet besin så kan jeg se problemet i at motoren ikke får olje, men med oljepumpe får den jo akkurat det.inunf wrote:Totaktere skal aldri kjøres tomme for bensin. De er veldig ømfintlige og en varmskjæreing er rett tundt hjørnet. Hvis man i tillegg har separat oljetank så får motoren olje men ikke bensin, slik at olja blir liggende igjen i veivhuset. Dette kan føre til "forstoppelse". På en moderne firetakts motorsykkel er det så vidt jeg vet helt ufarlig å gå tom for bensin.