Tom for bensin, farlig?

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
Onsløv
Posts: 1100
Joined: 21 Aug 2006 13:19
MC: None
Location: Bærgen

Tom for bensin, farlig?

Post by Onsløv »

Var på vei hjem fra jobb idag da jeg gikk tom for bensin, noe jeg regna med da triptelleren viste langt over det jeg pleier å fylle bensin på.
Var ikke værre enn å sette krana på reservetanken da...

men da surra det en tanke i meg, er det farlig å la den gå tom for drivstoff, jeg mener, har ikke bensinen en avkjølende effekt for stempelet som går opp og ned inni motoren, i tilleg til at bensinen skal eksplodere og få motoren til å gå... Eller er mine bekymringsfulle (bensin)tanker helt uten grunn.
Mvh
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Post by mekkern »

når det ikke sier bang-bang inni der lenger blir det heller ikke varmt... :lol: .men for lite bensin under høy belastning over lengre tid fks for små dyser,kan gi skader...
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Post by supermons »

Er nok ikke noe farlig. Gikk bensintom her om dagen jeg og :P

På gamle dieselbiler var det derimot et problem hvis man gikk dieseltom, da var det et eller annet mikkmakk som måtte byttes etterpå hvis jeg ikke husker feil..
User avatar
Desmo-Dude
Posts: 916
Joined: 28 Jun 2005 00:12
MC: Kawasaki ZX-6R 2005
x Ducati 916 SPS 1998 mod.Prod.nr:721

Post by Desmo-Dude »

demons wrote:På gamle dieselbiler var det derimot et problem hvis man gikk dieseltom, da var det et eller annet mikkmakk som måtte byttes etterpå hvis jeg ikke husker feil..
Er nok luft du tenker på.På gamle dieselbiler måtte man lufte systemet manuelt hvis man kjørte tom.
2006 VW Passat
2005 Kawasaki ZX-6R
x 1998 Ducati 916 SPS
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Post by supermons »

Desmo-Dude wrote:Er nok luft du tenker på.På gamle dieselbiler måtte man lufte systemet manuelt hvis man kjørte tom.
Det er godt mulig.. Har aldri hatt dieselbil, har bare hørt skrekkhistorien til x'n som kjørte russebussen dieseltom på vei til russetreff i Stavanger :lol:
User avatar
Keihin
Posts: 827
Joined: 11 Aug 2005 23:19
Location: Lier
Contact:

Post by Keihin »

Bensin smører faktisk både ventilseter og stempelringer, så det er ikke tilrådelig å "kjøre" uten bensin over lengre avstander. (Om man skulle finne på å kjøre tørt øverst i Trollstigen og trille ned i gir f.eks.).

Et annet moment er at idet man kjører tørt vil motoren gå magert en liten stund, noe som øker temperaturen ganske drastisk i forbrenningskammeret. Har man mye turtall akkurat da kan det være litt skummelt i kombinasjon med nedsatt smøring. Stort sett går dette bra på "vanlige" motorer, men har selv sett en Gixxer som sprengte en tennplugg på denne måten.
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
User avatar
jata
Posts: 171
Joined: 12 Feb 2006 11:59
Location: mosjøen

Post by jata »

tom for bensin er skikkelig farlig. det må dere aldri gjøre :arrow: det er en av de største årsaker til stopp på sykkelen. er det rart vi har høye forsikringspremier :twisted:
triumph sprint st 2000mod
kawasaki z1000j 1982mod
kawasaki vn15 vulcan 1996mod
User avatar
Desmo-Dude
Posts: 916
Joined: 28 Jun 2005 00:12
MC: Kawasaki ZX-6R 2005
x Ducati 916 SPS 1998 mod.Prod.nr:721

Post by Desmo-Dude »

Vet ikke hvordan det er med mc motorer,men har kjørt en del løpsbåter,og der resulterer det ofte i skjært motor hvis man kjører for magert eller er tom for bensin.
2006 VW Passat
2005 Kawasaki ZX-6R
x 1998 Ducati 916 SPS
User avatar
Dawes
Posts: 299
Joined: 02 Nov 2006 13:28
Location: Forstad til helvete

Post by Dawes »

gikk tom for bensin her om dagen også, tripptellern viste da 666,6
Så ringte fadern, "klart jeg skal komme, hvor er du?" "i helvete!"
håper det bare var et sammen treff, men var litt engstelig der jeg sto alene på en øde vei med tripp tellern på 666 :lol: :lol:
Nå: Cbr 125R 05
Image
User avatar
pelsen
Posts: 1113
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Post by pelsen »

Desmo-Dude wrote:Vet ikke hvordan det er med mc motorer,men har kjørt en del løpsbåter,og der resulterer det ofte i skjært motor hvis man kjører for magert eller er tom for bensin.
er farlig på land også, topptrimmede racere som går bensintomme på fullt øs kan skjære seg, spesielt totaktere.

på en gatesykkel er det ikke med dramatisk enn når gressklippern går tom, den stopper bare
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Post by inunf »

Totaktere skal aldri kjøres tomme for bensin. De er veldig ømfintlige og en varmskjæreing er rett tundt hjørnet. Hvis man i tillegg har separat oljetank så får motoren olje men ikke bensin, slik at olja blir liggende igjen i veivhuset. Dette kan føre til "forstoppelse". På en moderne firetakts motorsykkel er det så vidt jeg vet helt ufarlig å gå tom for bensin.
Babelfisken
Posts: 570
Joined: 19 Mar 2007 22:32

Post by Babelfisken »

inunf wrote:Totaktere skal aldri kjøres tomme for bensin. De er veldig ømfintlige og en varmskjæreing er rett tundt hjørnet. Hvis man i tillegg har separat oljetank så får motoren olje men ikke bensin, slik at olja blir liggende igjen i veivhuset. Dette kan føre til "forstoppelse". På en moderne firetakts motorsykkel er det så vidt jeg vet helt ufarlig å gå tom for bensin.
Jeg tror nok pelsen har den beste beskrivelsen. Jeg har "gått tom" (les glemt krana) for bensin med min RS250 mange ganger uten at den tok skade, men det er klart, det skjedde som regel før det var snakk om å gi full gass. Det med forstoppelse skjønnte jeg ikke. Skulle de sekundene motoren går rundt som regel uten særlig pådrag og trutall kunne forstoppe noe som helst? Hadde det vært snakk om oljeblandet besin så kan jeg se problemet i at motoren ikke får olje, men med oljepumpe får den jo akkurat det.
Post Reply