Div problem Xt600

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
roeyses
Posts: 4
Joined: 29 Apr 2007 00:51

Div problem Xt600

Post by roeyses »

Hei!
Kjører rundt med en Yamaha Xt 600.. Er en 85 mod. Har litt problem som kansje noen kan hjelpe med?
1: Kløtsjen har begynt å slure. Når jeg gir gass, så kommer den sakte men sikkert opp i fart, men hører godt at motoren ruser seg. Dette problemet har komt mer og mer. Kan d ha noe med olje? ( kjører biltema "racing" olje.) Må jeg dele motor og skifte lameller?
2: Det smeller en god del i eksosen når jeg slakker ned hendelen.( slakker gassen) Hva kan det vere som gjør det?Har slip-on montert.
3: Har også begynt å "rykke" på enkelte turtall nå. gjerne rundt 2-3000 rpm. Kan nevnes at batteriet har takket for seg, men kan det ha noen innvirkning?

På forhånd takk!
Xt 600..
User avatar
TheDuke2
Posts: 642
Joined: 02 May 2005 15:14
Location: Raufoss

Post by TheDuke2 »

Sluringen kan jo ha noe med oljen å gjøre ,er jo biligst å sjekke det før man skifter lameller.
Smelling i potta kan ha noe med at sykkelen får litt for mager blanding ,vet ikke hva slags forgasser som sitter på sykelen ,men du kan prøve å heve nåla ett hakk og se om det hjelper. Ellers om gasseren har sittet der lenge så kan det være på tide å rense den skikkelig.
Rykking kan jo ha en sammenheng med ujustert forgasser og clutch problemene du har.
2004 KTM Duke II *Solgt*
2007 KTM 525 EXC/SM *Solgt*
2008 KTM 690 SMC
roeyses
Posts: 4
Joined: 29 Apr 2007 00:51

Post by roeyses »

Takker for svar. Skal få byttet olje igjen. Noen som har en å anbefale til denne sykkelen? Flere meninger om problemene?
Xt 600..
Larsenique
Posts: 5
Joined: 31 Mar 2007 16:18

Post by Larsenique »

Xt'en min slura også på clutchen da jeg kjøpte den. Ikke så mye at jeg merka det selv som den ferskingen jeg er- men bare litt. Jeg fikk bestilt og skifta fjærene til clutchen- og etter det har det ikke vært snakk om sluring. Nå hadde visstnok selger skifta lamellene uten å skifte fjærene, så det kan nok hende det lønner seg for deg å skifte lamellene også.

Når det gjelder olje, så ble jeg anbefalt å bruke en mc olje de selger på statoilstasjonene- men nå bruker jeg biltema olje, rett og slett fordi jeg har løpende oljeskift på grunn av en aldri så liten lekkasje. Må skifte litt deksler og slikt før jeg skifter ut all olje igjen.

Tror nok ikke batteriet ditt har noen innvirkning på hvordan motoren går. Min gikk finfint med et knusktørt batteri ihvertfall. (jada, jeg har skifta det nå :) )
roeyses
Posts: 4
Joined: 29 Apr 2007 00:51

Post by roeyses »

Ok. Hadde et lite håp om å sleppe lamellskifte.. Skal skifte oljen i morgen tidlig, så får se da.. Fikk sjekket luftfilteret her en dag, og det var veldig skittent.. Har vasket det og skal sette det inn i morgen det med, så får jeg se om det hjelper på gangen til sykkelen.
Xt 600..
Peligro
Posts: 116
Joined: 13 Apr 2007 14:13
Location: Litt sør for Bergen

Post by Peligro »

Kjører med Biltema olje på SaRa. Merker at hun slipper på clutchen nå ved akselerasjon, og har oljen mistenkt. Kan ikke garantere at det er der hunden ligger begravet, men er verdt å prøve en annen olje før skruoperasjon iverksettes. Lykke til!
Mvh
Geir

Yamaha XJ900 Diversion -95
Kawasaki Z650SR -81 (prosjekt)

"Hvis du tror du er ferdig utlært, er du ikke utlært, men ferdig."
roeyses
Posts: 4
Joined: 29 Apr 2007 00:51

Post by roeyses »

Da fikk jeg skiftet olje på XTen. Kjøpte noe halvsyntetisk Valvolin olje. Har bare fått tid til å kjøre en liten tur, men så langt virker det som det er en helt annen sykkel! Mye bedre å gire og har sluttet å slure!!!! Så da blir det nok aldri mer Biltema olje på meg..
Ang. smellingen som var, så fikk jeg vasket og oljet luftfilteret, og det ser ut som det gjorde susen.
Xt 600..
Post Reply