Pottesmell hos Savage

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
Juliet
MC: 2005 Sportster 1200

Pottesmell hos Savage

Post by Juliet »

Hei

Jeg fant litt info om Savagen på nettet som et forum-medlem her har skrevet. Håper det er greit at jeg gjengir deler av teksten. Der sto det litt om dens lille "problem", at den kan "smelle" ved lavere turtall ol. Jeg kjøpte meg Savage i høst, og den "skremmer vettet av meg" når jeg glemmer meg bort. Når jeg slipper opp gassen i nedoverbakker eller skrur av tenninga, høres det ut som om jeg blir beskutt. :shock:

Sitat:
"White Spacer - 'plombering i forgasseren'
Rundt flottørnåla ligger det en hvit hylse. Den er satt dit for å gi den mindre bensin
som igjen gir mindre avgass-utslipp. Dette er pga en amerikansk regel.
Derfor er Savagen justert for magert (lite bensin - mye luft) noe som igjen gir pottesmeller
eller baksmeller når man sakker av. "

Jeg lurer nå bare på om dette er noe jeg bør gjøre noe med, eller om sykkelen ikke har vondt av det. Jeg venner meg sikkert til det jeg, men hvis det ikke er bra for sykkelen, bør jeg kanskje få noen til å se på det til våren? :-k

Noen som vet noe mer enn meg om dette?

Hilsen fra Juliet
Image
Vennlig hilsen Juliet
Den Røde Fare

Re: Pottesmell hos Savage

Post by Den Røde Fare »

Amerikanerne er i Amerika, og sykkelen er fra Japan. Har de denne i en som er solgt ny i Europa da?

Hadde Savage selv som førstesykkel, og den smalt kun om vakumslangen fra bensinkranen (?? eller var det på tanken den satt?) ikke satt skikkelig. Men da smalt den i alle situasjoner og hørtes først ut som den skulle kveles.

Dårlig batterikontakt kan også medføre smelling, det erfarte jeg på første Harleyen min. Ellers er vel smelling slik du beskriver, ved oppslipp av gass, ofte relatert til feil tenning?
-86 ugjenkjennelig Sportster
-07 grell XL883R
ErlingSG

Post by ErlingSG »

Einar og Tekumseh vet nok dette utenat ;)
Send en pm til en av dem du :)
Juliet

Post by Juliet »

Den Røde Fare wrote:Amerikanerne er i Amerika, og sykkelen er fra Japan. Har de denne i en som er solgt ny i Europa da?
Hvis du lurer på om denne sykkelen er kjøpt ny i europa, så stemmer det. Den er kjøpt ny i Norge, og er visstnok av den siste årsmodellen som "amerikansk modell" - Savage - etter hva jeg ble fortalt. Forrige eier sa LS'en ble kalt Savage en del år pga det amerikanske markedet - fordi amerikanere ikke vil bli påminnet at sykkelen er japansk :roll:
Hvis jeg forsto deg riktig?
Image
Vennlig hilsen Juliet
Einar

Post by Einar »

Hei.

Suzuki LS650 Savage kom først på markedet i 1986 og var (nesten)uforandret helt til år 2005 bortsett fra at den fikk
5.giret i 1995. I 2005 gjorde Suzuki om hele Cruiser linjen sin og i stedenfor å kalle sykklene sine "Savage",
Intruder o.l. Heter de alle sammen Boulevard med forskjellige betegnelser for å skille dem fra hverandre. Savage ble S40 og Intruder 800cc ble S50 og Intruder 1400cc ble S83.
Savage kommer fra fabrikken med for mager blanding. Som resulterer i pottesmell. Dette er gjort p.g.a. forurensing/miljøkrav. (De første modellene '86+ har ikke det problemet ettersom de ble levert med større dyse) det første mange gjør er å justere blandingskruen, den er på høyresiden av forgasseren. Den er skjult hvis forrige eier ikke har tuklet med den. Hvis den er 3 omdreininger ut eller mer må sykkelen opp i dysestørrelse eller gjøre "the White spacer" moddet. Som innebærer at man må fjerne hele eller deler av en plast skinne som er montert rundt dysen. For å komme til må bensintanken av. Uansett hva du gjør på sykkelen da må bensintanken av t.o.m. bytte tennplugg. Det at sykkelen kjører magert "fra fabrikken" er ikke farlig men det gjør at motoren kan bli litt varm ettersom drivstoffet er også medvirkende faktor i å kjøle ned motoren.
Min sykkel hørtes ut som en hagle hvis jeg slo av tenninga uten å la den gå på tomgang noen sekunder for å roe seg ned. Skjedde også noen ganger at jeg fikk et BOOOM!! ved oppstart. Veldig populært hos naboene når jeg startet opp sykkelen kl 07.00. Jeg har byttet potte mange ganger fremogtilbake fra Screaming Eagle til Orginalt, vet aldri hva jeg vil... nå er den stille som en mus og hverken pottesmeller ved start eller stopp eller når jeg slakker av i fart.
Hvis du vil prøve Screaming Eagle potta da er jeg villig til å selge den, (den bråker) og aller hører deg, veldig fint i tett trafikk og kø kjøring. Men du er sikkert ikke ute etter mer bråk :D
Og hvis noen Savage eiere er interessert i orginale Chrome veskeholdere og vesker + forkbag (i skinn).
Har ikke brukt dem siden jeg har litt for stort bakhjul

Bare spør hvis det er noe du lurer på.
Du trenger bare 1
Juliet

Post by Juliet »

Hei, Takk for et veldig utfyllende svar Einar!

Her kommer oppfølgingsspørsmål:

Slik jeg skjønner det så kan det være en fordel å justere dette?
Men dette miljøkravet, gjelder det Norge ? Er det "ulovlig" å fjerne den hvite hylsa eller justere bensintilførselen mtp dette miljøkravet?
Vil effekten øke når denne justeringen blir gjort?
Denne sykkelen min har ingen skrudd på utover årlig service. Bør jeg få verksted e.l. til å fikse dette, eller kan jeg prøve selv tror du? Jeg har ingen erfaring med å skru MC, men ønsker å lære. Det er bare så skummelt med en så "ny" som denne, for den har ingen tuklet med før. Kjenner ingen i farta som kan Savage her i nærheten utenom verksted såvidt jeg vet.

Jeg fikk med en original effektpotte (selgeren sa ihvertfall den var original, jeg stoler på det. Vet ikke om den har noen typenavn) som jeg sikkert kommer til å sette på til sommeren for å prøve, aner ikke hvordan den høres :D
Hva skal du ha for veskene og festene...? Gaffelveske har jeg fra før.
Image
Vennlig hilsen Juliet
mekkern
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Post by mekkern »

du får si i fra så kan vi fikse det en gang ved leilighet...rimlig greit og kjapt å fikse...men anbefaler å kjøpe ei tomgangs dyse og hoveddyse som er et hakk større også- det er ikke så varmt i detta landet... dette hjelper mye på misfarging av eksosrøret også-ikke så perværst varmt på potta heller,noe de fleste med slik sykkel har oppdaget at det blir.. ;-)
Einar

Post by Einar »

Hvis sykkelen er orginal og det at den backfires plager deg ikke eller dine naboer trenger du ikke å gjøre noe med den. Den kommer jo sånn fra fabrikken. Hvis du har tenkt sette på "uorginalt" eksosanlegg og kanskje ny luftfilter da får du et mer åpnere system som betyr mer luft og da er det lurt å tilfører mer bensin.
Jo noen påstår at den går bedre med større dyse, får mer krefter o.s.v. jeg merket ikke den store WOW effekten, da tror jeg det trengs litt mer modifikasjoner en større dyse. Den går også litt bedre hvis du fyller 99 oktan bensin, eller kanskje bare det er Placebo effekt. Som Mekkern påpekte blir motoren varm og kanskje litt varmere enn på andre sykler, mager blanding hjelper på å få opp varmen. Eksosanlegget kan få en blå farge sånn som man ser hos ihjelkjørte harleyer.
Det er ikke vanskelig å skru på Savage. Den er sikkert en av de enkleste å skru på (når du har fått av bensintanken) masse plass og ikke noe extra dilldall på sykkelen. allt har en funksjon. Du får masse (all den informasjonen du trenger på SuzukiSavage.com. Mitt nick der er Fat Bastard. Der finner du bilder av hele prosessen. Også mine prosjekter for lenge siden.

Miljøkravet henger sammen med vekt, volum og utslipp. husker ikke ifarten hva det var men noe om at lav vekt= lavt utslipp.(liten lett sykkel med stor motor) Dette for at Savagen skal følge EPA standarder. "U.S. Environmental Protection Agency" og derfor har de for mager blanding.. har egentlig ingenting med resten av verden å gjøre, så du gjør ikke noe ulovlig ved å fjerne/forandre på drivstofftilførsel. Min sykkel er en California model og ble levert med 49 dyse mens sykklene i europa har 51-52ish. så min sykkel hadde mer å gå på. for det er også begrensninger på hvor stor dyse man kan putte inn. For mye bensin er heller ikke bra. Du kan begynne med å lokalisere blandingskruen og se om du kan justere litt på den og se om den "backfire" mindre. (Les litt først og finn ut hvordan så du ikke gjør noe feil) eller spør når/hvis du setter igang.

Har aldri hørt om Original effektpotte til Savagen. Det kan hende det er en fra Jardine som mange bruker og den som noen ville kanskje bruke "Original" betegnelsen over. Ellers går nesten alle potter fra sportster rett på. Og mye av ting fra sporsteren passer på Savagen ettersom den er en liten sportster wannabe.

La holdere og vesker ut på salgsdelen.
Du trenger bare 1
Juliet

Post by Juliet »

Takk for svarene, moro å bli bedre kjent med doningen jeg har kjøpt! Jeg sitter med følelsen av at jeg gjerne vil fjerne den spaceren ved anledning, jeg skjønner at den ikke er helt ideell, og det beste er jo å gi motoren det den vil ha. Men jeg skal uansett ta en kikk på sykkelen ganske snart, se om jeg finner den skruen. Jeg vurderer å få ordnet det ganske så fort jeg kan begynne å kjøre igjen utpå sommeren.

Jeg legger inn bildet av effektanlegget en dag også, kanskje jeg får vite hva det er jeg har fått :)
Image
Vennlig hilsen Juliet
Juliet

Post by Juliet »

Her er potta

Image

Image

det står "The Original Silver Tail Custom Pipes" på den.
Er den noe tess?
Image
Vennlig hilsen Juliet
Einar

Post by Einar »

Det er Silvertail. (som det også står på den). De lager eksospotter for flere typer sykler. Jeg hadde den på Virago'en som jeg hadde før Savage'n. Var fin lyd i den og lyden var ikke for høy. Og det ser ut som den er sånn halveis "turnout"/slashcut som er bra. Med "straight" potte kan det skje at eksosen blåser rett på bakbremsen. Men du kan også bytte endcups.
Jeg ville absolutt prøvd den.

Jeg kjøpte min her.
http://www.deltamotor.no/eksos/customanlegg.html

og legg merke til.. "De leveres kun i "racing" versjoner med IKKE GODKJENT LYDNIVÅ."
Men en veldig fin potte du fikk med..

Her er mine Silvertail
Image
og min SE på Savagen med orginalen på gulvet på første bildet
Image
Image
og her ser du blandingskruen, men den kan være dekket til fra fabrikken, (så folk ikke tukler med den).
Da må man børre lite hull (veldig forsiktig)og dra ut pluggen som er over den.
Image
Du trenger bare 1
Juliet

Post by Juliet »

Jøss har du to rør du da!
Blir spennende å prøve den til sommeren. Jeg ønsker ikke å skremme vettet av folk, men litt fin lyd setter jeg selvsagt pris på. Slik jeg bor er det ikke noe problem med litt lyd egentlig. Er det fryktelig høy lyd i en SE? Mye mer i den jeg har?

Takk for bildet av skruen. Jeg var ute og tittet på sykkelen i dag, men fant ut at jeg trengte litt hjelp med å finne den rette..... :?
Image
Vennlig hilsen Juliet
Juliet

Post by Juliet »

Hm, har lest endel i forumet om ulovlig kjøring, fjerning av plombering osv.
Hvis jeg tar bort den spaceren, gjør jeg noe ulovlig i forhold til vognkort og forsikring da, eller gjelder dette noe annet..? Den spaceren gjelder kanskje KUN miljøutslipp og ikke effekt? Jeg har jo lov til å kjøre tung sykkel, så førerkortet er det ingenting i veien med, men sykkelen er jo registrert som mellomtung, vil den fortsette å være det om den spaceren forsvinner...?
Mulig jeg har misforstått ett og annet nå..... :-k *host* :oops:
Image
Vennlig hilsen Juliet
mekkern
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Post by mekkern »

dette med spaceren er som å justere CO på en service på en bil... ingen trimming eller lignende... :)
Juliet

Post by Juliet »

Ok, godt å vite, så jeg ikke kjører ulovlig uten å være klar over det :)
Image
Vennlig hilsen Juliet
Post Reply