Page 1 of 1

Tikking :(

Posted: 08 Feb 2008 00:10
by Blizzard
Jeg har en 2000 Honda CBR 600F "Ultima Lightning", som lager litt tikke lyd. blir 3. sessongen jeg har denne sykkelen nå til sommeren.

Da jeg kjøpte den, var det ikke noe lyd, eller så lite at den druknet i motorlyden, året etter ble det litt verre, og det er verst og hører det best, når jeg ligger på 3-4500rpm.

Noen idé om hva dette kan være? i rep. boka til cbr, står det at det kan være mange årsaker, slappe stempelringer, slakk registerkjede osv osv...

ser ikke fullt så lyst på årets sessong som jeg gjorde før, redd den skal stupe RETT før våren kommer... :(

Håper noen har erfaring med dette, eller kan hjelpe meg!

PS: det virker som lyden kommer i fra motoren.

Re: Tikking :(

Posted: 08 Feb 2008 09:44
by inunf
Har du hatt den på service i løpet av den perioden? Det kan vel være ventiler, kanmkjede eller kamkjedestrammere. At slitte stempelringer gir tikkelyder har ikke jeg hørt om før :-k.

Re: Tikking :(

Posted: 08 Feb 2008 16:33
by cpeders
Ville nok tatt service på sykkelen ja. Spessielt hvis du har hatt den 3 sessonger uten stor-service med ventiljusteringer.
Men avhengig av hvor mye tikking, så har jeg hørt "Tappy valves are happy valves".

Re: Tikking :(

Posted: 08 Feb 2008 18:22
by Gixxerman
Alle kjøretøy trenger service, og ventiljustering er en viktig del av dette. Er som regel hver 24.000km på japsene. Mekanikere liker å kalle det ventilsjekk, fordi det er jo ikke sikkert det trengs noen justeringer heh. Skal selv ha ventilsjekk av min sykkel som er gått 32.000km uten noen ulyder.

Re: Tikking :(

Posted: 10 Feb 2008 00:54
by Babelfisken
Dersom du ikke har hatt service og sjekket ventiler har du vel ikke noe å klage på, men med eller uten ventilsjekk er kamkjedet en vel så trolig kandidat. Kamkjedestrammeren til nyere honda er ikke all verden å skryte av og forårsaker jevnlig motorras på VTR. Mange, også de med firere bytter til manuelle strammere. En annen mulighet er jo clutchen. En tredje er muligens synkronisering, vet ikke om det er aktuellt dersom du har injection, men det er som sagt en viktig støykilde.

Re: Tikking :(

Posted: 12 Feb 2008 00:07
by Blizzard
takk for hjelpen, da blir det inn på service til våren ja! så får vi se hva de finner ut der :D

Re: Tikking :(

Posted: 12 Feb 2008 00:10
by pelsen
ta service nå, til våren står du i køen sammen med alle andre

Re: Tikking :(

Posted: 27 Feb 2008 22:34
by jancato
jeg vil tro at ventilene er slakke ja, og ville klart reist til en mekaniker å få sjekket d kan bli stygt om du ikke gjør det, selv om d kan svi i lommeboka, men om du er en ivrig mc kjører så gjør det vel ingeting.

Re: Tikking :(

Posted: 27 Feb 2008 22:48
by Lølle
Babelfisken wrote: Kamkjedestrammeren til nyere honda er ikke all verden å skryte av og forårsaker jevnlig motorras på VTR.
Interessant. Hva legger du i "jevnlig"?
Nå har vel vtr vært ute et par år, men likevel.
4erne til Honda noen årganger på siste halvdel av 80-tallet hadde vel bla. trange oljekanaler og problemer med strammeren så vidt jeg har fått med meg. At nyere motorer fra Honda raser jevnlig (jeg legger i det at det er å regne med, må antas å skje, sannsynlig...) overrasker meg, Honda regnes vel som et av de sterkere merkene på holdbarhet i dag?

Re: Tikking :(

Posted: 28 Feb 2008 08:53
by Gixxerman
Det finnes da mandagsmodeller. Har selv støtt på de kjente feilene andre har hatt, på de syklene jeg har eid opp gjennom. Hvorfor ikke en VTR med probs også ? Har eid Honda selv så dette er ikke drittkasting kun generell prat.

Re: Tikking :(

Posted: 28 Feb 2008 11:02
by Atle ZX9R
Det er nok berre å ha den på service for å være på den sikre sida,men min begynte å tikke meir ETTER service med ventiljustering og justering av forgassere...
Fekk meir mellomregister etter service (usynkroniserte forgassere)
På Ride i Bergen, regner med det er normalt med litt tikking?

Re: Tikking :(

Posted: 28 Feb 2008 11:12
by Lølle
Gixxerman wrote:Det finnes da mandagsmodeller. Har selv støtt på de kjente feilene andre har hatt, på de syklene jeg har eid opp gjennom. Hvorfor ikke en VTR med probs også ? Har eid Honda selv så dette er ikke drittkasting kun generell prat.
Oppfattet det heller ikke som det - og har ingen behov for å ta noe merke i forsvar.
Som sagt - vil gjerne høre mer om det hvis nyere Hondamotorer raser jevnlig.
Det høres ikke ut som et mandagsproblem

Re: Tikking :(

Posted: 29 Feb 2008 00:11
by Babelfisken
Lølle wrote:
Babelfisken wrote: Kamkjedestrammeren til nyere honda er ikke all verden å skryte av og forårsaker jevnlig motorras på VTR.
Interessant. Hva legger du i "jevnlig"?
Hva skal man si, jeg har jo ikke noen statstikk på dette. Men jeg tok en eksosventil selv for et par år siden, brodern moste hele toppen på sin for mange år siden men fikk det med et nødskrik på garanti (en uke over garantitiden men service utsatt av verkstedet var noen av ingrediensene) , _mange_ på VTR forumet har opplevd det samme og manuelle strammere er veldig populært der i gården (noe jeg selv også selvsagt har invistert i. Tror VTR'n mer eller mindre bruker samme strammer som de største 4rne men som man sikkert forstår får de litt mer ujevn belastning fra en twin. Så vidt jeg vet er det vanligste at fjæra ryker og strammeren da plutselig skvetter inn og slipper kjedet helt. Noen har reddet seg i siste liten når de hører kamkjedet slå uhemmet på veggene, men som hos meg hoppet det over umiddelbart og da var det ikke kjedet jeg hørte slå for å si det slik. Kamkjedestrammeren kom i en ny revisjon rundt 2000 uten at noen stoler noe særlig mer på denne. Ras kan tilsynelatende skje uavhengig av kjørte km, kjørestil med mer. Det er med andre ord temmelig random. Noen har sykler som har godt 100k uten bytte, andre må renovre toppen etter 10k.
Nå har vel vtr vært ute et par år, men likevel.
4erne til Honda noen årganger på siste halvdel av 80-tallet hadde vel bla. trange oljekanaler og problemer med strammeren så vidt jeg har fått med meg. At nyere motorer fra Honda raser jevnlig (jeg legger i det at det er å regne med, må antas å skje, sannsynlig...) overrasker meg, Honda regnes vel som et av de sterkere merkene på holdbarhet i dag?
Joda, men her har de en sak de ikke har villet innrømme og det eneste trygge er å invistere i manuelle strammere "Manual CCT" på e-bay. Selges til de fleste japser så det er nok ikke bare denne modellen som sliter. Det er visst også vanlig i racing å brukke disse.

PS! dette er ikke drittkasting, jeg er gald i sykkelen min og synes det er nygdelig kombinasjon av sport, touring, moment osv men problemet er der og kan fikses for en liten 1000 lapp. Det gir meg mer fred i sjela enn noen superolje eller annet lurium kan gi.

Re: Tikking :(

Posted: 29 Feb 2008 08:00
by Lølle
Takk for skikkelig svar.
Nå er det 5 års garanti som gjelder foreløpig, men jeg må sette meg litt bedre inn i det der.
Det er jo twin jeg har.
:smt023

Re: Tikking :(

Posted: 29 Feb 2008 18:13
by Babelfisken
Lølle wrote:Takk for skikkelig svar.
Nå er det 5 års garanti som gjelder foreløpig, men jeg må sette meg litt bedre inn i det der.
Det er jo twin jeg har.
:smt023
Det er ikke bare twin du har men i realiteten samme motor som på VTR med litt andre kammer og tenning. Det er nok hele forskjellen.