Rieju RR 50 trim

Prat om moped & scooter.
Post Reply
tobfje01
Posts: 1
Joined: 13 Apr 2020 21:52
MC: Rieju rr 50

Rieju RR 50 trim

Post by tobfje01 »

Heisann. Eg har kjøpt ein Rieju RR 50 og lurer på korleis eg kan trimme den. Eg har effektpotte på. Originalt resten. Er det noke smart å gjere?
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Rieju RR 50 trim

Post by knutk »

tobfje01 wrote:Heisann. Eg har kjøpt ein Rieju RR 50 og lurer på korleis eg kan trimme den. Eg har effektpotte på. Originalt resten. Er det noke smart å gjere?
Kjenner ikke Rieju, men generelt er 2-taktsmotorene trimmet ned med en kombinasjon av restriksjoner.
- Eksosanlegget, dvs innsnevring eller ekstra blindtarm på svanehals.
- Restriksjon i innsug, i form av et ekstra rør som gjør diameteren mindre. Om den fjernes må man også sette inn litt større dyse i forgasser.
- Der kan være aktivert en turtals-begrensing på motor, gjerne innebygget i tenningsmodulen.
- Den kan være drevet ned slik at sykkel går litt seinere ved samme turtall (nedtrimming gjør også motor svakere, så mindre drag krever en dreving som gjør at motor drar lettere)

Hva som finnes på din sykkel må du finne ut ved å sjekke de nevnte muligheter.

Siste spørsmål er om hva som er smart å gjøre?

Mitt råd: Drit i hele sykkelen, ta lappen for lett MC (med dertilhørende bedre opplæring og potensielt enkel oppgradering til MC-lappen senere). Og så skaffer du en lett sykkel som greier å holde fartsgrensene. Vet at det koster, men det er hva jeg anser som 'smart å gjøre'.

Lykke til. :D
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Rieju RR 50 trim

Post by Borg »

knutk wrote:
tobfje01 wrote:Heisann. Eg har kjøpt ein Rieju RR 50 og lurer på korleis eg kan trimme den. Eg har effektpotte på. Originalt resten. Er det noke smart å gjere?
Kjenner ikke Rieju, men generelt er 2-taktsmotorene trimmet ned med en kombinasjon av restriksjoner.
- Eksosanlegget, dvs innsnevring eller ekstra blindtarm på svanehals.
- Restriksjon i innsug, i form av et ekstra rør som gjør diameteren mindre. Om den fjernes må man også sette inn litt større dyse i forgasser.
- Der kan være aktivert en turtals-begrensing på motor, gjerne innebygget i tenningsmodulen.
- Den kan være drevet ned slik at sykkel går litt seinere ved samme turtall (nedtrimming gjør også motor svakere, så mindre drag krever en dreving som gjør at motor drar lettere)

Hva som finnes på din sykkel må du finne ut ved å sjekke de nevnte muligheter.

Siste spørsmål er om hva som er smart å gjøre?

Edit: kom mye opp på google ved søk på : «plombe Rieju RR 50»

Mitt råd: Drit i hele sykkelen, ta lappen for lett MC (med dertilhørende bedre opplæring og potensielt enkel oppgradering til MC-lappen senere). Og så skaffer du en lett sykkel som greier å holde fartsgrensene. Vet at det koster, men det er hva jeg anser som 'smart å gjøre'.

Lykke til. :D
Ingen dum tanke Knutk, men i disse tider som vårt kjære vegvesen er stengt (neida er ikke sur for at jeg sitter med en sykkel jeg ikke får på veien) og gutten har en 50 cc (og sikkert har tatt lappen på dette), så kan du se for deg hvor lang tid det vil ta å få time for kjøring og oppkjøring. Får da kanskje en god sesong på lett mc før han er klar for å begynne med bil.
Edit: kom mye opp på google ved søk på : «plombe Rieju RR 50»
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
Post Reply