4-takter tuning, hjelp en amatør; D

Prat om lett MC.
bakstan
Posts: 6
Joined: 19 May 2008 21:38
MC: svart yamaha virago xv 125cc 97 modell

4-takter tuning, hjelp en amatør; D

Post by bakstan »

hei
har en yamaha virago 125
vet at det ikke er så mye man får gjort når det gjelder trimming på 4 taktere, men det må da være noe som hjelper på?
tenkte på om jeg kunne sette på f. eks et powerfilter, og om dette blir noen effekt på 125cc? funker dette problemfritt?
fins det noen annen form for billig trimming?:O
User avatar
mekkern
Posts: 5143
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: 4-takter tuning, hjelp en amatør; D

Post by mekkern »

mer eller mindre bortkastet....skal det være noe med litt effekt blir det fort veldig dyrt..på 125ccm er det bare 2takterne det er no vits i å trimme på..
bakstan
Posts: 6
Joined: 19 May 2008 21:38
MC: svart yamaha virago xv 125cc 97 modell

Re: 4-takter tuning, hjelp en amatør; D

Post by bakstan »

jaok, var det jeg tenkte :-k
går iallefall å få finere lyd på den da?
har sett på silvertail eksosanlegg, og den er eu godkjent, men prisen ligger jo på 5000 kr, som jeg syns er litt hårreisende :shock:
er det noen billigere løsning, bårre hull eller noe sånt? :-s er dette å anbefale? :-k
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: 4-takter tuning, hjelp en amatør; D

Post by maelling »

Min første 125 cc var en 97 modell Virago for omtrent 9 år siden, og den er vel den treigeste 125 cc'en på planeten jorden om jeg skulle tippe. Tror 97 modellen hadde en spesiell turtallsperre som sitter for lavt på turtallet, mens de nyere ikke har det. Min var med andre ord ekstra treg. Uansett blir det at du pisker alt den klarer på motorveien, og henger knapt nok med. Jeg har hørt flere som kjører rundt med effektanlegg, uten at jeg tror det gir noe annet enn lyd. Tror 250 Virago er dønn identisk, så om du skulle komme over en brukt motor, kan du vel kanskje swappe. Men, egentlig tror jeg det er no - go. Det er normalt lite å hente på en 4 - takt, men fin heller en 4-takt som er litt sprek. Alle mine andre 125cc'er jeg har hatt siden er raskere enn Virago, så det letteste er vel å bytte sykkel. Men, det kan hende noen andre vet mer :)
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Pollti

Re: 4-takter tuning, hjelp en amatør; D

Post by Pollti »

125 og 250 er samme sykkelen. Alt er likt ramme,bremser etc etc. Det som skiller de er veiv,sylindre og stempler. Trimming av en 125 er bortkastet, en får ikke uttelling for pengene en legger idet. Jeg har hatt begge modellene og er enig med tHaWulf, en 125 drar ikke skinnet av pølsa. Også 250 går ikke så bra egentlig.Jeg ser at ungdommen strever etter toppfart, en 250 klarer på en god dag 150 km/t.
Men de er enkelt oppbygd, er enkle å vedlikeholde, drivstoff økonomiske og komfortable å kjøre. Med omdreving av 125 så blir ikke gearkassa så fort brukt opp heller og aksen blir noe bedre, selv om den er tømt for alle gearene ved 50-60 km/t. Og den har jo en helt fortreffelig fin forlykt som gir godt lys, dette må være noe av det beste hovedlyset en kan få ? Svakhetene er at den er kresen på jording av batteriet ( det kan gi uforklarlige driftsstopp) og bensinkrana kan være trøbblete( bensin kan renne tversigjennom og du finner den igjen i veivhuset). En trivelig og grei begynnersykkel som egner seg best utenfor motorveien.
Evje
Posts: 355
Joined: 04 Dec 2006 18:10
Location: Kristiansand

Re: 4-takter tuning, hjelp en amatør; D

Post by Evje »

Virago er jo dau som bare juling. Er snakk om 15 hk på sikkert 200 hk, får aldri de til å gå godt. Har hørt at motorblokka i 125 og 250 er lik, altså at det bare er å bytte sylindere. Må sikkert også bytte topp og siden ventilene og kanalene blir underdimensjonert. Vet ikke om det er ventiler som sitter på sånne slags vippestag om toppen er konstruert som på nyere motorer med kamaksling og hele pakka.

Uansett, jeg vil fraråde deg å gjøre noe som helst. Selv med en 250 motor blir den ikke så sprek. Er sikkert ikke snakk om mer enn 30 hk på det værste. Ang lyd så kan du jo alltids borre litt i potta, luftfilteret, eller evt bytte ut hele luftfilteret.
Hei
carboy
Posts: 1288
Joined: 16 Feb 2008 16:07
Location: Hokksund

Re: 4-takter tuning, hjelp en amatør; D

Post by carboy »

Hvor fort går en sånn virago? vis den går i 90-100km så er vell ikke det dårlig :D
-Carboy-
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: 4-takter tuning, hjelp en amatør; D

Post by maelling »

Nå er det lenge siden jeg hadde min, og det er vanskelig å huske nøyaktig. Jeg tror ikke min Virago gikk særlig fortere enn 80-90 i lett oppoverbakke (kanskje 95 på strekka), og det er slapt for 125cc å være. Da hørtes det ut som den virkelig jobbet også. De fleste 4 takts 125cc'er gjør 110 omtrent av de jeg har hatt (115 på nåla). Men, jeg tror ikke det er så mye mer enn 10 hester eller noe sånt i Virago, så da er det vel grenser for hva den får til.
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
bakstan
Posts: 6
Joined: 19 May 2008 21:38
MC: svart yamaha virago xv 125cc 97 modell

Re: 4-takter tuning, hjelp en amatør; D

Post by bakstan »

Power: 11.00 HP (8.0 kW)) @ 8000 RPM
Torque: 9.00 Nm (0.9 kgf-m or 6.6 ft.lbs) @ 8000 RPM
hentet fra bikez.com

syns da dere undervurderer litt da men :? fikk den opp i ca 105 (speedometerfart) på strekka i går.
har prøvd en honda rebel 125 og, og selv syns jeg da viragoen er vesentlig sprekere? :-k
men er jo en chopper da, den er ment for å kose-cruise på sommerdager...ikke racing ;-)
carboy
Posts: 1288
Joined: 16 Feb 2008 16:07
Location: Hokksund

Re: 4-takter tuning, hjelp en amatør; D

Post by carboy »

bakstan wrote:Power: 11.00 HP (8.0 kW)) @ 8000 RPM
Torque: 9.00 Nm (0.9 kgf-m or 6.6 ft.lbs) @ 8000 RPM
hentet fra bikez.com

syns da dere undervurderer litt da men :? fikk den opp i ca 105 (speedometerfart) på strekka i går.
har prøvd en honda rebel 125 og, og selv syns jeg da viragoen er vesentlig sprekere? :-k
men er jo en chopper da, den er ment for å kose-cruise på sommerdager...ikke racing ;-)
The er sant, man skal cruse med en chopper 8)
-Carboy-
Pollti

Re: 4-takter tuning, hjelp en amatør; D

Post by Pollti »

Evje, du får ikke en 250 ut av den bare ved sylinderbytte. 250 har en annen veivaksel enn 125.
User avatar
Moe
Posts: 161
Joined: 15 Dec 2006 21:37
MC: Yamaha Sr 125 (1997) og Honda Rebel 125 (1998)
Location: Tromsø
Contact:

Re: 4-takter tuning, hjelp en amatør; D

Post by Moe »

En 4 takt`s 125ccm er ikke enkel å trimme, men noen enkle knep som sørger for mer bunndrag og akslerasjon er at man planer toppen på sykkelen, bytter til effektanlegg eller eventuelt borrer opp det orginale. Hvis sykkelen har bare 1 forgasser og 2 sylindre kan det hjelpe å bytte til 2 forgassere, og/eller til en større forgasser enn orginalt, eventuelt dyse opp orginalforgasseren litt og montere på et åpnere filter.
Man kan bytte drev også, enten for akslerasjon hvis man ønsker mer av dette, eller man kan sette på noen beregnet for litt mer fart hvis man er intressert i cruising. Det blir fort behageligere å cruise i 80km/t hvis sykkelen går på litt lavere turtall. Hvis du følger stegene ovenfor vil den bli sterkere på lavere turtaller og klare dette finfint.

Hvis man gjør disse tingene vil man ikke nødvendigvis få så veldig mye mer toppfart, kanskje 10-15km/t mer, men sykkelen vil få merkbart mer bunndrag og bedre akslerasjon av dette.

Dog må man vite hva man holder på med når man gjør disse tingene, for mest mulig ytelser handler om en balanse, man må være i stand til å finjustere blandingsforholdet til det ultimate for at man skal lykkes, det er dette som til syven og sist blir den viktigste faktoren.
E23 745i Turbo-prosjekt på gang :wink:

E23 Forum
745ti prosjektet mitt: Link dit
oddkirka
Posts: 184
Joined: 23 May 2008 04:06
MC: Honda CBR125 05=)

Re: 4-takter tuning, hjelp en amatør; D

Post by oddkirka »

æ digga cbr'en min =P.. har ikke lappen enda. har kjøretime på torsdag.
hadde 100 i 3giret med fadern på :P da va det en kar som kakka mæ i ryggen



Cbr går faktisk ganske godt til å vær så syyyykt billig i drift!
-E.Everett
User avatar
slash
Posts: 266
Joined: 15 Oct 2007 13:13
MC: nå: Husqvarna sm125s
trim:cr-syll, v-force innsug, boyesen reed ventiler, fp-eksosanlegg, Tmx 38mm =D
Location: Nesodden,Fagerstrand

Re: 4-takter tuning, hjelp en amatør; D

Post by slash »

Heisann.. Jeg er nødt til å kjøre en Yamaha Virago på oppkjøringa mi. Jeg har aldri kjørt den før. Hvordan er den å kjøre, er den lett-kjørt?
Husqvarna sm125s

(X) 07`CBR125R
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Re: 4-takter tuning, hjelp en amatør; D

Post by ATWindsor »

mekkern wrote:mer eller mindre bortkastet....skal det være noe med litt effekt blir det fort veldig dyrt..på 125ccm er det bare 2takterne det er no vits i å trimme på..
Hva er grunnen til dette? Skulle ikke tro det var nevneverdig problematisk å få dobbelt så mye som 12 Hk (eller hva grensen er) fra en 125cc om motoren er kontruert for det. Går de ikke høyt nok opp i turtall de som er strupet?

AtW
Post Reply