xenon-lys

Prat om lett MC.
User avatar
Fredr1kh
Posts: 220
Joined: 02 Sep 2008 21:46
MC: 1982 Yamaha XJ650RJ Seca
1986 Yamaha XJ900

[x]Honda NS125RR,

xenon-lys

Post by Fredr1kh »

heisann

har tenkt å bygge om min nsr med xenon-lys.
kittet jeg har tenkt å sette inn er et 6000K xenon-kit fra dybvik-trading. http://www.dybvik-trading.no/product.asp?p=4821

noen som har noen tanker rundt dette.????


montering er begynt

tok ut luftrørene fra fronten og kappet hull i dem slik at ballastene/omformerne får nok plass. hullet kappes sånn omtrent mellom festehullene fra røret.
i tillegg til at dette er nesten eneste stedet med plass nok så får ballastene fartsvind slik at de blir nedkjølt.
Image
kan bli vanskelig å få på den bakerste skruen.
den ballasten skal sitte slik at den presser bare såvidt på indre-kåpa.
Image
Image
på tide å fjerne orginalpærer.
ta av gummihetta og koble fra ledningene på begge sider. fjern adapterene med pærene i. trekk ledningene ut fra gummihettene.
ta deretter dine H4 Bi-Xenon pærer. ikke ta av beskyttelsesglasset. dytt ledningen fra pæren gjennom gummihetta. bruk gjerne litt makt. ta de største først.
Image
nå er du nødt til å lage en spesial festeanordning.
som ser slik ut. her må man bare ha godt med tålmodighet fordi pærene må sitte så godt fast at de ikke kan vri seg.
Image
når du har festet pærene så ser det omtrent slik ut
Image
Image

flere bilder glemte jeg å ta så jeg skal prøve å forklare så godt jeg kan.
- kittet krever en stabil pluss-kilde så det letteste er å dra en ledning direkte fra batteriet og fremover, på høyre side.
- kittet har og 2 minusledninger og disse skal på ramma til sykkelen.
- koble ledningene fra pærene til hver sin ballast på hver sin side.
- fra pærene går det 3 ledninger. 2 av disse skal inn på ballasten. den siste skal rett ut på ledningsnettet. denne styrer nær- og fjernlys
- koble ledningsnettet til ballastene. ledningsnettet er relativt langt så det kan være en ide å stripse litt.
- bruk ledningsnettet fra de orginale pærene for å koble til styring av pærene. litt prøving og feiling er nødvendig.
- koble til en batterilader på batteriet slik at det kan drive lyset.
- skru på lyset og test om lyset funker. funker lyset, men ikke nær- og fjernjustering. så er det den tredje ledningen på pærene som forårsaker dette.
- juster lyktene så høyt som mulig.
- hvis alt funker, så kan du sette frontkåpa tilbake på plass.
- jordingsledningene kan du feste mellom tenningslåsen og speedometeret. her er det 2 skruer/bolter som holder speedometeret.
- pass på å gjem ledningene slik at de ikke detter ut. dette er viktig da ledningsnettet er veldig langt.
- gratulerer du har montert xenon-lys på din NSR (annet merke)

Image Image

Dersom dette ikke var forståelig kan du bruke monteringsmanualen fra dybvik-trading http://www.dybvik-trading.no/content/fi ... isning.pdf

jeg kan ikke under noen omstendigheter holdes ansvarlig for feil under montering utført av den enkelte eier.
jeg har kun tilbydd min kunnskap til bruk for montering.
Last edited by Fredr1kh on 27 Apr 2009 21:34, edited 2 times in total.
User avatar
Jarle
Posts: 2836
Joined: 02 Jul 2006 13:57
MC: Antall km i 2012: 997
Contact:

Re: xenon-lys

Post by Jarle »

Hei, og velkommen til forumet...
Noen tanker her...

Tanker...
Flere tanker...
Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
User avatar
Fredr1kh
Posts: 220
Joined: 02 Sep 2008 21:46
MC: 1982 Yamaha XJ650RJ Seca
1986 Yamaha XJ900

[x]Honda NS125RR,

Re: xenon-lys

Post by Fredr1kh »

takk.
har lest gjennom dem en gang før. og en gang til nå.
men fant liksom ikke så mye info i postene der som var nyttig.

men takk allikevel.
User avatar
Bølle
Posts: 83
Joined: 15 Jul 2008 20:12
MC: '02 Suzuki GSX750F (Katana)
Leter etter et prosjekt, 1960-85 modell med to hjul
Contact:

Re: xenon-lys

Post by Bølle »

Da er det lurt om du kommer med konkrete spørsmål på hva du lurer på.

Mange dyktige folk her som sikkert vet noe om emnet, men ikke sikkert de gidder skrive en avhandling om ALT du bør tenke på, siden været er såpass kjørevennlig som det er i store deler av landet nå.

--Bølle--
"Definisjonen av en ekte gentleman er en person som kan spille trekkspill, men som greier å la være"
User avatar
Fredr1kh
Posts: 220
Joined: 02 Sep 2008 21:46
MC: 1982 Yamaha XJ650RJ Seca
1986 Yamaha XJ900

[x]Honda NS125RR,

Re: xenon-lys

Post by Fredr1kh »

ja.

at det er mange dyktige folk med mye kunskap er det ingen tvil om.
det som jeg egentlig lurer på er jo om de med kunnskaper kunne skrevet ned noen tips og triks når det gjelder montering, slik at en "grønnskolling" som meg ikke driter meg totalt ut.

men om det ikke er noen som vil dele så får jeg jo bare poste bilder og sånt fra montering.

takker uansett for alle svar
User avatar
Fredr1kh
Posts: 220
Joined: 02 Sep 2008 21:46
MC: 1982 Yamaha XJ650RJ Seca
1986 Yamaha XJ900

[x]Honda NS125RR,

Re: xenon-lys

Post by Fredr1kh »

da var xenon-settet i hus.
skal bli vanskelig å finne plass til alt.
men det skal gjøres.
skikkelig heftige pærer og.

bilder kommer
User avatar
Hora10kr
Posts: 19
Joined: 13 Aug 2008 18:14
MC: Yamaha YZF R125, 2009 modell.
Location: Kolbotn

Re: xenon-lys

Post by Hora10kr »

Fått montert det enda?
Hvordan ser det ut?
Mer bråkete enn torden, raskere enn lynet, når du ligger bak meg kommer ditt sinn - for jeg har trimmet ladaen min:)
User avatar
Fredr1kh
Posts: 220
Joined: 02 Sep 2008 21:46
MC: 1982 Yamaha XJ650RJ Seca
1986 Yamaha XJ900

[x]Honda NS125RR,

Re: xenon-lys

Post by Fredr1kh »

har fått montert det ja.
og det lyser noe sinnsykt. :twisted: \:D/
men måtte ta ut festene til de vanlige pærene, så xenon-pærene sitter rett i refloktoren. + at jeg ikke har stilt de høyt nok opp enda.
kan poste noen bilder etter at jeg får kameraet tilbake fra min søster
User avatar
Fredr1kh
Posts: 220
Joined: 02 Sep 2008 21:46
MC: 1982 Yamaha XJ650RJ Seca
1986 Yamaha XJ900

[x]Honda NS125RR,

Re: xenon-lys

Post by Fredr1kh »

da var monteringen på plass.
User avatar
Jarle
Posts: 2836
Joined: 02 Jul 2006 13:57
MC: Antall km i 2012: 997
Contact:

Re: xenon-lys

Post by Jarle »

Sliter man litt med plassering, er jo slim ballastene å foretrekke...
Image
Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
User avatar
Fredr1kh
Posts: 220
Joined: 02 Sep 2008 21:46
MC: 1982 Yamaha XJ650RJ Seca
1986 Yamaha XJ900

[x]Honda NS125RR,

Re: xenon-lys

Post by Fredr1kh »

de har jo det hendig problemet med å ryke litt oftere da.
men om det er jo trangt og de burde vurderes av den som ikke er veldig kreative.
no offence people
User avatar
Jarle
Posts: 2836
Joined: 02 Jul 2006 13:57
MC: Antall km i 2012: 997
Contact:

Re: xenon-lys

Post by Jarle »

Fredr1kh wrote:de har jo det hendig problemet med å ryke litt oftere da.
men om det er jo trangt og de burde vurderes av den som ikke er veldig kreative.
no offence people
Hatt slim i flere år, uten noe problem... Rart med det...
Finner jeg en løsning hvor jeg slipper å styre for å få det til å passe så går jeg for det.
Gjerne for å beholde alt orginalt, og lett kan settes tilbake i orginal stand...
Fint lite med kreativitet å gjøre for min del...
Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
User avatar
Fredr1kh
Posts: 220
Joined: 02 Sep 2008 21:46
MC: 1982 Yamaha XJ650RJ Seca
1986 Yamaha XJ900

[x]Honda NS125RR,

Re: xenon-lys

Post by Fredr1kh »

jaja.
man kan nå velge det man syns er lettest.
takk for at du påpeker at det er slim ballaster tilgjengelige og.
hadde helt glemt det..
men i de fra dybvik er det bare store ballaster.
FV
Posts: 2332
Joined: 27 Feb 2007 19:05
Location: Karmøy

Re: xenon-lys

Post by FV »

Det jeg ville vært mest kritisk til når det kommer til montering av Xenon må være plassering av ballastene. De har en tendens til å bli sinnsykt varme, så jeg ville vært veldig kritisk til hvor jeg festet dem. Jeg ville iallefall holdt dem så langt unna lyktekåper av plast og trange rom som mulig.
User avatar
Fredr1kh
Posts: 220
Joined: 02 Sep 2008 21:46
MC: 1982 Yamaha XJ650RJ Seca
1986 Yamaha XJ900

[x]Honda NS125RR,

Re: xenon-lys

Post by Fredr1kh »

mine er stort sett kalde ettersom jeg skrur på lyset etter at jeg begynner å kjøre.
og som sagt over så er de plassert slik at de får effektiv kjøling fra fartsvind.
jeg har heller ikke merket at de har blitt spesielt varme etter ca 20 min på inne i garasjen.
Post Reply