Lett-MC-lappen for oss med klasse B

Prat om lett MC.
Post Reply
raffen
Posts: 2
Joined: 23 Jun 2010 16:33

Lett-MC-lappen for oss med klasse B

Post by raffen »

Jeg driver og funderer på å ta førerkort klasse A1 for lett MC. Jeg har hatt førerkort klasse B siden 1995, og har sånn ca. null peiling på MC. ;)

Så da har jeg to spørsmål som jeg håper noen kan svare på.

For det første, hva vil det koste å ta lappen i klasse A1? Vil jeg kunne spare noe siden jeg har klasse B fra før på f.eks. trafikalt grunnkurs og skiltgjenkjenning og sånne der ting som jeg jo (forhåpentligvis) allerede skal kunne?

For det andre, hvor mye sikkerhetsutstyr bør brukes på lett MC? Da tenker jeg på f.eks. en 125cc scooter i opptil 90 km/t.

Ja, og et tredje spørsmål: hvis jeg istedet (evt. midlertidig) går for en 50cc scooter (som jeg jo kan kjøre på klasse B) - bør jeg ha noe mer sikkerhetsutstyr enn hjelm og evt. hansker? Bør hanskene være spesielle MC-hansker?

Og hvis noen vet om kjøreskoler i nærheten av Bardufoss som tilbyr A1-opplæring så vil jo det være supert også! 8)

Takker så mye for svar. :)
Scotty
Posts: 1199
Joined: 15 Jul 2007 03:38

Re: Lett-MC-lappen for oss med klasse B

Post by Scotty »

Hvorfor bare ta A1? Ta A lappen mens du er i gang, det inkluderer A1, og koster ikke mye mer.

I de fleste tilfeller så ender det opp med ca 15-25 tusen for å ta A1, mens A lappen er noen få tusen mer. Prisen varierer veldig på hvor i landet du er, hvor lett du har for å lære etc. Det du kan ta med fra å ha B lappen er trafikkerfaring. Er ikke sikker på det med trafikalt grunnkurs. Har du tatt dette når du tok billappen? Usikker på om det må taes på nytt isåfall. Du har vel mørkekjøring fra før regner jeg med?

Det varierer på kjørestil og hvilken type lett-mc du bruker. Personlig så ser jeg det som en selvfølge å bruke hjelm, mc-hansker, mc-jakke, og i de aller fleste tilfeller mc-bukse. Tekstil eller skinn.

Skal du kjøre 50ccm så er det vel ikke så viktig med noe mer enn hjelm og evt mc-hansker, spørs hvor langt du skal og type veier du kjører vel.. største trusselen er vel å bli dyttet av veien av en bil grunnet den lave (farlige) hastigheten.

Scott
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Lett-MC-lappen for oss med klasse B

Post by supermons »

Enig med Scotty at du burde ta A først som sist. Da kan du kjøre hva slags sykkel du vil uten restriksjoner. Vil du fortsatt kjøre 125, ikke noe problem. Men du har fått skikkelig opplæring, og har valgmuligheten til å kjøre hva du vil.

Angående kjøreutstyr, samme hva du kjører gjør det fryktelig vondt å tryne i både 50 og 90 km/t. Kjøp ordentelig utstyr først som sist. Sier ikke at du må ha skinndress på moped, men ikke shorts og t-skjorte ;)

Trafikalt grunnkurs er jeg rimelig sikker på at du slipper. Jeg måtte ikke ta det, og jeg tok billappen noen år etter deg.
raffen
Posts: 2
Joined: 23 Jun 2010 16:33

Re: Lett-MC-lappen for oss med klasse B

Post by raffen »

Takk for masse bra info. 8)

Må nok fundere litt her ja. :D
User avatar
RkM2
Posts: 300
Joined: 05 Jan 2009 09:58
MC: Daelim Roadwin 125 2007.
09= 2930 - 15062
10= 15062 16953 (15 april)

Re: Lett-MC-lappen for oss med klasse B

Post by RkM2 »

Må si meg enig med de 2 andre. Då får en god opplæring på 125, men du har så mye mer du kan velge mellom, etter min menig så er nok noen 125 4-takt litt for liten effekt i for masse motoveg kjøring ! Sånn som jeg kjører jo halvtime på motrveg vær dag, da blir det litt lite effekt i min roadwin!
Post Reply