Oppkjøringstips & triks!!

Prat om lett MC.
Post Reply
QuantyxZ
Posts: 63
Joined: 02 May 2011 22:44
MC: Daelim Roadwin 125 Naked Version
Location: Åsane is the shit <3 Bergen by stolt og kry<3

Oppkjøringstips & triks!!

Post by QuantyxZ »

Litt tidlig å starte den samtalen men...

Jeg greide jo å stryke på oppkjøringen i september 2012, noe som enda plager meg for hver eneste dag som går og jeg bygger egentlig bare opp mer og mer nervøsitet for hver dag som går frem mot oppkjøring. er jo enda en stund til, og jeg leser masse på nettet om at jeg bare må kjøre som vanlig og late som sensor ikke er der, men for meg er dette rimelig vanskelig å gjøre når jeg drømmer om tryne til sensor hver eneste dag omtrent. Og motivasjonen blir ikke større heller når jeg hadde den mest sløve og uavslappende sensoren jeg noen gang kunne fått(følte meg ikke litt trygg og komfortabel rundt han, han sto å glante på fuglene og så drittsur å uinteresert ut, som om han virkelig hatet jobben, ble møtt av en sur møkkamann for å være ærlig). jeg strøk jo også på en helt absurd grunn, for mye bruk av bakbremse.

Men noen nok om det, noen som har noen tips og triks for å roe meg ned og hvordan jeg skal fremstå på dommedagen og hva jeg kan gjøre for å få sensor på ''godtonen''??

Er jo utrolig spent på dette, gleder meg som en liten unge på bursdagen, julaften osv til sommeren når jeg kan cruise rundt helt aleine uten en stor rød L på ryggen med omtrent null frihet. Men frykten er jo der for at jeg skal prøve om og om igjen 10 ganger og aldri greie det....

Takker for svar og bryet om å lese denne lille novellen. All hjelp settes pris på :D
Don't kill or die tryin;)
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Oppkjøringstips & triks!!

Post by supermons »

Bakbremsen bruker jeg kun når jeg står og venter i lyskryss. Du må nok venne deg til å bruke frembremsen.

Har du fått ny dato?
QuantyxZ
Posts: 63
Joined: 02 May 2011 22:44
MC: Daelim Roadwin 125 Naked Version
Location: Åsane is the shit <3 Bergen by stolt og kry<3

Re: Oppkjøringstips & triks!!

Post by QuantyxZ »

Jeg har ikke fått ny dato enda!! Jeg tenker å ta ett par kjøretimer til får å få tingene inn igjen i hodet og finpusse litt på kjøregårdsøvelsene.

Bakbremsen fikk jeg beskjed av kjørelærer om at jeg var nødt til å bruke sammen med forbremsen over alt!!! Jeg hadde jo en k*k av en kjørelærer som jeg nå har byttet. Men vanlighvis når jeg har kjørt med pappa på privaten så har jeg kun brukt bakbremsen i lyskryss og når der er dårlig underlag(vil jo ikke få låsing forhjulet å gå på snørret). Men når jeg hadde fått oppkjøringsdato og jeg var på siste kjøretimen før oppkjøring sa han bruk bakbremsen hver gang du bremser.
Don't kill or die tryin;)
Gammelgutt
Posts: 152
Joined: 24 May 2009 20:29

Re: Oppkjøringstips & triks!!

Post by Gammelgutt »

Jeg har kjørt 75000 km med den sykkelen jeg har nå, har byttet bremseklosser foran tre eller fire ganger, bak bare en gang. Det sier vel litt om bruken av bremsene. Prøv å stoppe sykkelen med bakbremsen på vått føre, da bruker du nok mer forbrems enn bakbrems etterpå.

Da jeg kjørte opp på tung sykkel kjørte sensor etter på egen sykkel. Etterpå fikk jeg høre at han likte at han så støvelsålene mine under kjøringen, dvs at jeg hadde tåballene på fotpinnene. Ellers er vel viktig å se seg godt for og vise tydelig hva en har tenkt å foreta seg. Ligg riktig i kjørefeltet og bruk heller blinklyset for mye enn for lite.

Ser av profilen din at du har en nøgen Daelim Roadwin. Jeg startet med en slik sykkel i mai 2008, et år etter hadde den gått 36000 km uten problemer. Måtte bytte hjullager bak men det var nok fordi jeg hadde vært dum og brukt høytrykksvaskeren. Bytt olje og oljefilter med jevne mellomrom så har du sykkel i lange tider.

Lykke til med oppkjøring, og husk at kjørelæreren ikke ville la deg kjøre opp dersom han ikke mener at du er god nok. Slapp av så går det nok bra.
2Fast4U
Posts: 37
Joined: 11 Jan 2011 18:52
MC: -Honda CBR 125 2011

Re: Oppkjøringstips & triks!!

Post by 2Fast4U »

Husk å blink, pass på å hold vikeplikta di når du skal og ikke stopp når du ikke har vikeplikt! Kjør på en pen måte, bruk speilene.
Var jævlig nervøs selv under oppkjøring, men kjørte så godt jeg kunne, gjorde det ikke godt på bana heller pga jeg var så nervøs. Besto likvel da, men bare pass hele tiden på å holde vikeplikta som sagt.
HondaLover
Posts: 3
Joined: 13 Oct 2012 16:33

Re: Oppkjøringstips & triks!!

Post by HondaLover »

Jeg kjørte opp 15. August og sto (heldigvis) og jeg dreit meg skikkelig ut i kjøregården, men sensor syntes det var utrolig bra kjørt på landevegen. Eneste han skulle utsette litt på var at jeg hadde litt stor fart til tider.. Ops.. Men jeg og var så nervøs at jeg nesten dreit på meg, men når jeg kom på vegen så så jeg litt i speila, men tenkte at sensor ikke lå bak meg.. Jeg syntes det hele var helt greit.. Men heldigvis kjørte sensor egen sykkel :) Og lykke til og håper du står å får en super mc sesong! :D
QuantyxZ
Posts: 63
Joined: 02 May 2011 22:44
MC: Daelim Roadwin 125 Naked Version
Location: Åsane is the shit <3 Bergen by stolt og kry<3

Re: Oppkjøringstips & triks!!

Post by QuantyxZ »

Takker for gode svar og alt. Håper jeg ikke driter på meg denne gangen og jeg satser på en oppkjøring kjappest mulig. Går om dagen og ''griner'' fordi alle kompisene mine er ute å kjører og ikke jeg :( Men gleder meg til sessongen, det gjør jeg.

Oppkjøringen jeg hadde kom jeg borti en del uheldigheter som en ball skutt mot sykkelen osv, liten feildømming av meg som ble gjort da har nok ødelagt for meg!!

Holder på å bytte kjøreskole nå så jeg håper ikke han krever så alt for mange timer av meg :)
Don't kill or die tryin;)
User avatar
wamporey
Posts: 23
Joined: 08 Aug 2013 12:33
MC: Suzuki GSX 750 ES 1987
Aprilia RS50 Tuono 2005
Location: Hammerfest

Re: Oppkjøringstips & triks!!

Post by wamporey »

Hvis det er noen aspekter ved kjøringa du er usikker/utrygg på, øv på akkurat det.

Før oppkjøring (du har sikkert kjørt opp nå, men i alle fall), gå mentalt gjennom det du skal gjøre. Banekjøringa, viktige momenter til "veikjøringa"; fartstilpasning, plassering, observere, etc.

Bare møt sensor normalt høflig, ikke vær for cocky, men ikke vær et nervevrak heller :D

Hvis du er nervøs, si gjerne fra til sensor om det. Hvis han (eller hun) ikke er en kødd vil han/hun sikkert ta hensyn til det og prøve å få deg til å slappe av.

Få kjørt litt rett før oppkjøringa. (Dette er kanskje en selvfølge, men viktig å være "varm i trøya" når det står om førerkortet.)
♪ Bourne to be Wylde..! ♫
User avatar
Bagger
Posts: 47
Joined: 10 Jul 2013 16:16
MC: Harley-Davidson Custom Bagger
Contact:

Re: Oppkjøringstips & triks!!

Post by Bagger »

Hei. Enig med wampory, øv, øv og øv, øvelse gjør som kjent mester.

Men ja, du skal også bruke bakbremse, leste her over en som hadde byttet ut bremseklosser fremme 3-4 gagner og bak bare en, tja, selv om du bruker begge bremsene på en gang vil du oppleve akkuratt det samme. Tyngden flytter seg fremover, og det er frembremsen som dermed må ta mesteparten av belastingen, og dermed byttes ut oftere. Bakbremse kan du se på som ett styre, en holder baken stabil ved å bramse litt med bakbremsen.

Kjører du med kontrastyring i lav fart, og trykker inn bakbremsen, ser du fort hvor krapt sykkelen svinger, den får liksom ett styre til. Mye brukt teknikk i knappe 8 tall.
På nyere turing modeller er de ofte seriekoblet, slik at begge bremser automatisk bremser selv om en kun velger å bruke den ene...Dette øker sikkerheten, men er noe en må huske på hvis en får en uvane om kun å velge feks bakbremsen, selv om da frembremsen også vil virke. Låner en en annen sykkel, ja, da er det best å ikke ha for mange uvaner.

Men øv, øv på teknikk, øv på nødbrems, kontrollert nedbremsing, 8 tall, osv, Etter en stund er du så sikker på deg selv, at oppkjøringen bare blir en litt "nerøvs" tur, og ikke lenger ett mareritt.
renska
Posts: 1
Joined: 21 Sep 2014 15:45
MC: Aprilia RS 125
Contact:

Re: Oppkjøringstips & triks!!

Post by renska »

Husker at jeg røk på vikeplikten under min egen oppkjøring. Hvis du er usikker så burde du heller bremse en gang for mye enn en gang for lite!
First Love --- > Aprilia RS 125 :) MC Finansiering
Post Reply