Praktisk prøve

Prat om lett MC.
Henrix
Posts: 20
Joined: 23 Apr 2007 21:42

Praktisk prøve

Post by Henrix »

Heisann:) Lurer på litt hva man kan komme opp i praktisk prøve?
Om noen kan forklare om litt av de forskjellige temaene man kan komme opp i :P


Har søkt litt rundt men fant ikke så mye om det praktiske.
Om noen kunne hjulpet meg, hadde dette vært kjempe bra:)
User avatar
P.Stordal
Posts: 317
Joined: 01 May 2007 15:40
MC: Blå Honda CBR 125 R 2007
Location: Skreia - Toten - Norway!

Post by P.Stordal »

Tenker du på hva du skal gjøre når du er ute og kjører, eller hva du skal gjøre før du kjører, eller hva du må fortelle om på motorsykkelen..? Ble litt i tvil nå.. :P
Har lett-lappen og en blå '07 Honda CBR 125 :D
Henrix
Posts: 20
Joined: 23 Apr 2007 21:42

Post by Henrix »

hehe:P tenkte på når man skal trekke sånn lapp vettu=P
User avatar
P.Stordal
Posts: 317
Joined: 01 May 2007 15:40
MC: Blå Honda CBR 125 R 2007
Location: Skreia - Toten - Norway!

Post by P.Stordal »

Var det je regna med, ja :P
Hadde et ark fra kjøreskolen her et sted.. Skal edit'e når je finn det :P
Edit: Fant det fort.. *orden i sakene mine* (NOT)

Dekk
-Fremmedlegemer
-Monteringsstripe
-Rotasjonspil
-Produksjonsdato
-Dekkdimmensjon
-Hastighetsmerking
-Lufttrykk
-Mønsterdybde
-Ventilstilling

Felg
-Skade
-Kast
-Eiker

Styring
-Innfesting
-Styre
-Holker
-Betjening
-Lager

Lys og el.anlegg
-Hele og rene pærer
-Funksjon
-Hovedledninger
-Batteri
-Sikringer

Bremser foran
-Hendel
-Dødgang
-Bremselys
-Vandring
-Trykkprøve
-Bremsevæske-beholder
-Bremseslanger
-Bremseklosser
-Bremseskiver

Bremser bak
-Stort sett det samme som foran

Motor
-Olje
-Kjølineanlegg
-Bensin

Eksosanlegg
-Feste
-Lekkasje

Ramme
-Materiale
-Skakkheter

Støtdemper/fjæring
-Støtdemper
-Fjær

Lager
-Styrelager
-Hjullager
-Svingarmlager

Kjede og drev
-Kjedekasse
-Slakk
-Smøring
-Slitasje kjede
-Slitasje drev
-Stramming kjede

(Kopiert fra ark fra Svein Svendsen Trafikkskole, Gjøvik! Takker)

Er hovedkategori og underkategori. ORKER ikke å skrive ned alt under hver underkategori.. Men nå har du i hvert fall litt oversikt over ca. hva det dreier seg om! :) :wink:
Last edited by P.Stordal on 23 May 2007 19:05, edited 2 times in total.
Har lett-lappen og en blå '07 Honda CBR 125 :D
Asker_Alex
Posts: 326
Joined: 02 May 2007 21:54
Location: Asker

Post by Asker_Alex »

Når jeg fikk et sånt ark i fjor, så var det seks eller syv forskjellige temaer man kunne trekke på det arket, men når jeg kom til kjøreskolen så var det rundt 14-20 forskjellige. Jeg trakk "hjelm" og det stod ikke på det arket jeg fikk av kjøreskolen til å øve med.
Henrix
Posts: 20
Joined: 23 Apr 2007 21:42

Post by Henrix »

ah, tusen takk:) jeg får høre med kjøreskolen til uka..så får jeg få den samme lappen:P
Honda Cbr 125R-07mod.
User avatar
P.Stordal
Posts: 317
Joined: 01 May 2007 15:40
MC: Blå Honda CBR 125 R 2007
Location: Skreia - Toten - Norway!

Post by P.Stordal »

Ja det får du! Kjøreskolen har helt sikkert noe av det samma opplegget som den jeg går på har! ;)
Har lett-lappen og en blå '07 Honda CBR 125 :D
Bonnis
Posts: 687
Joined: 18 May 2006 17:17
MC: Honda X11
Location: Vestfold

Post by Bonnis »

Jeg fikk også en sånn lapp av kjøreskolen min. Så regner med du også får det, ja. :)
Asker_Alex
Posts: 326
Joined: 02 May 2007 21:54
Location: Asker

Post by Asker_Alex »

Men som jeg skrev
(vis du ikke har fått med deg det), så tror
jeg det er en del nye lapper i år. Når jeg hadde oppkjøring i fjor så stod han
med en bunke med kort i hånda! :?
User avatar
P.Stordal
Posts: 317
Joined: 01 May 2007 15:40
MC: Blå Honda CBR 125 R 2007
Location: Skreia - Toten - Norway!

Post by P.Stordal »

Ja, leste det der. Har også hørt det fra noen andre+at det står nederst på arket mitt: "Her har du det meste av sikkerhetskontrollen. Alt om hvordan og hvorfor man kontrollerer de forskjellige delene er umulig å skrive ned her, men sammen med MC-kurset har du en 100% sikkerhetskontroll. Har du spørsmål, spør din lærer!" Så det absolutt enkleste er å snakke med kjørelærer'n din om dette, spør hva som har pleid å komme på de forrige oppkjøringene etc :P ;)
Har lett-lappen og en blå '07 Honda CBR 125 :D
User avatar
sfinxern
Posts: 41
Joined: 03 May 2007 12:55

Re: Praktisk prøve

Post by sfinxern »

Angående de smålappene du kan trekke.


Forgaffel
-Funksjonstest, innfesting av gaffelbein, kontroll av simringer.

Fjæring og støtdempere bak
-Funksjonstest, innfesting, lekkasjer
-Innstilling av støtdempere.

Styring
-Kontroll av styrelager/styrekrone utføres.

Må man vise hvordan man utfører dette hvis man trekker de lappene? Og hvordan gjør man det? Eller er det nok å bare nevne det jeg skrev..? :?
----------
2008 Kawasaki ZX6R Sort

Sfinxern c",)
----------
Winalot
Posts: 1777
Joined: 23 Apr 2005 19:31
Location: Stavanger

Re: Praktisk prøve

Post by Winalot »

Det beste du kan gjøre er å forklare samtidig som du viser hvordan du gjør det. Du skal ikke gjøre noen avanserte kontroller, bare vise sensor at du forstår hvordan dette gjennomføres :wink:
Image
User avatar
sfinxern
Posts: 41
Joined: 03 May 2007 12:55

Re: Praktisk prøve

Post by sfinxern »

Hvordan ville du gjennomført en sjekk på det jeg nevnte ovenfor da? :)
Bare nysgjerrig jeg :D
----------
2008 Kawasaki ZX6R Sort

Sfinxern c",)
----------
Bonnis
Posts: 687
Joined: 18 May 2006 17:17
MC: Honda X11
Location: Vestfold

Re: Praktisk prøve

Post by Bonnis »

Jeg fikk "Styring". Jeg forklarte at man måtte sjekke lageret/sylinderen i og rundt styrekrona. Forklarte også at denne "styrestopperen" skal sitte bra. Sjekk også etter for skader og rust.
Så ba jeg sensor løfte opp sykkelen så forhjulet var i været, så vrikka jeg forhjulet fram og tilbake for å kjenne etter slakk.
Winalot
Posts: 1777
Joined: 23 Apr 2005 19:31
Location: Stavanger

Re: Praktisk prøve

Post by Winalot »

Nå er det en del år siden jeg hadde oppkjøring på lett-mc (August 2004 :roll: ), men kan gi noen tips iallefall:

Forgaffel:

Holde inne forbrems og "trykke" styret nedover. Da får du testet at gaffelen går tilbake slik den skal. Konsekvensene med noe galt på forgaffel kan være at ikke hjulet holdes i bakken slik det skal med de konsekvensene det får. Sim ringene ville jeg bare kontrollert overflatisk for lekkasjer og at alt ser greit ut.

Fjæring og støtdempere bak:

Sitte på sykkelen og hoppe på setet, da skal sykkelen effektivt komme tilbake til den opprinnelige posisjonen. Deretter kan du sjekke at selve demperen ser hel og fin ut og ikke noe oljelekkasje eller lignende. Du kan forklare at det er mulig å justere demperen slik at den blir hardere eller mykere, og at dette kan ha en konsekvens på hvordan sykkelen oppfører seg.

Styring:

Her ville jeg også overflatisk sett over at alt ser fint ut. Sjekk at styret beveger seg fint og rolig uansett hvilket vei du svinger det, og at det ikke er noe slakk (Sensor holder ofte opp selve sykkelen i et slikt tilfelle).

Hvis det er noen som har tatt lappen etter meg, så husker de sikkert mer enn meg om dette. men håper det hjalp litt iallefall :lol:
Image
Post Reply