Praktisk prøve
Praktisk prøve
Heisann:) Lurer på litt hva man kan komme opp i praktisk prøve?
Om noen kan forklare om litt av de forskjellige temaene man kan komme opp i
Har søkt litt rundt men fant ikke så mye om det praktiske.
Om noen kunne hjulpet meg, hadde dette vært kjempe bra:)
Om noen kan forklare om litt av de forskjellige temaene man kan komme opp i
Har søkt litt rundt men fant ikke så mye om det praktiske.
Om noen kunne hjulpet meg, hadde dette vært kjempe bra:)
- P.Stordal
- Posts: 317
- Joined: 01 May 2007 15:40
- MC: Blå Honda CBR 125 R 2007
- Location: Skreia - Toten - Norway!
Var det je regna med, ja
Hadde et ark fra kjøreskolen her et sted.. Skal edit'e når je finn det
Edit: Fant det fort.. *orden i sakene mine* (NOT)
Dekk
-Fremmedlegemer
-Monteringsstripe
-Rotasjonspil
-Produksjonsdato
-Dekkdimmensjon
-Hastighetsmerking
-Lufttrykk
-Mønsterdybde
-Ventilstilling
Felg
-Skade
-Kast
-Eiker
Styring
-Innfesting
-Styre
-Holker
-Betjening
-Lager
Lys og el.anlegg
-Hele og rene pærer
-Funksjon
-Hovedledninger
-Batteri
-Sikringer
Bremser foran
-Hendel
-Dødgang
-Bremselys
-Vandring
-Trykkprøve
-Bremsevæske-beholder
-Bremseslanger
-Bremseklosser
-Bremseskiver
Bremser bak
-Stort sett det samme som foran
Motor
-Olje
-Kjølineanlegg
-Bensin
Eksosanlegg
-Feste
-Lekkasje
Ramme
-Materiale
-Skakkheter
Støtdemper/fjæring
-Støtdemper
-Fjær
Lager
-Styrelager
-Hjullager
-Svingarmlager
Kjede og drev
-Kjedekasse
-Slakk
-Smøring
-Slitasje kjede
-Slitasje drev
-Stramming kjede
(Kopiert fra ark fra Svein Svendsen Trafikkskole, Gjøvik! Takker)
Er hovedkategori og underkategori. ORKER ikke å skrive ned alt under hver underkategori.. Men nå har du i hvert fall litt oversikt over ca. hva det dreier seg om!
Hadde et ark fra kjøreskolen her et sted.. Skal edit'e når je finn det
Edit: Fant det fort.. *orden i sakene mine* (NOT)
Dekk
-Fremmedlegemer
-Monteringsstripe
-Rotasjonspil
-Produksjonsdato
-Dekkdimmensjon
-Hastighetsmerking
-Lufttrykk
-Mønsterdybde
-Ventilstilling
Felg
-Skade
-Kast
-Eiker
Styring
-Innfesting
-Styre
-Holker
-Betjening
-Lager
Lys og el.anlegg
-Hele og rene pærer
-Funksjon
-Hovedledninger
-Batteri
-Sikringer
Bremser foran
-Hendel
-Dødgang
-Bremselys
-Vandring
-Trykkprøve
-Bremsevæske-beholder
-Bremseslanger
-Bremseklosser
-Bremseskiver
Bremser bak
-Stort sett det samme som foran
Motor
-Olje
-Kjølineanlegg
-Bensin
Eksosanlegg
-Feste
-Lekkasje
Ramme
-Materiale
-Skakkheter
Støtdemper/fjæring
-Støtdemper
-Fjær
Lager
-Styrelager
-Hjullager
-Svingarmlager
Kjede og drev
-Kjedekasse
-Slakk
-Smøring
-Slitasje kjede
-Slitasje drev
-Stramming kjede
(Kopiert fra ark fra Svein Svendsen Trafikkskole, Gjøvik! Takker)
Er hovedkategori og underkategori. ORKER ikke å skrive ned alt under hver underkategori.. Men nå har du i hvert fall litt oversikt over ca. hva det dreier seg om!
Last edited by P.Stordal on 23 May 2007 19:05, edited 2 times in total.
Har lett-lappen og en blå '07 Honda CBR 125
-
- Posts: 326
- Joined: 02 May 2007 21:54
- Location: Asker
-
- Posts: 326
- Joined: 02 May 2007 21:54
- Location: Asker
- P.Stordal
- Posts: 317
- Joined: 01 May 2007 15:40
- MC: Blå Honda CBR 125 R 2007
- Location: Skreia - Toten - Norway!
Ja, leste det der. Har også hørt det fra noen andre+at det står nederst på arket mitt: "Her har du det meste av sikkerhetskontrollen. Alt om hvordan og hvorfor man kontrollerer de forskjellige delene er umulig å skrive ned her, men sammen med MC-kurset har du en 100% sikkerhetskontroll. Har du spørsmål, spør din lærer!" Så det absolutt enkleste er å snakke med kjørelærer'n din om dette, spør hva som har pleid å komme på de forrige oppkjøringene etc
Har lett-lappen og en blå '07 Honda CBR 125
Re: Praktisk prøve
Angående de smålappene du kan trekke.
Forgaffel
-Funksjonstest, innfesting av gaffelbein, kontroll av simringer.
Fjæring og støtdempere bak
-Funksjonstest, innfesting, lekkasjer
-Innstilling av støtdempere.
Styring
-Kontroll av styrelager/styrekrone utføres.
Må man vise hvordan man utfører dette hvis man trekker de lappene? Og hvordan gjør man det? Eller er det nok å bare nevne det jeg skrev..?
Forgaffel
-Funksjonstest, innfesting av gaffelbein, kontroll av simringer.
Fjæring og støtdempere bak
-Funksjonstest, innfesting, lekkasjer
-Innstilling av støtdempere.
Styring
-Kontroll av styrelager/styrekrone utføres.
Må man vise hvordan man utfører dette hvis man trekker de lappene? Og hvordan gjør man det? Eller er det nok å bare nevne det jeg skrev..?
----------
2008 Kawasaki ZX6R Sort
Sfinxern c",)
----------
2008 Kawasaki ZX6R Sort
Sfinxern c",)
----------
Re: Praktisk prøve
Det beste du kan gjøre er å forklare samtidig som du viser hvordan du gjør det. Du skal ikke gjøre noen avanserte kontroller, bare vise sensor at du forstår hvordan dette gjennomføres
Re: Praktisk prøve
Hvordan ville du gjennomført en sjekk på det jeg nevnte ovenfor da?
Bare nysgjerrig jeg
Bare nysgjerrig jeg
----------
2008 Kawasaki ZX6R Sort
Sfinxern c",)
----------
2008 Kawasaki ZX6R Sort
Sfinxern c",)
----------
Re: Praktisk prøve
Jeg fikk "Styring". Jeg forklarte at man måtte sjekke lageret/sylinderen i og rundt styrekrona. Forklarte også at denne "styrestopperen" skal sitte bra. Sjekk også etter for skader og rust.
Så ba jeg sensor løfte opp sykkelen så forhjulet var i været, så vrikka jeg forhjulet fram og tilbake for å kjenne etter slakk.
Så ba jeg sensor løfte opp sykkelen så forhjulet var i været, så vrikka jeg forhjulet fram og tilbake for å kjenne etter slakk.
Re: Praktisk prøve
Nå er det en del år siden jeg hadde oppkjøring på lett-mc (August 2004 ), men kan gi noen tips iallefall:
Forgaffel:
Holde inne forbrems og "trykke" styret nedover. Da får du testet at gaffelen går tilbake slik den skal. Konsekvensene med noe galt på forgaffel kan være at ikke hjulet holdes i bakken slik det skal med de konsekvensene det får. Sim ringene ville jeg bare kontrollert overflatisk for lekkasjer og at alt ser greit ut.
Fjæring og støtdempere bak:
Sitte på sykkelen og hoppe på setet, da skal sykkelen effektivt komme tilbake til den opprinnelige posisjonen. Deretter kan du sjekke at selve demperen ser hel og fin ut og ikke noe oljelekkasje eller lignende. Du kan forklare at det er mulig å justere demperen slik at den blir hardere eller mykere, og at dette kan ha en konsekvens på hvordan sykkelen oppfører seg.
Styring:
Her ville jeg også overflatisk sett over at alt ser fint ut. Sjekk at styret beveger seg fint og rolig uansett hvilket vei du svinger det, og at det ikke er noe slakk (Sensor holder ofte opp selve sykkelen i et slikt tilfelle).
Hvis det er noen som har tatt lappen etter meg, så husker de sikkert mer enn meg om dette. men håper det hjalp litt iallefall
Forgaffel:
Holde inne forbrems og "trykke" styret nedover. Da får du testet at gaffelen går tilbake slik den skal. Konsekvensene med noe galt på forgaffel kan være at ikke hjulet holdes i bakken slik det skal med de konsekvensene det får. Sim ringene ville jeg bare kontrollert overflatisk for lekkasjer og at alt ser greit ut.
Fjæring og støtdempere bak:
Sitte på sykkelen og hoppe på setet, da skal sykkelen effektivt komme tilbake til den opprinnelige posisjonen. Deretter kan du sjekke at selve demperen ser hel og fin ut og ikke noe oljelekkasje eller lignende. Du kan forklare at det er mulig å justere demperen slik at den blir hardere eller mykere, og at dette kan ha en konsekvens på hvordan sykkelen oppfører seg.
Styring:
Her ville jeg også overflatisk sett over at alt ser fint ut. Sjekk at styret beveger seg fint og rolig uansett hvilket vei du svinger det, og at det ikke er noe slakk (Sensor holder ofte opp selve sykkelen i et slikt tilfelle).
Hvis det er noen som har tatt lappen etter meg, så husker de sikkert mer enn meg om dette. men håper det hjalp litt iallefall