tshansen - *Shoot & Ride*

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: LordShaft - *Nord-Norge Referat del 5 s.330*

Post by Tommas »

Siste bildet var veldig bra. Vei som snirkler seg avgårde :thumleft
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: LordShaft - *Nord-Norge Referat del 5 s.330*

Post by DrGreve »

LordShaft wrote:Ja, burde fått meg en liten teleskop stang eller noe slikt. Er helt magisk å kaste uti snøre, men du skal jo ha litt god tid. Det er ikke alltid det napper. Å stå i x antall timer å fiske når det klør i gasshånden er ikke like lett hehe :thumleft
Jeg hiver ut en dupp og ei klyse med mark før jeg setter på kaffen. Enten biter det eller så biter det ikke, men det er terapi å sitte å studere duppen mens man koser seg meg kaffekoppen. Når man er ferdig så drar man opp, fjerner marken og hiver stanga i toppkofferten.
Opplevelsen er det viktigste, får man fisk så er det en bonus :thumleft
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: LordShaft - *Nord-Norge Referat del 5 s.330*

Post by tshansen »

@takk for det tommas! Absolutt en vei som bør kjøres [emoji106]

@doktoren
Ja jeg er helt enig, det er mye kos i å bare kaste ut snøret! Er mye fisking når jeg er på landet, men sjeldent på sykkeltur! Er det mulig jeg må ta opp den hobbyen også [emoji23]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Gielas
Posts: 1185
Joined: 15 Oct 2015 09:32
MC: BMW R 1250 RS
- R 1250 GSA
- R 1200 GSA
- R 1200 GS
- F 800 GS
Location: Sandefjord

Re: LordShaft - *Nord-Norge Referat del 5 s.330*

Post by Gielas »

Bra du koser deg litt Thomas!
Hvordan opplever du dekka, fått en del mil på de nå?
Gielas
User avatar
quattrokim
Posts: 823
Joined: 06 Oct 2015 08:38
MC: Nåværende: 2015 Kawasaki Versys 650
Tidligere: 2012 Kawasaki Versys 650
2010 Kawasaki ZX-10R MotoGP
2008 Kawasaki ZX-6R
Location: Frekhaug, Hordaland

Re: LordShaft - *Nord-Norge Referat del 5 s.330*

Post by quattrokim »

Må nok ta turen opp ja. Har omtrent ikkje fått køyrt sykkel den siste måneden så klør litt i hendene. Nytt framdekk har eg fått og så er det ungefri neste veke så satser på godt vær. Planer om å lufte deg neste veke og?

Sent fra min Nexus 6P via Tapatalk
Nytt bakdekk på 10633 km, Metzeler Tourance NEXT

Nytt framdekk på 12673 km, Metzeler Tourance NEXT
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: LordShaft - *Nord-Norge Referat del 5 s.330*

Post by tshansen »

Gielas wrote:Bra du koser deg litt Thomas!
Hvordan opplever du dekka, fått en del mil på de nå?
Jeg opplever de som veldig gode... De har litt vibrasjoner i lavere hastigheter, spesielt hvis du bruker sidene på dekkene i lav fart (rundkjøringer f.eks) Men det er ikke noe som er plagsomt. Jeg tok meg selv igjen i dag å være imponert over hvor gode de er på grus, jada jeg vet at jeg ikke har så mye å sammenligne med! Men de innbyr til en tillit som jeg ikke har opplevd i noe annet dekk. Er redd for at dette kan ha blitt en ny favoritt (med tanke på min kjøring) De slites jevnt også, enda! De har snart rullet 5000 nå og det er masse spor igjen \:D/ Så disse skal på igjen når dette paret er utslitt, uansett levetid :thumleft
quattrokim wrote:Må nok ta turen opp ja. Har omtrent ikkje fått køyrt sykkel den siste måneden så klør litt i hendene. Nytt framdekk har eg fått og så er det ungefri neste veke så satser på godt vær. Planer om å lufte deg neste veke og?

Sent fra min Nexus 6P via Tapatalk
Ja jeg må ha meg en ny tur opp til Jordalen også, jeg glemte en vei når jeg var der, opp bak hotellet... så da må jeg ha en ny tur dit. det blir nok flere turer neste uke, så lenge været er noen lunde :D Skal vi pakke med telt? \:D/
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
quattrokim
Posts: 823
Joined: 06 Oct 2015 08:38
MC: Nåværende: 2015 Kawasaki Versys 650
Tidligere: 2012 Kawasaki Versys 650
2010 Kawasaki ZX-10R MotoGP
2008 Kawasaki ZX-6R
Location: Frekhaug, Hordaland

Re: LordShaft - *Nord-Norge Referat del 5 s.330*

Post by quattrokim »

Vi ser ann været :thumleft

Sent fra min Nexus 6P via Tapatalk
Nytt bakdekk på 10633 km, Metzeler Tourance NEXT

Nytt framdekk på 12673 km, Metzeler Tourance NEXT
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: LordShaft - *Nord-Norge Referat del 5 s.330*

Post by tshansen »

Nord-Norge og Nordkapp m.m del 6

Dæven det var godt å rulle inn på Campingen denne ettermiddagen. X antall mil i regnvær på kjedelige veier bidro ikke veldig på kjørelysten :roll:

Image

Vi stoppet i resepsjonen, fikk nøklene og grei innføring i hvor det mest nødvendige var plassert, som toaletter, dusj og kjøkken. Som dere ser på bildet, kan en virkelig begynne å lure på hvordan 4 voksende mennesker fikk plass i en slik hytte :shock: Jeg var ikke veldig imponert over standarden. Å ikke var det spesielt rimelig heller :-k

Gruppen hadde naturligvis spredt seg litt. Noen kjører raskere enn andre, noen har behov for flere stopp osv. Johnny slo opp teltet å ble invitert inn i varmen på "kaffe" og whiskey. Her skulle det smakes på forskjellige rariteter, og vi var alle enige om at whiskey, ja det kan vi :lol:
Etterhvert som timene går, ruller det stadig kjente ansikter inn på plassen. De finner seg en seng i ledig hytte og før vi vet ordet av det er alle på plass i sine respektive hytter.
Vi er jo såpass mange på tur ilag, men med så lite plass å være på. Så ho Mor tok initiativet til å prøve å finn et samlingsted vi kunne sitte alle sammen ilag. Men det var lettere sagt enn gjort må du vite.

Image

Jeg husker ikke hva som ble sagt i forbindelse med lån av denne grillhytten, men det endte hvertfall med at det ikke ble noe, vi måtte bare dele oss i de forskjellige hyttene også bytte på selskapet :lol:
Som dere sikkert ser, så er det meget oppegående med plass i disse Geilo hyttene her oppe :roll:

Image

Jeg overhørte også noe om at Doktoren måtte stoppe i Alta i morgen å få seg nytt dekk. Det han hadde var helt utslitt. Noe som minnet meg selv på å ta en liten sjekk på hvordan ståa på egne dekk var. Jeg hadde jo bestilt time i Riga for både service og dekkomlegging. Men det skulle vise seg å bli behov for nye dekk lenge før Riga.
Anakee 3 dekkene mine etter 7000km :shock:

Image

I svarte faen da? Hvordan er det mulig at gummi slites så jævlig fort? :-k Nå skal det sies at asfalten her nordpå er langt grovere enn sør for Trondheim. Så for de som bor her oppe er visst ikke dette uvanlig. Å de ler like godt hver gang turister eller søringer kommer opp hit å sliter ut de "halvslitte" dekkene sine :lol: I følge egne bergninger så skulle dekkene trille ca 3000 før vi kom til Riga. Her var det bare å sette av store deler av morgendagen på å finne dekk i Alta. Å bare så det er sagt, å finne motorsykkeldekk her oppe, er ikke like selvfølgelig som lenger sør. Men mer om dette senere.

Vi forteller litt skrøner, regulerer væskebalansen og løser en overraskende stor andel verdensproblemer. Faen, noen skulle satt oss i posisjon til å bestemme saker å ting :lol:

Jeg benytter også anledningen til å snike meg bort på hytten til Jompa, jhn, Bikeridr og Bikkjemannen. De sitter på hver sin stol, kun i stilongs! Et syn som hadde fått "Heltene i Strømpebuske" til å bli misunnelig :lol: Jeg har nesten ikke fått snakket med verken jhn eller Jompa. Så her måtte jeg bare benytte meg av muligheten. Utrolig artig å få slarve litt med de gutta her også. Det blir omsider kveld og vi velger å kaste oss i køyen. Jeg er litt urolig i ræven, har litt angst for at jeg ikke skal finne meg nye dekk i morgen.
Klokken er vel akkurat bikket 02:00, det er lyst på dagen ute, å jeg har dotter i ørene etter vakumet som Jon og Gaute lager. Helvete her snorkes det :lol: :lol:
En prøver jo liksom å være litt forsiktig til å begynne med, kremte litt sånn forsiktig i håp om at de skal høre det selv, eller våkne. Men neida... omtrent 4 på Richter skala. Arne bemerker seg frustrasjonen min, å dunker hardt i hytteveggen noen ganger. Dette resulterer i at gutta våkner å vi får opphold noen minutter. Men ender opp med et enda verre resultat. De klarer faen meg å snorke synkront de gutta her :lol:

Det blir omsider morgen, Jon og Gaute våkner med et smil om munnen å lurer på om vi har sovet godt :-s
Vi har også glemt å skru av ovnen på hytten denne natten, så det er relativt close to badstue på de 4 kvm vi har disponibelt. Det luker en mistenksom eim av våte kjøreklær, sure sko, røkt whiskey og flatulens :roll: What not to like :lol: :lol:

Jeg er tidlig ferdig denne morgen, jeg må bare komme meg inn til Alta å ordne meg nytt dekk. Så får jeg heller ta igjen resten av folket før Nordkapp. I dag skal det ikke kjøres så mange milene heller (heldigvis) Doktoren tipser meg om å snakke med Jompa, han hadde noen kontakter i Tombstone City.
Jeg tar en telefon i forkant, de fleste sjapper har selvfølgelig ikke muligheter til å legge om dekk til meg, for alt av mannskap er på ferie. Men det er en butikk i byen som kan hjelpe... :love

Image

Han har bare ett dekk igjen i min dim, så her er det verken tid eller sted å være kresen på gummien. Fy flate for en service jeg fikk på dette stedet. For ikke å snakke om hyggelig pris =D> =D>
Jeg blir tilbudt kaffe, de spør om jeg vil gjøre deler av jobben selv, eller om jeg vil at de skal gjøre alt. Ja jeg er faktisk utrolig imponert over måten de behandlet en fremmed kar på. Hadde vi bare hatt slik gjennomgående god service på alt av butikker her nede i sør også :-k

Image

De har rigget til med en lygerbenk på baksiden, så du har full tilgang til både å jobbe på sykkel eller se når mekaniker jobber på sykkelen din. Helt suverent. Jeg får også tilbud om å låne høytrykkspyler og såpe så jeg får vasket sykkelen når jeg likevel er der =D> Her er mange kunder i dag, men selv om får jeg inntrykk av at jeg er her alene. Rett og slett imponerende.

Image

Jeg er ikke alene om å gå meg på en dekksmell her oppe :lol: Mr. Jon fra New Zealand hadde selv fått erfare hva asfalten her oppe gjorde med dekkene. Han benyttet også anledningen til å bytte hjullagrene mens han holdt på. Han hadde ikke råd til å la verkstedet gjøre jobben for han, men fikk likevel samme service som vi andre. Full tilgang til verkstedet og verktøy om behov. Stål og Gummi anbefales på det varmeste. Legg igjen penger her om du er i området og har behov :thumleft

Akkurat i det jeg skal til å rigge sykkelen klar for en vask ruller Gaute, Jon og Arne inn på plassen. De er selvfølgelig nyskjerrig på hvordan det gikk med meg og om jeg fikk meg nytt dekk. Når Gaute ser at jeg skal til å vaske sykkel lyder det tørt fra Lygerbenken... "Er du homo eller" :lol: :lol: Satan så jeg lo av den. Jeg får shinet biken :love gutta suser videre på statoil, eller Circle K som det nå heter for en matbit, mens jeg ruller ruller rolig avgårde videre mot Olderfjord og Russenes Camping :D

Senere får jeg vite at Ho Mor har fått lekkasje i framgaffelen, så det må trikses og mekkes litt før de er på hjul igjen. Jompa blir igjen i Alta, han bor jo tross alt her, så jeg får dessverre ikke sagt hade til han. Noe som plaget meg litt. For det var utrolig hyggelig å være på tur med deg Jompa. Full av godt humør og kreative løsninger. Jeg håper virkelig det blir mulig å toure med deg igjen en gang :thumleft

Image

Jeg ligger å kjører langs veien, og hele tiden dukker det opp slike barberskum klyser med jevne mellomrom.... :-s :-k Hva i alle dager er dette for slags fenomen husker jeg at jeg tenker. Helt til jeg tar igjen en Veimerkingsbil litt lengre fremme :lol: jeg ruller rolig forbi å suser videre på cruise kontrollen... Dæven det er fint her oppe, varmt er det også. Perfekt dag på to hjul. Jeg sitter der å nynner for meg selv i hjelmen, alle kapteinsabeltann låtene jeg har fått syra fast i hukommelsen, slik er det å ha småtroll hjemme :lol: Helt ut av det blå, i en liten sving. Ligger det noen sau, som ikke viser tegn til å røre på en muskel.... Jeg bråbremser og kaster meg ut på motsatt side. Dette MÅ jeg bare ha bilde av.... :lol: :lol:

Image

Dessverre så kjørte merkebilen så seint, at sauen rakk akkurat å komme seg ut av veien før de ble malt over ryggen :lol: :lol:

Image

Sennalandet i all sin prakt... Var det ikke norges lengste rettstrekk? 9 mil rett fram? :-k

Måtte ta et bilde av sykkelen også. Men det var ikke snakk om å ta av seg hjelmen. Det var så dyrisk med fluer her oppe. Reis til helvete. Jeg har aldri sett så mye fluer i hele mitt liv, og fy faen så innpåsliten de er :shock:

Image

Jeg mener å huske at temperaturmåleren min viste 25 grader over her. Det var helt utrolig trykkende varmt. Hvor mange opplever denne delen av Norge med slike temperaturer?
Jeg er første mann som ankommer Campingen. Jeg henvender meg i resepsjonen å spør etter nøkkelen som er lagt i Esben sitt navn. Svensken som står i kassen kikker på meg, å beklager seg over standarden på disse hyttene. Om jeg har lyst å sjekke hytten før jeg bestemmer meg? :-k Faen, kan det være så dårlig da, tenker jeg!?
Jeg tar med meg nøklene å spaserer bort til hytten? Er dette dårlig standard? Haha, da burde du ha tatt en titt på bildene over en del andre hytter vi har hatt =D> Standarden var helt grei, med sengeplass til 4.
Jeg har ikke fått tømt ryggen skikkelig de siste dagene, så behovet melder seg noe helt enormt i det jeg ser sanitær området. Høy standard og ja, endelig... jeg er helt alene :redface :lol: :lol:

Ikke lenge etter meg ruller Gaute inn på plassen. Vi tar oss en kaffekopp og litt sjokolade. Jeg forteller at jeg har store planer om å ta turen til Nordkapp, noe han også er med på, men han har ingen planer om å betale seg inn på området. Det hadde i utgangspunktet ikke jeg heller, men som dere snart skal få se, så vil jeg karakterisere turen fra campingen til nordkapp og tilbake som en av de aller beste naturopplevelsen jeg har hatt :shock: :-#

Det gikk ikke lange stunden før vi treffer på Rudolf.

Image

De første reinsdyrene på denne turen :thumleft Å for en søring som aldri har sett rein på denne måten, måtte jo det selvfølgelig foreviges. Jeg mener å huske Gaute mumle noe om at det der kom til å bli en plage (reinen altså) Jaggu skulle han få mye rett i det ja :lol:

Image

Veien snirkler seg utover langs helt fantastisk landskap. Det er så ubeskrivelig flott her ute. Nesten blå himmel med sol, 20 grader og nesten ikke vind \:D/

Image

Uansett hvor jeg snur meg så er der et nytt postkort motiv... Jeg har faktisk ikke opplevd maken. Helt rått, ja altså, det meste er helt rått ;-) :roll:

Image
En lokal raritet dette

Image

Vi ligger der å cruiser, relativt rolig, da det stadig dukker opp rein langs veien eller i veibanen. Her er det viktig å holde øynene åpen. Det sitter en Ørn på autovernet å letter rett foran oss. En utrolig fet opplevelse. Gud jeg skulle ønske jeg hadde hatt kamera klart å kunne fanget den på film. Den var jaggu ikke mange meterene unna oss. :thumleft

Image

Image

De holdt på med noe vedlikehold i Nordkapp tunnelen, så har måtte vi vente litt før vi fikk være med følgebilen. Det stod også varslet om tåke i tunnelen ;-) Det er nok ikke alle som har opplevd. Litt stilig fenomen syns jeg.

Image

Det var ekstremt mange plasser jeg hadde lyst å stoppe, men jeg viste at jeg skulle tilbake herfra også. Å da hadde nok solen kommet seg litt lavere og lyset var enda mer spektakulært. Var også litt til hensyn for Gaute også. Det må da ha blitt kjedelig for han å stoppe så mye :lol: Jeg er jo naturligvis helt i hundre når jeg kommer ut til platået, så å betale 260,- ser jeg på som en nødvendighet. Dette skal jeg ha med meg. Hvor mange er så heldig med været når de er her for første gang? Gaute triller tilbake, mens jeg betaler meg gjennom bommen å parker sykkelen.

Image

Image

Det er utrolig flott det senteret de har bygget her ute. Jeg sørget for å ta meg god tid, å skal være så ærlig å innrømme at jeg satt lenge å vurderte på om jeg skulle vente til klokken 01:00, slik at jeg kunne kjøre sykkelen helt ut på platået å få tatt bilde av det :twisted:

Image

Image

Image

Image

Å måtte bruke noen minutter på å vise en gammel skrott hvordan kamera mitt fungerte. Men han klarte nå omsider å ta et bilde som var representabelt :lol:

Image

Image

Jeg tok meg god tid, gikk gjennom senteret to ganger, plukket med meg en cache, leste meg litt opp på historien og hadde full uttelling av både vær og forhold. Satt opp en varde til Sneipen, tvilsomt at den står til han blir gammel nok, men håper han får muligheten til å sette opp sin egen varde en gang å kan sende bilde til meg etterpå 8)

Image

Image

Slike øyeblikk er det ikke for mange av. Jeg tar meg selv i å nyte inntrykkene. Fy faen for en opplevelse. Å herre min gud så jeg gleder meg til å kjøre tilbake også. Veiene ut her var helt magisk. Hadde det vært helt fritt for Rein, hadde du virkelig kunnet arrangert løp utpå her :redface

Image

Image

Image

Image

Image

Kong Oscar besteg Nordkapp i 1873 :D Jeg regner med han ikke kom sjøvegen :lol:

Image

Inne på selve senteret var det en sinnssyk suvenir butikk, en cafe, restaurant og postkontor. Det er visst veldig populært å få sent brev eller postkort fra akkurat dette postkontoret. Hvorfor fikk jeg ikke helt med meg :-s Selv syns jeg det er kjekt nok å få post som ikke er regninger, spiller ikke så stor rolle hvor det kommer fra :lol:

De hadde også en egen måse stand. Her fikk du, ved hjelp av trykk på noen knapper, høre i stereo akkurat hvilken lyd de laget... :shock: :shock:

Image

Det er nok ikke alt en lokalforvirret søring skal forstå, men dette virket mest som noe de måtte fylle inn i et etasje de hadde for mye :lol:

Det begynte å nærme seg kveld, å det var vel strengt talt tid for å returnere til campingen igjen. For de som tror at det bare er en liten ut til Nordkapp, får seg nok en liten overrakselse. Det er over 30 mil tur/retur :D Men gud hjelpe meg for noen veier, og herregud så verdt det er å ta turen ut hit.

Image

Nå kommer det en bråte med bilder, for dere med tregt internett.... smør dere med tålmodighet, for det er verdt det :thumleft

Image

Image
Et av mine favoritt skilt, å ja Tommas! Jeg kan bekrefte at det stemmer

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Det var et par plasser jeg angret litt på at jeg ikke stoppet på vei utover, for det ble litt for skarpt lys i bakgrunnen til å gjengi skikkelig hvor idyllisk det er her.
Det er jo ikke hver gang en er på disse kanter, så det nytter ikke å ha dårlig tid eller fokus på flyt i kjøringen. Her svinger jeg av å sjekker ut hjemstedet til jhn... Helvete for en perle! Men hadde jeg ville bodd her på vinteren?? Neppe :-# Jeg tørr ikke tenke på hvor værhardt det kan være her ute.

Image

Image

Image

Image

Image

Om jeg husker rett, så mener jeg på at denne skolen ble akkurat nedlagt i det skolehuset sto ferdig bygget? Mener å huske Doktoren fortalte noe slikt :-k

Image

Image

Image

Image

Image

Vel fremme med tunnelen igjen må jeg vente ca 30 min før følgebilen kommer igjen. Så her er det rom for å spise seg litt kvelds, samt slukke tørsten med noe godt å drikke. Jeg er helt i hundre. Jeg forstår ikke at det går an å være så heldig med været når en først tar turen opp hit. Hvor mange ganger har man ikke hørt om folk som har kjørt til nordkapp i havskodden? :redface

Selv her, rett foran tunnel åpningen er det flott natur

Image

Selv sier jeg midnatt sol, selv om klokken ikke er mer enn rundt 23:00 eller noe slikt. Men mr. korrekt og mr. misunnelig som sitter på campen å tryller i seg jabbsaft liker å presisere at midnatt sol er det ikke :lol: Uansett, så er det relativt heftig lys, å det kan ikke gjengies skikkelig på kamera dessverre.

Image

Jenta, eller unge damen som kjører den blå Toyota Raw'en som står bak meg i køen. Holder meg oppdatert på hva som er riktig å høre på når man kjøre bil her oppe. Ikke bare spiller hun for meg, men jeg er sikker på at de hører henne helt ut til Nordkapp. Satan, er det mulig å spille så høyt inne i en bil uten å bli plaget? :shock: Jenta var søt hun, store fordeler hadde hun også, men når du har lilla hår, nettinghansker opp over albuene. ja minnet meg egentlig litt om Haley Quinn.... Ja da tenker jeg mitt :-# :roll:

Omsider kommer følgebilen, han kjører inn til siden å kommer ut av bilen. Han spaserer bort til hu dama med techno på jordskjelv å slår av en "prat" jeg sitter klar på sykkelen å lurer på hvordan i helvete det går an å ta seg så god tid når det er så lang kø med biler bak? Jeg tar noen runder med meg selv, er det tid og sted for meg å påta meg ansvar til å drive litt voksenopplæring? Etter 15 min ryker sikringene!! Jeg fløyter og går av sykkelen, jeg spør litt strengt om han har planer om å sleppe folk gjennom tunnelen snart. Han beklager seg, sier noe om at han snakket seg litt bort og iler mot bilen sin. [-(

Jaja, tåken henger tykt i tunnelen, noen EL karer driver å monterer lys og vi ruller da heldigvis. Fartsgrensen er 50 på stedet, noe som sikkert er vanlig når det skal kjøres med ledebil. Men det var noe helt annet som viste på speedometeret når jeg lå bak følgebilen. 90 takk :lol: Tydeligvis en som skulle ta igjen for praten han hadde hatt. Det får en også til å tenke. Hvorfor skal det være nødvendig å stenge av en helt tunnel slik når det bare jobbes helt i ene enden? :-k

Image

Fargene i sjøen, gresset og himmelen er bare helt utrolig. Dette blir siste bildet denne kvelden. Herfra blir det litt gladgassing for å ikke ankomme campingen alt for sent. I det jeg kommer ut av den tunnelen i fjellet, som er så spektakulær før du kommer til Seljenes (for de som er lokalkjent) begynner det å blåse litt. Det er tydelig at været skifter å det blir rett og slett litt surt de siste km inn til campen.

Jeg ruller inn til hytten, her har folket tatt med seg stolene ut på plassen å funnet seg "litt" å drikke. Den ene roper høyere enn den andre og humøret er på topp. Det er også første gang på denne turen jeg hører Bikkjemannen snakke :lol: :lol: Han hadde tydeligvis rundet den berømte snakkepilsen. For her rant det ut med morsomheter. Dette er en mann som har vært av veldig få ord så langt på turen :lol: :lol: Jeg forteller litt om hvor fantastisk turen ut til Nordkapp var, men det var nok noen som hørte bedre etter enn andre :lol: Jhn skal videre hjem, så han blir nødt å si takk for seg her i kveld.

Det var utrolig hyggelig å få hilse på deg jhn, samt lære deg bedre å kjenne. Nå er jo det selvfølgelig litt begrenset hvor godt kjent man blir på en slik tur, men litt lærer jo mann :thumleft Jeg var utrolig spent på hvem du var for en kar, å det skulle jaggu vise seg at du er en forbanna mye hyggeligere type enn du gir uttrykk for av og til :erte Jeg håper virkelig jeg får muligheten til å hilse på deg igjen om våre veier krysses. Å tilbudet i Bergen står fortsatt ved lag :D

Jeg takk folket for dagen, ønsker jhn god tur hjem før jeg setter kursen mot soveposen og sengen.

Jeg tror jeg setter strek her jeg. Godt å komme igang med skrivekløen igjen. I neste avsnitt skal vi se hvordan turen til Slettnesfyr blir, hvem som er først oppe og hvordan natten utviklet seg på Russenes Camping :lol: Følg med!!
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Jompa
Posts: 328
Joined: 18 Nov 2015 22:15
MC: 4-cylindret, luftkjølt japse
og V-twin fra US.

Re: LordShaft - *Nord-Norge Referat del 6 s.332*

Post by Jompa »

Endelig kom del 6.
Solid og morsomt skrevet, som forventa. :thumleft
Det virker som all verdens lang tid siden vi tok den turen, så det e greit å få friska opp litt..... begynnende demens ?
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: LordShaft - *Nord-Norge Referat del 6 s.332*

Post by DrGreve »

Først en korrigering, Lorden :)
Sarnes skole, eller Solvang Internatskole. ble ferdig bygget i 1958 og lagt ned bare 13 år senere og ingen brydde seg om å gjøre noen form for vedlikehold og ser også ut deretter.
Dernest, enda et supert referat av onsdagens etappe, dette kan du :thumleft
Opplever dagen på nytt når jeg leser \:D/
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: LordShaft - *Nord-Norge Referat del 6 s.332*

Post by Tommas »

DrGreve wrote:Opplever dagen på nytt når jeg leser \:D/
Samme her, og jeg var ikke en gang med!

:thumleft
User avatar
jhn
Posts: 2065
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: LordShaft - *Nord-Norge Referat del 6 s.332*

Post by jhn »

DrGreve wrote:Først en korrigering, Lorden :)
Sarnes skole, eller Solvang Internatskole. ble ferdig bygget i 1958 og lagt ned bare 13 år senere og ingen brydde seg om å gjøre noen form for vedlikehold og ser også ut deretter.
Dernest, enda et supert referat av onsdagens etappe, dette kan du :thumleft
Opplever dagen på nytt når jeg leser \:D/
I 1999, da fastlandsforbindelsen åpnet, arrangerte vi treff der. Det var noen som hadde planer om full restaurering/ombygging til noe hotellgreier. Da ble det laget en slags midlertidig pub i kjelleren, et par midlertidige dusjer og vi ryddet gymsalen, om noen ville sove der.
Fint vær og full fest.... trur det kom et par hundre stk, kanskje.
Scenen stod i vannkanten med fronten opp mot skolen

Hotell-planene falt visstnok i fisk, og kommunen sitter igjen med dritten

LordShaft sier"
"Det var utrolig hyggelig å få hilse på deg jhn, samt lære deg bedre å kjenne"
Takk det samme MyLord. :thumleft
Utrolig fine bilder du har tatt
Jeg ser jo at jeg skulle vært med, det er par steder du har gått gllipp av .... men jeg får komme tilbake til det.
User avatar
RuneMC
Posts: 2050
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: LordShaft - *Nord-Norge Referat del 6 s.332*

Post by RuneMC »

@LordShaft - Her leveres det historie og bilder som det skulle kommet ut av en tappekran for godt, vellagret fatøl. Veldig bra! :thumleft
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: LordShaft - *Nord-Norge Referat del 6 s.332*

Post by tshansen »

Ja, da har jeg nok bare hørt etter med ene øret doktor, trodde denne skolen aldri hadde vært i bruk :D Får rette på dette når jeg legger ut the whole story i en tråd :-)

Fy flate for en tur jeg hadde til og fra Nordkapp altså :D Virkelig en høydare, å jeg kan garantere at jeg blir å dukke opp flere ganger. For her er så utrolig mye mer jeg har lyst å oppleve :thumleft

Takk for flotte tilbakemeldinger ;-)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
jhn
Posts: 2065
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: LordShaft - *Nord-Norge Referat del 6 s.332*

Post by jhn »

LordShaft wrote:Ja, da har jeg nok bare hørt etter med ene øret doktor, trodde denne skolen aldri hadde vært i bruk :D Får rette på dette når jeg legger ut the whole story i en tråd :-)

Fy flate for en tur jeg hadde til og fra Nordkapp altså :D Virkelig en høydare, å jeg kan garantere at jeg blir å dukke opp flere ganger. For her er så utrolig mye mer jeg har lyst å oppleve :thumleft

Takk for flotte tilbakemeldinger ;-)
Artig at du trivdes på mine trakter :thumleft
Du sier :
"Ikke lenge etter meg ruller Gaute inn på plassen. Vi tar oss en kaffekopp og litt sjokolade. Jeg forteller at jeg har store planer om å ta turen til Nordkapp, noe han også er med på, men han har ingen planer om å betale seg inn på området. Det hadde i utgangspunktet ikke jeg heller, men som dere snart skal få se, så vil jeg karakterisere turen fra campingen til nordkapp og tilbake som en av de aller beste naturopplevelsen jeg har hatt :shock: :-# "
:-k Må jo si at det virker litt .. eeeh .... vet ikke helt ... å stoppe i olderfjord.
Man kjører jo tur for å kjøre tur, og de siste 12-15 milene er jo den beste strekningen siden vi forlot Senja.
Du nevner noe om "kommer neppe sjøveien" ... joda, alle kom sjøveien. Man kom inn i Hornvika, og kom opp ca en km fra toppen
... i bånn av bakken.
Image
https://no.m.wikipedia.org/wiki/Hornvika
Jeg gikk en gang ned der, og utover mot Nordkapphornet, fjæraveien, og klatret opp til foton av Hornet
Det var mye store berg og kjempesteiner så det ble ganske strabastiøst.
Image

Image
Man ser såvidt kompisen som står under Hornet.

Men om man kjører fram til bommen, hopper av og snur seg 90 grader til høyre, så er det mulig å gå ned til Hornet, opp til spissen, og tilbake igjen på under en time

Om man tar av ned mot Skarsvåg, 10-12 km før Nordkapp, og rusler 10 min, får du dette motivet.
Image

Hvis man kjører opp grusveien til høyre ... en slags Trollstigen light, på grus
Image

... oppover her, .
.
Image
Image

... får man bra utsikt.
Image

Det siste bilde er tatt fra oppe i horisnten, helt oppe i venstre hjørne på dette bilde
Image
Locked