LølleBloggen

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Post Reply
Ulvinnen
MC: Harley Davidson Sportster 883 Custom 2009 modell

2008: 10000 km
2009: 7000 km
2010: 6000 km
2011: 3900 km

Re: LølleBloggen

Post by Ulvinnen »

Så dere er på skikkelig langtur? Kos dere masse, håper at passet dukker opp igjen.
Lølle
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Post by Lølle »

Hepp hepp!
Tilbake fra tur 8)
Passet kommer neppe til rette, men det får være.
Det ble en bra tur med bra vær. Ikke snurten av våt vei noe sted. 20 grader varmere enn her hjemme kan jeg også leve med, det ble litt for varmt i hjelmen et par ganger, men det er det verdt.
Får finne frem et par bilder etterhvert.
Ulvinnen

Post by Ulvinnen »

Velkommen tilbake! Godt å høre at det er bra vær i Europa. Kjørte dere hele veien, eller tok dere Danskebåten/Kielferga?
Lølle

Post by Lølle »

Ferga til Hirtshals nedover og Sverige hjem
:)
Lølle

Post by Lølle »

Årets tur, ja...
Tidligere har vi reist 4 på 2 sykler, i år var det 2 på 2 sykler.
Avgjørelsen om retning for turen ble vel endelig tatt ca dagen før avreise. Været her hjemme ser dårlig ut, bedre sørover.
Kom vi så langt som Sarajevo, ville vi snu der. Ellers ville vi snu før vi ble nødt til å ligge flatt på Autobahn i tre døgn.
Vi fikk billett til Hirtshals 3 timer før avgang og vi hadde vel ikke helt ferdigmontert Autocomen på småkjeltringen.
Dessuten måtte vi innom Motorport, et blinklys på Bandit'en var råttent inni og måtte fikses på.
Det fikk vi ikke helt til, så det fikk være.
Fergen ble nådd med mindre marginer enn vanlig, men trygt ombord og tjoret.
For de som er nervøse for ferger, er det svært enkelt og effektivt; så lenge du har forankring på begge sider, sykkelen på sidestøtta, en jekkestropp over salen (hansker el. til polstring under) og jekk sykkelen ned på støtta. Hvis fare for mye sjø; gummiklosser el. foran/bak hjulene, det bør fergen ha. Dette sitter som støpt.
Jeg sjekket om de hadde en ledig luggar og syntes det var verdt 300,-. Tidlig i seng, pakkingen pågikk til tidlig morgentimer.
Forundringen var stor da en lugarpike sto i døra og sa hun skulle vaske. Jeg sa rolig at det skal du ikke, her skal jeg sove.
Men... vi skulle vært ute for en time siden og hvis vi ikke hadde vært forsinket, skulle vi vært i land. OK.. her er det muggel i ugleposen.
Det viste seg at dette ikke var somlecruise, men at P. Wessel går i plan over Skagerak. Vi var fremme. Jeg fikk pengene igjen for lugaren etter å ha forklart saken. Det var visst noen som ønsket lugar for 3 timer, men...
Det var bare å finne en camping og slå opp telt.
Danmark består av 43% vind og det tok en halvtime med telt-vindsurfing før vi var klar. I motsetning til i fjor hadde vi med skikkelig telt, ikke et liten boks. Vi ble mentalt skjendet av noen briter i Irland som kalte teltet The Coffin. Denne gang hadde vi to sykler og tok med god plass, stor oppblåsbar madrass og 12V pumpe til uttaket på sykkelen. Et par små tripod-stoler og gasslampe - violà. Alt ned i vanntett bag som strappes på Bandit'en med to korte jekkestropper. Tungt..? langt mindre enn en passasjer! Strålende fornøyd med ståhøyde og plass for syklene om vi ønsket. :lol:
Image

Jeg hadde glemt en kabel til Autocom'en, det hadde ikke vært tid til prøving og slikt. Noen telefoner og en butikk senere tydet på at dette har ikke forhandlere på lager - en enkel forlengelseskabel. Man kan ikke bruke Autocom uten, så det var et mysterium. Vi fikk et tips om Expert... yeah right.. men vår skepsis ble gjort til skamme. En eldre kar lagde en kabel til oss for en hundrings. Ikke vanntett riktig nok, men læll. Den besøkte butikke hadde ihvertfall et blinklys. Pussig at de ikke hadde kablesko eller strømtjuv, men hadde vi med selv, viste det seg. Lurt.
Vi satt kursen sørover og campet like over grensen til Tyskland.
Vi fortsatte retning Berlin og fikk snart nok av Autobahn. Vi rundet østover nord for Berlin og cruiset rundt på østtyske veier - det anbefales! Godt veidekke under høye lindetrær eller ute på landet. Veldig bra.
ImageImage
Vi dro en liten tur innom Polen også. Veiene var langt mer variable, tildels dårlige. Vi hadde ingen planer om å bli der, til det er historiene og advarslene for mange. Det får ev. vente til man er fler.
Vi kjørte mot grensen til Tjsekkia, planen var redusert til kanskje å nå Budapest. Da det var tid for stopp og grensekryssing neste dag, oppdaget vi at en glidelås for lite var lukket og vi hadde et pass for lite. Etter noen telefoner til bekjente i UD, politi og flere av utenriksstasjonene i Tyskland er det klart at vi må opp til Berlin igjen for pass. Det er 2 timer hver vei og de betjener bare 9-12. Vi droppet Østeuropa og la nye planer.
Det heter jo at "Plans are nothing, planning is everything", så ingen pann til grunikk. Vi satt kursen mot Schwarzwald. Der fant vi fine kjøreveier. Naturen er vel ikke så spektakulær for nordmenn, vi har da åser og skog.
ImageImageImage
I Mannheim syntes jeg at jeg hadde litt rare lyder i frambremsen, det er lite trivelig mtp Autobahn...
Mens vi sto der og kikket, kom en fyr på tråsykkel og lurte på om vi trengte hjelp. Fyren kjørte selvfølgelig Mc og da er man jo hjelpsom. Han syntes også det hørtes litt pussig ut. Alt slikt skjer jo om kvelden, dette var ca 1830. Men... fyren ringte en bekjent og joda - et verksted ble ringt og de hadde mekaniker der til 1930. TomTomen fikk gatenavn og vi fant frem. En diger Mc-forretning med hjelpsomme folk. De hadde aldri hørt slik lyd før heller. Vi fant en ny Varadero - jaggu hadde den samme greia. Beroliget kunne vi tusle over til nabobutikken, en stor mc-utstyrsforretning "Polo" og bruke litt penger på en tankveske og et sett sadelvesker til en rimelig penge.
Vi satt kursen mot Heidelberg og teltet i sen kvelding. Om natten fikk vi regn og skikkelig torden som dundret i dalen. Vi var forøvrig heldige med været; varmt og tørt, aldri våt vei. Heidelberg er jo kjent som vakker by og det stemte. Veldig flott.
ImageImageImage

På tide å sette kursen nordover for å unngå å et race hjemover.
Kort stopp for navigering. TomTomen er utrolig god å ha - vissheten om at man er på rett vei er god å ha. Skal jeg til Østeuropa mer, skal jeg ha kartpakka.
Image
Vi hadde ikke plass på ferge hjem og fikk heller ingen plass senere.
Etterhvert bestemte vi oss for å sette raskeste vei hjem - dvs ikke hjem, men for å avslutte ferien med gode venner på årlig hyttetur ved fjorden. Vår deltagelse hadde vært avhengig av når vi kom til landet. Vi kjørte om Køben og Sverige. Konstaterer at de skal ha betalt av Mc over brua - da kan det ta tid å betale gitt... finne lommebok og av og på med hjelm, hansker...
Alt i alt en fin tur. Det blir langt færre bilder når man ikke har en hoffotograf bakpå, gitt.
Neste år har jeg lyst på Irland igjen, hvis været er lovende.
Alas
MC: 08 Suzuki DR-Z 400 SM, Yoshi fullanlegg, KN filter og oppdyset.

Post by Alas »

Flotte bilder og sammendrag!

Ser ut som om dere har hatt det ganske så flott på tur.
Lølle

Post by Lølle »

Ja takk, der var helt greit! :-)
Sjekket opp Hondabutikken i Mannheim her nå, Ulveflokken skal innom naboen. Sjekk disse åpningstidene:
Image
De kunne vi levd med i Norge...
Ulvinnen

Post by Ulvinnen »

Det var et flott referat! Og det passet midt i blinken å få lese fra turen deres og se bilder nå, like før vi selv setter kursen sørover.

Teltet deres er jo rene luksusboligen...

Og de åpningstidene var fleksible, det må jeg si! =D>
hansp
MC: 06 NT700
2007: 8746 km
2008: 17135 km
2009: 12000 km
2018 Kawasaki 650 Versys
2018: 3643 km
2019: 9019 km
2020: 5287 km
2121: 8103 km
2022: 19138 km
2023: 18559 km

Post by hansp »

Alltid gøy å lese om andres turer, ga meg ideer og om reisemål for neste år.
Hans Petter
Lølle

Post by Lølle »

hansp wrote:Alltid gøy å lese om andres turer, ga meg ideer og om reisemål for neste år.
Det er hyggelig.
Jeg skal prøve å samle meg til å skrive litt om de to andre årene også.
Ulvinnen

Post by Ulvinnen »

Lølle wrote: Jeg skal prøve å samle meg til å skrive litt om de to andre årene også.
=D>
FunSize
MC: Yamaha FZ6-S Fazer '07

Post by FunSize »

Høres ut som en skikkelig artig tur.
Flott å se fine bilder og lese referat =D>
07 Yamaha FZ6-S :D
Ulvinnen

Post by Ulvinnen »

Lølle wrote: Et eksempel på Lagotto i kano:
Image
Jeg kvoter over bildet i bloggen din jeg, så vovvsen kommer hjem til far!
Så hyggelig å få se bilder av den, etter at du fortalte om den på MC-turen. \:D/
Lølle

Post by Lølle »

Bitchen på 4 er helt ok ;-)
Nå seler vi på og tar en tur til Risør - det er jo opphold!
Fortsatt god helg til alle :-)
Ulvinnen

Post by Ulvinnen »

God helg til deg og veslekjeltringen! Jeg har fått vite at boxer wolf alt sitter på toget hjemover, så da kommer vi oss nok sørover i løpet av helga.
Post Reply